Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Greatest American ever...
Greatest American ever...
Er is een verkiezing gaande van de Greatest American aller tijden.
Je mag drie keer per week stemmen, ook vanuit Nederland!
Dit http://tv.channel.aol.com/greatestamerican is de link.
Op wie gaan jullie stemmen, en waarom?
Ik heb zelf op Walt Disney gestemd, omdat ik daar een enorm grote fan van ben.
Maar als ik heeeeeeeel eerlijk ben, moet ik eigenlijk op Lincoln stemmen, vind ik... Ga ik volgende week dan maar doen.
Anita
Je mag drie keer per week stemmen, ook vanuit Nederland!
Dit http://tv.channel.aol.com/greatestamerican is de link.
Op wie gaan jullie stemmen, en waarom?
Ik heb zelf op Walt Disney gestemd, omdat ik daar een enorm grote fan van ben.
Maar als ik heeeeeeeel eerlijk ben, moet ik eigenlijk op Lincoln stemmen, vind ik... Ga ik volgende week dan maar doen.
Anita
- Jasmino
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Leuk! Zouden de Amerikanen dit hebben afgekeken van NL? Ik ben wel benieuwd of hierover ook zo'n discussie gaat ontstaan als toen bij ons.
Ik heb ook gestemd, en wel op Oprah Winfrey. Ik heb nog wel even getwijfeld, want ook Abe Lincoln en Martin Luther King staan hoog op mijn lijstje. Maar ja die leven beiden niet meer, dus toch maar gekozen voor Oprah. Ik heb een enorme bewondering voor die vrouw. Ik vind haar erg puur, en vind dat ze (vooral in het verleden) heel goede dingen heeft gedaan. Zij heeft veel zaken bespreekbaar gemaakt en ook wel taboes doorbroken, en dat komende vanuit haar eigen moeilijke achtergrond. Ik vind haar een typisch voorbeeld van "verbeter de wereld en begin bij jezelf" en daarnaast hielp ze ook vaak anderen.
Ik zou nooit stemmen op Walt Disney, omdat hij bekend staat als iemand die helemaal niet goed was voor zijn personeel. Hij heeft toevallig een goede marketingformule ontdekt en is daar schatrijk mee geworden, verder betekent hij niet zoveel in mijn ogen. Dat wil niet zeggen dat ik zijn pretparken niet geweldig vind, maar hij verdient niet de titel.
Just my 0.02
Jacqueline
Ik heb ook gestemd, en wel op Oprah Winfrey. Ik heb nog wel even getwijfeld, want ook Abe Lincoln en Martin Luther King staan hoog op mijn lijstje. Maar ja die leven beiden niet meer, dus toch maar gekozen voor Oprah. Ik heb een enorme bewondering voor die vrouw. Ik vind haar erg puur, en vind dat ze (vooral in het verleden) heel goede dingen heeft gedaan. Zij heeft veel zaken bespreekbaar gemaakt en ook wel taboes doorbroken, en dat komende vanuit haar eigen moeilijke achtergrond. Ik vind haar een typisch voorbeeld van "verbeter de wereld en begin bij jezelf" en daarnaast hielp ze ook vaak anderen.
Ik zou nooit stemmen op Walt Disney, omdat hij bekend staat als iemand die helemaal niet goed was voor zijn personeel. Hij heeft toevallig een goede marketingformule ontdekt en is daar schatrijk mee geworden, verder betekent hij niet zoveel in mijn ogen. Dat wil niet zeggen dat ik zijn pretparken niet geweldig vind, maar hij verdient niet de titel.
Just my 0.02
Jacqueline
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Ik heb zojuist gestemd op Martin Luther King... Er staan wel meer goede kandidaten bij maar deze stak er voor mij met kop en schouders bovenuit.
Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Ik heb zojuist ook op Dr. Martin Luther King, jr. gestemd.Mack schreef:Ik heb zojuist gestemd op Martin Luther King... Er staan wel meer goede kandidaten bij maar deze stak er voor mij met kop en schouders bovenuit.
Heb vorig jaar z'n geboortehuis, kerk en graf bezocht. Zéér indrukwekkend. Ik ben een groot bewonderaar van Dr. King.
http://community.webshots.com/user/ikkedus2" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Amerika-expert
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ik vind dit altijd van die vreemde "wedstrijden", want het is zo ontzettend subjectief. Ik zou er ook absoluut geen keuze uit kunnen maken, hoe vergelijk je nou een grote man als Lincoln of Dr. King met een andere grote man als Thomas Jefferson of een grote vrouw als Susan B. Anthony?
Voor mij persoonlijk is Bill Gates the greatest American, want die heeft de meeste invloed op mijn persoonlijke leven gehad. Maar die is toch echt niet de grootste Amerikaan aller tijden.
En hoe is Oprah "greater" dan Susan B. Anthony (vocht voor het vrouwenstemrecht), Maya Angelou (ook een civil rights activist) of Helen Keller, zelf blind en doofstom, die haar hele leven gaf aan het verbeteren van omstandigheden voor blinden?
Ik heb niets tegen Oprah, hoor, maar wat is nou precies "Great"?
Voor mij persoonlijk is Bill Gates the greatest American, want die heeft de meeste invloed op mijn persoonlijke leven gehad. Maar die is toch echt niet de grootste Amerikaan aller tijden.
En hoe is Oprah "greater" dan Susan B. Anthony (vocht voor het vrouwenstemrecht), Maya Angelou (ook een civil rights activist) of Helen Keller, zelf blind en doofstom, die haar hele leven gaf aan het verbeteren van omstandigheden voor blinden?
Ik heb niets tegen Oprah, hoor, maar wat is nou precies "Great"?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ja en define greatest eens even.
Niet gemakkelijk om uit het lijstje met zoveel mensen die Amerika gemaakt hebben tot het land wat het nu is. Ook heel veel voorbeelden van "the American Dream" . Maar goed zonder de visies van Alexander Hamilton & Thomas Jefferson had het land er wellicht heel anders uitgezien.
Ik verbaas me eigenlijk dat Dr. Phil 1 van de genomineerde is. ( net als Michael Jackson)
Niet gemakkelijk om uit het lijstje met zoveel mensen die Amerika gemaakt hebben tot het land wat het nu is. Ook heel veel voorbeelden van "the American Dream" . Maar goed zonder de visies van Alexander Hamilton & Thomas Jefferson had het land er wellicht heel anders uitgezien.
Ik verbaas me eigenlijk dat Dr. Phil 1 van de genomineerde is. ( net als Michael Jackson)
Was that for us?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
In mijn opinion zijn niemand van onze founding fathers great Americans.laska schreef:Ja en define greatest eens even.
Ze waren allemaal rijke slaveowners.
Washington liet zijn slaven vrij op zijn sterfbed(hij had geen kinderen).
Jefferson had een mooie slavin (half zuster van zijn vrouw)
Zij had 5 kinderen die volgens DNA verwekt waren bij Jefferson of zijn jongere broer.
De 5 kinderen liet hij vrij maar niet de moeder.
Abe Lincoln was de eerste president die geen slaven had(arm?).
Na de burgeroorlog liet hij al de slaven vrij in het zuiden maar niet in het noorden.
Kennedy, Clinton en Martin Luther King waren allemaal womanizers.
Walt Disney kreeg een bad conduct discharge van de Navy.
Dr. Billy Graham gebruikt een Dr. title(die hij nooit verdiend heeft)
Van Oprah en Bill Gates kan ik geen dirt vinden
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Laska schreef:
Was er bij een soortgelijke poll in Nederland Pim Fortuin niet als grootste Nederlander uit de bus gekomen?
Dat klopt gedeeltelijk, want na de verkiezing waren er 3000 stemmen op duistere wijze niet "meegenomen" in de telling; tel je die er bij op dan had Willem van Oranje de winnaar geworden! Dit hoorde ik toevallig afgelopen week in een tv-programma
Groetje, Henky
Was er bij een soortgelijke poll in Nederland Pim Fortuin niet als grootste Nederlander uit de bus gekomen?
Dat klopt gedeeltelijk, want na de verkiezing waren er 3000 stemmen op duistere wijze niet "meegenomen" in de telling; tel je die er bij op dan had Willem van Oranje de winnaar geworden! Dit hoorde ik toevallig afgelopen week in een tv-programma

Groetje, Henky
http://breedijkies1.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tot nu toe 29 USA-staten bezocht/USA = vakantieland nr. 1
Tot nu toe 29 USA-staten bezocht/USA = vakantieland nr. 1
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Ik heb wel op de founding fathers gestemd, ookal hebben ze dan slaven gehouden, waar ik overigens van vindt dat we dat in een andere historische context moeten plaatsen dan het gelijk veroordelen ookal valt het niet goed te praten.
Deze generatie mannen was echt geniaal en daar heeft de V.S. veel aan te danken, dus ik heb Jefferson en Washington mijn stem gegeven omdat zij ook beide president zijn geweest.
Ik vind het wel heel slecht dat Alexander Hamilton het niet tot de laatste 25 heeft gehaald, dat was pas eens een groot man.
Deze generatie mannen was echt geniaal en daar heeft de V.S. veel aan te danken, dus ik heb Jefferson en Washington mijn stem gegeven omdat zij ook beide president zijn geweest.
Ik vind het wel heel slecht dat Alexander Hamilton het niet tot de laatste 25 heeft gehaald, dat was pas eens een groot man.
"Toto... I have a feeling we're not in Kansas anymore."
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als Alexander Hamilton zijn zin had gehad met zijn centralistisch georienteerde geovernment, zou de verengde staten waarschijnlijk uiteen zijn gevallen in onafhankelijke staten, zozeer waren de staten daar tegen (nog steeds overigens). Hij was ook tegen equal respresentation in de senate, iets wat nederlanders wel aan moet spreken in deze tijden van europese eenwording (wat is de stem van NL waard in de EU?). Hij was tegen slavernij, iets wat wel voor hem spreekt. Maar doordat hij door de echtgenoot van zijn maitraisse (Maria Reynolds) werd ge-blackmailed, was hij als politicus onbetrouwbaar. Dat is ook de reden dat hij het nooit verder heeft geschopt in de politiek en geen president is geworden.
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Ik ga verders niet in discussie, want daar is dit topic niet voor bedoeld, maar ik vind dit een eenzijdige belichting. Ik geef toe dat in zijn briljante geest ideeen opkwamen die niet helemaal met de werkelijkheid spoorde, maar je vergeet voor het gemak dat hij de grondlegger is van de financiele fundament van de V.S.
Zijn ideologien ten op zichte van het economische bestaansrecht van de VS stonden nog altijd dichter bij de uit eindelijke werkelijkeheid dan die van Jefferson. Zijn grote nadeel was inderdaad zijn elitare insteek.
Zijn ideologien ten op zichte van het economische bestaansrecht van de VS stonden nog altijd dichter bij de uit eindelijke werkelijkeheid dan die van Jefferson. Zijn grote nadeel was inderdaad zijn elitare insteek.
Laatst gewijzigd door Kansas Wizard op 11 jun 2005, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"Toto... I have a feeling we're not in Kansas anymore."
Ja ach, ontwerp eens een grondwet en bouw een land van de grond af op. En doe dat dan eens in een gebied dat net los is gekomen van het koloniale bewind met een bevolking die weinig van enige vorm van centraal gezag moest hebben.
Ook al waren Hamilton en Jefferson niet de enige op het politieke toneeel. In mijn ogen zijn Hamilton en zijn politiek tegenstander Jefferson toch van doorslaggevend belang geweest om het nieuwe land de structuur te geven en een de blauwdruk voor een economische supermacht uit te stippelen.
Juist een Hamilton die het van weeskindje uit de West Indies tot Secretary of Treasury schopt en vervolgens in een duel om het leven komt, Amerikaanser kan bijna niet zou je denken.
Ook al waren Hamilton en Jefferson niet de enige op het politieke toneeel. In mijn ogen zijn Hamilton en zijn politiek tegenstander Jefferson toch van doorslaggevend belang geweest om het nieuwe land de structuur te geven en een de blauwdruk voor een economische supermacht uit te stippelen.
Juist een Hamilton die het van weeskindje uit de West Indies tot Secretary of Treasury schopt en vervolgens in een duel om het leven komt, Amerikaanser kan bijna niet zou je denken.

Was that for us?
Dit soort "westrijden" zijn inderdaad wel erg subjectief, maar voor de een is de wetenschap erg belangrijk en voor de ander bijvoorbeeld het afschaffen van slavernij etc. Veel mensen die genomineerd zijn hebben wel wat bereikt of zijn op een of andere manier belangrijk geweest voor Amerika of voor de wereld.
Ik had niet de bedoeling een discussie te starten over waarom iemand nou wel of niet belangrijk zou zijn, maar het leek me gewoon een leuk draadje...
Vergelijk het maar met het "dit of dat" spel, gaat nergens over, maar is wel leuk.
Nou ja... opzet mislukt. Ook goed...
Anita
Ik had niet de bedoeling een discussie te starten over waarom iemand nou wel of niet belangrijk zou zijn, maar het leek me gewoon een leuk draadje...
Vergelijk het maar met het "dit of dat" spel, gaat nergens over, maar is wel leuk.
Nou ja... opzet mislukt. Ook goed...
Anita
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ik vind het eigenlijk wel een leuke discussie, Anita. Waarom vindt iemand een bepaalde persoon de "grootste" en waarom een ander niet. Waarom vind je dit geen leuk draadje? Omdat ik heb gezegd, dat ik het een vreemde wedstrijd vind? Dat is toch gewoon een mening?
Dat het subjectief is, is toch gewoon een feit? Zelfs de honderd mensen, die genomineerd zijn, zijn heel subjectief geselecteerd, want ik mis in het rijtje bijvoorbeeld een belangrijk iemand als Clara Barton, oprichtster van het Amerikaanse Rode Kruis.
Juist een discussie over of bepaalde Amerikanen wel of niet belangrijk zijn lijkt me heel op zijn plaats hier.
Ik heb er, naar aanleiding van dit draadje, gisteren ook met een paar kennissen bij het zwembad over gepraat. Het is een leuk gespreksonderwerp en de meningen verschillen nogal. En het is ook een goede manier om meer over bepaalde grootheden te leren, want sommige mensen hebben echt een "hero", waar ze van alles over weten.
Ik hoop, dat meer forumleden schrijven, wie volgens hen de grootste Amerikaan aller tijden is en waarom. Ik vond de discussie over Alexander Hamilton al erg interessant, wat dat betreft.
Dat het subjectief is, is toch gewoon een feit? Zelfs de honderd mensen, die genomineerd zijn, zijn heel subjectief geselecteerd, want ik mis in het rijtje bijvoorbeeld een belangrijk iemand als Clara Barton, oprichtster van het Amerikaanse Rode Kruis.
Juist een discussie over of bepaalde Amerikanen wel of niet belangrijk zijn lijkt me heel op zijn plaats hier.
Ik heb er, naar aanleiding van dit draadje, gisteren ook met een paar kennissen bij het zwembad over gepraat. Het is een leuk gespreksonderwerp en de meningen verschillen nogal. En het is ook een goede manier om meer over bepaalde grootheden te leren, want sommige mensen hebben echt een "hero", waar ze van alles over weten.
Ik hoop, dat meer forumleden schrijven, wie volgens hen de grootste Amerikaan aller tijden is en waarom. Ik vond de discussie over Alexander Hamilton al erg interessant, wat dat betreft.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb deze discussie ook in kleine kring elders gevoerd, en verbaas me altijd over de redenen waarom mensen Ronald Reagon als hun voorkeur noemen. Men vindt hier dat hij een einde heeft gemaakt aan de koude oorlog, terwijl in mijn ogen dat meer een wapenfeit is die aan Gorbatjev toebehoort. In de vele vredesonderhandelingen op dat gebied in de 80'er jaren liep Reagan en zijn administratie vaak achter de feiten aan, en waren niet klaar voor de concessies die Gorbatjev naar voren bracht. Volgens mijn is dit weer een voorbeeld van "history written by the victors"
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht