Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
En wat mis je in Amerika?
-
- Amerika-expert
En wat mis je in Amerika?
Ik mis lekker brood, kaas en koffie het meest. Nou ja, familie en vrienden natuurlijk het allermeest maar da's logisch.
Kaas hebben we bij de Sam's Club gevonden na een tip van Anja. Niet veel keus maar in ieder geval hebben ze Gouda (uitgesproken als Koeoedah) maar ik mis bijv. Old Amsterdam enz.
Echt lekkere koffie hebben we nog niet gevonden. Wel heerlijke koffiecreamer, de gingerbread creamer die ze rond de feestdagen verkopen is echt yummie!
Maar brood....<zucht> wat een ramp is dat hier! Eet tegenwoordig meestal tortillas.
Kaas hebben we bij de Sam's Club gevonden na een tip van Anja. Niet veel keus maar in ieder geval hebben ze Gouda (uitgesproken als Koeoedah) maar ik mis bijv. Old Amsterdam enz.
Echt lekkere koffie hebben we nog niet gevonden. Wel heerlijke koffiecreamer, de gingerbread creamer die ze rond de feestdagen verkopen is echt yummie!
Maar brood....<zucht> wat een ramp is dat hier! Eet tegenwoordig meestal tortillas.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Re: En wat mis je in Amerika?
Daar is, lang geleden, ook al een topic over geweest. Maar er zijn genoeg nieuwe forumleden om erop door te gaan
. Ik woon inmiddels lang genoeg in de VS, dat ik niets echt meer "mis". Ik heb wel een aantal echt Nederlandse dingen in huis (drop, satesaus (toevallig eens een keer besteld)), maar merk, dat ik die eigenlijk sporadisch eet. Het smaakt toch beter in het land zelf, allemaal.

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik vind het leuk om af en toe Nederlandse dingen te koken. Slavinken, rode kool met appels, dat soort dingen.
Binnenkort eens kroketten proberen. Morgen is een sneeuwdag hier, misschien dat dat een mooie kans is.
Binnenkort eens kroketten proberen. Morgen is een sneeuwdag hier, misschien dat dat een mooie kans is.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
(off topic) Een sneeuwdag? Krijgen jullie niet twee voet of zo? Wij zijn al aan sneeuwdag nummer vier bezig en het sneeuwt weer.
Overigens, terug on topic, wil Rick graag, dat ik weer eens hutspot maak. Maar ik vind dat zo'n werk en zonder winterpeen (die ik weleens bij Whole Foods heb gezien, maar dit seizoen niet) is het niet het echte spul. Verder vind ik eigenlijk alleen hachee en boerenkool lekker van de Nederlandse keuken. Dat eerste wil ik binnenkort gaan maken. Ik ben een heel avontuurlijke eetster, maar, misschien omdat mijn moeder een hekel had aan koken en het ook niet erg lekker deed of misschien, omdat ik als kind gedwongen werd ze eindeloos te eten, juist die "typisch" Nederlandse avondmaaltijden kunnen me gestolen worden. Ik ben niet gauw iemand, die zegt, dat ze iets niet lust, want ik eet alles toch wel, maar ik zou me er echt toe moeten zetten, als iemand mij slavinken, blinde vinken, speklapjes of rode kool met appels zou voorzetten, bijvoorbeeld (dat laatste gebeurde vorige maand en ik heb er netjes een "thank you" helping van gegeten
).
Overigens, terug on topic, wil Rick graag, dat ik weer eens hutspot maak. Maar ik vind dat zo'n werk en zonder winterpeen (die ik weleens bij Whole Foods heb gezien, maar dit seizoen niet) is het niet het echte spul. Verder vind ik eigenlijk alleen hachee en boerenkool lekker van de Nederlandse keuken. Dat eerste wil ik binnenkort gaan maken. Ik ben een heel avontuurlijke eetster, maar, misschien omdat mijn moeder een hekel had aan koken en het ook niet erg lekker deed of misschien, omdat ik als kind gedwongen werd ze eindeloos te eten, juist die "typisch" Nederlandse avondmaaltijden kunnen me gestolen worden. Ik ben niet gauw iemand, die zegt, dat ze iets niet lust, want ik eet alles toch wel, maar ik zou me er echt toe moeten zetten, als iemand mij slavinken, blinde vinken, speklapjes of rode kool met appels zou voorzetten, bijvoorbeeld (dat laatste gebeurde vorige maand en ik heb er netjes een "thank you" helping van gegeten

Als ik kaas wil, en dat gebeurt niet zo vaak, ga ik naar Whole Foods. Daar hebben ze meestal ook Old Amsterdam en Leidse. Verder is er hier in de buurt een Aziatische winkel, Lee Lee, die heel veel Nederlandse produkten verkoopt. Zo heb ik vorige keer toen ik er was aan een amerikaanse vrouw uitgelegd wat blauwe en roze muisjes waren en wanneer je ze kocht. Het enige dat ik wel eens mis is een echte zure bom van de haringkar.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Ik mis het meeste Nederlands snoep, alles van drop tot toffee's. Het is ook wel te koop, maar zoveel zoeter. Bij Worldmarket hebben ze wel wat van Haribo in het assortiment, maar in Nederland vond ik dat merk al niet zo lekker.
- Bandido
- Amerika-expert
Grappig om dat oude draadje eens door te lezen. Ik zag trouwens ook een hoop onbekende namen, maar dat terzijde.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet zo gek veel mis qua eten, eigenlijk tot mijn eigen verrassing. Nou was ik toch al niet van de Hollands pot en maakte dat in NL ook al nooit. Sowieso hou ik helemaal niet van gekookte aardappelen en heb dat nog nooit voor mezelf gemaakt. En veel internationale gerechten natuurlijk en dat maak ik hier ook nog steeds. En ik heb nog steeds waanzinnig veel te ontdekken als het om Amerikaans eten gaat, ik had nooit gedacht dat het zo gevarieerd is. Verder af en toe een "craving" en dan heb ik zin in drop. Brood blijft een issue, maar daar was ik ook in NL altijd al erg kieskeurig in. Hier eet ik vaak cereal trouwens als ontbijt. Qua broodbeleg heb ik wel standaard hagelslag en Calve pindakaas in huis en ook staat er standaard een flesje Ketjap Manis in de koelkast. Maar dat is ook echt het enige.
Wat ik in het algemeen wel mis is de enorme keuze aan voorverpakte groentes uit het koelschap. Het lijkt soms wel alsof je in Amerika of iets kant-en-klaar koopt, of iets helemaal "from scratch" moet maken en daar heb ik niet altijd zin in. Maar zoals ik al zei heb ik gewoon nog wel wat te ontdekken qua aanbod. Ik had in NL bv altijd Wasa knackebrod in huis, omdat het zo handig is als je eens geen brood hebt. En dat bleek hier ook gewoon te vinden, ik keek alleen altijd op de verkeerde plek in de supermarkt.
Wat ik wel erg mis is de "terrasjescultuur" van Nederland, ik maakte daar altijd graag en veel gebruik van als het weer zich er eens voor leende. Maar hier ben ik dat nog niet zo tegengekomen. Je hebt hier wel patio's, maar dat is toch anders. Het gaat niet alleen om het buiten zitten, maar ook om het mensen kijken. Ik mis ook het simpelweg door een oude stad lopen, hier in Atlanta is alles vrij nieuw en op zich wel mooi en groen, maar soms wil je eens wat meer historie om je heen hebben. Dat heb ik alweer meer als ik in Savannah ben (waar ik veel kom voor mijn werk).
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet zo gek veel mis qua eten, eigenlijk tot mijn eigen verrassing. Nou was ik toch al niet van de Hollands pot en maakte dat in NL ook al nooit. Sowieso hou ik helemaal niet van gekookte aardappelen en heb dat nog nooit voor mezelf gemaakt. En veel internationale gerechten natuurlijk en dat maak ik hier ook nog steeds. En ik heb nog steeds waanzinnig veel te ontdekken als het om Amerikaans eten gaat, ik had nooit gedacht dat het zo gevarieerd is. Verder af en toe een "craving" en dan heb ik zin in drop. Brood blijft een issue, maar daar was ik ook in NL altijd al erg kieskeurig in. Hier eet ik vaak cereal trouwens als ontbijt. Qua broodbeleg heb ik wel standaard hagelslag en Calve pindakaas in huis en ook staat er standaard een flesje Ketjap Manis in de koelkast. Maar dat is ook echt het enige.
Wat ik in het algemeen wel mis is de enorme keuze aan voorverpakte groentes uit het koelschap. Het lijkt soms wel alsof je in Amerika of iets kant-en-klaar koopt, of iets helemaal "from scratch" moet maken en daar heb ik niet altijd zin in. Maar zoals ik al zei heb ik gewoon nog wel wat te ontdekken qua aanbod. Ik had in NL bv altijd Wasa knackebrod in huis, omdat het zo handig is als je eens geen brood hebt. En dat bleek hier ook gewoon te vinden, ik keek alleen altijd op de verkeerde plek in de supermarkt.
Wat ik wel erg mis is de "terrasjescultuur" van Nederland, ik maakte daar altijd graag en veel gebruik van als het weer zich er eens voor leende. Maar hier ben ik dat nog niet zo tegengekomen. Je hebt hier wel patio's, maar dat is toch anders. Het gaat niet alleen om het buiten zitten, maar ook om het mensen kijken. Ik mis ook het simpelweg door een oude stad lopen, hier in Atlanta is alles vrij nieuw en op zich wel mooi en groen, maar soms wil je eens wat meer historie om je heen hebben. Dat heb ik alweer meer als ik in Savannah ben (waar ik veel kom voor mijn werk).
"Keep Georgia On Your Mind"
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ook ik mis eigenlijk niet zo heel erg veel, zeker ook omdat er gewoon veel ook hier te krijgen is. Je moet er soms even naar op zoek, maar als je het echt wilt, is veel gewoon te krijgen.
Als ik af en toe echt iets mis, dan is het een gewone ordinaire patat met, of een frietje speciaal, met een frikandel, of een spoetnik met satésaus.
Nederlandse kaas mis ik wel eens, maar dat krijg ik zo af en toe wel van mijn ouders die dat dan meenemen of opsturen, en hetzelfde geldt voor dropjes en stroopwafels (ook al kun je die laatste twee ook hier krijgen).
Als ik echt een terrasje op wil zoeken, dan kan dat in Boulder. Het is even een half uurtje rijden, maar goed.
Andere dingen die ik wel mis zijn de prijzen van wijn en bier, dat is hier toch stukken duurder. Hetzelfde geldt overigens voor Franse kaasjes - daar betaal je je hier toch wel blauw aan, zelfs bij een ordinair stukje brie of camembert. In Nederland deden we dat heel vaak, een paar lekkere stukjes kaas, wat druiven, wat olijven, en een vers stokbrood en een lekkere fles wijn erbij, maar dat gebeurt nu toch beduidend minder vaak (lees: vrijwel niet
).
Als ik af en toe echt iets mis, dan is het een gewone ordinaire patat met, of een frietje speciaal, met een frikandel, of een spoetnik met satésaus.
Nederlandse kaas mis ik wel eens, maar dat krijg ik zo af en toe wel van mijn ouders die dat dan meenemen of opsturen, en hetzelfde geldt voor dropjes en stroopwafels (ook al kun je die laatste twee ook hier krijgen).
Als ik echt een terrasje op wil zoeken, dan kan dat in Boulder. Het is even een half uurtje rijden, maar goed.
Andere dingen die ik wel mis zijn de prijzen van wijn en bier, dat is hier toch stukken duurder. Hetzelfde geldt overigens voor Franse kaasjes - daar betaal je je hier toch wel blauw aan, zelfs bij een ordinair stukje brie of camembert. In Nederland deden we dat heel vaak, een paar lekkere stukjes kaas, wat druiven, wat olijven, en een vers stokbrood en een lekkere fles wijn erbij, maar dat gebeurt nu toch beduidend minder vaak (lees: vrijwel niet

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-expert
Heb laatst nog hutspot gemaakt. Niet echt veel werk: aardappelen koken, wat vlees braden en in stukjes snijden en een paar wortels door de keukenmachine (had gedacht dat dat ding de wortels in plakjes zou snijden, maar het werd meer moes). Maar toch best een 'heimweesmaak.'
Heb ooit zelf eens 'kale' (boerenkool) gekweekt. Dat was echt ouderwets. Alleen die rookworst is niet te krijgen. En die Poolse worst is te zoet.
Kaas mis ik niet. Ik heb altijd de keus gehad: of kaas eten, of het land uit. Dus ik zit in de VS.
Heb ooit zelf eens 'kale' (boerenkool) gekweekt. Dat was echt ouderwets. Alleen die rookworst is niet te krijgen. En die Poolse worst is te zoet.
Kaas mis ik niet. Ik heb altijd de keus gehad: of kaas eten, of het land uit. Dus ik zit in de VS.

Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
@Petra: tot nu toe ziet het er uit dat het bij 1 sneeuwdag blijft.
Gisteren voor het eerst in jaren koolraap gegeten. Dat heet rutabaga in het Engels, wist ik niet. Een heimwee smaak
Gisteren voor het eerst in jaren koolraap gegeten. Dat heet rutabaga in het Engels, wist ik niet. Een heimwee smaak

Frikandel Special, broodje kroket, Hema worst, ben blij dat ik geen vegetarier ben 

- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Na als tiener een zomer bij TNO te hebben gewerkt, verklaarde ik nooit weer een HEMA worst aan te raken
. Nu weet ik niet eens meer waarom. Zou er volgende keer in Nederland zo weer een eten. Maar alles met mate, zeggen ze toch altijd? Dat is wel zoiets, in het begin, dat we hier waren zochten we naar een equivalent van "de" rookworst. Kielbasa of smoked sausage was een redelijke vervanging. Dat zoeken naar vervanging is er allang niet meer. Ik weet niet, wanneer dat ophield, waarschijnlijk na mijn huwelijk (ik woonde hier vier jaar voor ik trouwde). Nu ben ik al sowieso niet iemand, die zich vastgrijpt aan herinneringen, ik gooi liever weg.

Toevallig vroeg mijn man vorige week als ik mocht kiezen welke 3 dingen (etenswaren) zou ik dan hier willen hebben uit NL
1 Boerenlandkarnemelk (buttermilk is werkelijk niet te drinken, al die additieven ook die erin zitten)
2 Brood/banket (koek is hier nooit lekker met roomboter gemaakt, altijd met olie, taart altijd met die vieze zoete icing i.p.v. slagroom)
3 Goudreinetten
Ik moet wel zeggen dat sinds er hier een Wegmans zit, ik superblij ben want ze hebben een 'European section' waar ik al beschuit, speculaas en stroopwafels heb gespot. En hun pastry section is top!
1 Boerenlandkarnemelk (buttermilk is werkelijk niet te drinken, al die additieven ook die erin zitten)
2 Brood/banket (koek is hier nooit lekker met roomboter gemaakt, altijd met olie, taart altijd met die vieze zoete icing i.p.v. slagroom)
3 Goudreinetten
Ik moet wel zeggen dat sinds er hier een Wegmans zit, ik superblij ben want ze hebben een 'European section' waar ik al beschuit, speculaas en stroopwafels heb gespot. En hun pastry section is top!
donuts, hoewel niet met boter gemaakt, vind ik daarentegen heerlijk 

Hemaworst is iets wat ik absoluut niet zou missen.. ik vervloek nog steeds de dag dat er Hema's op de stations zijn gekomen, het hele station stinkt naar die worst (en nu mis ik de kotssmilie
)

Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
De rookworst is meer het gevoel wat ik ook heb met de frikandellen van ratelband, inderdaad van Emile. In Arnhem heeft hij een automatiek en daar had je altijd 2 frikandellen voor 1 gulden, niet over nadenken wat erin zat maar als je door de stad liep pakte ik er vaak 2 en later een broodje rookworst bij de Hema, broodje was niet te eten en plakte tegen je gehemelte, maar hoorde erbij, sweet memories met mosterd of ketchupPetra/VS schreef:Na als tiener een zomer bij TNO te hebben gewerkt, verklaarde ik nooit weer een HEMA worst aan te raken. Nu weet ik niet eens meer waarom. Zou er volgende keer in Nederland zo weer een eten. Maar alles met mate, zeggen ze toch altijd? Dat is wel zoiets, in het begin, dat we hier waren zochten we naar een equivalent van "de" rookworst. .

De korte afstanden en dat je hier bijna alles op de fiets kunt doen.
Go T@bbing!!!!
Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar ligt het dan in de supermarkt? Ben wel erg benieuwd waar ze het onder scharen.Bandido schreef: Ik had in NL bv altijd Wasa knackebrod in huis, omdat het zo handig is als je eens geen brood hebt. En dat bleek hier ook gewoon te vinden, ik keek alleen altijd op de verkeerde plek in de supermarkt.
Wat is dat voor "bijzonder" receptBennogr schreef:Heb laatst nog hutspot gemaakt. aardappelen koken, wat vlees braden en in stukjes snijden en ...
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
-
- Amerika-expert
Dat is dus geen bijzonder recept, reageerde op Petra die het moeilijk leek te vinden.
Wasa knackebrod kom ik ook veel tegen in de supermarkt hier. Ligt vaak niet bij het brood, mdus even zoeken/vragen.
Wasa knackebrod kom ik ook veel tegen in de supermarkt hier. Ligt vaak niet bij het brood, mdus even zoeken/vragen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.