Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
gezond eten in Amerika
-
- Amerika-ontdekker
gezond eten in Amerika
Aankomende zaterdag is het dan eindelijk zover..ik ga voor de aller eerste keer naar Amerika! Ik heb er super veel zin in maar ik maak me wel een beetje zorgen over het eten. Het is immers het land van de fastfood en grote porties. Maar zijn er ook (enigzins) gezonde opties? Bij welke restaurants kun je kiezen voor gezond, bij welke supermarkt kun je verse producten krijgen? Ik weet dat gezond eten in de states niet in overvloed verkrijgbaar is,maar heeft iemand misschien tips?
Groetjes Maria Helena
Groetjes Maria Helena
- recidivist
- Amerikafan
Re: gezond eten in Amerika
Het beeld dat men in Amerika alles eet wat los en vast zit, is wat achterhaald. Juist in de USA zijn grote groeperingen die zich bezighouden met gezond eten (en dan bedoel ik niet de groep die je wil volstoppen met allerlei pilletjes die je leven zouden verlengen).
In ieder restaurant (ook de fastfoodketens) staan gerechten op het menu die prima aansluiten bij een gezonde levensstijl. Het is dan ook meer zelf in de gaten houden wat je wel en niet eet. Onthou dat een appitizer bij veel restaurants al een maaltijd op zich is. Sharen met je tafelgenoot, je beperken tot alleen een voorgerecht of niet je hele maaltijd opeten maar een deel in een 'box' mee naar huisnemen is heel gebruikelijk.
In ieder restaurant (ook de fastfoodketens) staan gerechten op het menu die prima aansluiten bij een gezonde levensstijl. Het is dan ook meer zelf in de gaten houden wat je wel en niet eet. Onthou dat een appitizer bij veel restaurants al een maaltijd op zich is. Sharen met je tafelgenoot, je beperken tot alleen een voorgerecht of niet je hele maaltijd opeten maar een deel in een 'box' mee naar huisnemen is heel gebruikelijk.
Bezochte staten: AL, AK, AR, AZ, CA, CO, CT, DE, FL, GA, IA, IL, IN, KY, LA, MA, MS, MO, MT, NV, NH, NJ, NM, NC, OR, PA, RI, SC, SD, TN, TX, UT, VA, VT, WV, WY.
-
- Amerikafan
- Partner van: Els (sinds 1970)
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik weet niet hoe jullie gaan reizen. Wij hebben meerdere (lange) reizen met een camper gemaakt en zijn erg "lui" ingesteld tijdens de reis. Dit betekent, dat we werkelijk praktisch uitsluitend kant en klaar maaltijden uit de super hebben gegeten. Je houdt het niet voor mogelijk hoe groot de keus is. OK, het is niet altijd 3-sterren kwaliteit
maar je kan bewust voor "lean" maaltijden kiezen, waarop exact staat hoeveel kalorietjes je inneemt. Als je een keer "uit je bol" wilt gaan, kies je voor bijv. het merk Hungry Man; de naam zegt het al. Onze reizen variëren van 5 tot 7 weken en we komen niet aan! We zijn beiden 60+ en dan moet je toch uitkijken. Het fruit is altijd vers en absoluut top en dat eten we dus volop. Zorg dat je de prijzen goed onthoudt i.v.m. kopen langs de weg, want je kan gemakkelijk worden bedonderd met de prijs en het gewicht (of allebei....). De doorsnee restaurants vinden we vreselijk. Alleen in San Francisco, Victoria (Canada) en Banff (Canada) hebben we echt goed kunnen eten, maar dat was dan wel gelijk goed aan de prijs (EUR 120 voor 2 pers.) Als je van grote T-Bone steaks houdt met veel "French Fries" en salades met veel mayo, kun je natuurlijk overal in Noord Amerika terecht. Altijd geldt, dat het delen van een maaltijd mogelijk is. Soms tegen een kleine service-toeslag vanwege dubbel bestek, extra bord, servet, enz. Vergeet nooit, dat in Amerika alles mogelijk is "as long as you can afford it", zoals een wijze oude immigrant ons jaren terug al zei. "How do you pay" is de meest gebruikte zin na "How do you do" !

We've been long together, through pleasant and through cloudy weather. (Anna Laetitia Barbauld)
http://elssander.waarbenjij.nu
http://elssander.waarbenjij.nu
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hoe "weet" je dat dan? Als ik je een raad mag geven, laat alles op je afkomen, zonder al van alles te "weten". De kans is groot, dat "Amerika" (ik weet niet, waar je heen gaat precies) heel anders is, dan het beeld, dat jij uit allerlei media en tv shows hebt gevormd. Dat was althans mijn ervaring. Ik had er voor onze verhuizing van alles over gehoord en gelezen en het was gewoon een (positieve, want ik had best een negatief beeld) schok om de werkelijkheid te zien. Wat je qua eten kunt krijgen verschilt erg afhankelijk van waar je bent. Langs de kusten kun je het zo gek niet bedenken en je kunt het krijgen. In de afgelegen gebieden is het aanbod natuurlijk minder. Mijn regels voor gezond eten, waar dan ook: het moet gegrild zijn, als het even kan vis, maar anders een (kleine, niet meer dan 8 ounces) steak, gepofte aardappel of zoete aardappel met niets erop, de sauzen (salad dressing ook) vraag ik ernaast, niet op mijn eten en als de portie groot is laat ik ongeveer de helft liggen. Je hoeft tenslotte je bord niet leeg te etenMaria Helena schreef:Ik weet dat gezond eten in de states niet in overvloed verkrijgbaar is,maar heeft iemand misschien tips?
Groetjes Maria Helena

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dan heb je toch niet goed genoeg gezocht; je kunt echt vrijwel overal wel heel goed eten voor (veel) minder dan €120, hoor!Alessandro schreef:Alleen in San Francisco, Victoria (Canada) en Banff (Canada) hebben we echt goed kunnen eten, maar dat was dan wel gelijk goed aan de prijs (EUR 120 voor 2 pers.)

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Vanuit mijn eigen ervaring moet ik zeggen dat je eigenlijk meer kans hebt om gezonde dingen te halen als je naar de supermarkt gaat bijvoorbeeld. Er is gewoon veel meer keuze in Amerika, ja, ook meer smaken ben&jerry's en vet eten enz, maar ook zeker meer keuze in gezond eten! Zaken zoals Whole Foods kom je hier niet tegen. Als je hier in Nederland op vakantie gaat en je komt alleen bij de McDonalds, de KFC of de Febo dan kom je ook niet echt ver met gezond eten natuurlijk...
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Het genoemde bedrag verbaasd ook mij nogal! Ik heb vaak goed gegeten, in San Francisco, Los Angeles of New York, maar nog nooit voor zo'n hoog bedrag. De duurdere dineetjes die wij hadden lagen rond de $70/80 voor 2 personen. Waren dat sterren-restaurants dan?Dento schreef:Dan heb je toch niet goed genoeg gezocht; je kunt echt vrijwel overal wel heel goed eten voor (veel) minder dan €120, hoor!Alessandro schreef:Alleen in San Francisco, Victoria (Canada) en Banff (Canada) hebben we echt goed kunnen eten, maar dat was dan wel gelijk goed aan de prijs (EUR 120 voor 2 pers.)
Overigens moet ik zeggen dat ik deze vraag de laatste tijd wel erg vaak voorbij zie komen. Had de TS het antwoord niet kunnen vinden door even de zoekmachine te gebruiken?
- Bandido
- Amerika-expert
Weet ook dat Amerika een land van uitersten is. Natuurlijk is het het land waar fastfood is uitgevonden, maar het is ook het land waar juist zeer veel waarde gehecht wordt aan gezond eten. En het is waar dat ik nergens zoveel mensen met overgewicht heb gezien als hier, maar tegelijkertijd ook nergens zoveel gezonde en fitte mensen als hier. Het heeft allemaal te maken met keuzes, ik hou bv helemaal niet van fastfood, maar als ik er al eens niet aan ontkom neem ik gewoon een salade. Zo heeft Wendy's een prima taco-salad met prima chili. En nog steeds voor een hele redelijke prijs. Maar dat gezond eten hier zoveel duurder is of moeilijker te vinden is, is echt een misvatting. Zelfs in het Zuiden, van oudsher toch de ongezondste regio van de VS, is overal betaalbaar en gezond eten te vinden.
Maar zeg nou zelf, ook in NL is eten in bv een eetcafe niet altijd even gezond. Maar je bent met vakantie en dan mag je jezelf ook best een beetje trakteren af en toe.
Maar zeg nou zelf, ook in NL is eten in bv een eetcafe niet altijd even gezond. Maar je bent met vakantie en dan mag je jezelf ook best een beetje trakteren af en toe.
"Keep Georgia On Your Mind"
- Inge
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 3
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat je het zo vet kunt maken als je zelf wilt.
Vaak heb je de keuze uit soep en/of saladebar bij je hoofdgerecht en je kan vaak ook kiezen welk bijgerecht je wilt (verschillende soorten friet enzo, maar ook gekookte aardappelen of soms rijst).
Ik vond het allemaal reuze meevallen. Hier in Nederland is het over het algemeen lastiger om bij een doorsnee restaurantje je friet te laten vervangen door iets anders.
Vaak heb je de keuze uit soep en/of saladebar bij je hoofdgerecht en je kan vaak ook kiezen welk bijgerecht je wilt (verschillende soorten friet enzo, maar ook gekookte aardappelen of soms rijst).
Ik vond het allemaal reuze meevallen. Hier in Nederland is het over het algemeen lastiger om bij een doorsnee restaurantje je friet te laten vervangen door iets anders.
Groetjes Inge
Onze reisverslagen naar Amerika (en Zweden, Noorwegen en Schotland):
2009: Californië + Crater Lake - met dochter van 2 jaar en camper!
2005: Noord- en Zuidwest
2003: Zuidwest + Yellowstone
Onze reisverslagen naar Amerika (en Zweden, Noorwegen en Schotland):
2009: Californië + Crater Lake - met dochter van 2 jaar en camper!
2005: Noord- en Zuidwest
2003: Zuidwest + Yellowstone
- DixieChick
- Amerika-expert
Dat valt mij inderdaad ook op. De extremen lijken hier veel groter. Wij proberen bijvoorbeeld altijd gezond te eten, en in vergelijking met veel Nederlanders die wij kennen, eten we net zo gezond, als niet gezonder.Bandido schreef:Weet ook dat Amerika een land van uitersten is. Natuurlijk is het het land waar fastfood is uitgevonden, maar het is ook het land waar juist zeer veel waarde gehecht wordt aan gezond eten. En het is waar dat ik nergens zoveel mensen met overgewicht heb gezien als hier, maar tegelijkertijd ook nergens zoveel gezonde en fitte mensen als hier..
De keuze aan eten is hier wel veel groter, en ik denk wel dat hier in het zuiden, er veel meer mogelijkheden zijn om ongezond te eten. We hebben alle fastdfood ketens, maar ook de restaurants met het southern style cooking (veel gefrituurd, weinig groentes). Maar er zijn ook "gewone" restaurants, waar je salades kan eten, en soms hele weightwatchers keuzes heb. Een aantal restaurants zetten ook het aantal calorieeen bij de menus zelfs.
En wat Petra/VS al zei, je bord leegeten hoeft hier helemaal niet. Ik doe dat bijna nooit, omdat het bijna altijd teveel is, en dus heb ik de volgende dag vaak nog een lunch van het eten van de avond ervoor!

This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
wij zijn net terug en ik heb net zo gezond kunnen eten als in Nederland ( dat ik dat niet altijd deed is mijn keus, het was vakantie). In restaurants en ook als je in supermarkten komt. Salades, vers fruit en groente. Light produkten. De calorieën staan overal op. Op menukaarten stond soms zelfs apart de slankere zaken vermeld. Inderdaad zijn er soms superporties, vooral met drinken. Maar die superporties kun je ook met z'n tweeén delen, je krijgt er gewoon dubbel bestek bij. (moet je eens in nederland mee aankomen!!) en je kan het ook nog meenemen in een doggybag als je teveel hebt. Kijken ze ook niet gek van op.
Kortom niet druk om maken, gewoon kijken wat er is.
Kortom niet druk om maken, gewoon kijken wat er is.
-
- Amerika-expert
precies wat hier al is gemeld: op je af laten komen, rond kijken, vragen stellen. De meeste restaurants zijn erg gemakkelijk in delen, aanpassen, en vervangen. Boter/dressing/sausen er apart bij laten serveren - geen menu die absoluut vast staat, in mijn ervaring. En 'wrap my leftovers please' is de norm - een half bord eten laten staan en niet meenemen, daar wordt vaak vreemd van opgekeken. En 'lean', 'light' en 'low calories' is niet altijd gezonder, maar dat is mijn mening.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het is even opletten, maar zelfs bij McDonalds kun je gezond eten. Neem nu de salad:

Alleen wel even de dressing on the side vragen, want daar zitten de ongewenste zaken in (suikers en vetten)
Kijk ook een naar deze voorbeelden op de menu's van deze (chain) restaurants:
Roasted vegetables bij Macaroni Grill ($6.99)
Taco Combo bij Chili's ($8.89)
De vis gerechten bij McGrath's Fishhouse ($10-20)
Zelfs bij de "standard" steak restaurants kun je meestal ook iets vinden als je geen beef liefhebber bent, in de vorm van pastas en visgerechten. En vergeet niet dat je side niet perse French Fries hoeft te zijn. Ik kies vaak voor mixed vegetables, green beans, asperges of broccoli. Er staat nergens dat je aardappelen MOET eten. Vrijwel elk restaurant bied salads aan als voorgerecht, maar je kunt het ook vragen als side(dish). En als je niet van salads houd kun je in 9 van de 10 gevallen ook kiezen uit verschillende soepen ("Soup 'r salad?")

Alleen wel even de dressing on the side vragen, want daar zitten de ongewenste zaken in (suikers en vetten)
Kijk ook een naar deze voorbeelden op de menu's van deze (chain) restaurants:
Roasted vegetables bij Macaroni Grill ($6.99)
Taco Combo bij Chili's ($8.89)
De vis gerechten bij McGrath's Fishhouse ($10-20)
Zelfs bij de "standard" steak restaurants kun je meestal ook iets vinden als je geen beef liefhebber bent, in de vorm van pastas en visgerechten. En vergeet niet dat je side niet perse French Fries hoeft te zijn. Ik kies vaak voor mixed vegetables, green beans, asperges of broccoli. Er staat nergens dat je aardappelen MOET eten. Vrijwel elk restaurant bied salads aan als voorgerecht, maar je kunt het ook vragen als side(dish). En als je niet van salads houd kun je in 9 van de 10 gevallen ook kiezen uit verschillende soepen ("Soup 'r salad?")
-
- Amerika-ontdekker
Bedankt voor de tips allemaal. Door verhalen van vrienden was ik toch wat bang geworden dat ik geen stukje groen zou kunnen vinden
maar als ik jullie verhalen lees moet het toch wel te doen zijn, misschien met iets meer moeite. Ik verdenk hen er gewoon van dat ze zelf te lui waren om wat verder dan de hamburgers te kijken
Het is ook niet zo dat ik alleen maar super gezond wil eten, ik houd wel van fastfood en lekker eten tijdens de vakantie, tis alleen dat ik als ik meerdere dagen achter elkaar alleen ongezond eten eet, ik enorm last van mijn darmen en buik krijg,dus daar ben ik een beetje huiverig voor. Maar als ik een beetje oplet en dankzij jullie tips zal het vast wel goed komen
Morgen vertrek ik richting Boston,cape cod,new york,washington en miami en ik heb er super veel zin in!

Het is ook niet zo dat ik alleen maar super gezond wil eten, ik houd wel van fastfood en lekker eten tijdens de vakantie, tis alleen dat ik als ik meerdere dagen achter elkaar alleen ongezond eten eet, ik enorm last van mijn darmen en buik krijg,dus daar ben ik een beetje huiverig voor. Maar als ik een beetje oplet en dankzij jullie tips zal het vast wel goed komen

-
- Amerika-ontdekker
Ziet er trouwens heerlijk uit Loek mmm 

Ik vind de opmerking van Alessandro wel wat kort door de bocht. Kant en klaar maaltijden uit de supermarkt lekkerder dan uit eten gaan? IK (ik zeg met nadruk IK ) ben het er niet mee eens. Ieder zijn meug maar ik kan in de VS meestal prima eten en ook heel gezond.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Veel plezier! Je gaat echt naar een gebied, waar je heel lekker kunt eten zonder veel te betalen. Kijk ook even in dit topicvoor suggesties voor restaurants. Als je van vis houdt moet je zeker kreeft eten in New England en crabcakes hier in Washington. Het Washingtonian Magazine geeft ook ieder jaar een lijst van de 100 beste "bargain" restaurants in dit gebied, misschien heb je daar ook wat aan.Maria Helena schreef: Morgen vertrek ik richting Boston,cape cod,new york,washington en miami en ik heb er super veel zin in!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Het kost niet eens meer moeite!! Niet meer dan in nederland, echt niet.
goede reis en veel plezier
goede reis en veel plezier

-
- Amerika-ontdekker
Thanks, dat gaat zeker lukken
tot over 3 weken!