Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
de amerikaanse man?
-
- Amerika-ontdekker
de amerikaanse man?
Je kan zeker niet iedereen over een kam scheren en dat is ook zeker niet mijn bedoeling. Maar ik vraag me zo af wat jullie ervaringen of gedachten zijn m.b.t. de amerikaanse man en zijn rol binnen het gezin. Helpt de amerikaanse man zijn vrouw over het algemeen of laat hij haar alles doen?
De reden dat ik dit vraag, is dat mijn amerikaanse vriend inmiddels mijn amerikaanse ex vriend is geworden (afgelopen weekend uit elkaar gegaan na de 1e verjaardag van onze zoon). Ik kreeg heel weinig hulp van hem wat betreft de baby en het huis. Hij is niet 1 keer 's nacht opgestaan met Max, ik moest dat altijd doen. Hij had heel erg de instelling dat hij de centen verdiende en ik de rest moest doen, huishouden, kind en administratie. Ik heb nog twee vriendinnen die met een amerikaan getrouwd zijn en de ene helpt wel mee in huis, maar die andere doet ook helemaal niks en vind dat zij alles moet doen. Ik moet ook heel eerlijk toegeven dat het jaren geleden is dat ik wat met een nederlander had dus ik weet niet zo goed hoe die over het algemeen zijn maar ik krijg de indruk als ik om mij heen kijk dat die veel meer meehelpen.
Is het nu een cultuurverschil? Of heb ik gewoon slechte voorbeelden en daardoor een vertekend beeld? Ik vraag het met gewoon af. Wat denken jullie?
De reden dat ik dit vraag, is dat mijn amerikaanse vriend inmiddels mijn amerikaanse ex vriend is geworden (afgelopen weekend uit elkaar gegaan na de 1e verjaardag van onze zoon). Ik kreeg heel weinig hulp van hem wat betreft de baby en het huis. Hij is niet 1 keer 's nacht opgestaan met Max, ik moest dat altijd doen. Hij had heel erg de instelling dat hij de centen verdiende en ik de rest moest doen, huishouden, kind en administratie. Ik heb nog twee vriendinnen die met een amerikaan getrouwd zijn en de ene helpt wel mee in huis, maar die andere doet ook helemaal niks en vind dat zij alles moet doen. Ik moet ook heel eerlijk toegeven dat het jaren geleden is dat ik wat met een nederlander had dus ik weet niet zo goed hoe die over het algemeen zijn maar ik krijg de indruk als ik om mij heen kijk dat die veel meer meehelpen.
Is het nu een cultuurverschil? Of heb ik gewoon slechte voorbeelden en daardoor een vertekend beeld? Ik vraag het met gewoon af. Wat denken jullie?
-
- Amerikafan
Mijn Amerikaanse vriend is ook een luie donder. Hij kookt soms en zet de vuilnis buiten en that's it. Ik moet hem altijd 100x vragen of hij aub de kamer wil stofzuigen. En ik kan de rest doen... We werken ook beide FT dus dat is geen excuus.
De rede (denk ik) waarom hij zo lui is is omdat hij vroeger thuis ook nooit wat hoefde te doen. En zn ma deed (en doet nog steeds) alles in het huishouden. Het is hem dus met de paplepel ingegoten.
Maar, ik ga nu terug naar NL dus dan ga ik op zoek naar een niet zo luie NLse man
.
(ik vraag me nu al af hoe lang mijn Amerikaanse vriend het uithoud in zn eentje.. De was doen, afwassen, wc poetsen!!!
).
De rede (denk ik) waarom hij zo lui is is omdat hij vroeger thuis ook nooit wat hoefde te doen. En zn ma deed (en doet nog steeds) alles in het huishouden. Het is hem dus met de paplepel ingegoten.
Maar, ik ga nu terug naar NL dus dan ga ik op zoek naar een niet zo luie NLse man

(ik vraag me nu al af hoe lang mijn Amerikaanse vriend het uithoud in zn eentje.. De was doen, afwassen, wc poetsen!!!

Ik denk dat er geen de Amerikaanse man is...mijn vriend heeft 5 broers en tussen hen zit al veel verschil
Wat mij wel opgevallen is, dat de gemiddelde Amerikaanse man "denkt"dat hij de kostwinner is of in ieder geval moet zijn. In Nederland zijn wij meer van "samen"...corrigeer mij ..als ik het verkeerd zie...ook omdat in de US meer het gezin de hoeksteen van de samenleving is, men trouwt sneller, de wet kent ook geen samen wonen...
Mijn vriend is wel een meehelper en doener, ligt aan karakter en opvoeding?? Niet een prater, maar dat is ook niet typisch Amerikaans, meer de discussie wij van Venus, zij van Mars

Wat mij wel opgevallen is, dat de gemiddelde Amerikaanse man "denkt"dat hij de kostwinner is of in ieder geval moet zijn. In Nederland zijn wij meer van "samen"...corrigeer mij ..als ik het verkeerd zie...ook omdat in de US meer het gezin de hoeksteen van de samenleving is, men trouwt sneller, de wet kent ook geen samen wonen...
Mijn vriend is wel een meehelper en doener, ligt aan karakter en opvoeding?? Niet een prater, maar dat is ook niet typisch Amerikaans, meer de discussie wij van Venus, zij van Mars

- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Mijn man is fantastisch (mag ik even pronken?)! Ik lijd al sinds ik hem ken aan fibromyalgie en dat heeft vooral in de eerste jaren van onze relatie een grote rol gespeeld. Ik zou me geen zorgzamere man voor kunnen stellen! Als ik slechte dagen heb neemt hij zo het huishouden over, hij doet alles voor en met de kinderen, inclusief 's nachts opstaan, omdat hij weet, dat ik anders fysiek problemen krijg. Ik voel me op handen gedragen! En hij heeft de moeite genomen, zonder ooit in Nederland te wonen of les te nemen, Nederlands te leren praten. Bovendien is hij altijd enthousiast over alles wat ik wil ondernemen en wat Wiepster schrijft over kostwinner moeten zijn zie ik bij hem ook niet, hij zou net zo lief thuisblijven met de kinderen en mij kostwinster laten zijn, daar ben ik van overtuigd. Ik moet eerlijk toegeven, dat ik me hem soms niet waardig voel!
Om me heen zie ik allerlei verschillende type vaders. Sommigen zijn helemaal "involved" met hun kinderen en gezin en bij anderen heerst de (in mijn ogen) ouderwetse man-vrouw verdeling, man gaat werken, vrouw blijft thuis en is dus 100% verantwoordelijk voor kinderen, huishouden, noem maar op.
Op de scholen zie ik heel vaak vaders vrijwilligerswerk doen, dat valt me wel op.
Ik denk, dat "de Amerikaanse man" in relaties net zo divers is als mannen van welke nationaliteit ook, maar wel een interessant onderwerp (en het spijt me te lezen, dat je relatie voorbij is!).
Om me heen zie ik allerlei verschillende type vaders. Sommigen zijn helemaal "involved" met hun kinderen en gezin en bij anderen heerst de (in mijn ogen) ouderwetse man-vrouw verdeling, man gaat werken, vrouw blijft thuis en is dus 100% verantwoordelijk voor kinderen, huishouden, noem maar op.
Op de scholen zie ik heel vaak vaders vrijwilligerswerk doen, dat valt me wel op.
Ik denk, dat "de Amerikaanse man" in relaties net zo divers is als mannen van welke nationaliteit ook, maar wel een interessant onderwerp (en het spijt me te lezen, dat je relatie voorbij is!).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ik geloof ook dat het niet typisch is dat de man zich als de kostwinner ziet en de vrouw voor het huishouden en de kinderen moet zorgen. Of misschien hebben Petra en ik net de enige 2 eruit gepikt die wel mee willen helpen. Mijn man heeft altijd met de kinderen meegeholpen; hij moest wel want ik werkte vaak weekenden en dan stond hij er alleen voor. Maar ook nu doet hij het nog. Ook in huis helpt hij nog altijd mee.
Annemiek
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Re: de amerikaanse man?
Hoi Jane,
Allereerst sterkte toegewenst de komende tijd.
Ik heb een half-amerikaanse man, maar hij help zo mee in het huishouden. Wij hebben allebei onze eigen taken, werken ook allebei. Ben ik dus de derde die een behulpzame amerikaan heeft getroffen.
Als ik de vaders (van jonge gezinnen) in onze US familie zie, dan voldoen ze allemaal aan het beeld dat jij omschrijft. De man verdient het geld en de vrouw blijft thuis bij de kids. Sterkter nog, ze kunnen het altijd maar moeilijk begrijpen dat ik als vrouw zelfstandig beslissingen neem over bijv. geld, onze kids etc. bij hun beslist de man dat automatisch. Voor zover ik het zie, is het bij deze mannen voor een groot deel te dank aan hun opvoeding (streng christelijk) en hun moeder bleef immers ook altijd thuis bij de kinderen. En als je dan van nature ook nog een luie donder bent ...
De dames klagen ook altijd dat hun man zo weinig doet binnen het huishouden, maar dat praten ze altijd goed door erbij te zeggen dat zij zelf niet te hoeven werken. Ik ben al lang geleden opgehouden hierover discussies te houden. De mannen houden nl. ook niet mondige dames.
Allereerst sterkte toegewenst de komende tijd.
Ik heb een half-amerikaanse man, maar hij help zo mee in het huishouden. Wij hebben allebei onze eigen taken, werken ook allebei. Ben ik dus de derde die een behulpzame amerikaan heeft getroffen.

Als ik de vaders (van jonge gezinnen) in onze US familie zie, dan voldoen ze allemaal aan het beeld dat jij omschrijft. De man verdient het geld en de vrouw blijft thuis bij de kids. Sterkter nog, ze kunnen het altijd maar moeilijk begrijpen dat ik als vrouw zelfstandig beslissingen neem over bijv. geld, onze kids etc. bij hun beslist de man dat automatisch. Voor zover ik het zie, is het bij deze mannen voor een groot deel te dank aan hun opvoeding (streng christelijk) en hun moeder bleef immers ook altijd thuis bij de kinderen. En als je dan van nature ook nog een luie donder bent ...
De dames klagen ook altijd dat hun man zo weinig doet binnen het huishouden, maar dat praten ze altijd goed door erbij te zeggen dat zij zelf niet te hoeven werken. Ik ben al lang geleden opgehouden hierover discussies te houden. De mannen houden nl. ook niet mondige dames.

-
- Amerika-ontdekker
Nou ik heb afgelopen jaar ook niet gewerkt en was thuis en dat was mijn eigen keuze. Ik verwacht van hem ook helemaal niet dat hij het huishouden gaat doen, maar meer dat hij zijn eigen rotzooi opruimt en dat hij dingen met ons kind doet. Maar het was altijd ik die alles moest doen, die de initiatieven moest nemen voor zelfs zoiets simpels als een wandeling. Als ik niks zei dan lag meneer uren op de bank met zijn x-box. Maar ook als ik wel wat zei, dan ging het maar moeizaam. Ik vond het ook altijd heel erg als hij zei ' but you don't work' well what the heck do you think I'm doing around here all day? Of als ie zei 'well its my money'.Kon ik zo boos om worden! Maar goed, het is wel goed zo, ik heb er vrede mee dat we uit elkaar gaan omdat ik het mijn alles heb gegeven.
Ik denk ook dat vrouwen hier misschien wat geemancipeerder zijn dan daar? En misschien verschilt dat ook wel weer met de stad en het platteland?
Ik denk ook dat vrouwen hier misschien wat geemancipeerder zijn dan daar? En misschien verschilt dat ook wel weer met de stad en het platteland?
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ik denk, dat het misschien ook regio verschillend is. Er zijn soms flink grote cultuurverschillen tussen de verschillende delen van de VS. Vaak wordt er naar dit land als een homogeen geheel gekeken, maar in de praktijk maakt het (in mijn ervaring althans) heel erg uit uit welk deel van het land iemand komt. Afkomst (ethnische) en opleiding maken ook veel uit. Maar dat lijkt me in Nederland ook het geval.maxsmommy75 schreef: Ik denk ook dat vrouwen hier misschien wat geemancipeerder zijn dan daar? En misschien verschilt dat ook wel weer met de stad en het platteland?
Ik herken tenminste de vrouwen, die Monique beschrijft niet in mijn kennissenkring al werken sommigen (ik ook sinds de geboorte van de jongste) niet buitenshuis. Maar ja, ik bevriend misschien ook geen onmondige vrouwen

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
-
- Amerikafan
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
In 'de boekjes' lees je de laatste jaren toch ook heel veel over 'de nieuwe man': hij die mee gaat werken, maar ook allerlei taken in het huishouden op zich neemt, ondertussen lekker romantisch is en jou heel regelmatig verrast met een leuk cadeautje of een city-trip, ondertussen babbelt hij even lekker met jouw vriendinnen aan de schoolpoort, enz.
Weet je wat mijn idee daar over is? Dat het wishfull thinking is van de vrouwen die die artikels schrijven.
Niet dat ik niet geloof dat ze niet bestaan hoor, maar om nu te gaan zeggen dat haast àlle moderne mannen tegenwoordig zo zijn... Denk dat dat alleen maar tot frustratie leidt bij het hele grote aandeel vrouwen die niet zo'n man heeft.
Wij hebben hier een vrij 'ouderwetse' verdeling van de taken:
man gaat werken, ik blijf thuis, ik zorg daardoor ook voornamelijk voor onze zoon (want echtgenoot komt maar tegen 8.00 PM thuis), ik regel al onze financiën, ik onderhoud het huis (en een deel van de tuin).
Maar wanneer ik eens een cursus wil gaan volgen en daardoor minder tijd heb, dan neemt hij even vrolijk de stofzuiger vast om me te helpen hoor.
Eigenlijk heb ik een schat van een man, en hij draag mij op handen en heeft heel veel respect voor mij en de dingen die ik doe.
En ik denk dat het daar om draait: respect hebben voor elkaar, en rekening houden met elkaar.
Of je dan een 'Amerikaanse man' bent, of een 'nieuwe man', of gewoon een man van dertien in een dozijn: als je respect hebt voor je partner, en waardering voor wat zij doet, dan kan het best zijn dat die partner heel wat taken in het huishouden op zich neemt, maar dan til je daar niet zozeer aan, en ga je de dingen niet in een weegschaal beginnen leggen om tegen elkaar af te wegen.
Weet je wat mijn idee daar over is? Dat het wishfull thinking is van de vrouwen die die artikels schrijven.

Niet dat ik niet geloof dat ze niet bestaan hoor, maar om nu te gaan zeggen dat haast àlle moderne mannen tegenwoordig zo zijn... Denk dat dat alleen maar tot frustratie leidt bij het hele grote aandeel vrouwen die niet zo'n man heeft.
man gaat werken, ik blijf thuis, ik zorg daardoor ook voornamelijk voor onze zoon (want echtgenoot komt maar tegen 8.00 PM thuis), ik regel al onze financiën, ik onderhoud het huis (en een deel van de tuin).
Maar wanneer ik eens een cursus wil gaan volgen en daardoor minder tijd heb, dan neemt hij even vrolijk de stofzuiger vast om me te helpen hoor.
Eigenlijk heb ik een schat van een man, en hij draag mij op handen en heeft heel veel respect voor mij en de dingen die ik doe.
En ik denk dat het daar om draait: respect hebben voor elkaar, en rekening houden met elkaar.
Of je dan een 'Amerikaanse man' bent, of een 'nieuwe man', of gewoon een man van dertien in een dozijn: als je respect hebt voor je partner, en waardering voor wat zij doet, dan kan het best zijn dat die partner heel wat taken in het huishouden op zich neemt, maar dan til je daar niet zozeer aan, en ga je de dingen niet in een weegschaal beginnen leggen om tegen elkaar af te wegen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-
- Amerika-ontdekker
Goed gezegd!kastelke schreef:In 'de boekjes' lees je de laatste jaren toch ook heel veel over 'de nieuwe man': hij die mee gaat werken, maar ook allerlei taken in het huishouden op zich neemt, ondertussen lekker romantisch is en jou heel regelmatig verrast met een leuk cadeautje of een city-trip, ondertussen babbelt hij even lekker met jouw vriendinnen aan de schoolpoort, enz.
Weet je wat mijn idee daar over is? Dat het wishfull thinking is van de vrouwen die die artikels schrijven.![]()
Tja de Amerikaanse man, ken eigenlijk alleen mijn man. IK kan dankzij hem in de USA blijven en ben hem nog steeds hartstikke dankbaar dus ik zal niet zo snel zeuren dat hij niet mee helpt bij de afwas. Vind het ook niet zo erg. Dat wassen,strijken, koken, stofzuigen, afwassen en poetsen hoort daar nou eenmaal bij. Mijn man is vrachtwagenchauffeur en is weinig thuis dus de meeste rommel maak ik zelf . Als ik alleen had gewoond had ik het ook moeten doen, alleen nu is het een beetje meer want ik woon in een kast van een huis. Bloempjes in de tuin planten is alleen niet zo mijn sterkste punt. Om over mijn tomatenplanten maar te zwijgen.
Mijn man doet wel het onderhoud aan de auto's en het huis, betaald de rekeningen en verbrand het vuilnis ( ja ons ben rednecks) Ieder zo zijn taken. Wel heeft mijn schoonmoeder de opvatting dat mannen die afwassen "sissies" zijn en dat heeft ze haar jongens ook op het hart gedrukt. Toch is ze een hele geemancipeerde vrouw. Ze heeft heel haar leven buitenshuis gewerkt, 3 jongens opgevoed, ze kon goed paardrijden, kan tractor rijden en fixt met het grootste gemak de waterpomp of zelfs de kettingzaag. Ze is nu 85 jaar en gaat naar het bejaardentehuis om voor de oudenvandagen te zorgen.
Mijn man doet wel het onderhoud aan de auto's en het huis, betaald de rekeningen en verbrand het vuilnis ( ja ons ben rednecks) Ieder zo zijn taken. Wel heeft mijn schoonmoeder de opvatting dat mannen die afwassen "sissies" zijn en dat heeft ze haar jongens ook op het hart gedrukt. Toch is ze een hele geemancipeerde vrouw. Ze heeft heel haar leven buitenshuis gewerkt, 3 jongens opgevoed, ze kon goed paardrijden, kan tractor rijden en fixt met het grootste gemak de waterpomp of zelfs de kettingzaag. Ze is nu 85 jaar en gaat naar het bejaardentehuis om voor de oudenvandagen te zorgen.
Was that for us?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat heeft mijn echtgenoot heel snel opgelost met een afwasmachine!laska schreef:Wel heeft mijn schoonmoeder de opvatting dat mannen die afwassen "sissies" zijn en dat heeft ze haar jongens ook op het hart gedrukt. .

LOL! :hilarious:laska schreef: Ze is nu 85 jaar en gaat naar het bejaardentehuis om voor de oudenvandagen te zorgen.
Elke
Dat brengt me op; "hoe voedt je jongens op zodat ze mee helpen in het huishouden". Ik heb er met mijn 3 zonen een hele taak aan, en ik denk dat de toekomstige echtgenotes er ook nog heel wat aan zullen moeten doen. Afwassen doen ze al, maar hun slaapkamer schoon houden en opruimen is een ramp.Wel heeft mijn schoonmoeder de opvatting dat mannen die afwassen "sissies" zijn en dat heeft ze haar jongens ook op het hart gedrukt.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Misschien zouden ze, voordat ze ooit gaan samenwonen of trouwen, eerst eens een tijdje op zichzelf moeten gaan wonen? Krijgen ze vast wel in de gaten dat opruimen niet vanzelf gaat...ANY schreef:Dat brengt me op; "hoe voedt je jongens op zodat ze mee helpen in het huishouden". Ik heb er met mijn 3 zonen een hele taak aan, en ik denk dat de toekomstige echtgenotes er ook nog heel wat aan zullen moeten doen. Afwassen doen ze al, maar hun slaapkamer schoon houden en opruimen is een ramp.

Roland

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 1361 Weergaves
-
Laatste bericht door Corv
-