Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

HELP!! paspoort en visum gestolen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
lisettevers
Amerika-newbie

HELP!! paspoort en visum gestolen

Bericht door lisettevers »

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Gister is er helaas in mijn auto ingebroken, mijn tas met mijn paspoort en visum zijn daarbij uit te auto meegenomen.
Helaas ook mijn bril en meer van dat soort kleine dingen, maar dat is even latere zorg.

Ik ben ontzettend benieuwd hoe dit proces gaat van opnieuw aanvragen, ik heb namelijk totaal geen legitimatie meer, want ook mijn rijbewijs zat in mijn portemonnee.. Alles waarmee ik mezelf kon legitimeren is namelijk gestolen ( Wel heb ik overal kleurencopies van! )

Maar daarnaast, hoe kan ik dit op een of andere manier vergoed krijgen.
De kosten van mijn auto krijg ik helaas niet terug, want mijn eigen risico is namelijk 250 dollar, dus dat valt daarbinnen.

maar de kosten van mijn gestolen spullen?! Hoe doe ik dat.
Mijn verzekeringen lopen namelijk gewoon in Nederland, en dit was te duur om dit als werelddekking op te geven.
Hebben jullie enig idee hoe ik de schade kan verhalen?

Ik woon bij een gezin waar de auto ook op verzekerd is. Zij hebben dus de auto verzerkingspapieren. Maar dat dekt natuurlijk ook niet de gestolen goederen.
Ik weet het dus niet meer.

Hopelijk hebben jullie goede ideen!

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Lisette
Bramster
Amerika-expert

Re: HELP!! paspoort en visum gestolen

Bericht door Bramster »

Toen mijn paspoort in de USA was gestolen was het zeer eenvoudig een terugreis document te verkrijgen (Passer Laisser). Gewoon met een fototje langs het consulaat gegaan en klaar is kees. Dit document was echter alleen bedoelt om naar huis te reizen.

Ik zou gewoon even de ambassade / consulaat bellen en vragen wat te doen in jouw geval.

Ook vind je hier wat info:
http://dc.the-netherlands.org/Services/ ... _Passports

Adressen vind je op:
http://www.mfa.nl

Als je de gemaakte kosten/schade niet hebt verzekerd dan lijkt me dat je alleen nog de schade kunt verhalen op de dader. Ook is er in veel steden een soort fonds om gestrande touristen weer op weg te helpen, maar dat lijkt me bij jou niet nodig.

Valt me trouwens op dat de website van de NL ambassade in de USA niet eens in de NL beschikbaar is. Triest maar waar :cry:
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Soms wil een (Nederlandse) inboedelverzekering de zaken die in een auto lagen nog wel eens vergoeden, maar of dat ook geldt als je in het buitenland verblijft?, maar proberen kun je het natuurlijk altijd.
Ingmar
Amerikafan

Bericht door Ingmar »

Natuurlijk heel belangrijk : Aangifte doen bij de politie. Vervolgens inderdaad het Consulaat vragen welke weg te bewandelen.
Before "was", "was" was, "was" was "is".
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

staat de auto op jouw naam, of het gezin waar je verblijft? Als het gezin officieel eigenaar is, en zij hebben een huiseigenarenverzekering dan kunnen die het vergoeden. Maar ook die verzekering heeft vaak een hoge eigen risico
lisettevers
Amerika-newbie

erg bedankt allemaal!

Even wat reacties : De auto is inderdaad van de familie waarbij ik verblijf. Maar zij zeggen me dat alle spullen die er in liggen niet verzekerd zijn.

En een fonds die gestranden toeristen helpt is denk ik niet zo geschikt voor mij. Maar goed, ik heb helaas geen werelddekking, dus die kosten ga ik waarschijnlijk niet terug krijgen aangezien ik geen toerist ben, maar hier ben onder een werkvisum.
Hopelijk kost me dat gewoon niet al te veel geld.

Aangifte heb ik al gedaan, ben nu nog aan het wachten op een proces verbaal, heb nu alleen nog het incident nummer.
Morgen even langs de ambassade om alles aan te geven. Helaas!

Een harde les om dit te leren, vandaag de ruit laten plaatsen, dit kosten me $108,50. Toch best jammer aangezien ik niet zo heel erg veel geld verdien hier en ik toch ook best graag naar CA had gewillen met kerst en nieuwjaar.

Ik ga nog even verder opzoek naar de kosten waar ik deze op kan verhalen! Want hoop stiekem dat ik wat vergoed kan krijgen natuurlijk! Dus als er nog mensen zijn met briljante ideen! ( aaangezien ik ook echt niet weet hoe dat hier in America geregeld word)

Alvast bedank!

Groetjes Lisette
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Niet vergeten om ook een nieuw visum te regelen.
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Aangezien je onder een werkvisum in de VS bent, kan je werk niets regelen? Mocht je vanuit een Nederlands bedrijf daar zijn dan moeten zij voor jou een reisverzekering hebben!
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

lisettevers schreef: Ik ga nog even verder opzoek naar de kosten waar ik deze op kan verhalen! Want hoop stiekem dat ik wat vergoed kan krijgen natuurlijk! Dus als er nog mensen zijn met briljante ideen! ( aaangezien ik ook echt niet weet hoe dat hier in America geregeld word)
Het is natuurlijk niet leuk dat je op deze manier gedupeerd bent. Sterkte met het regelen van een nieuw paspoort en visum.

Maar het is wellicht ook verstandig om voortaan vooraf na te denken over de mogelijke consequenties van je eigen beslissingen en acties. Je gaat bewust naar de VS zonder reisverzekering omdat dat "te duur" is (je eigen woorden). Je leent dan een auto van Amerikaanse kennissen zonder eerst uit te zoeken wat de gevolgen zijn als je schade aan de auto toebrengt of wellicht iemand anders schade toebrengt in een ongeval. En tot slot laat je je paspoort in de auto liggen en deze wordt gestolen. Erg zuur en voor wat betreft de diefstal natuurlijk primair de fout van de dief, maar.. Het is wel erg onverstandig om zo'n document in een auto achter te laten. Sterker nog, je moet dat paspoort zelfs te allen tijde bij je dragen.

Gezien de situatie lijkt het me ook niet op zijn plaats dat je hier gaat vragen of iemand wellicht creatieve manieren weet om een ander voor de financiele gevolgen van jouw acties op te laten draaien nadat je er eerst zelf bewust voor hebt gekozen om jezelf niet te verzekeren tegen dergelijke risico's. Ik denk dat iedereen je hier graag helpt en adviseert bij het regelen van een nieuw paspoort en visum. Maar niet bij het plegen van verzekeringsfraude.

Ik zou je ook aanraden om, voordat je weer als chauffeur in een geleende Amerikaanse auto stapt, eerst te controleren of jij ook wel gedekt bent als je schade veroorzaakt. Dat is niet per definitie zo. Een autoverzekering in de VS werkt niet hetzelfde als hier in NL. In de meeste polissen is schade veroorzaakt door een derde meestal wel gedekt, maar lang niet altijd. En het zou me niet verbazen als daar bijvoorbeeld de eis van een amerikaans rijbewijs gesteld wordt. Als je regelmatig in die auto rijdt dan moet je wellicht ook opgenomen worden in de polis als named driver. Dus: goed de polis lezen, want als je onverzekerd rond rijdt en onverhoopt een schade veroorzaakt dan kan het je wel eens meer gaan kosten dan $108,50.

Voel je niet aangevallen, maar ik vond je oproep wel erg gaan neigen naar verzekeringsfraude, en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Sterkte met het regelen van alles.

Roel.

Roel.
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Ik vind het heel normaal dat er geen verzekering is voor dat soort zaken. Je hoeft toch ook niet alles te verzekeren. Maar dan heb je het nadeel voor je eigen gemaakte kosten zelf op te draaien, en daar is natuurlijk niets mis mee.
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Je verzekert alleen dat, waarvan het risico groot is dat het je overkomt en/of je de (financiële) gevolgen niet kunt overzien.

Voorwaarde is natuurlijk wel, dat je er zelf alles aan doet om het risico zo klein mogelijk te houden; bijvoorbeeld door niets in de auto te laten liggen.
lisettevers
Amerika-newbie

Het is natuurlijk niet leuk dat je op deze manier gedupeerd bent. Sterkte met het regelen van een nieuw paspoort en visum.

Maar het is wellicht ook verstandig om voortaan vooraf na te denken over de mogelijke consequenties van je eigen beslissingen en acties. Je gaat bewust naar de VS zonder reisverzekering omdat dat "te duur" is (je eigen woorden). Je leent dan een auto van Amerikaanse kennissen zonder eerst uit te zoeken wat de gevolgen zijn als je schade aan de auto toebrengt of wellicht iemand anders schade toebrengt in een ongeval. En tot slot laat je je paspoort in de auto liggen en deze wordt gestolen. Erg zuur en voor wat betreft de diefstal natuurlijk primair de fout van de dief, maar.. Het is wel erg onverstandig om zo'n document in een auto achter te laten. Sterker nog, je moet dat paspoort zelfs te allen tijde bij je dragen.
laat ik dan Hier ook even op Reageren. Want als je namelijk niet alles weet zou ik het heel erg fijn vinden om niet zo te reageren.
Een reisverzekering voor America voor 2 jaar kosten me ruim 700 euro, Dus mocht er wat gebeuren kon ik het net zo goed zelf betalen als dat het verzekerd was, aangezien ik er dan al voor betaald had, en als er dan achteraf niets gebeurd was, dan had ik 700 euro voor niets betaald.
dat is 1.

2e, de auto is voor mij gekocht en ik ben dan ook de enige die daarin rijd, ja ik leen hem van mijn gastgezin waar ik bij verblijf aangezien ik hem niet mee naar Nederland zal nemen.

3, waarom ik het in de auto laat? Omdat ik al eens eerder bestolen ben in het park waar ik was. Daarom had ik dit maal besloten het in de achterbak van mijn auto DUS TOTAAL UIT HET ZICHT neer te leggen. Want zoals je zegt : Je moet het ten alle tijden bij je hebben.

En verzekeringsfraude... nee niet echt, ik wil gewoon weten of er mogelijkheden zijn om de kosten op te kunnen verhalen. omdat ik niet bekend ben met alle mogelijkheden hier in Amerika.

Mocht je de volgende keer nou nog zo'n reactie geven, vraag je dan eerst even af of je de ins and outs wel kent van het verhaal.
Natuurlijk voel ik me op zo'n manier erg aangevallen, maar dat lijkt me niet meer dan logisch aangezien je me bijna veroordeeld voor wat ik gedaan heb.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Spijtig van de inbraak in de auto maar toch vind ik het verhaal van roelb niet zo gek en vind ook dat dat best gezegd mag worden.

Je schrijft immers zelf ook dat je geen € 700 over hebt voor een verzekering omdat je dat teveel vond. Nu is er dus wel wat gebeurd en zul je die '€ 700' dus toch moeten aanspreken. Je hebt het je immers al bespaard door geen verzekering te nemen dus zie dit als een eerste betaling uit 'de pot van € 700'. Dat je nu van alles probeert om dat geld terug te krijgen is begrijpelijk maar je hebt een bewust risico genomen waar je nu de gevolgen van moet dragen.

Ik geef je helaas weinig kans dat je hier iets van vergoed krijgt zonder deugdelijke verzekering.

In ieder geval succes ermee en hopelijk lukt het toch nog wat vergoed te krijgen.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Da's wel heel erg Nederlands om "niet verzekeren" een risico te noemen en iets niet kopen "besparen" noemen. :D Is mijnsinziens de wereld omdraaien.

Iedereen heeft toch zaken in zijn leven waar hij niet voor verzekerd is. Omdat nou een risico te noemen vind ik persoonlijk wel wat ver gaan.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Hoe wou jij het anders noemen dan?
Da's wel heel erg Nederlands om "niet verzekeren" een risico te noemen en iets niet kopen "besparen" noemen.
Dit is wel precies zoals ik het bedoel. (Al vind ik het niet typisch iets Nederlands. :wink: ).

Als ik een auto huur in Amerika kan ik mezelf (veel) geld besparen door geen LDW en/of LIS af te sluiten. Ik loop dan natuurlijk wel een groot risico. Rijd ik geen schade dan heb ik geluk gehad en mij dat geld mooi bespaard. Wil alleen niet het risico nemen dát er iets gebeurt en verzeker me daarom liever, al kost dat geld. :)

TO denkt de € 700 op te vangen voor die keren dat er wel iets gebeurt zoals nu. Tja, één keer is te overzien maar je wilt nu niet nog meer van zulke gevalletjes hebben. Iets waar je je niet druk om hoeft te maken als je goed verzekerd bent.

Roland

roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

lisettevers schreef: laat ik dan Hier ook even op Reageren. Want als je namelijk niet alles weet zou ik het heel erg fijn vinden om niet zo te reageren.
Nogmaals, voel je niet aangevallen. Iedereen hier zal je graag adviseren en helpen met het regelen van een nieuw paspoort en visum, maar ik, en ik denk ook wel anderen met mij, ben niet voornemens om in te gaan op vragen om "creatieve manieren" om een ongedekt risico vergoed te krijgen van een verzekeraar. Dat impliceert echt dat je hulp vraagt bij het plegen van verzekeringsfraude, iets anders kan ik er echt niet van maken.
Een reisverzekering voor America voor 2 jaar kosten me ruim 700 euro, Dus mocht er wat gebeuren kon ik het net zo goed zelf betalen als dat het verzekerd was, aangezien ik er dan al voor betaald had, en als er dan achteraf niets gebeurd was, dan had ik 700 euro voor niets betaald.
dat is 1.
Dat is precies wat verzekeren is. De verzekeraar is geen charitatieve instelling maar een commercieel bedrijf dat bereid is om tegen betaling van een vooraf vastgesteld bedrag, de premie, bepaalde financiele risico's voor je te dragen. De hoogte van de premie is simpelweg een functie van het risico en het te verwachten schadebedrag. Heb je pech en slaat het noodlot toe dan betaalt de verzekeraar en schiet hij er bij in. Maar als het noodlot niet toeslaat dan ben je inderdaad de premie kwijt. Dat lijkt me vrij evident.

Jij hebt er bewust voor gekozen om deze risico's niet af te dekken omdat je de premie te hoog vond. Dan moet je achteraf, hoe zuur het ook voor je is, simpelweg je eigen beslissing accepteren. Heb je na een jaar meer dan EUR 700 schade wat gedekt was geweest onder de polis die je hierboven noemt dan had je beter de verzekering kunnen sluiten. Heb je na een jaar minder schade dan pakte je beslissing goed uit. Dat is precies de afweging die je elke keer moet maken als je iets verzekerd.
2e, de auto is voor mij gekocht en ik ben dan ook de enige die daarin rijd, ja ik leen hem van mijn gastgezin waar ik bij verblijf aangezien ik hem niet mee naar Nederland zal nemen.
Mijn opmerkingen omtrent de dekking rondom de auto was bedoeld als goed advies. De amerikaanse autoverzekeringen werken anders als in NL. Het is absoluut niet zo dat schade veroorzaakt door iedere willekeurige bestuurder gedekt is onder de polis die jouw gastgezin heeft. Onder veel polissen zul jij echt expliciet als regular driver opgenomen moeten zijn. En ik kan me heel goed voorstellen dat dat alleen maar mag als je een amerikaans rijbewijs hebt. Het zou dus wel eens zo kunnen zijn dat je simpelweg niet verzekerd bent als je in die auto rijdt en dus een vrijwel onbeperkt financieel risico neemt. Dat lijkt mij onverstandig en ik wilde je daar op wijzen. Stel dat ik gelijk heb en je veroorzaakt een ongeval dan kan het wel eens over vele duizenden dollars gaan, of wellicht nog veel meer als er sprake is van letsel.

Vandaar mijn advies: spit /zelf/ even die polis door om er zeker van te zijn dat je in ieder geval verzekerd bent voor schade aangericht aan (eigendommen van) derden als jij in die auto rijdt. En kijk ook wat de consequenties zijn voor schade aan de auto zelf en eventuele medische kosten voor jezelf.

Want aangezien je geen aparte reisverzekering hebt afgesloten vermoed ik dat je ook voor zorgkosten geen extra dekking hebt bovenop de nederlandse basisverzekering. Dat betekent dat je verzekeraar alleen zorgkosten vergoed tot het in Nederland vastgestelde bedrag voor een bepaalde medische handeling. De tarieven in de VS liggen over het algemeen iets hoger door de grotere aansprakelijkheidsrisico's. Mocht je dus in het ziekenhuis terecht komen dan zul je zelf die extra kosten moeten dragen. Normaal dekt een reisverzekering die meerkosten.

Overigens heb je sowieso een amerikaans rijbewijs nodig om daar te rijden omdat je gedurende langere periode daar verblijft. Je nederlandse rijbewijs is slechts voor een eerste periode van volgens mij een maand geldig.
3, waarom ik het in de auto laat? Omdat ik al eens eerder bestolen ben in het park waar ik was. Daarom had ik dit maal besloten het in de achterbak van mijn auto DUS TOTAAL UIT HET ZICHT neer te leggen. Want zoals je zegt : Je moet het ten alle tijden bij je hebben.
Je zegt dat je al eens bestolen bent. Toen is vermoedelijk niet je paspoort gestolen, anders had je e.e.a. anders gesteld in deze post. Ik ga er vanuit dat je het toen wel bij je had, want je geeft aan dat die diefstal de reden was dat je het paspoort nu in de auto achterliet. Wat en hoe er precies is gebeurd vertel je niet. Maar als je paspoort ergens op je lichaam draagt (broekzak oid) dan is het risico dat deze wordt gestolen volgens mij echt verwaarloosbaar. Dieven zijn over het algemeen niet geinteresseerd in paspoorten, maar juist in contant geld en dingen die makkelijk in geld zijn om te zetten. Paspoort dus nooit in een handtas oid bij je portomonee. Het is gewoon een belangrijk document en je moet het simpelweg altijd bij je hebben. Dat is soms lastig, ik weet het, maar ja, het is nu eenmaal wel de verplichting zoals die er is. Je kunt er eventueel voor kiezen om alleen je rijbewijs bij je te houden en je paspoort veilig thuis op te bergen, bij voorkeur natuurlijk in een brandveilige kluis. Mocht je ooit problemen krijgen en je identiteit moeten aantonen dan kun je je gastouders bellen om je paspoort te komen tonen. Maar in de auto lijkt me gewoon altijd onverstandig.

Overigens, kofferbakken worden meestal niet zomaar opengebroken, dus waarschijnlijk ben je geobserveerd terwijl je je spullen in de kofferbak legde. Als je al iets waardevols in een kofferbak van een auto achterlaat doe die zaken er dan altijd in op een andere locatie dan waar je de auto parkeert zodat niemand je kan observeren! Standaard automatisme, en iets dat ik al sinds jaar en dag doe als het bijvoorbeeld om een laptop gaat.
En verzekeringsfraude... nee niet echt, ik wil gewoon weten of er mogelijkheden zijn om de kosten op te kunnen verhalen. omdat ik niet bekend ben met alle mogelijkheden hier in Amerika.
Op basis waarvan? Als iets niet verzekerd is dan is het niet verzekerd. Je vroeg letterlijk of iemand hier "creatieve manieren" wist. Dat neigt mijns inziens wel heel erg naar een oproep om advies te krijgen over het plegen van verzekeringsfraude. Als je het niet zo hebt bedoeld, prima, maar besef wel dat je verzoek zo over komt. Zeker omdat je in je openingspost zelf al heel duidelijk aangeeft dat je geen verzekering hebt gesloten voor dergelijke risico's.
Natuurlijk voel ik me op zo'n manier erg aangevallen, maar dat lijkt me niet meer dan logisch aangezien je me bijna veroordeeld voor wat ik gedaan heb.
Natuurlijk veroordeel ik je niet. Waar zeg ik dat dan of waar zou dat dan uit blijken? Ja, ik uit kritiek op je oproep, maar gezien de manier waarop je oproep op mij overkomt lijkt me dat niet zo vreemd. Verder probeer ik je nog goed advies mee te geven rondom de dekking van de amerikaanse autoverzekering. Want het zou natuurlijk erg zuur zijn als je over een paar maanden een berichtje post met als subject: "Help! ik heb een ongeval veroorzaakt en ben veroordeeld tot het betalen van $220.000 aan letselschade en ik blijk niet verzekerd te zijn".

Roel.
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

> Hoe wou jij het anders noemen dan?

Tja, ik vind iets niet kopen niet besparen. Maar meningen verschillen natuurlijk.

Mijn vrouw zij gisteren nog: Ik heb 500 Euro bespaard door die jurk van 500 Euro niet te kopen.
Vandaag zij ze: Ik heb er toch eentje van 300 Euro gekocht.

Vond ik geen probleem, hebben we altijd nog 200 Euro bespaard ! :D
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Bramster schreef:Tja, ik vind iets niet kopen niet besparen. Maar meningen verschillen natuurlijk.
Maar nu gooi je alle 'niet aankopen' op één hoop. Als ik hier in Nederland een mooie Mustang zie voor € 75.000 maar ik koop 'm niet dan heb ik natuurlijk niet € 75.000 bespaard. :lol:

Het besparen sloeg op het 'niet verzekeren' en daar is bij TO zeker sprake van.

Maar het is een misvatting dat een verzekering weggegooid geld is indien er geen aanspraak op gemaakt wordt. Die indruk krijg ik bij TO (heb het van veel mensen vaker gehoord hoor toen ik nog in de verzekeringswereld zat :wink: ). Het is zoals roelb al zegt, de verzekeringsmaatschappij neemt het risico van je over en daar hoort een vergoeding tegenover te staan, ook als je achteraf geen aanspraak op de verzekering maakt.

Roland

dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Een andere optie is natuurlijk om de dief te achterhalen en je kosten op de dief te verhalen :lol:.

Dus de familie's autoverzekering dekt het verlies van de spullen in de auto na inbraak niet? Dat vind ik vreemd, maar goed, wettelijk-geregelde minimum dekking verschilt per staat dus dat zou best kunnen. Hier in Massachusetts zijn een reisverzekering en een autoverzekering niet de enige verzekeringen die je spulletjes in een auto dekken na verlies. Ook een huiseigenarenverzekering of een huurdersinboedelverzekering dekt die spulletjes. Maar een nadeel is dat de meeste huiseigenarenverzekeringen een eigen risico van $500 of $1000 hebben. Lisette, hartstikke sneu dat je besloot het risico te lopen en nu uit eigen zak moet betalen. Jammer dat het waarschijnlijk je reisje naar CA gaat kosten. Da's een leuke 'welcome to america', niet?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer