Pagina 1 van 2

Credit Card blokkade

Geplaatst: 15 aug 2011, 17:39
door thefreeze
Tijdens onze USA reis is bijna direct na aankomst mijn (MasterCard) credit card geblokkeerd door MasterCard. Gelukkig werkte mijn vrouw's kaart wel; probeer maar eens op zaterdagavond een bank ik NL te bellen. Niet dus. Ik had voldoende limiet en op de tegenrekening op de bank stond ook meer dan genoeg geld.

Enfin, nadat de kaart op maandag door de bank was gedeblokkeerd was het 's middags weer raak: kaart geblokkeerd. Het was toen gelukkig nog wel dag in Nederland en ik ben via via terecht gekomen bij Mastercard (088-7226777). Die legden mij uit dat er veel fraude uit Amerika kwam en dat die fraudegevallen eenzelfde patroon hebben als het tanken bij een Amerikaanse pomp. Die automaten controleren voordat je gaat tanken of je rekening wel aktief is door een kleine transactie te doen en dan vervolgens het getankte bedrag af te schrijven (of iets in die strekking). Voor Mastercard reden om de kaart vervolgens te blokkeren.

De zeer vriendelijke en behulpzame Mastercard medewerker heeft mijn kaart vervolgens zodanig ingesteld dat hij tot de dag van terugkomst in NL niet geblokkeerd zou worden; wat inderdaad gelukt is want de kaart heeft het de rest van de vakantie prima gedaan.

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 15 aug 2011, 18:46
door TedjevanEs
In principe kan ik dit soort acties wel waarderen, maar... ze moeten dit dan wel met een telefoontje opvolgen vind ik.
Bank of America heeft me al een aantal keer gebeld de afgelopen jaren omdat ze een bepaalde transactie niet vertrouwde. Nadat ik de transactie bevestigde (of in 1 geval ontkende) gaan ze pas tot een eventuele actie over...

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 15 aug 2011, 22:00
door ned in MO
Wat een onzin. Veel fraude uit amerika? ze verzinnen ook wat daar bij mastercard.

Toch is het aan te raden om even bij je cred card company even aan te geven dat je in het buitenland zit zodat je minder van deze varrassingen hebt.

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 16 aug 2011, 04:49
door 1250
ING (daar heb ik mijn Mastercard) heeft gewoon een 24-uurs nummer, staat op de achterkant van de kaart.

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 16 aug 2011, 05:01
door Ziva
Klopt, dit heb ik ook gehad.

Blijkbaar vindt er tegewoordig zoveel credit card fraude plaats dat je je bank moet bellen om te vertellen dat je met vakantie gaat naar de USA haha. Triest maar waar.

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 16 aug 2011, 05:12
door Clint
1250 schreef:ING (daar heb ik mijn Mastercard) heeft gewoon een 24-uurs nummer, staat op de achterkant van de kaart.
Voor diefstal en verlies, niet voor blokkades. Dat nummer is van 07:00 tot 0:00 Nederlandse tijd open. Ik heb de afgelopen maanden 3 keer gehad dat mijn ING card geblokkeerd is. En ondanks dat ze telkens beloofde dat ze de volgende keer zouden bellen, heb ik meerdere malen meegemaakt dat mijn kaart geweigerd werd en ik aan de telefoon te horen kreeg dat afdeling fraudedetectie gesloten was.

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 16 aug 2011, 06:56
door Dento
Klopt, mijn vader had gisteren hetzelfde: kaart geblokkeerd maar hij kon vandaag pas bellen voor te laten deblokkeren. Volgens de ING was er een verdachte transactie - want in de VS - en dus werd de kaart geblokkeerd. De dame vertelde mijn vader dat de computer de transacties van het voorafgaande jaar erbij nam om te kijken of het in het patroon paste of niet, en op basis daarvan wel of niet zou blokkeren. Op zich dus vreemd dat de kaart geblokkeerd werd want dit is de zesde keer dat mijn vader deze kaart in de VS gebruikt, en de derde keer binnen een jaar tijd. Er is dus duidelijk een patroon waarbij de kaart in de VS zelfs bij dezelfde winkels in dezelfde plaats wordt gebruikt als twee keer eerder in het afgelopen jaar. Ja maar, zei de juffrouw, er was een brief naar het thuisadres van mijn ouders gestuurd om hen van de blokkade op de hoogte te stellen - handig als je bijna drie weken in het buitenland zit... Het hele blokkeringssysteem heeft dus nog wat gaten hier en daar...

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 16 aug 2011, 14:16
door DixieChick
Ik snap niet waarom ze je gewoon niet bellen. Ze hebben al die informatie toch? Wij hebben (met onze Amerikaanse kaart) vorig jaar een keer gehad dat er blijkbaar mee gefraudeerd was (iemand had voor $2K aan wijn besteld ergens in CA). Diezelfde dag kregen we een telefoontje thuis (we hadden het zelf nog niet door), met de vraag of wij dat hadden besteld, en toen dat niet het geval was, werd de kaart meteen geblokkeerd. Maar ze belden dus wel eerst. Ik vind dat niet meer dan normaal, je bent toch redelijk afhankelijk van zo'n kaart, en om 'em dan meteen te blokkeren is nogal wat.

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 16 aug 2011, 16:12
door Michelle1711
Dat is wel een vervelende situatie.

Ik heb op een andere manier problemen gehad met mijn creditcard.
Daar wij in diverse (vaak 14) hotels overnachten houden zij allen een bepaald bedrag aan borg in.
Dit wordt na enkele dagen/een week vrijgegeven. Dan kun je dus geen uitgaven doen als het gereserveerd staat (en je limiet bereikt is).
Ook erg vervelend... Nu limiet laten verhogen, dat zou moeten schelen.

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 16 aug 2011, 16:26
door Ebelix
Dit heb ik ook in het verleden meegemaakt. Om die reden heb ik altijd meerdere cc bij me.

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 16 aug 2011, 20:24
door troetelbeer79
Ook wij hadden vorig jaar een creditcard blokkade. Dit betrof Visa. Zij hadden ons wel geprobeerd te bellen, maar we zaten dus (heel toevallig) in een dorpje waar haast geen gsm-ontvangst mogelijk was (en daarbij hadden we de gsm haast niet aanstaan, het is vakantie!). We kwamen erachter dat de cc het niet meer deed toen we probeerden te tanken. Gelukkig was er een ATM dichtbij, waar we konden pinnen en zo alsnog voor de benzine konden betalen. Contact gezocht met Visa (24/7, maar we moesten eerst wel een uur terugrijden op de route om GSM-ontvangst te krijgen!!!) en toen werd er inderdaad gezegd dat ze de transacties niet vertrouwden (tja, tankstations, hotels/motels, supermarkten en ATM's zijn blijkbaar niet betrouwbaar?) en ze daarom de cc geblokkeerd hadden. Een aantal transacties moeten 'verantwoorden', bedrag en waar/wat en toen hebben ze de cc gedeblokkeerd.
Dit jaar gaan we weer naar Amerika, maar we laten Visa deze keer wel van te voren weten dat we daar heen gaan, anders zitten we met hetzelfde probleem. Het was wel snel opgelost, maar het was toch even flink stressen.

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 17 aug 2011, 06:53
door 1250
Dento schreef:Klopt, mijn vader had gisteren hetzelfde: kaart geblokkeerd maar hij kon vandaag pas bellen voor te laten deblokkeren. Volgens de ING was er een verdachte transactie - want in de VS - en dus werd de kaart geblokkeerd. De dame vertelde mijn vader dat de computer de transacties van het voorafgaande jaar erbij nam om te kijken of het in het patroon paste of niet, en op basis daarvan wel of niet zou blokkeren. Op zich dus vreemd dat de kaart geblokkeerd werd want dit is de zesde keer dat mijn vader deze kaart in de VS gebruikt, en de derde keer binnen een jaar tijd. Er is dus duidelijk een patroon waarbij de kaart in de VS zelfs bij dezelfde winkels in dezelfde plaats wordt gebruikt als twee keer eerder in het afgelopen jaar. Ja maar, zei de juffrouw, er was een brief naar het thuisadres van mijn ouders gestuurd om hen van de blokkade op de hoogte te stellen - handig als je bijna drie weken in het buitenland zit... Het hele blokkeringssysteem heeft dus nog wat gaten hier en daar...
Welk type kaart heeft je vader? Want ik heb 24/7 (de datum ;-)) nog om 4:00 NL tijd gehad met de ING om mijn kaart te deblokkeren, omdat ze dachten dat mijn kaart geblokkeerd was.

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 17 aug 2011, 09:39
door desteijntjes
Bij ons hebben ze ook onze CC's geblokkeerd ivm verdachte afschrijvingen uit de USA. Gelijk gebeld en werd teruggedraaid, maar wij kregen de tip om voortaan de vakantie te melden bij hen, welke periode en waar naar toe.

Dit jaar netjes gedaan en totaal geen problemen met de CC gehad. Wat ze mij vertelde was dat het systeem automatisch bij "verdachte" afschrijvingen de kaart blokkeert. Echter de medewerker kijkt dit na en ziet in het scherm dat jij daar ook daadwerkelijk op vakantie bent en deblokkeert hem dus weer. Ik hoop dat het inderdaad zo blijft werken, deze keer in ieder geval wel bij mij, maar ja garantie tot aan de deur he? :roll:

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 17 aug 2011, 10:11
door Jasmino
Wij hebben precies hetzelfde meegemaakt (bij een aankoop via Groupon voorafgaand aan de vakantie), en de verklaring van onze bank (rabo, daar loopt onze mastercard) was exact hetzelfe: het systeem geeft een red flag wanneer er een klein bedrag wordt geautoriseerd op de kaart alvorens het goede bedrag te belasten. Blijkbaar is die methode in Amerika heel gebruikelijk, maar volgen vele fraudeurs dezelfde weg. Het systeem geeft dan automatisch een red flag en blokkeert de kaart. Wij krijgen wel bericht van de bank (per brief), maar dat is wellicht later dan dat je het zelf merkt, vooral waneer je in de VS bent. Wij hebben netjes doorgegeven wanneer wij op vakantie waren en ook in het systeem is dat toen ingevoerd. Onze kaart is niet geblokkeerd geweest.

Ook onze bank meldt dat er momenteel grootschalige fraudes plaatsvinden vooral vanuit Amerika, en heeft ons enkele tips gegeven hoe de kaart het best te gebruiken. Het is jammer dat in Amerika de pincode nauwelijks nog gebruikt wordt, dat zou veel fraude tegengaan. In Canada werd ons wel regelmatig gevraagd om de pincode overigens!

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 17 aug 2011, 10:56
door nieuwenoord
Wij hebben in 2007 al te maken gehad met een dergelijke blokkade van Mastercard (ook via de Rabobank). Wij hebben toen zelf actie moeten ondernemen. Vanaf die reis hebben we vakanties in Amerika altijd doorgegeven en nooit meer een onterechte blokkade gehad.

Later is nog eens een echte fraude geconstateerd met Alberts VISA-kaart in Australiƫ, de bank belde ons toen ook zelf om navraag te doen in verband met verdachte transacties.

Nu hebben we onze VISA-kaarten eruit gedaan, we gebruiken ze toch zelden. We hebben een Spaanse debitcard die hier ook geaccepteerd wordt als creditcard, onze Nederlandse mastercards en een prepaid Moneybookerscard voor het geval we echt geblokkeerde kaarten hebben en bijvoorbeeld toch met spoed naar Nederland moeten voor iets met ouders/kinderen. Dat ding werkt overigens overal, behalve bij de tolpoorten langs de snelwegen in Spanje en Frankrijk. Heb er al een klacht over liggen bij Moneybookers.

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 17 aug 2011, 12:38
door Njit
Jasmino schreef:(rabo, daar loopt onze mastercard) <--knip----> Wij hebben netjes doorgegeven wanneer wij op vakantie waren en ook in het systeem is dat toen ingevoerd. Onze kaart is niet geblokkeerd geweest. !
Bij de Rabobank of direct bij Mastercard?

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 17 aug 2011, 15:00
door Dento
1250 schreef:Welk type kaart heeft je vader? Want ik heb 24/7 (de datum ;-)) nog om 4:00 NL tijd gehad met de ING om mijn kaart te deblokkeren, omdat ze dachten dat mijn kaart geblokkeerd was.
Het is de Platinum van de ING...

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 17 aug 2011, 15:28
door elninjoo
Ik zit nu sinds 1,5 week in Canada en heb ook al veel gedonder met m'n kaarten gehad. Zowel pinpas (werkt niet in ATM's, wel in de pinautomaten van banken) als m'n mastercard. En ik had wel voor vertrek doorgegeven dat ik op reis zou gaan en waarheen en ook mijn limiet verhoogd.
Denk dat het toch verstandiger gaat zijn om 'n visa als reservekaart te nemen.
VInd het overigens ook belachelijk dat je niet via gsm of mail verwittigd wordt als er iets met je kaart is. Je bent tenslotte niet thuis bereikbaar en hebt die kaart dagelijks nodig. En je bank kun je ook alleen maar door de week bereiken.

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 17 aug 2011, 17:07
door Loek
Ik dacht dat onze ervaring uniek was, maar nu ik dit allemaal lees dus niet; dit is dus een heads up voor nederamerikanen.
In 2003 werd onze Visa card uit de US geblokkeerd na de eerst betaling die we in Nederland ermee deden. Meteen gebeld, uitgelegd dat we in NL op vakantie waren en het werd weer rechtgetrokken. Zij gaven ons het advies om vakanties even van te voren aan hun door te geven om dit soort blokkeringen te voorkomen. Het wordt volgens hun niet geblokkeerd omdat je in een "risico" land zit, maar omdat het erg afwijkt van je normale betalingspatroon en dit wordt geconstateerd door een geautomatiseerd fraude detectie systeem. Dit systeem blokkeert de card als er een bepaalde drempel wordt overschreden en vervolgens worden medewerkers en cardholders middels de voorkeurs communicatie middelen op de hoogte gesteld. Bij veel card holders is de voorkeur communicatie middel ingesteld als post adres, hetgeen in dit soort gevallen niet echt handig is. Wij hebben dat dan ook gewijzigd naar onze cell phone nummers; bij een blokkering wil ik direct op de hoogte zijn. Bij volgende NL reizen hebben we dus altijd vooraf even gemeld bij de cc maatschappij. Overigens kregen we later hetzelfde probleem met bellen in NL middels onze eigen mobieltjes die het ineens niet meer deden; zelfde probeem en een telefoontje naar de cell phone provider loste dit weer op.

Re: Credit Card blokkade

Geplaatst: 17 aug 2011, 17:11
door 1250
Jasmino schreef: Ook onze bank meldt dat er momenteel grootschalige fraudes plaatsvinden vooral vanuit Amerika, en heeft ons enkele tips gegeven hoe de kaart het best te gebruiken. Het is jammer dat in Amerika de pincode nauwelijks nog gebruikt wordt, dat zou veel fraude tegengaan. In Canada werd ons wel regelmatig gevraagd om de pincode overigens!
In Canada heb ik altijd mijn pincode moeten gebruiken als ik met de CC wilde betalen.

Dento schreef:
1250 schreef:Welk type kaart heeft je vader? Want ik heb 24/7 (de datum ;-)) nog om 4:00 NL tijd gehad met de ING om mijn kaart te deblokkeren, omdat ze dachten dat mijn kaart geblokkeerd was.
Het is de Platinum van de ING...
Het nummer wat achterop op de kaart staat kan je bellen. Krijg je een computer, optie 1 is voor als de kaart gestolen is, optie 2 is voor als de kaart geblokkeerd is.