Petra/VS schreef:Tja, ik woon hier nu bijna dertig jaar, getrouwd met een rasechte Amerikaan

. We hebben het lang niet altijd financieel breed gehad en hadden zelfs toen het het slechtst ging auto's op afbetaling. Ja, tweedehands, maar we hadden ze nu eenmaal nodig om op ons werk te geraken en verder in het dagelijks leven. We leefden op een streng budget en daar hoorde die autobetaling gewoon ook bij. En iedere maand blut? Wat is iedere maand rood staan dan? Toch ook blut, of zie ik dat verkeerd?
Rood staan in NL is inderdaad niet anders dan de Amerikaanse Credit Card. Beide kosten duizenden euros/dollars als je het bij elkaar optelt over een leven.
Ik vind inderdaad, dat je erg uit de hoogte oordeelt. Ik ken legio Amerikanen met de enkele lening, die niet iedere maand blut zijn en gewoon verantwoordelijk met hun geld omgaan. Op een andere manier misschien, dan een Nederlander, maar daarvoor is het ook een andere samenleving.
Het is wiskundig gezien nu eenmaal beter niet te lenen, dan om wel te lenen, voor consumptiegoederen. Daar is niets "uit de hoogte" aan, lijkt me. Wellicht het feit dat ik het probleem benoem, spreek over "gevoel" van schulden of over hoe in andere landen mensen meer sparen, wellicht is dat uit de hoogte?
Dit is niet gericht aan jou persoonlijk, maar in het algemeen denk ik dat in Amerika (en elders natuurlijk) geldproblemen zo persoonlijk zijn (wellicht nog persoonlijker dan religie/politiek) dat mensen zich snel "aangesproken/beledigd" voelen. En de boodschapper wordt dan afgedaan als "snob". Wellicht is dat onvermijdelijk voor iemand die niet meedoet aan wat normaal is, maar dat is een prijs die ik er wel voor wil betalen. Liever een snob dan "working poor". Als ik wist hoe het mogelijk was om over geld te spreken zonder uit de hoogte over te komen, zou ik dat zeker doen. Maar het lijkt onmogelijk, want je houdt altijd dat "wat jij doet met je geld is niet verstandig" probleem.
Hoewel het gemakkelijkste natuurlijk zou zijn het er nooit over te hebben, net als politiek/religie.
De blogs die ik lees over mensen die jaren in een clunker rijden om schulden versneld af te betalen, of anderszins hun best doen om "verlost te worden van de bank" vind ik enorm inspirerend. Het houdt je een spiegel voor over hoe je zelf denkt "dat je het zwaar hebt" en motiveert enorm om zuinig te blijven en langzaam aan wealth te werken. Het is een kleine community in de VS die hier druk mee bezig is, maar sinds de recessie steeds populairder. Mocht iemand nieuwsgierig zijn:
http://www.getrichslowly.org/blog/about/ of
http://www.manvsdebt.com Wellicht kunnen we hier op AA ooit een keer een "from sacrifice to riches" thread beginnen.