Ik moet zeggen dat ik na een jaar toch ook wel voel dat het Nederlands bij momenten toch ook niet meer zo vlot gaat.

Iets wat ik nooit had verwacht. Temeer omdat we thuis juist bewust het Nederlands aan trachten te houden.
Volgens mij gaat het schrijven best nog heel goed, d/t fouten maakte ik vroeger ook al, en soms twijfel ik aan bv. ook die e/ij maar dan neem ik gewoon even het woordenboek of gebruik ik de spellingschecker om het te controleren.
Maar het is vooral tijdens het spreken, waar ik soms problemen krijg met de zelfstandige naamwoorden. Dan weet ik plots niet meer hoe een 'ding' in het Nederlands noemt. En tot overmaat van ramp heb ik dan soms ook nog eens dat ik niet eens meer op het Engels kan komen ook niet. Ik haat dat! Het woord ligt op het puntje van je tong, en toch komt het maar niet. En soms kan je nog zeggen dat er een p en een n in zit en een a of zo, dus je herinnert je nog de klanken, maar niet meer het woord.
Dus ik ga zeker het forum blijven volgen, en de kranten blijven lezen. Dagelijks! In het Nederlands. En ik wil echt die Nederlandse taal als voertaal in het gezin houden. Voor onze zoon is het Engels geen probleem, dus daar hoeven we het niet voor te laten.
Maar ik vraag me dan ook wel af hoe het over 10 jaar gaat zijn...