Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe houd je je Nederlandse taal goed als NederAmerikaan?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Ziva
Amerika-expert

Hoe houd je je Nederlandse taal goed als NederAmerikaan?

Bericht door Ziva »

Ja ja, je zult er maar mee zitten :shock:

Ik ben hier nu nog geen eens 6 maanden maar ik merk nu al dat mijn Nederlands al slechter begint te worden. Praten gaat nog wel maar schrijven begin ik wat moeite te krijgen met de d's en t's enzovoort. En sommige werkwoorden brengen me aan het twijfelen (lijd of leid). Ik baal hier van want Nederlands schrijven was altijd 1 van mijn sterke punten :mrgreen:

Dus vraagje aan jullie NederAmerikanen: wat doen jullie of wat is jullie geheim om je Nederlandse taal goed te houden? Zowel met schrijven als met het voorkomen van het welbekende Amerikaanse accentje want dat idee beangstigt me gewoon nu al haha.

Ik ben benieuwd ;)
Susie one
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Hoe houd je je Nederlandse taal goed als NederAmerikaan?

Bericht door Susie one »

Hoi Ziva,

Misschien vind je het erg leuk om een weblog over jou/jullie leven in USA bij te houden.
Op deze manier kan je NL taal bijhouden en hou je de familie op de hoogte van de belevennissen.
Petra/VS houd al jaren een weblog bij en deze lees ik regelmatig.

Ik ben benieuwd of je een weblog gaat bijhouden.
Reisverslagen
2009 http://www.usaoost2009.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2010 http://www.usawest2010.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 Washington DC/omgeving http://www.oldamerica2011.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2012 New York http://bigapple2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
tcoppers
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door tcoppers »

Niet alleen Petra houdt een blog bij, ook Dennis "little Limburg", Petra (Staceybeesie), Hans uit Texas, petra (peet) uit Oneonta, NY en vele andere nog. Het zou leuk zijn wanneer er weer een aan het lijstje toevoegd kan worden.

Ik heb trouwens hetzelfde probleem gehad, ik heb 17 jaar in Duitsland gewerkt en alles in het Duits gedaan.
Eenmaal terug in Nederland kwam alles toch weer redelijk snel terug. :wink:

Groet Theo
Groetjes Theo.

Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here Ja of Nee
Op weg naar een nieuwe lever en een nieuw leven
Mijn reis door het Zuid-Westen in 2022
Afbeelding
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik hou inderdaad een blog bij, schrijf vrijwel elke dag emails in het Nederlands (naar mijn ouders en vrienden en oud-collega's), plus ik heb het voordeel dat ik op mijn werk ook elke dag Nederlands kan spreken en schrijven (via onze interne instant messenger) met mede-forumlid en collega Loek.

Als ik erg moe ben dan maak ik wel eens foutjes, en vertaal ik Engelse uitdrukkingen soms een beetje te letterlijk in het Nederlands, of gooi ik bijvoorbeeld 'and' eruit in plaats van 'en', maar voor de rest heb ik na bijna 3 jaar nog geen problemen...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
bergmeid
Amerika-ontdekker

Bericht door bergmeid »

Met de komst van het internet is het een stuk makkelijker geworden om je Nederlands bij te houden. Ik woon hier bijna dertig jaar nu, en voordat het internet er was belde ik dan eens per maand met mijn familie in Nederland (ja, dat kostte een aardige duit toen) en dan merkte ik dat ik Nederlandse woorden makkelijk kwijt raakte omdat ik de taal gewoon weinig meer gebruikte. Ik weet nog dat ik een abonnement op de libelle had en daar zag ik dan naar uit als die kwam want dan had ik weer iets te lezen in het Nederlands.

Nu dat ik gestopt ben met werken heb ik genoeg tijd om iedere dag een aantal Nederlandse kranten te lezen op het internet en heb ik een foldertje in mijn browser met een aantal Nederlandse websites die ik graag dagelijks doorslof. Misschien zou het leuk zijn om eens een topic te starten over welke Nederlandse websites leuk zijn om regelmatig bij te houden?

Ook heb ik de bibliotheek in mijn geboortestad over weten te halen om mij een account te geven zodat ik Nederlandse boeken kan downloaden op mijn ipad. Ik heb Nederlandse audioboeken staan op mijn ipod, en ik kijk naar uitzendinggemist.nl. Mijn Nederlands is redelijk al haal ik spreekwoorden met het Engels vaak door elkaar. Nou ja je kunt niet alles willen natuurlijk. ;-)
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

bergmeid schreef: al haal ik spreekwoorden met het Engels vaak door elkaar.
I would not make myself too busy about that, if I were You. :wink:
Groet,

Old Faithful
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Ik lees dagelijks een leuk Nederlandstalig forum en een aantal goede blogs (o.a. de Triple Petra's: NC, VA en NY). Ik spreek mijn familie 1 à 2 keer per week telefonisch, en e-mail veel.

Als ik in Nederland op bezoek ben geweest, kom ik altijd terug met een koffer vol Nederlandstalige boeken.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

bergmeid schreef:Met de komst van het internet is het een stuk makkelijker geworden om je Nederlands bij te houden. Ik woon hier bijna dertig jaar nu, en voordat het internet er was belde ik dan eens per maand met mijn familie in Nederland (ja, dat kostte een aardige duit toen) en dan merkte ik dat ik Nederlandse woorden makkelijk kwijt raakte omdat ik de taal gewoon weinig meer gebruikte. Ik weet nog dat ik een abonnement op de libelle had en daar zag ik dan naar uit als die kwam want dan had ik weer iets te lezen in het Nederlands.
Inderdaad, de eerste twaalf jaar hier ongeveer stagneerde mijn Nederlands enorm. Ik sprak het bijna alleen maar met mijn familie en de enkele keer, dat we naar een Nederlandse Vereniging avond gingen. Het internet heeft enorm geholpen met het weer verbeteren en verrijken van mijn Nederlands. Inderdaad het schrijven van het blog, want dan word je wel gedwongen om naar synoniemen te gaan zoeken, bijvoorbeeld, want iedere keer maar "leuk" en "lekker" gebruiken is zo saai ;). Verder heb ik ook via het internet een aantal Nederlandse vrouwen ontmoet hier in de buurt, met wie ik maandelijks een etentje heb. En natuurlijk helpen op het moment de rondleidingen door Washington in het Nederlands ook.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

:lol: Triple P's :mrgreen: erg grappig Guus!
Mijn man is ook Nederlands dus wij praten gewoon Nederlands thuis. Dat scheelt enorm denk ik. Sommige woorden moet ik wel zoeken soms en / of spreeks ze Amerikaanser uit. Maar het valt best mee.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik moet zeggen dat ik na een jaar toch ook wel voel dat het Nederlands bij momenten toch ook niet meer zo vlot gaat. :oops: Iets wat ik nooit had verwacht. Temeer omdat we thuis juist bewust het Nederlands aan trachten te houden.
Volgens mij gaat het schrijven best nog heel goed, d/t fouten maakte ik vroeger ook al, en soms twijfel ik aan bv. ook die e/ij maar dan neem ik gewoon even het woordenboek of gebruik ik de spellingschecker om het te controleren.
Maar het is vooral tijdens het spreken, waar ik soms problemen krijg met de zelfstandige naamwoorden. Dan weet ik plots niet meer hoe een 'ding' in het Nederlands noemt. En tot overmaat van ramp heb ik dan soms ook nog eens dat ik niet eens meer op het Engels kan komen ook niet. Ik haat dat! Het woord ligt op het puntje van je tong, en toch komt het maar niet. En soms kan je nog zeggen dat er een p en een n in zit en een a of zo, dus je herinnert je nog de klanken, maar niet meer het woord. :evil:
Dus ik ga zeker het forum blijven volgen, en de kranten blijven lezen. Dagelijks! In het Nederlands. En ik wil echt die Nederlandse taal als voertaal in het gezin houden. Voor onze zoon is het Engels geen probleem, dus daar hoeven we het niet voor te laten.
Maar ik vraag me dan ook wel af hoe het over 10 jaar gaat zijn...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik merk zelf dat dit forum -enorm - helpt :) Toen wij van de lente een weekje op een cruise gingen, en ik een weekje geen internet had (en dus geen forum), en daarna met mijn ouders sprak, was mijn Nederlands echt achteruit gegaan.

Voor het internet er was schreef ik heel veel met vriendinnen en familie in Nederland, en las ik veel meer Nederlandse boeken dan nu. Nu gebeurt het Nederlands bijhouden dus voornamelijk door het internet. Verder zou je misschien kunnen kijken of er andere Nederlanders bij jou in de buurt wonen? (Soms sta je verbaasd van waar er allemaal Nederlands zitten...op de gekste plekken). En lezen, lezen, lezen, dat is echt wat mij het meeste helpt.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik ken een nederlandse die hier al 50 jaar woont en die spreekt nog bijna perfect nederlands (terwijl ze het eigenlijk alleen met ons spreekt)
Ik woon hier al 15 jaar. Ik haspel er wel eens wat engels doorheen maar verder spreek en schrijf ik het moeiteloos.
Dat ik een nederlandse vrouw heb schijnt ook te helpen en ook vanwegen mijn werk schrijf ik heel vaak Nederlands want ik heb een heleboel nederlandse klanten
Heztur
Amerika-ontdekker

Bericht door Heztur »

Old Faithful schreef:
bergmeid schreef: al haal ik spreekwoorden met het Engels vaak door elkaar.
I would not make myself too busy about that, if I were You. :wink:

:lol:
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ik merk dat het bij mij ook flink achteruit gaat, een beetje hetzelfde verhaal als Elke. Opeens niet meer weten wat bepaalde woorden in het Nederlands zijn. Had ik eigenlijk al voor ik hier naartoe ging, doordat ik zoveel Engels sprak aan de telefoon, in school en met vrienden (internationaal groepje en hoewel iedereen NL kan, wordt het heel vaak Engels zodra er een paar drankjes in het spel zijn :roll: ). D's en T's zijn altijd al valkuilen geweest. Not my cup of tea ;)

Ik probeer het NL's zoveel mogelijk bij te houden door te schrijven op mijn blog en hier op het forum. En natuurlijk met vrienden op Facebook (al gaat dat vaak in een mengeling van NL-EN). Ouder spreek ik eens per week, wat dan ook gelijk al het spreken is wat ik doe. Ik denk dat het, in the end, bijna onmogelijk is om je Nederlands op hetzelfde niveau te houden als je in je omgeving niet iets hebt waardoor je het kan blijven spreken. Echt verleren doe je het denk ik niet. Mijn moeder is van oorsprong Duits, maar woont nu al langer in Nederland dan ze ooit in Duitsland heeft gewoond. Ze spreekt minder goed Duits dan toen ze er woonde, maar ze is het nooit verleerd en hoe langer ze het spreekt hoe meer het weer als oorspronkelijk is.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

@ Elke, ik merk er op skype niks van. Dus het zal nog wel goed klinken :-)
dt fouten vallen me direct op, dus dan stuur ik je wel het groene boekje ;-)
Groetjes,
Carine
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Mijn d's en t's zijn een heel stuk beter geworden sinds ik lid ben geworden van www.beterspellen.nl. Je kunt dagelijks een testje doen (ik doe het lang niet elke dag, maar het helpt enorm om die kennis een beetje actief te houden) en ze hebben ook een uitgebreide uitleg van alle spellingsregels. En www.woordenlijst.org is een goede als je eens niet weet hoe je iets moet spellen :-).
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

De 'Woordenlijst der Nederlandse taal' staat tussen mijn favorieten. Lid worden van een spellingsclubje: zooo fanatiek ben ik niet. ;-)
Maar ik moet me echt wel meer bewust zijn van wat ik schrijf, en het dus nalezen (wat ik vroeger nooit deed).
Toch goed te weten dat het jullie dan nog niet opvalt. :lol: Ik blijf volhouden hoor!
Maar ik ben er best wel van geschrokken! Had nooit gedacht dat dit mij zou overkomen. Toch niet al na een jaartje.
(het frustrerende vind ik dat ook mijn Engels dat nog niet van een Native Speaker is, dus soms heb ik het gevoel dat ik niets meer 'speak'.)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Zelfde ervaring als degenen die hier voor opkomst Internet naar toe zijn verhuisd. Ik denk dat ik in het begin wel meer mijn Nederlands verloor, maar het was goed om helemaal immersed (ondergedompeld?) te zijn in het Engels om op die manier het niveau van native speaker te bereiken. Dat is naar mijn idee minder geworden nu daar ik wel heel regelmatig Nederlands spreek, met het gevolg dat nu zowel mijn Nederlands als Engels op minder dan 100% zijn. Maar dat is onderdeel van mijn charm. Zo af en toe Amerikanen laten lachen om een rare zinsconstructie. Zolang er maar geen Amerikaanse accent is in het Nederlands, dat vind ik erg lelijk klinken.
SEEING IS BELIEVING
bergmeid
Amerika-ontdekker

Bericht door bergmeid »

Dat niet meer op 100% zijn in beide talen, dat heb ik ook. Als ik een serieus stuk in het Nederlands zou moeten schrijven dan zou ik maar de beschikking hebben over zo'n 80% van de woorden die ik vroeger wist. Zelfde met Engels. Halfbakken in beide talen dus. Of liever gezegd driekwart.
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Ik heb niet het idee dat mij Nederlands achteruit is gegaan. Ik spreek wekelijks Nederlands met familie & vrienden, en schrijven doe ik ook nog regelmatig (emails en op fora). Ik zal soms misschien wat sneller op het Engelse als het Nederlandse woord kunnen komen, maar daar houdt het dan ook echt wel op.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer