Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Hoe vieren ze een verjaardag in Amerika
- girliecathy
- Amerikakenner
Hoe vieren ze een verjaardag in Amerika
Hier een vraag aan de mensen die in Amerika wonen.
Hoe vieren ze een verjaardag in Amerika ?
Het geval is dat ik met Amerikaanse collega's, die ik ooit 1 keer heb ontmoet in Nederland, heb afgesproken in een cafe om koffie/thee te drinken.
Nu is die afspraak op mijn verjaardag en dat weten ze ook.
Mijn vraag is nu wat moet ik doen ? Is het de gewoonte dat ik taart mee breng of dat ik hun consumpties betaal ?
Ik heb eigenlijk geen idee wat te doen en maak me er een beetje zorgen over dat ik straks iets had moeten doen wat ik niet gedaan heb en dat ze denken dat ik een of andere vrek ben.
Dus alle tips zijn welkom.
Hoe vieren ze een verjaardag in Amerika ?
Het geval is dat ik met Amerikaanse collega's, die ik ooit 1 keer heb ontmoet in Nederland, heb afgesproken in een cafe om koffie/thee te drinken.
Nu is die afspraak op mijn verjaardag en dat weten ze ook.
Mijn vraag is nu wat moet ik doen ? Is het de gewoonte dat ik taart mee breng of dat ik hun consumpties betaal ?
Ik heb eigenlijk geen idee wat te doen en maak me er een beetje zorgen over dat ik straks iets had moeten doen wat ik niet gedaan heb en dat ze denken dat ik een of andere vrek ben.
Dus alle tips zijn welkom.
Re: Hoe vieren ze een verjaardag in Amerika
Hoe het bij mij meestal in Amerika gaat, met mijn verjaardag (en verjaardagen van anderen), is: jij zegt; oh zullen we op mijn verjaardag daar en daar gaan eten. En als dan het moment van de rekening komt, dan pakt meestal een van de gasten de rekening aan, en dan betalen alle gasten samen voor jouw maaltijd, en hun eigen maaltijd. Zo is het tot nu toe altijd gegaan, maar ik kan natuurlijk niet met zekerheid spreken
.

9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Menno viert een keer per maand zijn verjaardag
Elke keer met andere vrienden

Jij toch ook Mark
. Uiteindelijk kom ik daardoor ook op veel dinertjes van vrienden, haha.. dus uiteindelijk balanceert het allemaal weer uit
.

9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
-
- Amerika-expert
Nee, ze zullen zeker niet verwachten dat jij voor hun betaalt. Je hebt inderdaad kans dat ze voor jou betalen maar het is onbeleefd om daar op te rekenen. Je hebt ook kans dat ze alleen het nagerecht voor je betalen, ligt er een beetje aan hoe hun financiele situatie is. Of dat ze alleen even snel gefeliciteerd zeggen.
Wat ik hier wel altijd leuk vind is dat zoveel restaurants iets bijzonders doen voor jarige gasten. Bij ons lievelingsrestaurant (Tucanos in the Gateway Mall in SLC, UT) komen ze naar je tafel met trommels enz en zingen luidkeels een verjaardagslied voor je.
Wat ik hier wel altijd leuk vind is dat zoveel restaurants iets bijzonders doen voor jarige gasten. Bij ons lievelingsrestaurant (Tucanos in the Gateway Mall in SLC, UT) komen ze naar je tafel met trommels enz en zingen luidkeels een verjaardagslied voor je.
Wat erg, je zou er maar werken. 15 jarigen op een avond. Tel uit je winstLittlePhoenix schreef: Wat ik hier wel altijd leuk vind is dat zoveel restaurants iets bijzonders doen voor jarige gasten. Bij ons lievelingsrestaurant (Tucanos in the Gateway Mall in SLC, UT) komen ze naar je tafel met trommels enz en zingen luidkeels een verjaardagslied voor je.

-
- Amerika-expert
ugh, LittlePhoenix, ik vind dat dus echt niks.
En, girliecathy, zeker geen taart meenemen en niet hun consumpties betalen. Dat wordt hier niet gedaan. In mijn ervaring is het 'happy birthday' en het leven gaat verder, of ze betalen voor je. Maar een jarige trakteert hier niet, die wordt getrakteerd omdat'ie jarig is.
En, girliecathy, zeker geen taart meenemen en niet hun consumpties betalen. Dat wordt hier niet gedaan. In mijn ervaring is het 'happy birthday' en het leven gaat verder, of ze betalen voor je. Maar een jarige trakteert hier niet, die wordt getrakteerd omdat'ie jarig is.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik uit ook altijd doodsbedreigingen aan degenen met wie we gaan uiteten, zodat ze het maar vooral uit hun hoofd laten om tegen de bediening te zeggen dat het mijn verjaardag is, want kom me asjeblieft niet met 10 man bediening aan mijn tafel staan om voor me te zingen 

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- DixieChick
- Amerika-expert
Ja, dat doet mijn man dus ook. Persoonlijk vind ik het wel grappig, maar het hoeft niet van mij. En soms word ik er ook wel een beetje gek van, als je ergens rustig zit te eten, en ze komen voor de derde keer langs om bij iemand "happy birthday" te zingen.
Wat betreft de originele vraag, jij hoeft niks te doen. Als er iets is dat de meeste Amerikanen vreemd vinden aan Nederland, dan is het wel dat de jarige voor alles betaald. Hier is het traditie dan men juist voor de jarige betaald. Dat betekent natuurlijk niet dat men dat ook voor jou zou doen, maar ze rekenen er in ieder geval niet op dat jij vanalles voor hen gaat betalen.
Wat betreft de originele vraag, jij hoeft niks te doen. Als er iets is dat de meeste Amerikanen vreemd vinden aan Nederland, dan is het wel dat de jarige voor alles betaald. Hier is het traditie dan men juist voor de jarige betaald. Dat betekent natuurlijk niet dat men dat ook voor jou zou doen, maar ze rekenen er in ieder geval niet op dat jij vanalles voor hen gaat betalen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Amerika-expert
Het ligt er heel erg aan hoe het zingen gedaan wordt. Bij Tucanos maken ze er zo'n vrolijk circus van dat het echt vermakelijk is en het past ook helemaal bij het restaurant. Bij de Applebees ofzo zou het een stuk irritanter zijn. Het leukste vind ik altijd als het een jarig kind is dat dan staat te stralen. Is toch super om te zien?
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Tuurlijk, voor kinderen is het geweldig leuk. Maar ook al ben ik nog steeds niet opgegroeid, voor mij hoeft het zingen niet.
Wat wel leuk is, dat je - als ze horen dat het je verjaardag is - vaak een toetje "on the house" krijgt, of ze zetten een kaarsje op het toetje dat je toch al besteld had (of allebei). Het is een leuk gebaar, dat zorgt voor klantenbinding.
Wat wel leuk is, dat je - als ze horen dat het je verjaardag is - vaak een toetje "on the house" krijgt, of ze zetten een kaarsje op het toetje dat je toch al besteld had (of allebei). Het is een leuk gebaar, dat zorgt voor klantenbinding.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- girliecathy
- Amerikakenner
Bedankt voor jullie antwoord. Het gaat er gewoon relaxed aan toe. En dat zingen hoeft voor mij helemaal niet daar zou ik me niet prettig bij voelen.
Alhoewel ik het op zich wel logischer vindt dat de jarige door de groep getrakteerd wordt vind ik het ook een beetje en saai en onhandig hoor.
Het begint al met vraag waar je dan gaat eten. En dan moet je dus veelal ook rekening houden met de financien van je gasten (helemaal als ze voor jou gaan betalen en dat weet je nooit zeker). Dan krijg je weer "wie betaald wat" aan het einde van de avond (gezeur met de rekening) en omdat er veelal voor je betaald wordt hoef je dus ook niet een kadootje te verwachten want dat was je kadootje. Tja...
Ik denk dat ik volgende keer gewoon vrolijk roep "ik ben Dutch en de Dutch doen het zo" en vervolgens zelf een restaurant uitkies en betaal. Dan mogen ze zelf bedenken of ze een kadootje meenemen of niet maar dat voorkomt een hoop gezeur. Je bent toch maar 1 keer per jaar jarig?
En nee, dat zingen hoeft van mij ook niet. Het is nooit spontaan en gaat heel routineus natuurlijk dus dat mogen ze wel weglaten. Een vrolijk verjaardagstoetje en Happy Birthday is altijd goed natuurlijk
Het begint al met vraag waar je dan gaat eten. En dan moet je dus veelal ook rekening houden met de financien van je gasten (helemaal als ze voor jou gaan betalen en dat weet je nooit zeker). Dan krijg je weer "wie betaald wat" aan het einde van de avond (gezeur met de rekening) en omdat er veelal voor je betaald wordt hoef je dus ook niet een kadootje te verwachten want dat was je kadootje. Tja...

Ik denk dat ik volgende keer gewoon vrolijk roep "ik ben Dutch en de Dutch doen het zo" en vervolgens zelf een restaurant uitkies en betaal. Dan mogen ze zelf bedenken of ze een kadootje meenemen of niet maar dat voorkomt een hoop gezeur. Je bent toch maar 1 keer per jaar jarig?

En nee, dat zingen hoeft van mij ook niet. Het is nooit spontaan en gaat heel routineus natuurlijk dus dat mogen ze wel weglaten. Een vrolijk verjaardagstoetje en Happy Birthday is altijd goed natuurlijk

Ik heb al heel veel verjaardagen in Amerika gevierd. Ben regelmatig, vooral toen ik nog werkte, door vriendinnen mee uit eten genomen, en dat werd nooit onhandig. Meestal betaalde één persoon, en die kreeg dan later geld van de anderen. Maar ik heb ook verjaardagen bij mij thuis gevierd, vooral de, voor mij, belangrijkere, zoals 65! Groot feest, veel mensen, gecatered, onvergetelijk.
Doe het zoals jij het wil, maar als mensen je willen tracteren, lekker doen.
Doe het zoals jij het wil, maar als mensen je willen tracteren, lekker doen.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ben ik het mee eens. Ik heb nu 28 verjaardagen hier in de VS gevierd op allerlei manieren. Ik zal de eerste nooit vergeten. ik wer voor de lunch meegenomen naar TGIFridays en daar hingen ballonnen aan mijn stoel. Mijn lunch werd betaald door mijn medestudenten en er werd door de bediening en mijn medestudenten enthousiast "happy birthday" gezongen toen mijn (gratis van het restaurant) dessert met een kaarsje erin werd bezorgd. Ik voelde me echt helemaal jarig. Ik heb ook nooit meegemaakt dat het onhandig was of zo en cadeautjes hoeven van mij helemaal niet, geef mij maar een leuk avondje uit eten of een feestje waar veel mensen dan wel wijn meebrengen en af en toe een leuke kleinigheid.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Bandido
- Amerika-expert
Ik vond cadeautjes geven in NL ook altijd al zo onhandig, je bent toch geen kind meer? Ik vind een kaart of een fles wijn of niks ook al prima. Ik heb spullen zat, iemands tijd is meer dan genoeg. Ik vierde vorige week mijn verjaardag en heb een groep vrienden bij mij thuis uitgenodigd om samen te eten en dat was supergezellig. Meer hoef ik echt niet.
Op mijn werk hebben we wel de traditie dat de jarige wordt meegenomen naar een restaurant naar keuze voor lunch. En dat betalen de collega's dan samen. Dat vind ik dan wel weer een leuke gewoonte.
Op mijn werk hebben we wel de traditie dat de jarige wordt meegenomen naar een restaurant naar keuze voor lunch. En dat betalen de collega's dan samen. Dat vind ik dan wel weer een leuke gewoonte.
"Keep Georgia On Your Mind"
-
- Amerika-expert
Bandido - Happy Belated Birthday!
Wil hier toch nog even verder praten over dit toppic.
Ikzelf werk voor een bedrijf met o.a. vestiging in de US. Een van mijn direkte collega's verjaard eind deze maand en graag wil ik voor haar een cadeau kopen in de vorm van een fles wijn bijvoorbeeld.
Niet zozeer als cellega maar ook om haar te bedanken voor de keer op keer goede zorgen toen ik in Amerika was (6x de laatste 2j).
Nu is mijn vraag: is het gebruikelijk om dit te doen ? M.a.w. geven vrienden elkaar cadeau's zoals wij dit soms doen in Belgie of Nederland bij een verjaardag ?
Het principe van uit eten gaan, is mij bekend, maar dat behoord niet tot de mogelijkheden omdat ik momenteel in Belgie ben.
Ikzelf werk voor een bedrijf met o.a. vestiging in de US. Een van mijn direkte collega's verjaard eind deze maand en graag wil ik voor haar een cadeau kopen in de vorm van een fles wijn bijvoorbeeld.
Niet zozeer als cellega maar ook om haar te bedanken voor de keer op keer goede zorgen toen ik in Amerika was (6x de laatste 2j).
Nu is mijn vraag: is het gebruikelijk om dit te doen ? M.a.w. geven vrienden elkaar cadeau's zoals wij dit soms doen in Belgie of Nederland bij een verjaardag ?
Het principe van uit eten gaan, is mij bekend, maar dat behoord niet tot de mogelijkheden omdat ik momenteel in Belgie ben.
-
- Amerika-expert
Yep, klein cadeautje is heel normaal maar pas wel op met wijn. Als je zeker weet dat je collega alcohol drinkt is het een prima idee maar hou er rekening mee dat veel Amerikanen niet drinken vanwege hun geloof.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
En qua bloemen heb ik me laten vertellen dat men daar in de US meer belang hecht aan de symboliek van de bloem, dan wat ik in Belgie gewoon was. Nu was dit wel een ouder iemand uit een zeer traditioneel milieu die me dit vertelde, dus misschien dat het bij de jongere generatie niet (meer) het geval is.
Maar in Belgie gaat men er niks speciaals achter zoeken wanneer een man een vrouw een bloemetje geeft, zonder dat hij romantische bijbedoelingen heeft. Terwijl in de US dat gevoeliger zou liggen?
Zo hou ik wel van witte rozen, maar die man zei me dat hij me dat dus nooit zou geven, aangezien ik gehuwd was en hij ook.
Mijn andere favoriete bloem, fresia, was daarentegen wel geschikt om van hem te krijgen, aangezien het een symbool van vriendschap (zonder meer) is.
Iemand van de Nederamerikanen die hier iets over kan zeggen? En is dit mogelijk afhankelijk van het milieu waaruit je komt?
Maar in Belgie gaat men er niks speciaals achter zoeken wanneer een man een vrouw een bloemetje geeft, zonder dat hij romantische bijbedoelingen heeft. Terwijl in de US dat gevoeliger zou liggen?
Zo hou ik wel van witte rozen, maar die man zei me dat hij me dat dus nooit zou geven, aangezien ik gehuwd was en hij ook.

Mijn andere favoriete bloem, fresia, was daarentegen wel geschikt om van hem te krijgen, aangezien het een symbool van vriendschap (zonder meer) is.
Iemand van de Nederamerikanen die hier iets over kan zeggen? En is dit mogelijk afhankelijk van het milieu waaruit je komt?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 1603 Weergaves
-
Laatste bericht door tanteto