Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerika verslaving

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Jaydee.
Amerikakenner

Amerika verslaving

Bericht door Jaydee. »

Goed, over het USA virus hoef ik hier niemand iets te vertellen natuurlijk.
Dat wij na 1x Amerika al tegen elkaar gezegd hebben dat we, ijs en weder dienende, de rest van ons leven iedere zomer vakantie weer terug willen zegt ook genoeg.

Maarrr.. waarom..? Wat maakt de VS zo verslavend? Waarom heb ik dat niet met landen in Europa die ik al tig keer bezocht heb? Of landen in Azie?
Ik kan m'n vinger er nog steeds niet echt op leggen.. of zit het in de Europeanen gebakken om Amerika nog steeds als het beloofde land te zien? Dat we er daarom zo naar trekken? Is het de ruimte en de vrijheid? De natuur? De mensen?

Een goede verslaving gelukkig, dat wel :wink:
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Amerika verslaving

Bericht door vana »

Misschien blijft een reis naar de VS bij mensen ook zo hangen omdat het toch de eerste keer vaak een hele speciale reis is waar lang voor gespaard is en heel veel voorbereidingstijd in zit. Vaak is het een speciale reis voor bijvoorbeeld een 25 jarig huwelijk of om een studie af te sluiten.
Ook gaan veel mensen voor meer weken op vakantie naar de VS dan dat ze naar Europa gaan. De hele ervaring is veel intenser daardoor.

Voor mij is Amerika verslavend in die zin dat ik er graag nog een keer naar terugkeren. Ik heb erg genoten van onze vier reizen in dit land en er zijn nog genoeg plekjes die ik zou willen zien. En het is natuurlijk ook heel makkelijk reizen doordat je de taal spreekt en de meeste dingen heel herkenbaar zijn.
Maar Italië is voor mij ook verslavend (misschien nog wel meer dan de VS) en Canada zeker ook, wat een prachtig land!
En sinds ik vorig jaar naar Thailand geweest ben heb ik daar ook een soort van verlangen naar (zeker nu mijn broer er zit en uitgebreid op zijn weblog schrijft)

Ik denk dat het te maken heeft met het vakantiegevoel dat je in die landen hebt gehad.
Amerika staat bij mij voor weidsheid en mooie natuur, in een grote auto rondrijden en de vrijheid om vaak per dag te beslissen waar je wilt overnachten.
Italië staat voor mooie oude steden, prachtige bergen, mooie kusten, relaxen en lekkere pasta's.
Thailand voor de geweldig aardige mensen in het dorpje van mijn schoonzus, tropische stranden en heerlijk eten.
Canada voor overweldigende natuur, superaardige mensen en het geweldige Vancouver.

Voor mij is dus niet alleen de VS verslavend. Elk van bovengenoemde landen geeft me een verschillend gevoel maar ieder op zijn eigen manier geweldig.
Laatst gewijzigd door vana op 13 dec 2012, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Doockles »

Ik denk dat het vooral te maken heeft met anders zijn dan hier maar toch volledig voldoen aan je interesses en idee van vakantiebeleving. :-)

Wat mij aantrekt is de natuur, de rotsen en het feit dat dit zo anders is dan hier in Europa. Het zijn gewoon stuk voor stuk indrukwekkende "bouwwerken" die je, in combinatie met de cultuur en de mensen, nergens anders vindt. De Grand Canyon, de Vermillion Cliffs, Capitol Reef, de regio rond Moab, ... Het is allemaal zo prachtig en interessant, moeilijk om uit te leggen in woorden. Voor mij speelt het feit dat al die "stenen" zo zichtbaar zijn ook een belangrijke rol. Ik vind geologie enorm interessant en het is enorm leuk om tijdens je reis meer te leren over hoe de ondergrond verplaatst/bewogen is en wat de resultaten daar vandaag de dag van zijn.
Het is op zich ook een gemakkelijk land om op reis te gaan: je spreekt de taal, de voorzieningen zijn top, je reis boeken/organiseren gaat gewoon heel gemakkelijk. Misschien voelt het daarom langs de ene kan vertrouwd aan, terwijl je toch in een totaal andere wereld bent?
Ook de omgang met de mensen is super. Nergens heb ik mensen zo vriendelijk en behulpzaam geweten. Het is gewoon een zaligheid om in de USA op reis te gaan. ;-)
Moniquemichiel
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Moniquemichiel »

Wij vinden ook de combinatie van gemak in een prachtige omgeving zo ontzettend prettig. De natuur is grootser dan we in Europa zijn tegengekomen. Dezelfde ervaring hebben we in IJsland gehad. Ook daar willen we graag nog eens heen. Daar hebben we al veel gezien in de VS en Canada zijn nog veel plekken die we willen bezoeken. En evenzoveel plekken die we nogmaals willen bezoeken omdat we er voor ons gevoel te kort waren. Een goed voorbeeld is Yosemite , dat park heeft ongelofelijk veel indruk gemaakt en daar zijn we wat ons betreft te kort geweest ( 2 nachten )

Groetjes,
Monique
Tweety14
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Tweety14 »

Wat fijn om te ontdekken dat ik niet de enigste ben met dat gevoel!
Ik ben nog niet op heel veel verschillende plaatsen geweest. Heb 14 jaar geleden een rondreis gedaan door Florida en ga volgend jaar juni voor de 5e keer naar New York. Vooral deze schitterende stad veroorzaakt een soort gevoel van "thuis komen". Heel apart.
Hierdoor ben ik wel nieuwsgierig geworden naar diverse andere steden, zoals San Francisco, Chicago, Philadelphia, Washington etc.
Dan heb ik het nog helemaal niet over de diverse mooie natuurparken, maar wie weet komt dat ooit nog eens.
Het zal een combinatie zijn van de redenen zoals die al eerder genoemd zijn, vriendelijke mensen, oneindige mogelijkheden, het beheersen van de taal.
New York.... you stole my heart
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik sluit me volledig bij de rest aan. De combinatie van gemak in een prachtige om de 200km veranderende omgeving met grootse steden en imposante natuur met een volk wat ik aan de ene kant niet uit kan staan (het overdrevene), maar waar ik aan de andere kant me geweldig mee vermaak (met leuke praatjes maken hebben ze geen moeite). Ook in europa vind ik veel mooie natuur, maar daar heb je om de zeg 500km een ander volk wat echt niet allemaal om elkaar geeft en de amerikanen mogen elkaar misschien ook niet allemaal, maar de passie en hartstocht en het eergevoel voor hun land vind ik zeker wat hebben.
pumi1000
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door pumi1000 »

Alles klopt wat hierboven beschreven wordt. Na onze 1e reis (inclusief onze bruiloft daar) zei ik altijd dat dat de fijnste vakantie ooit was. Toen we na jaren weer gingen (nu met kind) waren we weer
gelijk verkocht.

Er is zoveel te doen, te zien en te beleven. Natuur is prachtig, vriendelijke mensen, heerlijke restaurants, leuk shoppen. En met een rondreis de vrijheid om lekker in je auto rond te rijden met steeds een andere plek om te overnachten, je raakt zo niet uitgekeken of verveeld. De volgende trip is alweer geboekt en we hopen nog vaker terug te kunnen gaan!!
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - noordwest usa
2015 - ronde NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - west usa
2022 - noordwest usa
2023 - oost + zuid usa
2024 - west usa
2025 - midwest
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Mijn eerste reis naar Amerika was om m'n schoonouders te ontmoeten. Al 2 jaar getrouwd, baby van 8 maanden en eindelijk hadden we genoeg geld gespaard om naar 'huis' te vliegen. Het grappige was dat ik natuurlijk nerveus was om m'n schoonouders te ontmoeten maar zodra we het vliegtuig uitwaren was ik verliefd op Texas. Kwam misschien ook omdat ik zo ontzettend beroerd was tijdens de vlucht en met bibberende benen moeite had met de gladde vliegtuigtrap. Lol, misschien was ik zo van de kaart dat ik net zo verliefd was geworden op de Noordpool als we daar waren geland.

Wat me ook vaak opvalt, veel Amerikanen die in Europa zijn geweest snappen echt niet waarom ik hier wil wonen want Europa is volgens hun toch veel mooier/beter/vriendelijker/open minded/minder betuttelend/enz. Zou het dan misschien te maken hebben met de afstand, de reistijd, of het geld wat er voor zo'n reis betaald moet worden?
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Bericht door Lilo »

Voor mij is Amerika de mooiste/beste vakantiebestemming, en wij zijn toch al op heel veel plaatsen geweest. Voor mezelf is het ondertussen duidelijk waarom ik dat vind. In de VS is alles groter, dieper, roder, grootser, indrukwekkender, warmer, drukker, meer ... dan ergens anders. Behalve Canada dan, maar (en dat horen de Canadezen dan weer niet zo graag) voor ons is dat quasi hetzelfde (op gebied van indrukwekkende natuur dan). Eigenlijk beschouwen wij Canada als een stuk Amerika.
Wij proberen zo vaak mogelijk reizen te doen waarbij we een wow-gevoel hebben, maar dat gebeurt niet zo heel vaak meer, wij vergelijken ook altijd met Amerika en dan is de 'winnaar' snel bekend.
Ik zou nog graag naar Brazilië en Argentinië gaan, vooral Argentinië denk ik dat in de vergelijking
met de VS overeind kan blijven.
Als er bij ons een reis in het verschiet ligt, kijken wij er altijd heel erg naar uit, maar naar een Amerikareis kijken we toch net altijd iets meer uit.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Oeboemoe
Amerikafan

Bericht door Oeboemoe »

Ik vind Las Vegas echt tof. De rest van de VS is wel aardig maar eindeloos KM's maken en natuur / steden bezoeken trekt me niet zo meer.
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

@Lilo zoiets als de watervallen van Iguacu is ook iets waar je mond van open gaat staan! Verder Patagonie en ook Chili / de Andes zijn jawdropping!
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Wij als echte natuurliefhebbers worden gewoon verwend in Canada en Amerika. Bijna alle zoogdieren en vele vogels kunnen we al van onze lijstje halen die we gezien hebben.
En zolang we de volgende dieren nog niet in het wild hebben gezien:
Stekelvarken (porcupine), poema (cougar), Veelvraat (wolverine), Muskusossen, Cariboo en Lynx komen we heel graag weer naar Amerika en Canada.

Een paar weken geleden zagen we een voorstelling die begon met het geluid van een Loon..... gruwelijke kippenvel kreeg ik en was blij de volgende trip weer is geboekt.
Voor wie de Loon niet kent hier een linkje: " onclick="window.open(this.href);return false;

Een goede kennis van me was een keer in Banff en vertelde vol trots dat ze een wolf had gehoord. Ik vroeg waar dat was. Bij dat grote stuwmeer...
ik lachen :lol: . Nee, dat was geen wolf, maar een Loon. Ik heb het geluid laten horen en inderdaad dat was het.

Ze zijn zoooooo mooi en vooral als ze jongen hebben zijn ze zo zorgzaam. Ik kan niet wachten tot volgend jaar.........
Het lied van de Loon is het geluid van de Wildernis in Canada.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Bericht door Lilo »

PSVwally schreef:@Lilo zoiets als de watervallen van Iguacu is ook iets waar je mond van open gaat staan! Verder Patagonie en ook Chili / de Andes zijn jawdropping!
Inderdaad, helemaal mee eens! Ik zoek dikwijls op internet naar foto's hiervan en die zijn spectaculair. Torres del Paine en Moreno Glacier zou ik ooit graag in het echt mogen aanschouwen.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Ta2 Gerrit
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Ta2 Gerrit »

Als kind kreeg ik op m'n 7e verjaardag mijn eerste 45toeren singeltje van opa en oma, want pa en moe hadden immers een gigantisch radiomeubel gekocht met daarin een heuse platenspeler. Dat was een plaatje van Trini Lopez - America. Helemaal grijs gedraaid uiteraard (ik had niet anders), en de enige zin die ik begreep; "I like to be in America" is daardoor vastgebeiteld gebleven in de grijze massa.

Toch zou het nog bijna 25 jaar duren voordat de oversteek gemaakt werd. En van af dat moment was ik, en gelukkig mijn wederhelft ook, verslaafd aan dat land.
Niet speciaal voor de natuur, maar vooral voor de diversiteit ervan, net als van de diversiteit in mensen over het hele land. Die eerste keer deden we Florida (rondom Disney), Los Angeles en Ohau, en dat waren echt 3 verschillende werelden, en allemaal geweldig, in onze ogen.
Groot, groter, grootst en de indruk van "alles kan" waren onze conclusies, en daar wilden we nog veel meer van zien.

Vanaf die tijd is bijna alles gefocust op nog meer bezoeken aan dat immense land, en dat lukt aardig. Florida is onze vaste stek, en buiten het "thuiskomen" worden we er toch weer vaak genoeg verrast door nieuwe dingen. Maar ook van de rest van het land hebben we al een mooi stuk bekeken, en genieten we van mensen, bouwwerken en ook natuur. Daar kunnen we geen genoeg van krijgen.
Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times. Onze reissite; DILLIGAF
Afbeelding
2010 "I've been standing on a corner in Winslow Arizona"
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

Leuk al die ervaringen en redenen!
Het gevoel van vrijheid is enorm in de VS, lekker uren in je auto zitten en gewoon niemand tegenkomen.. iets wat in Nederland ondenkbaar is.
De combinatie van de natuur die om de 2 uren rijden veranderd en de grote steden is ook heerlijk.
Stevendb
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Stevendb »

Ja,

nog maar sinds 2 jaar Amerika aan het verkennen maar ook ik heb de verslaving al te pakken.
De grootste troef is de afwisseling die men heeft in alles. Het beste voorbeeld hierin is:

S'morgens zijn we gaan jetskiën op een meer, lake havasu. Dit was rond 10u ongeveer en het was toen 25graden of zo.
Het was de eerste keer in mijn leven dat ik dit gedaan heb en het was FANTASTISCH.
in de namiddag vertrekken we richting de Grand Canyon en komen aan in het stadje Williams waar het regende en het ongeveer 10 graden was.
Je zag de hele reistijd tussen Lake Havasu en Williams die omgeving zo omslaan, was niet normaal.
Dit vond ik zo magnifiek en op die hele rondreis hebben wij dit meermaals meegemaakt.

Greets
dito2003
Amerika-ontdekker

Bericht door dito2003 »

Ik denk dat mijn verslaving vooral er is omdat ik mij thuis voel in Amerika. Ik voel mij er prettig, ga op in de mensen. Het komt, denk ik door de taal en omdat er zoveel nationaliteiten zijn dat je gewoon niet opvalt. Ik vind dat fijn. In zuidelijk europa ben ik de toerist. En heb ik ook altijd het gevoel dat ze me daarom proberen te belazeren. Wat ik ook zo leuk vind als ik op vakantie ben in Amerika, is de vriendelijkheid en interesse. Of het gemeend is maakt me dan niet uit. Het geeft mij een goed gevoel.
Ja en dan valt er natuurlijk zoveel te doen, te zien, te ondernemen, te ontdekken. Ik hou ervan en ja ik ben verslaafd.
Frans H
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Frans H »

Mijn voorganger omschrijft voor mij perfect het gevoel wat ik in Amerika ook heb. Het spreken van de taal en de houding van de mensen geeft mij idd ook een goed gevoel. Verslaafd aan Amerika ? Durf ik niet te zeggen. Het is meer een reisverslaving. Ik wil graag ook nog naar Japan, Australië, Nieuw Zeeland, China, Rusland en delen van Afrika.
Zolang het nog kan .....

Frans
Hansi1959
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Hansi1959 »

Ik ging er de eerste keer (vijf jaren geleden) met frisse tegenzin naar toe (reisdoel "afgedwongen" door echtgenote) maar was binnen twee dagen verkocht.
Het al eerder genoemde gevoel van "thuis voelen" door de taal en de ongecompliceerde houding van de mensen aangevuld met een letterlijk overweldigende en enorme diversiteit van natuurschoon veranderde mijn vooringenomen beeld dramatisch.
Ik ben op veel mooie plaatsen op de wereld geweest maar de vs heeft toch de strijd gewonnen als favoriete vakantiedoel.
Inmiddels plannen we onze vijfde USA vakantie....
Overigens waren we de laatste keer in het New England gebied en dat viel een klein beetje tegen. Dit gebied doet veel "europeser" aan dan bv de westkust. Ik ben er bijna zeker van, als dit ons eerste reisdoel was geweest, dat het bij één Amerika vakantie was gebleven...
Het is toch met name de enorme wijdsheid die op ons telkens z'n grote indruk maakt en dat tref je in New England net niet aan.
No guts, no glory!
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Wallstreet »

t Heeft gewoon een magische aantrekkingskracht en die is wederzijds denk ik, veel Amerikanen houden van overzeese reizen naar hier.
Ik denk gewoon omdat we zo veel met elkaar gemeen hebben maar er toch zo een grote afstand tussen zit.
Misschien dat dat er toe bij zal dragen... We kunnen zeggen de natuur, maar hier zijn er ook mooie plekken.
Maar toch is het niet hetzelfde als ginds, wij hebben geen Grand canyon, monument valley, antilope canyon, yosemite of yellowstone, hollywood, strip, art-deco district, metropool zoals New York. Er valt gewoon zoveel te beleven en de mensen zijn aangenaam en ongetwijfeld koppelen we alle typisch Amerikaanse dingen aan onze reis waardoor deze weer aparter wordt.
Bovendien vonden veel zaken in onze Westerse beschaving oorsprong in de VS, de filmindustrie bv. ... etc

Plaats gewoon de VS in het midden en maak vertakkingen waaraan je denkt. Ben eigenlijk benieuwd wat de Amerikanen vinden.
Dus doe hetzelfde voor Europa.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer