Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Engels verbeteren - snel en efficiënt

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
ThomasG
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Engels verbeteren - snel en efficiënt

Bericht door ThomasG »

Hey allemaal

Ik weet dat er al veel is over geschreven en veel topics over zijn gemaakt maar desondanks lukte het mij toch niet het antwoord te vinden op enkele vragen.

Ik zou zéér graag mijn Engels naar een zéér hoog niveau brengen, ookal is dit toch al redelijk optimaal. Ik lees echter veel verschillende meningen van mensen over het leren van deze taal, natuurlijk leert iedereen een taal op zijn eigen manier maar toch...

Het nemen van een cursus Engels wordt mij afgeraden, een curus business Engels zou dan weer wel een bijdrage leveren, jammer is dit (nog niet) mogelijk wegens het gebrek aan financiële middelen.

Ik luister elke dag naar de lokale radio van Louisville Kentucky, en lees elke dag een 3 tal artikels van de WSJ en NYT. Desondanks zie ik nog niet veel verbeteringen, mijn gebrek aan woordenschat lijkt het grootste probleem te zijn.

- Wat is voor jullie de beste manier om jullie Engelse vocabulary uit te breiden? Zoek ik de woorden best op in een Nederlands of Engels woordenboek? Wat doe ik als ik de betekenis heb opgeschreven, deze dagelijks herhalen?

- Heeft er iemand ervaring met boeken waarmee je snel en efficiënt je Engels verbeterd? Het boek "Thematische woordenschat Engels voor handel en economie" werd me al eens aangeraden?

- Aangezien het bewezen is dat je hersenen gevisualiseerde woorden 2x zo goed opslagen vroeg ik me af of er een woordenboek met plaatjes bestaat? Op het internet was niet veel te vinden ik kan het maar proberen :roll:

Graag hoor ik van jullie hoe jullie dit aanpakken :thumbup:
- “Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Afbeelding
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Engels verbeteren - snel en efficiënt

Bericht door kastelke »

Ik zie dat je Antwerpen als woonplaats op hebt gegeven.Er wonen daar heel wat Engelstaligen, probeer met hen in contact te komen.
Onderdompeling is nog steeds de beste manier.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

ThomasG schreef:Ik luister elke dag naar de lokale radio van Louisville Kentucky, en lees elke dag een 3 tal artikels van de WSJ en NYT. Desondanks zie ik nog niet veel verbeteringen, mijn gebrek aan woordenschat lijkt het grootste probleem te zijn.
Het lijkt me dat je zo toch regelmatig nieuwe woorden tegenkomt. Ik zoek een onbekend woord meestal gelijk op, liefst in een (online) Engelse thesaurus, zodat je de link tussen woorden in het Engels legt. Opzoeken via Wikipedia kan ook nog wel eens handig zijn, zeker als er een verhaal achter een woord zit. En lees Ulysses van James Joyce eens, dan kom je vast wat nieuwe woorden tegen :wink: Engelstalige literatuur zal sowieso een betere bron zijn dan de krant. Je kunt ook de Kaplan GRE (grammar, essay writing) test prep boeken doorwerken (zijn in NL in de betere boekwinkel te koop).
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik heb zomaar even wat puntjes ertussenuit gelicht.
ThomasG schreef:Ik luister elke dag naar de lokale radio van Louisville Kentucky, en lees elke dag een 3 tal artikels van de WSJ en NYT. Desondanks zie ik nog niet veel verbeteringen, mijn gebrek aan woordenschat lijkt het grootste probleem te zijn.
Hoe snel verwacht jij verbeteringen?
ThomasG schreef:- Wat is voor jullie de beste manier om jullie Engelse vocabulary uit te breiden? Zoek ik de woorden best op in een Nederlands of Engels woordenboek? Wat doe ik als ik de betekenis heb opgeschreven, deze dagelijks herhalen?
Ik ben indertijd, ik was denk ik 15, begonnen met geïnteresseerd te zijn in prof worstelen, the WWE, toen nog de WWF. Ik keek naar de programma's op Skysports (volledig in het Engels) en kocht tijdschriften, ook volledig in het Engels. Toen ik in de eindexamenklas was mijn Engels zeer goed. Het precieze omslagpunt weet ik niet, maar wel dat het tijd koste en geleidelijk aan ging.
Ga ook eens andere artikelen lezen, zoals Time, The Economist en alles wat je interesseert. Maar geef het de tijd. Het gaat niet van de ene op de andere dag. En woorden die je niet kent opzoeken.
ThomasG schreef:- Heeft er iemand ervaring met boeken waarmee je snel en efficiënt je Engels verbeterd? Het boek "Thematische woordenschat Engels voor handel en economie" werd me al eens aangeraden?

- Aangezien het bewezen is dat je hersenen gevisualiseerde woorden 2x zo goed opslagen vroeg ik me af of er een woordenboek met plaatjes bestaat? Op het internet was niet veel te vinden ik kan het maar proberen :roll:
:offtopic: Vergeet niet je Nederlands hoog te houden. VerbeterT is met een T en hersenen slaan op, ze slagen niet op. Dus pas op dat je je moedertaal niet verwaarloost.
ThomasG schreef:Graag hoor ik van jullie hoe jullie dit aanpakken :thumbup:
Mijn methode indertijd was onbewust, maar werkte wel. Tegenwoordig lees ik veel boeken van Engelstalige auteurs in het Engels. Er zijn een aantal auteurs die ik graag lees en dan pak ik altijd de originele Engelstalige versie. Dat is misschien nog wel de beste tip, om auteurs in hun oorspronkelijke taal te lezen. De beste tip naast jezelf de tijd te gunnen.
Je kan een Amazon Kindel software versie downloaden en dan ook een aantal gratis boeken daarvoor. Helpt ook weer.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Elk woord dat je niet kent in een Engels - Engels woordenboek opzoeken. En dan de zin herlezen. Saai, maar de moeite waar.

Ik heb indertijd de Concise Oxford Dictionary gekregen als eindexamen cadeau en heb dat ongeveer stuk gebruikt. Verwacht geen wonderen, gewoon stug door blijven werken. Je aansluiten bij een Engelse conversatiegroep helpt ook, maar zorg er dan voor dat er minstens 1 'native speaker' bij is (Engels, Iers, Schots, Welsh, Amerikaans zolang het maar iemand is die een vorm van Engels als moedertaal heeft, anders ga je slechte gewoonten van elkaar overnemen). Probeer ook eens iets te vinden in het VK voor de zomer, ik heb nog steeds goede herinneringen aan een opgravingskamp in Winchester, Engeland, waar ik samenwerkte en samenleefde met Britten en Amerikanen (en nog wat andere nationaliteiten, maar meest Engelssprekenden). Vaak beter dan een dure cursus in Oxford of Cambridge, waar je meest met andere nationaliteiten spreekt.

Verwacht geen wonderen, gewoon stug doorwerken. Het IS mogelijk, gebeurt alleen niet in een week (of drie, vier, of zelfs 5). Ik leer 50 jaar na mijn eerste les Engels (middelbare school in Amsterdam) nog steeds nieuwe woorden of moet mijn (Amerikaanse) vrouw vragen: wat zeggen ze nou?

Succes. En doorzettingsvermogen gewenst.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Je bent 16, geen interesse in online games? Hoppa in een Engelse clan en actief zijn op teamspeak. Een beetje gamer spreekt bovengemiddeld Engels ;)
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

DejaVu schreef:Je bent 16, geen interesse in online games? Hoppa in een Engelse clan en actief zijn op teamspeak. Een beetje gamer spreekt bovengemiddeld Engels ;)
hmm, maar als hij geïnteresseerd is in eerder zakelijk Engels, dan zal hij dat niet vinden bij gamers. Bovendien gebruiken gamers vooral een eigen slang en eerder een straattaaltje. Als je echt Engels wil leren omdat je een professionele carrière in het Engels ambieert, zou ik het eerder elders zoeken.

aan Thomas: dagelijks naar de BBC en andere newsites kijken.

Mijn Engels is ook meer dan behoorlijk, als ik dat zelf mag zeggen. Ik kijk meer naar de BBC dan naar Nl-talige zenders, ik lees ook meer Engelstalige literatuur dan NL-talige. Begrijpen is geen enkel probleem. Maar ik voel dat ik zelf nog tekort schiet wanneer ik ik zelf een tekst moet produceren. Het is veel moeilijker om je schriftelijke vaardigheden te oefenen en verbeteren, vind ik. Terwijl die even essentieel zijn wanneer je in het Engels aan de slag wilt....
ga ook eens in de bib zoeken naar zelfstudiemateriaal? je schrijft dat je niet de financiële mogelijkheden hebt om een cursus te betalen, hoeveel kosten die dan?
aan het UCT van de UGent is er een ruim aanbod Engelse cursussen in verschillende contexten: http://www.uct.ugent.be/nl/open-aanbod/engels de prijzen zijn niet goedkoop maar ook niet overdreven duur
http://www.uct.ugent.be/vreemde-talen-n ... alsprekers

voor de nerds onder ons: je kan jezelf ook testen op hun website: http://www.uct.ugent.be/open-aanbod/zel ... sts-engels
Laatst gewijzigd door LeenG op 04 mar 2013, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Het was maar een idee en het gaat dan ook meer om de uitspraak. Wil je echt nieuwe woorden leren, lees academische A journals. Ik weet niet of je daar toegang tot hebt maar als je op een hogeschool/uni zit of gaat dan heb je daar toegang tot. Als je daaraan begint dan denk je echt dat je een loser bent op het gebied van Engels maar na een tijdje begrijp je alles weer ;)

Ik ben zelf geen talenwonder want met Frans ben ik nou al 10 jaar bezig en dat verbetert echt niet... :mrgreen:
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

@ Thomas,

ik zie nu dat je 16 bent, dan zijn de cursussen aan het UCT inderdaad duur en is het waarschijnlijk niet evident om van Antwerpen naar Gent te pendelen, je gewone school komt eerst uiteraard. Heb je ook Engelse les op school, waarschijnlijk wel? Ben je dan voor op de rest van je klas? Kan je aan je leerkracht Engels niet wat extra "huiswerk" vragen? Of zoek wat zelfstudiemateriaal op in de bib, ga daarmee aan de slag en vraag hierover feedback aan je leerkracht? Misschien is hij of zij wel blij met een enthousiaste leerling :wink: .

succes in elk geval!
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Je leert het beste engels door het te spreken en met mensen om te gaan die het spreken. Dit kun je prima online doen door chatgroepen of andere meetingplekken te ontmoeten waar Engelssprekenden zijn. Verder kan ik je Engelstalige TV aanraden en kijk bijvoorbeeld veel films ZONDER ondertiteling. Lees Engelse tijdschrijften en boeken.

Verder denk ik dat je je gewoon neer moet leggen bij het feit dat er maar weinig mensen zijn die voordat ze emigreren al zo goed Engels spreken/schrijven/denken/dromen dat ze op hetzelfde niveau als een native speaker zitten. Dat komt vanzelf voor de meesten en sommigen zullen altijd blijven vertalen vanuit hun moedertaal naar het Engels. Niet iedereen heeft een talenknobbel.
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

Ziva schreef:kijk bijvoorbeeld veel films ZONDER ondertiteling.
uit ondertitels kan je toch ook veel leren, zolang je ook aandachtig luistert.
Of wat eigenlijk nog beter is: BBC kijken mét Engelstalige ondertitels, zo heb je direct ook de visualisering van het woord (en leer je de juiste spelling erbij)
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

LeenG schreef: Of wat eigenlijk nog beter is: BBC kijken mét Engelstalige ondertitels, zo heb je direct ook de visualisering van het woord (en leer je de juiste spelling erbij)
Bij ons in Nederland heeft de BBC geen teletekst, de ondertiteling op pagina 888 werkt echter wel. Gebruik dit niet bij rechtstreekse uitzendingen als journaal e.d., want dan loopt de ondertiteling achter en dat werkt verwarrend.

Succes.
Groet,

Old Faithful
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik leerde het snelste mijn talen door het veel te spreken met native speakers. Zo heb ik goed duits en Engels leren spreken.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Op Coursera is er een gratis cursus om je Engels te verbeteren.
Machteld
Amerikafan

Bericht door Machteld »

Wel eens gedacht om naar Audiobooks te luisteren? Boeken op cassette of cd?
En inderdaad, veel lezen en lezen en lezen. En dan woorden die je niet kent opzoeken.

http://www.howjsay.com/
Kan je woorden intikken en dan hoor je hoe je het uit moet spreken! :)
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
mjm_jmm
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door mjm_jmm »

Hallo,

Ik ben brits. Ik woonde 3 jaar in Nederland voor het werk. Nu woon ik in Amerika. Voor me was het moelijk om nederlands te leren en ik ben nog niet vloeiend. Het grootste probleem vond ik was mijn woordenschaat te verbeteren.

Toen ik eerst in Nederland was sprak ik meestal met andere engelse talige mensen en keek naar englse televisie programas. In het begin nam ik een Nederlandse cursus maar dat ging niet zo goed.

Het ging goed toen ik met Nederlanders sprak en nederlandse artikelen / boeken las. Soms was het een beetje saai om nieuwe woorden te leren maar het was de moeite waard. Ik leerde 3 woorden per dag en de rest kwam onbewust. Na 18 maanden nam ik een nederlandse cursus op een hoger niveau - alleen nederlands praten... Dan was het veel beter.

Nog een probleem voor mij - soms toen ik nederlands sprak met een nederlander die goed englse sprak, antwoord hij / ze in het engels. Dan zei ik 'hoe mag ik nederlands leren als iedereen spreekt tegen me in het engels. Ik denk niet dat jij dat probleem in Amerika ga hebben - er zijn veel Amerikanen die geen goed engels kunnen spreken (en lezen / schrijven), laat staan nederlands.

Mijn advies: probeer elke dag een paar nieuwe woorden leren ; praat zo veel mogelijk met englse talige mensen ; leese artikelen / boeken in het engels (als je geïnteresseerd bent in het onderwerp, dat maakt het makkelijke) ; je moet niet bang worden om fouten te maken - meeste engelse mensen horen veel buitenlanders die zijn aan het engels leren (en je spreekt beter engels dan hun nederlands).

Excuses als ik fouten heb gemaakt. Dit is de eerste keer in 6 maanden dat ik nederlands heb gebruiken, en ik werd nooit vloeiend...

Succes!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Geweldig. Echt maar 3 jaar in Nederland? Je hebt vast een enorme talenknobbel. Zuinig op zijn.
ThomasG
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door ThomasG »

Je hebt vast een enorme talenknobbel.

Inderdaad, je Nederlands is toch wel zéér goed voor zo'n redelijk 'korte' periode moet ik zeggen!
- “Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Afbeelding
mjm_jmm
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door mjm_jmm »

Dank jullie wel voor je aardige woorden. Wat ook geholpen - ik heb drie stiefkinderen die naar een nederlandse school ging. En kinderen leren nieuwe talen heel snel dus we hielpen elkaar. We spraken half in het Engels en half in het Nederlands.

De kinderen waren helemaal vloeiend na een jaar of zo. Vooral de oudste meisje - ze klinkt als een echte Nederlander vanuit Noord Holland. Ik zal altijd een engels accent hebben wanneer ik Nederlands spreek...

Ik had een engelse collega toen ik in Nederland werkt. Hij had een echt Londen accent toen hij in het Nederlands sprak, maar hij was helemaal vloeiend. Soms was het grappig om zijn Londen accent te horen in het Nederlands...
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Komt andersom ook voor. Ik ben 37 jaar in de VS en heb daarvoor Engels gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Maar ik heb nog steeds een vleugje Nederlands accent in mijn Engels (al is dat een "suave and sophisticated European accent"). Maar gelukkig geen Amerikaans accent in mijn Nederlands. En als ik echt serieus Engels schrijf gaat er altijd een editor doorheen.

Overigens, (te) veel Nederlanders schakelen meteen over op Engels als ze een buitenlands accent horen. Lijkt me daardoor moeilijk om toch goed Nederlands te leren!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer