Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dodenherdenking in het Engels?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Magnolia87
Amerikakenner

Dodenherdenking in het Engels?

Bericht door Magnolia87 »

Hoe leg je uit in het Engels wat dodenherdeking is? (en hoe noem je dat?)
Tess84
Amerika-ontdekker

Bericht door Tess84 »

In het woordenboek staat:
commemoration of the dead; Remembrance Day.

en tja, hoe leg je dat uit, ik denk dat dat een beetje afhangt in welke context, en aan wie :)
Magnolia87
Amerikakenner

Ik wil aan een Amerikaanse vriendin uitleggen dat het op 4 mei dodenherdenking is, dat we ze maar de mensen dus herdenken die in de oorlog omgekomen zijn. En dan leg ik ook uit dat het op 5 mij dan bevrijdingsdag is, maar dat kan ik dan weer wel uitleggen in het Engels.
Tess84
Amerika-ontdekker

Bericht door Tess84 »

je kan bijvoorbeeld zeggen:

On the 4th of May we commemorate the Dutch people that died in wars and military conflicts, since the 2nd World War.

Iets in die richting?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dodenherdenking heet hier Memorial Day, dan worden de gevallen soldaten van alle oorlogen, waar Amerika in mee heeft gestreden, herdacht. We hebben hier niet de twee minuten stilte om acht uur, maar wel allerlei kransleggingen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Magnolia87
Amerikakenner

Dankje wel allemaal!

@ Petra: Hoe leg je dan uit dat we ook kransen leggen? Ja sorry maar ik heb dat nog nooit hoeven gebruiken in het Engels dus ik weet het even niet :oops:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Kransleggen is wreath laying.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Magnolia87
Amerikakenner

Dankje! weet ik dat ook weer! :D Gelukkig heb ik ook een heleboel foto's gemaakt in Zwolle, dus dan kan ze het ook zien, met het monument en de kransen enzo, ze zit altijd met de hele familie achter de computer op mijn foto's te bekijken, haha :D
Condor
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Condor »

Leer uw vriendin nederlands :lol:
Ook een optie :hilarious:
Zal niet gemakkelijk zijn...mijn vrouw is Amerikaanse en na 5 jaar hier in Belgie spreekt ze nog geen nederlands....maar ze verstaat het wel hoor....
Wij Belgen en Nederlanders hebben wel het geluk dat wij heeeeeel gemakkelijk andere talen aanleren hé 8)
BTW....als je een woord niet weet,kan je toch wat uitleg geven in het engels (zoals je hier doet in het nederlands)....dan zal je wel zeggen hoe zij het daar noemen.
Heb je trouwens tegelijkertijd een gespreksonderwerp :wink:
Nog veel chatgenot.
Georgia on my mind.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Nou, niet zo over een kam scheren, hoor. Mijn Amerikaanse man heeft geheel zonder les en zonder in Nederland te wonen Nederlands geleerd en zo ken ik er nog een paar. Bovendien is de interesse er altijd wel. Nederlanders of Belgen leren m.i. andere talen uit noodzaak, maar heus niet bij uitstek makkelijker, dan mensen met een andere hoofdtaal.
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

enigzins gerelateerd, maar misschien toch off topic. de reden waarom veel amerikanen en andere engels sprekenden geen nederlands leren is vaak tweevoudig: de noodzaak/motivatie is er niet, want overal spreekt men bijna engels en als men wel wil leren wordt er door de nederlands sprekende vaak geen kans gegeven, of vanwege ongeduld of omdat men juist graag zijn engels wil oefenen. maar ik ken ook genoeg amerikanen die Nederlands spreken en genoeg Nederlanders die denken dat ze Engels praten, maar ondertussen................

maar terugkomend op Dodenherdenking, zoals Petra zegt idd Memorial Day en onze Memorial Day is eind mei (weet jij waarom Petra? was het niet Vietnam of Korea-gerelateerd) Voor Europa is het natuurlijk WWII waar het met name om gaat, maar helaas heeft Amerika meer oorlogsslachtoffers te herdenken. ik bedoel niet in absolute getallen, maar in verspreid over verschillende oorlogen.

zeker omdat voor ons de Irak oorlog echt leeft (elke straat in de VS heeft bijna iemand in het leger) is Memorial day hier extra beladen, wij herdenken mensen die gisteren doodgegaan zijn, niet 50 of 60 jaar geleden, dus het is best intens. Maar ook de oude Vets krijgen hun erkenning dan.

Ik heb een keer in een zwarte kerk gestaan tijdens Mem Day weekend en het was echt kippevel toen er gepreekt werd over oorlog en de veteranen in de kerk werden gevraagd op te staan zodat ze geeerd konden worden. daverend applaus.
SEEING IS BELIEVING
Magnolia87
Amerikakenner

Condor schreef:Leer uw vriendin nederlands :lol:
Ook een optie :hilarious:
Zal niet gemakkelijk zijn...mijn vrouw is Amerikaanse en na 5 jaar hier in Belgie spreekt ze nog geen nederlands....maar ze verstaat het wel hoor....
Wij Belgen en Nederlanders hebben wel het geluk dat wij heeeeeel gemakkelijk andere talen aanleren hé 8)
BTW....als je een woord niet weet,kan je toch wat uitleg geven in het engels (zoals je hier doet in het nederlands)....dan zal je wel zeggen hoe zij het daar noemen.
Heb je trouwens tegelijkertijd een gespreksonderwerp :wink:
Nog veel chatgenot.
Haha nou haar Nederlands leren zal niet lukken. Het is gewoon een Amerikaanse vrouw van 55 jaar, en in die paar uurtjes dat ik haar in mijn leven gezien heb, kan ik haar geen Nederlands leren, haha. Ik heb haar echter wel woorden zoals hallo, doei, steen, berg etc geleerd (je kunt mijn verhaal lezen in het introductietopic). Uiteraard zal ik die 3 weken in de zomervakantie haar wel meer Nederlands leren spreken, maar voor haar is het inderdaad niet noodzakelijk, hoevaak ziet zij mij nou? En we mailen natuurlijk gewoon in het Engels, alleen soms weet ik niet hoe iets heet (can you blame me?) in het Engels, en daarom vraag ik het gewoon hier, simpel toch?

Mijn tante is getrouwd met een Amerikaanse man, en woont nu in Indiana. Eerst was ze met een andere Amerikaanse man getrouwd, en samen hebben ze 3 kinderen. Ze heeft haar ex-man wel wat Nederlands leren spreken, hij kon het best goed! Ze hebben hun kinderen echter niet 2-talig opgevoed, hun kinderen kunnen dus geen woord Nederlands (zonde! want als er familie uit Nederland op bezoek komt, of als ze naar Nederland gaan, kunnen ze dus niet in het Nederlands communiceren)
liliane
Amerikafan

Bericht door liliane »

genoeg Nederlanders die denken dat ze Engels praten, maar ondertussen................
Ik heb pas een heel leuk boekje gekocht met allemaal 'Engelse' uitspraken van politici en andere bobo's. Ik kan het niet zo snel vinden nu, maar het heet zoiets als I got my sin............

Je ligt dubbel als je sommige dingen leest.
Als ik hem weer gevonden heb zal ik eens wat posten.

Liliane
2004 Woodstock, Ontario en Scottsville, Virginia
2006 Crozet, Charlottesville, Virginia
2010 Woodstock, Ontario en Horn Lake, Mississippi
phillybilly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door phillybilly »

liliane schreef: Ik kan het niet zo snel vinden nu, maar het heet zoiets als I got my sin............
Liliane
I always got my sin ???
Zag em in de boekhandel. Errug leuk!
Ik heb toen ik in usa was ook zulke dingen vertaald voor mijn gastgezin.......erg om te lachen. We hadden het over letterlijke vertalingen....die mensen dachten dat wij gek waren :hilarious:

Vooruit met de geit: Let's move the goat
Ik ben een geldwolf: I'm a money-wolf

:D :D :D
Tess84
Amerika-ontdekker

Bericht door Tess84 »

Er staan er ook een paar in "the unDutchables"

Net als "I fok dogs" etc.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

En een nederlandse (vrouwelijke) staatssecretaris zei:

"I'm in the second room en I'm having my first period"

:hilarious:

Ik heb het boekje ook gelezen (uit de bieb) en ik heb helemaal dubbel gelegen van het lachen. Echt een aanrader!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
phillybilly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door phillybilly »

Tess84 schreef: Net als "I fok dogs" etc.
I fuck horses. Pardon ? jaaaa paarden ja !!! :wink:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer