Becs08 schreef:Dat is trouwens weer een andere discussie die we regelmatig op werk hebben: Het kan wel zo zijn dat Amerikanen zo vriendelijk zijn, maar is het wel echt?
Wat een vreemde discussie! Waarom zou je je afvragen of iemands vriendelijkheid echt is, vooral die van een wildvreemde. Alsof mensen niet gewoon over het algemeen vriendelijk kunnen zijn. Ik moet toegeven, dat ik de afgelopen paar weken een aantal voorbeelden van ontzettend botte opmerkingen van Nederlanders heb mogen aanhoren en dat was van heel verschillende bronnen. De directheid (en dus, naar ik aanneem "echtheid"), waar veel Nederlanders zo trots op zijn komt op mijn Amerikaanse oren ronduit ongevoelig voor hoe het bij de ander aankomt over.
Natuurlijk zijn dit niet "alle" Nederlanders, maar hier geldt wel veel meer de "If you can't say something nice, don't say anything at all" mentaliteit. Als dat "onecht" is, heb ik liever onechtheid.
Dat "alle" Amerikanen vriendelijk zouden zijn is natuurlijk ook grote onzin. Maar er wordt hier wel veel meer verwacht, dat je een deur voor iemand open houdt, "please" en "thank you" zegt, ook tegen degene, die je water bijschenkt in een restaurant of die je olie van de auto ververst, al is dat hun baan.
Ook ik vind Charles' artikel dit keer wel erg eenzijdig. Meestal vind ik, dat hij wel treffend schrijft. Toen wij in november in Nederland waren vond ik de mensen vriendelijker, dan ik me herinnerde, in de supermarkt en bij restaurants bijvoorbeeld. Maar zou dat ook niet komen, omdat wij nu zelf ook vriendelijker zijn en meer "dank je wel" en "alsjeblieft" zeggen en mensen een fijne dag wensen? What goes around comes around, tenslotte.