Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Onaardige Amerikanen bestaan niet-Charles Groenhuizen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
orlandotina
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Onaardige Amerikanen bestaan niet-Charles Groenhuizen

Bericht door orlandotina »

Net het stukje 'Onaardige Amerikanen bestaan niet' van Charles Groenhuizen op Planet Internet gelezen. Het gaat hierom: http://www.planet.nl/planet/show/id=212 ... /sc=9f25e9
Eerlijk gezegd erger ik me nogal aan dit stukje. Er zit wat waarheid in, maar nu wordt alles zo overdreven zwart-wit neergezet. Eerlijk gezegd toont hij zich in dit stukje een echte Nederlander. Hij is namelijk uit allemacht bezig verschillende nationaliteiten in hokjes te duwen. Ik vind Amerika een leuk land en de mensen inderdaad beleefd, beleefder dan hier (maar lang niet allemaal, zoals Charles zegt, want ik ben in Amerika ook genoeg chagrijnen tegengekomen. Het zijn net mensen :lol: ), maar mag ik Nederland alsjeblieft ook een beetje leuk vinden?
Wat vinden jullie hiervan?
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Ik vind het een ontzettend leuk stukje!!!
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Ben 1x een onaardige amerikaan tegengekomen. Dit was toen we aan het wachten waren op de Shuttle van het autoverhuurbedrijf naar het vliegveld (Las Vegas). Er stond een wat onduidelijke rij. Wij gingen ergens zitten waar wij dachten dat de rij was. Toen later de bus kwam gingen we in de rij staan. Achter ons ontplofte een vrouw. Ze begon te schelden en haar man begon ook mee te doen. Het was geen stijl en wat we wel niet dachten. We werden bijna lichamelijk aangevallen. Uiteindelijk mochten wij mee. Zij mochten van de chauffeur op de volgende bus wachten :)

Nu waren dit wel amerikanen die onder de categorie Redneck/Trailer Trash vielen..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Ik vind het wat te simpel, te generaliserend, te voorspelbaar .. Toegegeven dit is het eerste wat ik van Charles Groenhuijsen lees, maar ik had toch meer originaliteit van hem verwacht dan het geijkte wat ik hier lees.

Roepen we niet altijd dat je geen vergelijking kan trekken met een land zo groot als een werelddeel? Nou laten we dat dan ook niet doen. Tijdens mijn eerste bezoek aan Amerika vond ik ALLE Amerikanen vriendelijk en lief. Wat een contrast met AL die shagerijnen in Nederland die je met grote argusogen zouden aankijken, als je zou zeggen "En hoe gaat het met jou vandaag?" ; ))
Maar bij mijn tweede bezoek, was mijn rose bril al minder rose. En vond ik niet iedere Amerikaan even aardig. Ik kan me dan ook haast niet voorstellen dat C.G. nog geen onaardige Amerikaan is tegengekomen - Natuurlijk over het algemeen genomen zijn de Amerikanen die ik tot nog toe ben tegengekomen erg vriendelijk, geinteresseerd en goedlachs .. Maar het is inmiddels oud nieuws dat je in Amerika een totaal andere omgangsnorm hebt dan hier. Je hebt gewoon een hele prettige omgangsnorm daar. Ik ben in Amerika volgens mij ook veel vriendelijker dan hier ..

Ik stoor me soms aan mensen die niet begrijpen dat je verliefd kan worden op een land, dat niet perfect of foutloos hoeft te zijn ... andersom wordt er ook niet altijd begrepen dat je verliefd kan zijn op een land, zonder dat het nodig is om alles in eigen land af te kraken ..
Laatst gewijzigd door Sandy op 02 aug 2006, 18:13, 8 keer totaal gewijzigd.
Sandy
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Vandaag nog een onaardige Amerikaan ontmoet. Ik stond op de bus te wachten, als elke dag, bij de inrit van de wijk waarin ik woon. Ik stond op het asfalt i.p.v. in het natte gras (er is geen stoep), maar niet op de weg - ondanks dat de boel geasfalteerd is, zit de witte streep die de doorgaande weg van mijn voeten scheidde zeker drie meter verder naar voren.

Nu wordt het stuk asfalt waarop ik stond ondanks de doorgetrokken streep toch gebruikt als afslag naar de woonwijk, en deze man - met een Wal-Mart shirt aan, maar dit terzijde - vond het nodig om (uiteraard zonder zijn knipperlicht te gebruiken) aan te komen rijden en mij bijna omver te rijden. Toen stopte hij, draaide zijn raam naar beneden, en vertelde me dat ik maar beter in het gras kon gaan staan - dit is immers een baan voor afslaand verkeer.

Uiteraard helpt het weinig om iemand die een voortand mist, bij Wal-Mart werkt en met een auto uit 1986 rijdt aan het verstand te brengen wat het nut is van doorgetrokken witte strepen op het wegdek, dus ik heb de zaak verder maar laten zitten. (Excuses voor de stereotypering, maar ik verzin dit dus echt niet.)

Interessant is, dat we dit spel al een tijdje lang spelen. Ik sta nl. bijna elke dag op dezelfde bus te wachten - meestal op het asfalt - en hij komt elke dag op hetzelfde tijdstip aanrijden. Vandaag was echter de eerste keer dat het zo verliep en dat ik me realiseerde dat hij zich aan mij als voetganger ergerde. De vraag is: wat doe ik morgen? :-)
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
David_Fly
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door David_Fly »

Het is opzig een leuk stukje, maar ik vind dat je door 1 vakantie in amerika niet over een heel volk kan beoordelen het is een beetje bevooroordeeld ik kan ook niet over alle Turken marokanen libanezen israeliers zwitsers duitser belgen enz enz. oordelen omdat ik daar al een keer ben geweest.

Ik heb al heel veel verschillende amerikanen gezien onaardige en aardige (hangt ook af in welke regio je zit of je aardige mensen tegenkomt)
ik denk dat er niemand na vakantie in amerika thuiskomt en zegt iedereen was zo aardig en gastvrij in Brooklyn

Een leuk stukje maar ik vind dat er veel niet van klopt
David_Fly
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door David_Fly »

Ik bedoel hier trouwens niet mee dat iedereen in brooklyn onaardig is ik bedoel alleen dat het niet de veiligste buurt is:P
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Dennis schreef:** knip - Uiteraard helpt het weinig om iemand die een voortand mist, bij Wal-Mart werkt en met een auto uit 1986 rijdt aan het verstand te brengen wat het nut is van doorgetrokken witte strepen op het wegdek, dus ik heb de zaak verder maar laten zitten.
Wat een leuk stukje Dennis, misschien moet je een column gaan schrijven voor op je AA homepage.
Ik kan je verder niet van advies dienen, maar laat even weten hoe het morgen afloopt? : ))
Sandy
Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

Zoals al meerdere personen al hebben aangegeven, ik denk inderdaad ook dat er hier misschien te veel gegeneraliseerd wordt......

Ook ik had tijdens mijn eerste Amerika reis het idee dat alle mensen zo verschrikkelijk vriendelijk waren...... Misschien inderdaad gemaakt en misschien wel gemeend. Dat is trouwens weer een andere discussie die we regelmatig op werk hebben: Het kan wel zo zijn dat Amerikanen zo vriendelijk zijn, maar is het wel echt?

Zoals Sandy al eerder aangaf, Amerika heeft gewoon een hele andere omgangs norm. Ik denk dat ieder land wel zo zijn eigen dingetjes heeft waarbij je je vraagtekens zet.

:offtopic: David_Fly waar in Leiden kom je vandaan? Ik kom oorspronkelijk ook uit Leiden.
onze blog - Bouwmanfamily
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Dennis schreef:Interessant is, dat we dit spel al een tijdje lang spelen. Ik sta nl. bijna elke dag op dezelfde bus te wachten - meestal op het asfalt - en hij komt elke dag op hetzelfde tijdstip aanrijden. Vandaag was echter de eerste keer dat het zo verliep en dat ik me realiseerde dat hij zich aan mij als voetganger ergerde. De vraag is: wat doe ik morgen? :-)
Kun je er niet tijdelijk een bord neerzetten - Beware of Pedastrians waiting for the bus.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Becs08 schreef:Dat is trouwens weer een andere discussie die we regelmatig op werk hebben: Het kan wel zo zijn dat Amerikanen zo vriendelijk zijn, maar is het wel echt?
Wat een vreemde discussie! Waarom zou je je afvragen of iemands vriendelijkheid echt is, vooral die van een wildvreemde. Alsof mensen niet gewoon over het algemeen vriendelijk kunnen zijn. Ik moet toegeven, dat ik de afgelopen paar weken een aantal voorbeelden van ontzettend botte opmerkingen van Nederlanders heb mogen aanhoren en dat was van heel verschillende bronnen. De directheid (en dus, naar ik aanneem "echtheid"), waar veel Nederlanders zo trots op zijn komt op mijn Amerikaanse oren ronduit ongevoelig voor hoe het bij de ander aankomt over.

Natuurlijk zijn dit niet "alle" Nederlanders, maar hier geldt wel veel meer de "If you can't say something nice, don't say anything at all" mentaliteit. Als dat "onecht" is, heb ik liever onechtheid.

Dat "alle" Amerikanen vriendelijk zouden zijn is natuurlijk ook grote onzin. Maar er wordt hier wel veel meer verwacht, dat je een deur voor iemand open houdt, "please" en "thank you" zegt, ook tegen degene, die je water bijschenkt in een restaurant of die je olie van de auto ververst, al is dat hun baan.

Ook ik vind Charles' artikel dit keer wel erg eenzijdig. Meestal vind ik, dat hij wel treffend schrijft. Toen wij in november in Nederland waren vond ik de mensen vriendelijker, dan ik me herinnerde, in de supermarkt en bij restaurants bijvoorbeeld. Maar zou dat ook niet komen, omdat wij nu zelf ook vriendelijker zijn en meer "dank je wel" en "alsjeblieft" zeggen en mensen een fijne dag wensen? What goes around comes around, tenslotte.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

David_Fly schreef:maar ik vind dat je door 1 vakantie in amerika niet over een heel volk kan beoordelen
Google eens op Charles zijn naam, dan zal je zien dat die man jarenlang in Amerika zat (en nog steeds zit, neem ik aan?).

Verder zou ik me niet ergeren aan de inhoud, het is immers een column, zo'n dingen hebben een eigen stijl, die dikwijls nogal grappig is en zwart-wit.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

kastelke schreef: Verder zou ik me niet ergeren aan de inhoud, het is immers een column, zo'n dingen hebben een eigen stijl, die dikwijls nogal grappig is en zwart-wit.
Klopt, bedacht ik me later ook ... columns willen vaak een punt maken en moet je wat dat betreft wat anders lezen ... Vandaar dat ik mijn lange betoog iets hebt ingekort ; ))
Sandy
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

De meeste columns zijn erg zwart wit en simpel. Lees maar eens een column in de krant.
Ik kan me er wel in vinden. Trouwens, ik lees nergens dat hij allerlei nationaliteiten in een hokje aan het duwen is.
Duitsers zijn nors volgens hem en dat ben ik met hem eens. Dat idee heb ik ook bij de meeste Duitse toeristen die hier komen.
Een walmart zou ook niet werken hier. De aldi en lidl met hun kille uitstralingen werken veel beter voor ons. Ow, en laten we de Action niet vergeten met hun vijftiger jaren bouwwerken en mode slechte kwaliteit spullen.

Maarja, een column is een vertegenwoordiging van iemands mening. En die van Charles is bekend natuurlijk.
- Mike
orlandotina
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door orlandotina »

Amerikanen zijn gewoon vaak een stuk beleefder en dan maakt het inderdaad niet uit of het echt is, want het zijn aangeleerde omgangsvormen. Dat mag wat mij betreft hier ook wel meer ingevoerd worden. Ik hou er alleen niet van om mensen over één kam te scheren. Op de één of andere manier begin ik toch een beetje te sputteren van de toonzetting van het stukje. Amerikanen zijn stuk voor stuk beleefd en Duisters chagrijnig, enz, enz.
Ach, misschien ben ik gewoon een beetje geirriteerd omdat hij schrijft dat hier nooit een Wal-Mart zal komen. Dat had hij nou net niet moeten zeggen, haha. :D
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Misschien wordt vriendelijkheid wel eens verward met beleefdheid. Het is een andere vorm van beleefdheid die er met de paplepel ingegoten wordt. En het komt wel vriendelijker over.
Ik heb genoeg onvriendelijke mensen meegemaakt.
Dennis, laat je niet omver rijden he, zodat je morgen ook nog kunt schrijven.
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Ik prefereer dan ook de makkelijke glimlach en de vriendelijkheid. En vraag me daarbij niet af of die persoon het meent, het werkt namelijk aanstekelijk en je wordt er zelf ook vrolijk van ..

Wat betreft die onechtheid of gemaakte interesse en gastvrijheid... Ik weet het niet hoor, wij zijn op 2 (eigenlijk 3, inclusief Petra) gastvrije uitnodigingen ingegaan van Amerikanen die we via internet hebben ontmoet. En we zijn daarbij zeer gastvrij ontvangen. In huis gehaald en behandeld als familie, velen malen uit eten genomen, rond tripjes gemaakt, getracteerd op een Nascar Race (tickets zijn niet goedkoop) .. En ze stonden erop dat we bij hen in huis verbleven, i.p.v. een hotel ... Ze hadden speciaal vrij genomen en geen twijfel dat ze echt wilden dat wij een leuke vakantie zouden hebben. Ik geef eerlijk toe, ik zou dat andersom niet snel doen ... Dat kan toch niet onecht of nep zijn ..

Sandy
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Klopt dat vriendelijkheid aanstekelijk werkt. Niks ergers dan mensen die chacharijnig op hun werk komen, dat kan mijn hele dag al vergallen. En is al genoeg stress aanwezig zonder onvriendelijke mensen.

Soms kan vriendelijkheid je nog wat opbrengen (niet dat we het daarvoor doen hoor). Ik weet nog een keer toen we een auto huurden; de man voor ons had het het meisje aan de balie zo moeilijk gemaakt en uitgescholden, dat mijn man zei toen we aan de beurt waren "go take a break first, you need it". Ze vond dit zo aardig dat we een een gratis upgrade kregen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
David_Fly
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door David_Fly »

jullie hebben er natuurlijk wel gelijk in dat je niet alles te leterlijk moet nemen
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Ik vind het een leuke column, wel een beetje overdreven, want er zijn best onaardige Amerikanen, maar ik geloof dat dat ook een beetje bij de column op zich hoort.

Waar ik me wel over verbaasde dat hij het over de 'baggers' bij Wal-Mart in Duitsland heeft. Ik ben vaak bij de WM in D geweest, in verschillende filialen maar mooi dat ik never nooit niet één enkele bagger heb gezien.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer