Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Uitspraak Amerikaanse plaatsen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Uitspraak Amerikaanse plaatsen

Bericht door hekkie »

Hebben jullie ook wel eens dat je in Amerika door een plaats heenrijdt of een plaatsnaam ziet waarvan je niet goed weet hoe je het uit moet spreken? Mij overkomt dat wel en soms heb ik zelfs (heftige) discussies hierover (afgelopen vakantie bijv. met Roland).

Het leek me wel leuk en leerzaam om hier een topic aan te wijden.

Zo reden wij dit jaar in Nevada door Ely. Altijd sprak ik dat uit als "Ielaai" met de klemtoon op de laatste lettergreep. Ter plekke hoorde ik echter voor de radio dat men het uitsprak als "Ielie"met de klemtoon op eerste lettergreep. Roland gelooft me niet (helemaal)..... :wink: en we zitten elkaar er wel eens mee te pesten. Wie weet wat waar is?

Ook zo'n discussiepunt is Kanab in Utah. Roland zegt "Kéénep" en ik zeg "Kenep" met de klemtoon op de tweede lettergreep. Zo zijn er nog wel meer van die namen. Mohave bijvoorbeeld.

Wie weet het en wie "stoeit" ook wel eens met plaatsnamen en met welke?

Groetjes Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Ineke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Ineke »

Hier nog een leuke:

Nachitotches in Louisiana, nekkotesch noemen ze het daar

gr, Ineke
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Volgens mij hadden wij ook zulke situaties ... ik kan me alleen geen voorbeeld voor de geest halen. Kan het ook niet zo zijn dat Amerikanen het zelf soms ook op twee verschillende manieren uitspreken? Dat jij en Roland het beiden goed hebben ...

Dat ontdekte ik hier in Nederland zelfs nog laatst met het plaatsje Gorinchem .. Ik weet niet beter dan het uit te spreken als 'Gorkem', een collega'tje was echter overtuigd dat het 'Gooringem' was ...

Leuk topic - Even nadenken welk plaatsje het in Amerika betrof : ))
Laatst gewijzigd door Sandy op 19 aug 2006, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandy
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door michelly »

Ik ben op dit moment bezig om onze vakantie van volgend jaar te plannen. Zo is het de bedoeling om ook naar Bandelier NM te gaan. Ik had begrepen dat dit park naar een zwitser vernoemd is. Ik vroeg me af of je dit op z'n frans moest uitspreken of niet.

Elly
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Zoiets overkomt me nu ook nog wel eens. Zo sprak ik Crested Butte (Colorado) uit als Crested Butt totdat ik erachter kwam dat het "bjuut" is.
Taughannock kon ik ook maar moeilijk zeggen, het is tau-ga-nick.
Pierre in North Dakota is geen pjere, maar pierie, en zo overkomt het me wel vaker, maar weet op het moment verder geen voorbeelden.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Mohave wordt als "Mo-ha-vie" uitgesproken. Ely hangt ervan af, waar je bent, wij gaan richting Ely, Minnesota op maandag, uitgesproken Ielie (althans, zo sprak de AAA persoon het uit0.
Spokane, Washington wordt als "Spo-ken" uitgesproken. Montpelier, Vermont, als Montpieljer.
Met mijn Amerikaanse mindset wordt Bandelier uitgesproken als "Bendelier", niet op de Franse manier. Over het algemeen spreken Amerikanen de namen uit zoals ze geschreven staan, niet hoe ze in de oorspronkelijke taal klinken.
Ook is het lang niet altijd logisch, zelfs in de eigen taal, zo wordt het plaatsje McLean bij ons in de buurt uitgesproken als "McLeen".
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Nog een paar:

- Mackinac Island (in Michigan) wordt uitgesproken als "Mackinaw" (rijmt dus met "saw").
- Spokane in mijn eigen staat Washington wordt uitgesproken als "Spokan" (rijmt dus met "can", niet met "cane").

Het valt mij trouwens op dat veel Nederlanders de 'ch' in Michigan en Chicago onjuist uitspreken als 'tsj' en niet als 'sj'.

Toen ik nog in Minneapolis woonde, hadden veel Nederlanders de neiging om dit uit spreken als "Minneanapolis" (waarschijnlijk naar analogie van Indianapolis).

Ron (in Seattle, WA)
http://www.dutchoutpost.us
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Pierre, de hoofdstad van Zuid Dakota is 'pier', de St. Croix rivier (tussen Minnesota en Wisconsin) is St. Kroi, Montevideo in Minnesota en New Jersey is monte-VI-deeo (ik heb eens drie keer moeten proberen voordat ik de juiste uitspraak voor de stad in Zuid Amerika had).

En dan heb je de stad Versailles, uitspraak Verseels.

Gelukkig spreken ze Amsterdam en Rotterdam in upstate New York redelijk hetzelfde uit. En Harlingen in Texas gaat volgens mij ook nog wel.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
boeffie
Amerikakenner

Bericht door boeffie »

Lancaster in PA spreek je uit als "Lancastuh" met de klemtoon op Lan en niet als Lancaster met klemtoon op cas.

In de NL nieuwsbulletins spreekt men Detroit vaak uit als Detroit met klemtoon op De en niet als Detroit met klemtoon op troit.

En Petra, hoe spreek je Potomac nou precies uit?
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

dutch_in_seattle schreef:Nog een paar:

- Mackinac Island (in Michigan) wordt uitgesproken als "Mackinaw" (rijmt dus met "saw").
- Spokane in mijn eigen staat Washington wordt uitgesproken als "Spokan" (rijmt dus met "can", niet met "cane").

Het valt mij trouwens op dat veel Nederlanders de 'ch' in Michigan en Chicago onjuist uitspreken als 'tsj' en niet als 'sj'.
Hehe, ik sprak Michigan ook verkeerd uit in het begin :oops: .

Mackinac Island schrijf je idd zo en spreek je anders uit dan je het schrijft. Maar voor het eiland ligt nog Mackinaw city. Dan schrijven ze het ineens wel zoals ze het uitspreken, lekker hoor :roll: . Oh en de Mackinaw Bay Area, maar de Mackinac bridge :-0.
- Mike
Jez
Amerikafan

Bericht door Jez »

Waar ligt de klemtoon bij "Shenandoah"? Is het nou sheNANdoah of shenanDOah ??? Vroeger had ik het wel eens over yoseMAItie......... (en stiekum vind ik dat nog steeds veel leuker klinken)

En ach, in Nederland blijft het ook lastig. Bijna iedereen zegt pieterBUUren, terwijl het PIEterburen is. En wat dacht je van St. Michielsgestel?
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Wij waren in Boerne in Texas en gingen overnachten in het plaatselijke Best Western. De dame bij de receptie verwelkomde ons in Burnie (as we call it zei ze er nog bij).
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Jez schreef:Waar ligt de klemtoon bij "Shenandoah"? Is het nou sheNANdoah of shenanDOah ???
Volgens mij is het shenanDOah. :)

Petra of één van de anderen die in die streek woont zal het vast wel weten. :wink:

Zelf heb ik ook nog een leuke: Visalia

Spreek je uit als vy-SELL-ja i.p.v. vi-sa-lia

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Liz
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Liz »

Wij moesten vorig jaar naar Macon, Georgia maar hadden geen idee van de uitspraak :oops:
Ik heb het maar gevraagd in het visitor center en daar werd ons verteld dat het wordt uitgesproken als Makon i.p.v. Mason.
16x USA / 30 staten
CaroLine
Amerika-expert

Bericht door CaroLine »

Jez schreef:Waar ligt de klemtoon bij "Shenandoah"? Is het nou sheNANdoah of shenanDOah ??? Vroeger had ik het wel eens over yoseMAItie......... (en stiekum vind ik dat nog steeds veel leuker klinken)
Volgens mij (en het liedje van John Denver) is het shenanDOah.
Jossemait hoor ik ook vaak als ze het over Yosemite hebben. Is het nou JosSEmuttie of JosSImuttie (of geen van beide).
Wat is het toch moeilijk om fonetisch te schrijven!
Carola
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

Bijzonder vind ik het verschil in uitspraak tussen Houston Texas en Houston Street op Manhattan. In de plaatsnaam spreek je de "ou" uit als huge, bij de straat als house.
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Wat een leuk onderwerp! Ik zie zo al een paar namen voorbij komen die ik blijkbaar verkeerd uitspreek, zoals Ely en Michigan.

Monterey sprak ik eerst uit als mon-te-REE, maar op tv heb ik ooit de uitspraak mon-TEE-rie gehoord, en dat klinkt toch beter. Ook mijn uitspraak van Visalia heb ik dankzij een aflevering van de serie 24 (je weet wel, die met Jack Bauer) aan kunnen passen.

Tijdens onze laatste vakantie heb ik in Death Valley aan een Ranger de juiste uitspraak van Ubehebe Crater gevraagd, bleek ik zowaar helemaal goed te zitten met m'n joe-bie-hie-bie.
Maar toen ik in Arches NP om tickets vroeg voor fie-rie Furnace wilde de Ranger me alleen kaartjes verkopen voor fai-e-rie Furnace :lol:

En tijdens onze eerste reis, in 1990, hebben we van een Amerikaanse de juiste uitspraak geleerd van La Jolla (bij San Diego). Dat moet dus op z'n Spaans: la goi-ja.

Henriëtte
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

FCRMteB schreef:
Jez schreef: Jossemait hoor ik ook vaak als ze het over Yosemite hebben. Is het nou JosSEmuttie of JosSImuttie (of geen van beide).
Wat is het toch moeilijk om fonetisch te schrijven!
Carola
Luister aandachtig::D

http://www.bartleby.com/61/62/Y0026200.html
CaroLine
Amerika-expert

Bericht door CaroLine »

He wat handig, bedankt!
Carola
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

FCRMteB schreef: Jossemait hoor ik ook vaak als ze het over Yosemite hebben. Is het nou JosSEmuttie of JosSImuttie (of geen van beide).
Volgens mij spreek je het uit als JosSImittie, dus de u door een i vervangen.

Op internet kwam ik deze site tegen voor de uitspraak van plaatsnamen in Massachusetts. Eigenlijk zou er ook zo'n site van de andere staten moeten zijn, maar die heb ik nog niet kunnen vinden.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer