Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vrijheid van Meningsuiting
Vrijheid van Meningsuiting
Een interessant onderwerp. Door het hele gedoe met die Pimp a Scania (zie off-topic) is er heel wat gezegd, en dat deed mij iets realiseren. Zoals ik al gemeld heb: veel chauffeurs vinden de Scania lelijk en dat hebben ze me laten weten ook. Op een Amerikaans forum, waar ze Scania's sowieso al lelijk vinden, was geen negatieve reactie te vinden. Toen ik hierover nadacht, vond ik het volgende:
In Amerika leeft heel sterk het idee "if you can't say anything nice, don't say anything". Oftewel: als je iets mooi vind, zeg het vooral maar als je niks positiefs te zeggen hebt, dan kun je dat beter voor je houden. Iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar die hoef je niet uit te spreken om iemands trots af te kraken. Deze opvatting kom ik vaak tegen bij Amerikanen, en is verschillend van de Nederlandse.
In Nederland mag je zeggen wat je denkt. Als je iets mooi vindt, dan zeg je dat, en als je iets lelijk vindt, dan zeg je dat ook. En als we hem allemaal lelijk vinden, dan zeggen we dat allemaal. En als je al die negatieve reacties niet kunt hebben, dan heb je gebrek aan incasseringsvermogen.
Is dit werkelijk cultuurverschil tussen Amerika en Nederland?
Wat vinden jullie: hoe staan jullie in het leven wat dit betreft? Wat heeft jullie voorkeur?
Hebben de Neder-Amerikanen, of vakantiegangers, ervaringen met dit verschil?
Mijns inziens zou Nederland een stuk vriendelijker worden als we de Amerikaanse opvatting over zouden nemen: het zou heel veel negativiteit wegnemen!
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
In Amerika leeft heel sterk het idee "if you can't say anything nice, don't say anything". Oftewel: als je iets mooi vind, zeg het vooral maar als je niks positiefs te zeggen hebt, dan kun je dat beter voor je houden. Iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar die hoef je niet uit te spreken om iemands trots af te kraken. Deze opvatting kom ik vaak tegen bij Amerikanen, en is verschillend van de Nederlandse.
In Nederland mag je zeggen wat je denkt. Als je iets mooi vindt, dan zeg je dat, en als je iets lelijk vindt, dan zeg je dat ook. En als we hem allemaal lelijk vinden, dan zeggen we dat allemaal. En als je al die negatieve reacties niet kunt hebben, dan heb je gebrek aan incasseringsvermogen.
Is dit werkelijk cultuurverschil tussen Amerika en Nederland?
Wat vinden jullie: hoe staan jullie in het leven wat dit betreft? Wat heeft jullie voorkeur?
Hebben de Neder-Amerikanen, of vakantiegangers, ervaringen met dit verschil?
Mijns inziens zou Nederland een stuk vriendelijker worden als we de Amerikaanse opvatting over zouden nemen: het zou heel veel negativiteit wegnemen!
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Dat is inderdaad een heel duidelijk cultuurverschil Mack.
Ik erger me al een hele tijd aan de opvatting in Nederland dat je, onder het mom van vrijheid van meningsuiting "alles moet kunnen zeggen wat je denkt"
Natuurlijk is iedereen vrij om zijn mening te uiten maar als je iemand daarmee kwetst moet je je afvragen of je die mening misschien niet beter voor je kunt houden.
Nederlanders zijn er erg goed in (vooral hier in IJmuiden) om alles recht voor zijn raap te zeggen. Dat is misschien wel heel eerlijk maar wat is de meerwaarde hiervan als je er iemand mee kwetst.
Toen ik Zaterdag thuiskwam was het eerste dat een familielid tegen me zei: Goh, jij bent ook aangekomen hé.
Daar was ik enorm kwaad over. Waarom zegt iemand zoiets?
Als je dan niets aardigs te zeggen heb houd dan gewoon je mond!
Wij hebben in Amerika Kathy ontmoet en die vertelde ons dat haar opviel dat Nederlanders zo direct zijn. Een Nederlandse kennis van haar had tegen iemand gezecht "wat ben jij lelijk". Daar was ze erg verbaasd over. Ik heb haar uitgelegd dat dat waarschijnlijk gewoon een plagerijtje was, maar ze kon het moeilijk begrijpen.
Marjon
Ik erger me al een hele tijd aan de opvatting in Nederland dat je, onder het mom van vrijheid van meningsuiting "alles moet kunnen zeggen wat je denkt"
Natuurlijk is iedereen vrij om zijn mening te uiten maar als je iemand daarmee kwetst moet je je afvragen of je die mening misschien niet beter voor je kunt houden.
Nederlanders zijn er erg goed in (vooral hier in IJmuiden) om alles recht voor zijn raap te zeggen. Dat is misschien wel heel eerlijk maar wat is de meerwaarde hiervan als je er iemand mee kwetst.
Toen ik Zaterdag thuiskwam was het eerste dat een familielid tegen me zei: Goh, jij bent ook aangekomen hé.
Daar was ik enorm kwaad over. Waarom zegt iemand zoiets?
Als je dan niets aardigs te zeggen heb houd dan gewoon je mond!
Wij hebben in Amerika Kathy ontmoet en die vertelde ons dat haar opviel dat Nederlanders zo direct zijn. Een Nederlandse kennis van haar had tegen iemand gezecht "wat ben jij lelijk". Daar was ze erg verbaasd over. Ik heb haar uitgelegd dat dat waarschijnlijk gewoon een plagerijtje was, maar ze kon het moeilijk begrijpen.
Marjon
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is inderdaad het beeld dat de meeste Belgen ook over Nederlanders hebben.chranimei schreef:Nederlanders zijn inderdaad "vrij direct".
En je kan dan misschien wel (bewonderend) denken "Amai, die durven het nogal zeggen", maar anderzijds kan je je ook afvragen of het altijd wel zinnig is om zo'n opmerkingen te geven.
Als je al iets negatiefs wilt zeggen moet je misschien proberen om er ook een constructieve opmerking bij te geven? Maar dat is ook niet altijd makkelijk.
In verband met die opmerking over 'bijgekomen zijn' na een reis: het zal er al van af hangen wie dat zegt, en hoe. Als dat het eerste is wat er gezegd wordt, dan zal het altijd wel kwetsend overkomen (ook al weet je misschien wel dat ze gelijk hebben). Maar als je eerst leuk over de reis hebt kunnen babbelen, en er wordt dan iets gezegd als "Ik zie dat jij aan hetzelfde kwaal leidt als ik: niet altijd even gezond eten en als het lekker is ook heel veel eten tijdens de vakantie. Vreselijk hé? Lukt het jou om die extra kilootjes nadien weer vlot kwijt te spelen? Bij mij duurt het toch wel even.". Denk dat dat heel anders overkomt.
In ieder geval trachten wij onze zoon op te voeden met het devies van Stampertjes vader uit Bambi: "Als je niks te zeggen hebt, zeg dan nikske niemendalle." (en dat valt niet mee voor zo'n kletskous als onze zoon).

Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Maar in België is het niet veel beter, ze zeggen het zeker niet zo direct als in NL, maar ze draaien een half uur rond de pot om uiteindelijk toch hetzelfde gezegd te hebben.
Misschien zijn we wel iets diplomatischer ingesteld
. Maar uiteindelijk denken we wel hetzelfde, en willen we hetzelfde zeggen.
Misschien zijn we wel iets diplomatischer ingesteld

Re: Vrijheid van Meningsuiting
Weet ik niet .. misschien wel ..Mack schreef:Is dit werkelijk cultuurverschil tussen Amerika en Nederland?
Maar ik denk dat het Amerikaanse Forum waar jij geen negatieve reactie kon vinden over de 'pimp a scania', niet echt een graadmeter is. Want zo bezoek ik zelf wel eens een Amerikaans Mustang Forum.. En daar wordt met dezelfde vrijheid en 'recht voor je raap' bewoording mening gegeven over bepaalde Mustang accesoires en auto's ... En ik zal hier maar niet herhalen wat precies ...
Ik vind vergelijkingen trekken of cultuurverschillen aangeven altijd moeilijk ..
Wat betreft direct zijn, vind ik op zich wel prettig hoor. Je weet precies wat je aan zo'n iemand hebt, dan iemand die om de hete brij heendraait. Maar, ik ben wel van mening dat het soms wat subtieler kan. Onnodig en ongevraagd kwetsen is geen opbouwende kritiek. Overigens Jacqueline, ongevraagde opmerkingen over je figuur kan ik me sowieso aan ergeren. Ik weet niet of dat typisch Nederlands is .. ik dacht juist dat het alleen kenmerkend is voor mijn familie en omgeving - "ben je aangekomen" "ben je afgevallen" "wat zie je er goed uit" "niet te veel snoepen hoor" "eet je wel voldoende?" - Nu schommel ik ook wel met mijn gewicht en zie je dat verschil vrij snel .... So? ... : ))
Sandy
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Hier ben ik het helemaal mee eens!! Je mag wél eerlijk zijn, maar dat hoeft niet altijd kwetsend te zijn voor een ander.... een beetje diplomatie in de communicatie met anderen zou hier in Nederland helemaal geen kwaad kunnen.Mijns inziens zou Nederland een stuk vriendelijker worden als we de Amerikaanse opvatting over zouden nemen: het zou heel veel negativiteit wegnemen!
Nederlanders hebben overal een mening over en zijn vaak ronduit beledigend. Duidelijkheid is wel belangrijk, maar hoeft niet kwetsend of beledigend te zijn. Overigens zijn Amerikanen in de werksfeer veel duidelijker dan Nederlanders.Wat vinden jullie: hoe staan jullie in het leven wat dit betreft? Wat heeft jullie voorkeur?
Jarenlang heb ik voor een Amerikaans bedrijf in Nederland gewerkt. Daar was men zeer duidelijk over de te behalen doelstellingen en de wijze waarop. Alle prestaties, van een persoon, van een afdeling, van een onderdeel van het bedrijf, van Nederland en vervolgens van Europa werd uitgedrukt in cijfermateriaal. Persoonlijk vond ik dit een heel prettig systeem om in te werken. Het is duidelijk wat er van je verwacht wordt, er was in mijn geval ook inspraak in de prestatie die ik zelf dacht te kunnen leveren en op die basis werd er ook beoordeeld. Het werd "management by commitment" genoemd, degene die de prestatie moet gaan leveren moet ermee instemmen dat die prestatie haalbaar is. Mijn ervaring hierover is dus zeer positief. Veel Nederlanders vonden toentertijd dat een Amerikaans bedrijf erg "hard" is, en dat je er gemakkelijk kunt worden ontslagen. In principe klopt dat natuurlijk ook wel als je niet de prestatie levert die er van je verwacht wordt en waar je zelf mee ingestemd hebt.
Mas
2005.... again in 2007!!!... again in 2009!!!
reisverslag zuidwesten 2005
reisverslag zuidwesten en New York 2007
reisverslag 2009
http://www.asmas.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
reisverslag zuidwesten 2005
reisverslag zuidwesten en New York 2007
reisverslag 2009
http://www.asmas.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Ik vind wel dat er hier in mijn omgeving anders met dingen wordt omgegaan. Als ik met iemand sta te kletsen is er al snel een opmerking gemaakt over dat ik een mooie ketting om heb, dat ik een leuk shirt aan heb of wat dan ook. Er is zelfs 1 bepaald shirt waar ik altijd wel een opmerking over krijg als ik het draag. Het is bijna komisch om dat aan te trekken, want als er een opmerking over gemaakt wordt dan schiet ik in de lach (u bent nummer 3 vandaag
).
Als ik hier vertel over mijn studie dan zeggen mensen dat ze het knap vinden dat ik naar een ander land ben verhuisd en daar een opleiding doe en ondertussen ook nog een huishouden heb. Mijn leraren prijzen me de hemel in omdat ik naast alle persoonlijke ellende van de afgelopen maanden het toch voor elkaar kreeg om hele goede cijfers te halen. Mensen maken complimenten over mijn engels, terwijl ik vind dat ik veel beter moet kunnen.
In Nederland zijn de opmerkingen over mijn uiterlijk meestal in de richting van: "goh, je moet je haar weer verven want je uitgroei is zichtbaar" of "je ziet zo wit". Over mijn studie wordt gezegd: "Waar begin je aan? Je kunt toch ook hier leren? Op jouw leeftijd nog aan een studie beginnen? Kun je niet beter werk gaan zoeken? Het zal wel harstikke zwaar worden als straks de kinderen bij jou zijn en hoe ga je dat allemaal regelen?" Natuurlijk zijn het niet alle mensen die zo reageren, maar over het algemeen zijn mensen wel negatiever in hun reacties. Of moet ik dat dan opvatten als bezorgd?
Ik ben zelf het type van geen ongevraagd negatief commentaar geven, maar als iemand me om een mening vraagt dan ben ik wel eerlijk en zeg wat ik vind. Ook al is dat misschien niet altijd wat men wil horen. Sinds ik hier ben probeer ik wel attenter te zijn en anderen ook complimenten te maken als ik zie dat ze iets nieuws of leuks aanhebben. Ik ervaar dat namelijk toch als prettiger als dat wat ik ken in Nederland. Sommige Nederlanders vinden die Amerikaanse vriendelijkheid maar overdreven en onecht overkomen. Ik ervaar dat niet zo.

Als ik hier vertel over mijn studie dan zeggen mensen dat ze het knap vinden dat ik naar een ander land ben verhuisd en daar een opleiding doe en ondertussen ook nog een huishouden heb. Mijn leraren prijzen me de hemel in omdat ik naast alle persoonlijke ellende van de afgelopen maanden het toch voor elkaar kreeg om hele goede cijfers te halen. Mensen maken complimenten over mijn engels, terwijl ik vind dat ik veel beter moet kunnen.
In Nederland zijn de opmerkingen over mijn uiterlijk meestal in de richting van: "goh, je moet je haar weer verven want je uitgroei is zichtbaar" of "je ziet zo wit". Over mijn studie wordt gezegd: "Waar begin je aan? Je kunt toch ook hier leren? Op jouw leeftijd nog aan een studie beginnen? Kun je niet beter werk gaan zoeken? Het zal wel harstikke zwaar worden als straks de kinderen bij jou zijn en hoe ga je dat allemaal regelen?" Natuurlijk zijn het niet alle mensen die zo reageren, maar over het algemeen zijn mensen wel negatiever in hun reacties. Of moet ik dat dan opvatten als bezorgd?

Ik ben zelf het type van geen ongevraagd negatief commentaar geven, maar als iemand me om een mening vraagt dan ben ik wel eerlijk en zeg wat ik vind. Ook al is dat misschien niet altijd wat men wil horen. Sinds ik hier ben probeer ik wel attenter te zijn en anderen ook complimenten te maken als ik zie dat ze iets nieuws of leuks aanhebben. Ik ervaar dat namelijk toch als prettiger als dat wat ik ken in Nederland. Sommige Nederlanders vinden die Amerikaanse vriendelijkheid maar overdreven en onecht overkomen. Ik ervaar dat niet zo.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik denk dat Nederlanders elkaar weinig gunnen....en dat rot opmerkingen dus vaak uit jaloezie voort komen.
In Amerika mag je met je geld te koop lopen,hier ben je pas leuk als je in ouwe kleren en een 10de hands Opeltje aan komt.....
De eerste reactie op mijn Corvette was meestal "die zuipt zeker wel?" en meer van dat soort dingen....nooit "wat een mooi ding". lol.
In Amerika mag je met je geld te koop lopen,hier ben je pas leuk als je in ouwe kleren en een 10de hands Opeltje aan komt.....
De eerste reactie op mijn Corvette was meestal "die zuipt zeker wel?" en meer van dat soort dingen....nooit "wat een mooi ding". lol.
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Mack. Ik heb dat ook wel enigzins moeten leren in Amerika om sommige dingen wat subtieler uit te drukken. Ik ben met de meeste dingen best eerlijk ingesteld.
Dat heb ik toch wel geleerd en pas ik nu ook vaak toe in Nederland. Negatieve dingen laat ik meestal voor wat het is en ik benadruk alleen de positieve dingen. Tuurlijk heb ik nog wel steeds mijn Neerlandse directheid.
Ik krijg nu ook een heel erg vervelend gevoel van binnen als ik met medelanders praat. Veel dingen waar ik graag over praat moeten altijd negatief af gedaan worden, maar het geldt ook voor andere dingen.
"Goh, zo'n Amerikaanse wagen zuipt wel veel. Wees nou maar verstandig en koop maar zo'n tweedehands Duitsertje :-X."
"De benzine kost wel de hoofdprijs waar jij werkt. Dat slaat toch helemaal nergens op!" ja joh, anders vergeet je even dat dit een servicestation is waar mensen tot in de verste uitzondering worden geholpen en dat in combinatie met het merkje(zegels,airmiles enz) en de locatie een hoge prijs logisch zijn. Ik tank er immers zelf ook altijd en ik krijg echt geen medewerkerskorting. Bovendien, scheelt het slechts 1 cent met de concurentie in de buurt
. Maar dat zoeken ze allemaal maar uit.
De lijst gaat door(dat waren iig de meeste recente
), maar het komt er altijd op neer dat we een inmens plezier beleven aan het verbaal neerknuppelen van elkaar. Tolerantie is een woord uit de fictie, dat gebruiken ze op tv en in boeken. Misschien iets van vroeger, ik heb er ooit van gehoord.
Dat heb ik toch wel geleerd en pas ik nu ook vaak toe in Nederland. Negatieve dingen laat ik meestal voor wat het is en ik benadruk alleen de positieve dingen. Tuurlijk heb ik nog wel steeds mijn Neerlandse directheid.
Ik krijg nu ook een heel erg vervelend gevoel van binnen als ik met medelanders praat. Veel dingen waar ik graag over praat moeten altijd negatief af gedaan worden, maar het geldt ook voor andere dingen.
"Goh, zo'n Amerikaanse wagen zuipt wel veel. Wees nou maar verstandig en koop maar zo'n tweedehands Duitsertje :-X."
"De benzine kost wel de hoofdprijs waar jij werkt. Dat slaat toch helemaal nergens op!" ja joh, anders vergeet je even dat dit een servicestation is waar mensen tot in de verste uitzondering worden geholpen en dat in combinatie met het merkje(zegels,airmiles enz) en de locatie een hoge prijs logisch zijn. Ik tank er immers zelf ook altijd en ik krijg echt geen medewerkerskorting. Bovendien, scheelt het slechts 1 cent met de concurentie in de buurt

De lijst gaat door(dat waren iig de meeste recente

- Mike
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
- Contacteer:
Ik kan mijzelf ook beter in het "If you can't say anything nice..." principe vinden. Ik hou het liever positief.
Ik merk zelf dat ik veel meer van mensen gedaan krijg als je ze positief benadert. Ik merkte het verschil ook op mijn werk. Amerikaanse collegas waardeerden mijn positieve (maar ook eerlijke) instelling. Mijn Nederlandse collegas vonden dat ik best direct en hard uit de hoek mag komen, en of ik misschien bang was iemand te "kwesten" (nee dat dus niet maar waarom zou ik). Maar das inderdaad weer het verschil tussen twee culturen. Ik voel mezelf ook lekker als iets positief benadert wordt, dus doe ik het graag ook zo tegenover anderen. Tot nog toe bereik ik op die manier meer, dan dat ik iemand direct benader en "op zijn nummer zet" of hoe je het ook noemen wil.
Ik merk zelf dat ik veel meer van mensen gedaan krijg als je ze positief benadert. Ik merkte het verschil ook op mijn werk. Amerikaanse collegas waardeerden mijn positieve (maar ook eerlijke) instelling. Mijn Nederlandse collegas vonden dat ik best direct en hard uit de hoek mag komen, en of ik misschien bang was iemand te "kwesten" (nee dat dus niet maar waarom zou ik). Maar das inderdaad weer het verschil tussen twee culturen. Ik voel mezelf ook lekker als iets positief benadert wordt, dus doe ik het graag ook zo tegenover anderen. Tot nog toe bereik ik op die manier meer, dan dat ik iemand direct benader en "op zijn nummer zet" of hoe je het ook noemen wil.
Laatst gewijzigd door suebrons op 28 aug 2006, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn ervaring ligt toch iets anders. Amerikanen zijn "backstabbers". Die praten (lullen / roddelen / kletsen / verzinnen verhalen) achter de rug van hun "slachtoffer" om. En omdat iedereen graag over een ander praat gaan roddels en verzinsels als een dwaas door een dorp heen.
En zoals we allemaal weten, één verteld aan twee over een puistje, twee verteld aan drie over een abces, drie verteld aan vier over een kankergezwel, en voor je het weet ben je dood verklaard.
Daarnaast lijken amerikanen een nog veel subtielere manier te hebben om "je op je plek" te zetten. Je wordt gewoon doodgezwegen. Je hebt stemrecht, maar geen spreekrecht in buurt commitees, en weet ik wat nog meer, en als je dat dan alsnog afdwingt, wordt er meewarig naar je geluisterd, en niets gedaan.
Er is een typisch nederlands woord voor dit gedrag: achterbaks. En natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Net zoals niet elke Nederlander zijn negatieve scheur opentrekt.
En zoals we allemaal weten, één verteld aan twee over een puistje, twee verteld aan drie over een abces, drie verteld aan vier over een kankergezwel, en voor je het weet ben je dood verklaard.
Daarnaast lijken amerikanen een nog veel subtielere manier te hebben om "je op je plek" te zetten. Je wordt gewoon doodgezwegen. Je hebt stemrecht, maar geen spreekrecht in buurt commitees, en weet ik wat nog meer, en als je dat dan alsnog afdwingt, wordt er meewarig naar je geluisterd, en niets gedaan.
Er is een typisch nederlands woord voor dit gedrag: achterbaks. En natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Net zoals niet elke Nederlander zijn negatieve scheur opentrekt.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Onvoorstelbaar wat een ongenuanceerde onzin! Je beledigt hiermee mijn man, mijn kinderen, al mijn vrienden en vriendinnen en ik stel het niet op prijs! En wijs nu niet op dat laatste zinnetje, want dat is zo'n dooddoener.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Als je dan eens een specifieke ervaring beschrijft waarom jij deze mening hebt dan zou ik dat nog kunnen waarderen. Heb je zelf iets vervelends meegemaakt ofzo? Ik vind het wel een beetje ver gaan om alle Amerikanen te generaliseren als backstabber, doodzwijger en achterbaks. Ben je bewust van je schrijftaal op een forum, het is anders dan spreektaal en komt ook anders over. Blijf bij jezelf en ga niet generaliseren is mijn ongevraagd advies aan jou, want anders zul je op een forum een boel mensen tegen je in het harnas jagen en krijg je van die fora met ongenuanceerde scheldpartijen. Ik vond het hier juist zo prettig...novw schreef:mijn ervaring ligt toch iets anders. Amerikanen zijn "backstabbers".
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
-
- Amerika-ontdekker
Heel leuk topic zo!mijn ervaring ligt toch iets anders. Amerikanen zijn "backstabbers". Die praten (lullen / roddelen / kletsen / verzinnen verhalen) achter de rug van hun "slachtoffer" om. En omdat iedereen graag over een ander praat gaan roddels en verzinsels als een dwaas door een dorp heen.
Mooi voorbeeld van vrijheid van meningsuiting en wat het voor reakties kan oproepen;
Onvoorstelbaar wat een ongenuanceerde onzin! Je beledigt hiermee mijn man, mijn kinderen, al mijn vrienden en vriendinnen en ik stel het niet op prijs! En wijs nu niet op dat laatste zinnetje, want dat is zo'n dooddoener.
Wat is nu het verstandigst/handigst?
Als je niets leuks kan zeggen, zeg dan maar niets, of
Als je iets zegt wat ik niet kan waarderen reageer ik er niet op.
Persoonlijke mening van mijzelf;
Discussies dienen i.m.h.o. inhoudelijk gevoerd te worden en niet op vorm.
De stelling van poster is m.i. niet echt genuanceerd aan de hardheid van een beeldscherm toevertrouwd, maar het is wel een mening die gerespecteerd hoort te worden, net zoals die van iemand die alles aan iedereen geweldig vindt.
Vrijheid van meningsuiting is geen vrijheid tot belediging, maar wanneer is het een belediging?De poster geeft vanuit zijn eigen ervaring, die ik wel wil vernemen uiteraard, een mening. Iedereen kan en mag een mening hebben die niet noodzakelijk door anderen hoefte te worden gedeeld.
Ik weet eigenlijk niet of dat verschil in real life wel zo is, maar verkijk je niet op de forums (of is het fora?) Over het algemeen gedragen mensen zich op een forum anders dan in real life, en ik denk over het algemeen wat "vrijer" en mondiger, omdat je daar nu eenmaal een stuk anoniemer denkt te zijn.
Ik ben het echter wel met je eens dat het soms verstandiger is om je mening voor je te houden, als die niet positief is. Ik denk dat je je altijd af moet vragen of je negatieve mening iets toevoegd aan een ander zijn denkbeeld. Positieve kritiek kan goed zijn, maar niet iedereen waardeert dat, of weet hoe er mee om te gaan. En wij Nederlanders zijn inderdaad nogal goed in het (vaak ongevraagd) geven van kritiek, en het geven van onze mening...
Fred
Ik ben het echter wel met je eens dat het soms verstandiger is om je mening voor je te houden, als die niet positief is. Ik denk dat je je altijd af moet vragen of je negatieve mening iets toevoegd aan een ander zijn denkbeeld. Positieve kritiek kan goed zijn, maar niet iedereen waardeert dat, of weet hoe er mee om te gaan. En wij Nederlanders zijn inderdaad nogal goed in het (vaak ongevraagd) geven van kritiek, en het geven van onze mening...
Fred
“Thank the Lord”? That sounded like a prayer. A prayer in a public school. God has no place within these walls, just like facts don’t have a place within an organized religion.
Poesjes
Poesjes
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Je hebt gelijk, ik reageerde vanuit mijn "gut" en voelde me persoonlijk beledigd. Ik had even op mijn handen moeten zitten en het laten gaan. Inderdaad heeft hij recht op zijn mening.Kwaajknarie schreef:Wat is nu het verstandigst/handigst?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Voor het helemaal uit de hand loopt wil ik even op de 2 onderstaande forumregels wijzen. De grens komt in sommige berichten in de buurt.
3. Het is te allen tijde verboden om andere mensen verbaal aan te vallen. Je mag uiteraard je eigen mening verkondigen, maar beledig daarbij niet andere mensen.
8. Persoonlijke meningen van forumleden die bijzonder grof, racistisch, seksistisch, of haatdragend zijn, kunnen worden gemodereerd of verwijderd. We proberen hier een open atmosfeer te bieden waarin iedereen zijn of haar eigen mening kwijt kan, maar als die mening, of de manier waarop ze geuit wordt, anderen kan kwetsen of tot een kwetsende actie kan leiden, zullen we gedwongen zijn actie te ondernemen tegen de betreffende perso(o)n(en).
Rob
3. Het is te allen tijde verboden om andere mensen verbaal aan te vallen. Je mag uiteraard je eigen mening verkondigen, maar beledig daarbij niet andere mensen.
8. Persoonlijke meningen van forumleden die bijzonder grof, racistisch, seksistisch, of haatdragend zijn, kunnen worden gemodereerd of verwijderd. We proberen hier een open atmosfeer te bieden waarin iedereen zijn of haar eigen mening kwijt kan, maar als die mening, of de manier waarop ze geuit wordt, anderen kan kwetsen of tot een kwetsende actie kan leiden, zullen we gedwongen zijn actie te ondernemen tegen de betreffende perso(o)n(en).
Rob
-
- Amerika-ontdekker
Ik kan je helemaal begrijpen maar op zoiets zat ik al te wachten zodra het topic gestart werd. Wat voor de een niets meer dan een uitspraak/mening is kan voor uiterst kwetsend zijn. Ik denk dat iedereen, ikzelf zeker, zich hier wel eens schuldig aan maakt.Wat is nu het verstandigst/handigst?
Je hebt gelijk, ik reageerde vanuit mijn "gut" en voelde me persoonlijk beledigd. Ik had even op mijn handen moeten zitten en het laten gaan. Inderdaad heeft hij recht op zijn mening.
Zo zie je maar weer dat bij een groot goed; Vrijheid van meningsuiting, ook een grote verantwoordelijkheid hoort.