Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Werken in Nederland voor Amerikaans bedrijf
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Werken in Nederland voor Amerikaans bedrijf
Ik weet niet of ik deze vraag op de juiste plek stel, maar mocht het off-topic zijn, dan hoor ik het graag.
Vrienden van ons in Amerika hebben een eigen bedrijf en de gedachte begint serieuze vormen aan te nemen om vanuit Nederland voor hun bedrijf werk te doen. Alles kan perfect online. We hebben eerder ruim 2 jaar in Amerika verbleven en hebben ze toen leren kennen. Het heeft voor hen een aantal voordelen om mij op de pay-roll te krijgen.
Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft. Ik weet dat de belastingen in de US een stuk lager liggen dan hier, en dat e.e.a. ook goed geregeld moet zijn met verzekeringen, maar misschien heeft iemand dus al eerder met dit bijltje gehakt.
Vrienden van ons in Amerika hebben een eigen bedrijf en de gedachte begint serieuze vormen aan te nemen om vanuit Nederland voor hun bedrijf werk te doen. Alles kan perfect online. We hebben eerder ruim 2 jaar in Amerika verbleven en hebben ze toen leren kennen. Het heeft voor hen een aantal voordelen om mij op de pay-roll te krijgen.
Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft. Ik weet dat de belastingen in de US een stuk lager liggen dan hier, en dat e.e.a. ook goed geregeld moet zijn met verzekeringen, maar misschien heeft iemand dus al eerder met dit bijltje gehakt.
- goldenhills
- Amerika-expert
Re: Werken in Nederland voor Amerikaans bedrijf
Ik heb in 2001 een jaartje voor mijn Amerikaanse werkgever gewerkt terwijl ik NL woonde, na een paar jaar in de VS gewerkt te hebben. Toen ben ik langs de NL belastingdienst gegaan om informatie in te winnen, en zij vonden omdat ik voor Amerikaanse klanten werkte en in de VS belasting betaalde dat ik niet belastingplichtig was in NL. Lastig was wel dat ik voor niet-urgente medische zaken terug naar de VS zou moeten. Overigens als je alle kosten meetelt voor sociale verzekeringen was NL niet veel duurder dan de VS.
Het lijkt me geen duurzame oplossing. Ik zou mij nu toch eerder als ZZPer laten inhuren en verzekeringen en sociale zekerheid in NL regelen. Maar dan moet je wel uitvinden hoe het zit met een verkapt dienstverband met een buitenlandse werkgever. En hoe het gezien wordt als je door een Amerikaans bedrijf in NL wordt aangenomen weet ik niet.
Het lijkt me geen duurzame oplossing. Ik zou mij nu toch eerder als ZZPer laten inhuren en verzekeringen en sociale zekerheid in NL regelen. Maar dan moet je wel uitvinden hoe het zit met een verkapt dienstverband met een buitenlandse werkgever. En hoe het gezien wordt als je door een Amerikaans bedrijf in NL wordt aangenomen weet ik niet.
Voor de belastingdienst is woonplaats van kritieke betekenis en dat betekent meestal dat je in NL belastingplichtig bent. Ook is de werkgever verplicht de sociale premies te voldoen en jij bent verplicht een zorgverzekering af te sluiten.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... gifte_doen
Tenzij de Amerikaanse werkgever via een loonadministratie of detacheringsconstructie kan/wil werken of je als ZZP-er aan de slag gaat is het niet realistisch waarschijnlijk.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... gifte_doen
Tenzij de Amerikaanse werkgever via een loonadministratie of detacheringsconstructie kan/wil werken of je als ZZP-er aan de slag gaat is het niet realistisch waarschijnlijk.
-
- Amerika-ontdekker
Dank voor je reacties. Na contact met de Belastingdienst werd mij in eerste instantie verteld dat je in Nederland belastingplichtig bent. Eigenaardig genoeg kwam ik na info van het UWV (die iets anders zeiden) weer terug bij de Belastingdienst. Het UWV zei: het hangt er vanaf of het Amerikaanse bedrijf je rechtstreeks betaalt, of via een vestiging in Nederland. Als ze je rechtstreeks betalen, dan zijn ze in de US belasting verschuldigd.
Hierop heb ik weer met de Belastingdienst gebeld, en die bevestigden dit min of meer, maar zeiden ook dat bij de IB aangifte je wereldinkomen moet opgeven. Mogelijk zou ik daar dan het verschil tussen de US-belasting en de NL-belasting alsnog moeten betalen.
Maar, ze waren daar niet helemaal helder over. Iets als "dat is mogelijk". Het hangt ook er van af of er een verdrag is tussen NL en de US. Daarvoor moest ik zijn bij de Rijksoverheid.
Gegoogeld, en idd, er is een verdrag tussen NL en US. Maar wat dat verdrag inhoudt, ik kom daar niet uit. De link verwijst naar een document met een overzicht van alle landen waar een verdrag mee is, en bij elk land is er een tabel met info. Het is 1 pagina vol met info over soort inkomen, verwijzingen. Maar het verdag zelf, dat kan ik niet vinden. Pag. 133 of 134.
http://download.belastingdienst.nl/bela ... 01z3fd.pdf
Kennelijk is het dus iets complexer als ik gedacht had. Heeft iemand enig idee waar ik de inhoudelijke teksten van het verdrag kan vinden?
Hierop heb ik weer met de Belastingdienst gebeld, en die bevestigden dit min of meer, maar zeiden ook dat bij de IB aangifte je wereldinkomen moet opgeven. Mogelijk zou ik daar dan het verschil tussen de US-belasting en de NL-belasting alsnog moeten betalen.
Maar, ze waren daar niet helemaal helder over. Iets als "dat is mogelijk". Het hangt ook er van af of er een verdrag is tussen NL en de US. Daarvoor moest ik zijn bij de Rijksoverheid.
Gegoogeld, en idd, er is een verdrag tussen NL en US. Maar wat dat verdrag inhoudt, ik kom daar niet uit. De link verwijst naar een document met een overzicht van alle landen waar een verdrag mee is, en bij elk land is er een tabel met info. Het is 1 pagina vol met info over soort inkomen, verwijzingen. Maar het verdag zelf, dat kan ik niet vinden. Pag. 133 of 134.
http://download.belastingdienst.nl/bela ... 01z3fd.pdf
Kennelijk is het dus iets complexer als ik gedacht had. Heeft iemand enig idee waar ik de inhoudelijke teksten van het verdrag kan vinden?
-
- Amerika-ontdekker
@Goldenhills: De Belastingdienst was van mening dat de belasting in de USA betaald moest worden, begrijp ik uit je tekst, maar was er ook nog sprake van een naheffing (wereldinkomen)? Ik ben benieuwd hoe dat zit, want als je dan uiteindelijk het verschil moet betalen tussen de belasting die reeds in de USA geheven is en de belastingschaal die hier geldt, dan komt het er op neer dat je gewoon hier je belasting betaalt.en zij vonden omdat ik voor Amerikaanse klanten werkte en in de VS belasting betaalde dat ik niet belastingplichtig was in NL
- goldenhills
- Amerika-expert
Ik heb toen geen belasting betaald in NL, maar ik zou het zeker zelf goed uitzoeken. Sowieso was het bijna 14 jaar geleden, en jouw situatie kan net weer anders zijn.
Belastingverdragen zijn voor een leek nutteloos. Je hebt een belastingadviseur nodig met kennis van NL/VS. Succes!
De situatie van GoldenHills is niet te vergelijken. Zij was in dienst van een US bedrijf - in de US ! En werd als het ware een jaar naar Ned. uitgezonden/gedetacheerd. Althans zo klinkt de constructie en gebaseerd daarop zal de Bel. dienst geantwoord hebben.
Er zijn belasting-overeenkomsten en ook overeenkomsten voor sociale zekerheid, die in deze situatie toestaan dat betalingen voor belastingen en social zekerheid gedaan worden alsof de persoon nog in de US is. De max. termijn hiervoor is 5 jaar - naar ik heb begrepen. Dit betekent ook dat deze persoon geen rechten heeft op werknemers & volks verz. in Ned. en in dat jaar of die jaren in Ned. GEEN rechten worden opgebouwd voor AOW/AWW (sorry, ik ken de nieuwe term niet).
De situatie is vergelijkbaar met het uitzenden van een US werknemer foor een US bedrijf. Enige verschil is dat voor hem/har een vergunning aangevraagd had moeten worden en dat was niet nodig voor GoldenHills aangezien ze Nd. staatsburger was.
Vraagstellers werken nu niet voor het US bedrijf in de US. Van een situatie die op uitzendingen of tijdelijke detachering in Ned. lijkt, kan dus geen sprake zijn - althans zo lijkt het me. Als ze voor het US bedrijf willen werken zullen ze dat als ZZP'ers doen. Tenzij het bedrijf officieel een vestiging in Ned. wil openen en hen daar in dienst wil nemen.
Maar in deze constructies zijn belastingen verschuldigd in Ned. denk ik.
Wat de consequenties zijn in de US is voor vraagstellers niet echt van belang, dat moet het US bedrijf (laten) uitzoeken en regelen.
Er zijn belasting-overeenkomsten en ook overeenkomsten voor sociale zekerheid, die in deze situatie toestaan dat betalingen voor belastingen en social zekerheid gedaan worden alsof de persoon nog in de US is. De max. termijn hiervoor is 5 jaar - naar ik heb begrepen. Dit betekent ook dat deze persoon geen rechten heeft op werknemers & volks verz. in Ned. en in dat jaar of die jaren in Ned. GEEN rechten worden opgebouwd voor AOW/AWW (sorry, ik ken de nieuwe term niet).
De situatie is vergelijkbaar met het uitzenden van een US werknemer foor een US bedrijf. Enige verschil is dat voor hem/har een vergunning aangevraagd had moeten worden en dat was niet nodig voor GoldenHills aangezien ze Nd. staatsburger was.
Vraagstellers werken nu niet voor het US bedrijf in de US. Van een situatie die op uitzendingen of tijdelijke detachering in Ned. lijkt, kan dus geen sprake zijn - althans zo lijkt het me. Als ze voor het US bedrijf willen werken zullen ze dat als ZZP'ers doen. Tenzij het bedrijf officieel een vestiging in Ned. wil openen en hen daar in dienst wil nemen.
Maar in deze constructies zijn belastingen verschuldigd in Ned. denk ik.
Wat de consequenties zijn in de US is voor vraagstellers niet echt van belang, dat moet het US bedrijf (laten) uitzoeken en regelen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 6421 Weergaves
-
Laatste bericht door bedeve
-
- 5 Reacties