Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Verstandskies in Amerika?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
roszi
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Verstandskies in Amerika?

Bericht door roszi »

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik heb namelijk nogal last van angst voor de tandarts, en mijn verstandskiezen links en rechts moeten getrokken worden. Mijn tandarts raadde het aan om dit in Amerika te doen, omdat ik vanaf januari tot mei op een tijdelijk visum mijn stage daar loop. In Amerika schijnen ze dus lachgas te gebruiken, wat het voor mij veel minder eng maakt. Alleen, vraag ik me af of dat vergoed wordt door de zorgverzekering...?

Heeft iemand hier ervaring mee? Worden dit soorten dingen over het algemeen vergoed? Ik heb een aanvullende zorgverzekering van Besured en een reisverzekering van FBTO.
En als ze niet vergoed worden (wat ik vrees), wat zijn de kosten hiervan?
LittlePhoenix
Amerika-expert

Re: Verstandskies in Amerika?

Bericht door LittlePhoenix »

Geen idee wat een Nederlandse verzekering dekt, dat zal je toch echt bij je verzekering moeten checken. En zorg dat je een schriftelijk antwoord krijgt, goedkeuring per telefoon heb je niets aan als er achteraf toch minder vergoed wordt.

Amerikaanse tandartsen gebruiken inderdaad lachgas voor angstige patienten, en voor kinderen is het eigenlijk standaard. Mijn oudste zoon heeft helaas zwakke tanden en heeft een paar vullingen. Was helemaal niet traumatisch, superlieve tandarts die hem de hele tijd geruststelde, lieve assistente die grapjes met hem maakte, zo'n rood ding op z'n neus, hij mocht kiezen welke smaak gas hij wilde, en binnen no time lach hij te giebelen in de stoel. Dat gas werkt blijkbaar erg goed :lol:

Voor het trekken van verstandskiezen raden ze aan om het onder narcose te doen als de patient erg angstig is. Begin volgend jaar moet ik mijn verstandskiezen laten trekken en de tandarts vertelde vrolijk dat hij zelf gewoon helemaal onder ging toen hij het liet doen. Hij wilde de geluiden niet horen en het gesjor niet voelen.

Ik ben door ervaringen als kind redelijk bang voor de tandarts, maar heb in Amerika alleen goede ervaringen. Behalve dan in Florida, kon geen Engels sprekende tandarts vinden die onze verzekering aannam. Hier in Texas heb ik een heel vriendlijke gevonden die ik zeker zou aanraden aan mensen die in de buurt zijn.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Ik heb geen ervaring met lachgas, maar wel dat er goed verdoofd wordt bij behandelingen als het trekken van een kies.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat het tarief dat de tandarts rekent afhankelijk kan zijn van de verzekering. Als je geen verzekering hebt waar zij een contract mee hebben kan het zijn dat je meer betaalt. Dat zul je bij de desbetreffende tandarts moeten navragen.

Kwa kosten zul je toch moeten rekenen op al gauw $200 per kies, maar het kan erg varieren en ik weet niet wat de lachgasbehandeling kost.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Mijn dochter heeft vorige maand 3 verstandskiezen laten trekken. Dat wordt hier door een oral surgeon gedaan en niet de gewone tandarts. De oral surgeon heeft hiervoor $1435 in rekening gebracht bij de verzekering, inclusief 30 minuten narcose (geen lachgas dus). Voor een vierde kies zou daar nog $360 bijgekomen zijn. Het tarief van de verzekering dat de oral surgeon accepteerde was $930 (met de 4de zou nog $237 bijkomen).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Roszi, misschien helpt dit ook: hier nog een verslag van een Nederlandse die ook heel nerveus was en in de VS haar verstandskiezen heeft laten trekken:
http://margoroze.blogspot.com/2013/06/w ... darts.html
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik denk niet dat je ziektekostenverzekering het zal vergoeden als je nu al aangeeft dat het gaat gebeuren. Een reisverzekering sluit bestaande aandoeningen sowieso bijna altijd uit.

Je best gok is waarschijnlijk het erop gooien dat je daar last hebt gekregen en het dan laten doen en indienen bij je verzekering.
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

Is dit soort tandarts behandelingen gebruikelijk voor het trekken van verstandskiezen in de US?
Narcose, Icepacks, pijnstillers ?????
Ik heb ze in Nederland laten trekken, twee kiezen tegelijk, 4 weken later de andere twee, na het trekken "gewoon" naar m'n werk gegaan.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Dan heb je veel geluk gehad.

Mijn man heeft onlangs een verstandskies laten trekken, waarmee ze anderhalf uur bezig zijn geweest omdat hij muurvast zat. Na een week stuiterde hij nog van de napijn. Heeft zelfs Tramadol moeten slikken omdat het niet te harden was.

Vorige week nog een gesprek over pijn gehad bij dezelfde tandarts. Hier in Spanje vinden ze het net als in Amerika niet nodig om mensen pijn te laten lijden als het niet nodig is. Doe maar stoer is wel een erg Nederlandse houding hoor.

Ik ken diverse mensen met zulke nare ervaringen bij de tandarts, dat ze niet meer terug durven. Ik ben maar wat blij dat het ook anders kan, al ben ik zelf ook niet zo gevoelig en laat ik veel zonder verdoving doen.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Hoe pijnlijk het is ligt er heel erg aan hoe de kiezen gegroeid zijn. Kiezen die helemaal door gekomen zijn en netjes recht staan gaan er meestal makkelijk uit. Kiezen die maar voor een deel doorzijn en/of scheef staan geven veel meer problemen. In het gunstigste geval komen ze makkelijk los en is een Tylenol genoeg tegen de pijn, in het ergste geval is het een vreselijk geworstel om ze los te krijgen en is zware pijnstilling nodig voor langere tijd. Tenminste, dat vrolijke verhaal kreeg ik van onze tandarts in Utah. Heb toen heel laf de behandeling op de lange baan geschoven omdat hij vertelde dat mijn kiezen dus niet netjes staan en waarschijnlijk moeilijk los zullen komen.

Maar over het algemeen zijn ze hier heel makkelijk met verdoving, en ik ben er heel blij om. Weet niet hoe het nu in Nederland is, en we zijn al 9 jaar weg, maar ik weet nog hoe veel pijn het boren deed zonder verdoving! Konden ook geen tandarts vinden die bereid was te boren met verdoving. Pas na een paar jaar vonden we er eentje die verdoving wilde proberen zodat m'n Amerikaanse man dan eindelijk eens naar de tandarts ging. Was geen succes, dat mens was echt vreemd en m'n man kwam terug met een bloedend voorhoofd omdat ze hem steeds met de boor en het schraapding raakte.
Dan liever de Amerikaanse manier, met verdoving en geurkaarsen in de behandelkamer.

Verdoving enz is hier trouwens niet verplicht. Je kan in overleg met de tandarts er ook voor kiezen om het zonder te doen. Net als met bevallen, mensen hebben vaak het idee dat je hier verplicht een ruggeprik krijgt, maar je kan hier net zo makkelijk natuurlijk bevallen. En dus ook natuurlijk tanden laten behandelen.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Precies, mijn Spaanse tandarts snapte ook niet waarom je pijn zou lijden als het niet hoeft en ook wij trokken de vergelijking met een bevalling hier of in Nederland.

Ik heb haar trouwens pas twee kiezen behoorlijk diep laten uitboren zonder verdoving, omdat ik vaak allergisch reageer op de verdovingsvloeistof. Ze wilde een andere proberen, maar ik wilde gewoon zonder. Vond ze best eng, maar ging prima :thumbup:
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Als hier een verstandskies wordt getrokken gebeurt dat toch ook onder verdoving? Narcose is natuurlijk niet nodig maar wel mogelijk bij extreem angstige patienten.
Mijn tandarts vraagt trouwens bij vrijwel elke ingreep of ik een verdoving wil.

Marianne
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Er zit nog een heel scala tussen alleen verdoving en een algehele narcose. Een roesje kan erg prettig zijn, zeker bij mensen die extreem angstig zijn.

In Nederland vonden we de verdovingsspuiten altijd heel pijnlijk, scherp. Hier krijg je eerst een verdovend spraytje op de plek waar ze gaan spuiten. Misschien is dat in Nederland inmiddels ook anders, maar vijf jaar geleden nog niet bij ons.
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Ik heb jaren geleden ook mijn verstandskiezen laten trekken bij de kaakchirurg. Wat voor verdoving ze gebruikten kan ik me niet meer herinneren (geen narcose iig), maar het voelde alsof mijn hart ophol sloeg en ik me niet kon bewegen. Echt een naar gevoel, maar gelukkig geen pijn gehad ... totdat ik aan beide kanten dry socket kreeg. :o

Kreeg ook een ice pack en narcotics mee trouwens. Ice pack vond ik heerlijk en het is fijn als je er minimaal 2 hebt, zodat je altijd een koude bij de hand hebt. Ik heb het niet zo op pillen slikken, dus de narcotics heb ik geen gebruik van gemaakt.
Afbeelding
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Hier in Nederland worden verstandskiezen in de meeste gevallen getrokken door een kaakchirurg. Die van mij zat in het ziekenhuis, geen aparte praktijk dus. Van de behandeling zelf voelde ik niets. Het werd zo enorm verdoofd (geen narcose of lachgas, gewoon een stevige verdoving) dat ik van de behandeling absoluut niets heb gevoeld. Het is helemaal niet zo dat ze je hier pijn laten lijden.
Ik voelde zelfs niets toen de assistente mijn hoofd met twee handen stevig vast moest houden terwijl de kaakchirurg sneed en trok :shock:

Het venijn zit 'm in de na-pijn en de grote kans op ontstekingen. Als er gesneden moet worden om de kies te verwijderen heb je dus ook een grotere wond in je mond (en hygiene is een lastig iets daarbinnen :wink:). Bij beide keren kreeg ik erge last van na-pijn die lang duurde (zeker een week) en bij de eerste die ik liet trekken kreeg ik ook nog een ontsteking die met anti-biotica behandeld moest worden. Dagelijks twee keer uitspuiten met een middeltje, de hele rambam.

Ik zou je dan ook zeker aanraden om door je tandarts een inschatting te laten maken van hoe heftig het wordt om ze eruit te krijgen en als je ervoor naar de kaakchirurg moet dan lijkt twee te gelijk trekken me geen aanrader vanwege de na-pijn!

Als ze gewoon getrokken kunnen worden als een reguliere kies, dan is het peanuts en zit je enkel nog met jouw eigen angst. Daarvoor bestaan in Nederland speciale tandartspraktijken die weten hoe ze met angstige patienten om moeten gaan. Informeer daar dan ook eens naar!
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Lijkt me inderdaad ook verstandig, zeker als het om vergoedingen gaat. Ik snap het advies van die tandarts dan ook niet echt.
Max Kool
Amerikakenner

Bericht door Max Kool »

Zoals anderen ook al vermeldden, ook in NL hoeft het trekken van kiezen geen pijn te doen.

Bij mij werden er een paar jaar geleden door een kaakchirurg twee verwijderd. Goed lokaal verdoofd, en trekken maar. Daar voelde ik niets van (en ja, ik ben een tandartswatje). Ook de verdoving was niet vervelend. Het enige dat vervelend was, was de na-pijn de eerste paar dagen. Dat kwam door de ontsteking die ontstond. Maar dat is goed te temmen met de nodige pilletjes en na een week weg.

Welkom in de VS, maar ga er niet heen om een paar kiezen te laten trekken.
LA, LA, LA....
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Volgens mij is topicstarter ons al vergeten ....
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Niet iedereen kijkt elke dag op dit forum he.
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Niet, Paul ? :oops: :wink: Dat is toch niet te geloven.

:offtopic: : toch gebeurt het wel regelmatig dat mensen hier een vraag dumpen, er veel moeite wordt gedaan de vraag te beantwoorden en TS nooit meer verschijnt. Best jammer voor degenen die tijd stoppen in netjes antwoorden.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

PSVwally schreef:Niet iedereen kijkt elke dag op dit forum he.
Dat snap ik niet :roll: :roll:

TS heeft de 24e dit topic geopent, een dag later staat er al een reactie dat TS hier niet meer zal kijken. Dat vind ik erg vroeg om dat te constateren.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer