Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom is Amerika zo verslavend?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Stefandb
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Stefandb »

het hoort niet echt in dit topic thuis, maar het sluit wel aan op de andere antwoorden.... WAAROM IS AMERIKA ZO VERSLAVEND?

ik denk enkele antwoorden te weten:

- ongekende prachtige natuur
- (bijna) geen files, autostrade gewoon 75 mph cruisen
- vriendelijke mensen (hello, welcome in wall-mart 8) "how are you?")
- "luxe" ==> wat voor ons "luxueus" is, is daar standaard (auto = automatische versnellingsbak, cruise control,...)
- goedkope hotels zijn van heel goede kwaliteit (persoonlijk ervaring)
- ...

Maar ik denk dat de belangrijkste punten de "vriendelijkheid vd mensen" en "prachtige natuur" zijn.

Andere meningen? aanvullingen?

Ik ben nog maar 1x geweest, dus ik kan natuurlijk nog niet echt vergelijken...
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Leuke vraag, die verslaving. Misschien afsplitsen??

Tja, wij hebben ons dat ook onderweg afgevraagd, wat IS dat nou met Amerika?

Voor ons geldt zeker:

- ruimte: wij zijn beiden forse mensen en in Amerika is ruimte. De campers zijn groot, de winkels zijn ruim, er is begrip voor dikke mensen en we vallen gewoon niet zo op als hier.
- het 'cowboy'-gevoel: wij hebben iets met dat westernachtige gebeuren. Wij zijn gek met onze paarden, maar hebben thuis ook wel wat van dat sfeertje met hoeden, laarzen en voelen ons wel een beetje cowboys.
- vrachtwagens: Albert is jaren chauffeur geweest en kan uren kijken naar die grote Peterbildts, Freightleiners en andere kastelen.
- en ja, dat 'welkom'-gevoel, die vriendelijkheid, gastvrijheid en behulpzaamheid van de mensen.

En zo zijn er vast nog meer dingen, maar dit komt als eerste bij me op.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

De fysieke ruimte die zich ook uit in de geestelijke ruimte (al zijn er natuurlijk ook genoeg mensen in de VS die juist heel weinig geestelijke ruimte hebben).

Maar je hebt in ieder geval niet het gevoel dat we met z'n 300 miljoenen bovenop elkaar zitten.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Anouschka
Amerikakenner

Bericht door Anouschka »

Ik ben natuurlijk ook pas 1 keer geweest, maar voor mij zijn het de volgende punten:
1. natuur !! Wat een prachtige natuur hebben we gezien. Voor mij was dat de nr. 1 reden om naar Amerika te gaan !!
2. vriendelijkheid mensen. Er was een vrouw die ons percé wilde knuffelen omdat ze zo fijn met ons had gepraat. Dat zie je hier toch niet. Ook geen agresiviteit. De mensen hebben wat voor elkaar over.
3. de ruimte. Zo druk als het in Nederland is, is eigenlijk niet menselijk meer te noemen. Het is toch niet vreemd dat mensen daardoor agressiever worden als je allemaal op zo'n klutje leeft? Heerlijk die vergezichten zonder dat het plaatje verziekt wordt door een flatgebouw.
4. Het verkeer. Niet druk op de wegen (waar wij geweest zijn dan, Las Vegas uitgezonderd). En de mensen laten je ertussen. Ook bij gelijkwaardige kruispunten staat niemand te dringen. Dat is in Nederland volgens mij niet op die manier mogelijk!
5. ook de vrachtwagens. Mijn vader is ook chauffeur geweest. En ik ben als kind altijd met de vakanties meegegaan. Dus dat is er een beetje ingegroeid. Die trucks vind ik dus helemaal fantastisch daar.
Laatst gewijzigd door Anouschka op 01 okt 2006, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ondanks, dat wij in een van de drukste gebieden wonen, ervaar ik de ruimte ook nog steeds als heel fijn. Niet alleen de fysieke ruimte, maar ook de ruimte om te zijn, wie je bent. De "live and let live" mentaliteit vind ik persoonlijk erg fijn.
Verder inderdaad de natuur, ik blijf het fantastisch vinden een eekhoorntje een nootje te zien eten hier in onze achtertuin en op vrijwel iedere fietstocht herten tegen te komen.
Ook het klimaat hier in Virginia is een grote reden, waarom ik het wonen hier fijn vind. Het is ontzettend zonnig en de winter is relatief kort.
Het verkeer in dit gebied begint steeds meer op Nederland te lijken, helaas, en daarmee komt ook meer agressiviteit. Ik denk, dat er wel wat inzit, dat hoe drukker en meer op elkaar je leeft, hoe meer je je aan elkaar gaat ergeren.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Wij wonen hier in Virginia relatief buiten af, en wonen op ongeveer 5 minuten rijden van North Carolina.
Ik vind het elke dag weer geweldig als ik s'morgens vroeg naar de stallen heen loop en het wild ziet en de vogels hoor en bijna geen geluid van het verkeer.
En ik geniet elke keer weer als ik op de motor richting North Carolina Rij....Rust en bijna geen verkeer...dat is wel anders als je richting Virginia Beach Rijd.....te veel toeristen voor mij.
Het beter leven gevoel zal er nog verder nog op vooruit, nu dat we een groter stuk grond hebben gekocht ( 10.5 acres ) tussen South Hill en Clarksville.....en ik kan niet wachten tot we ons huis verkocht hebben en daar een ander huis neer zetten.
Fuzzy
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fuzzy »

Vriendlijkheid vindt ik het belangrijkste wat mij is opgevallen en natuurlijk ook de mooie natuurgebieden..top!! :D

Fuzzy
Greetings from Mister Fuzzy

http://www.eecoboogiewoogie.com
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

ook voor mij is natuur een hele grote reden, en dus ook de reden waarom ik specifiek in dit gebied woon, want er zijn natuurlijk ook plenty gebieden in Amerika waar het natuurlijk niet zo mooi is, bijv de projects in bepaalde gebieden, waar je dezelfde lelijke flatgebouwen ziet of van die superslechte buurten, bijv bepaalde areas in downtown LA. maar het uitgestrekte, de bergen, de meren, het vele groen, de eekhoorns in de tuin, etc etc, geweldig.

misschien nog belangrijker is de ruimte die je hier als mens wordt gegeven, zoals door anderen aangegeven. er blijven veel mogelijkheden om je te ontwikkelen en te doen zoals je wilt: idd "let and let live" ipv "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg"

ook de reden genoemd door "niewenoord", ik ben ook "full size" en ik kan hier alle kleding vinden en schoenen en het is allemaal ruimer en je valt inderdaad niet zo op, dus ik voel me hier aantrekkelijker dan in NL (hoewel ik ook in NL een superhottie ben, hoor. :wink: )

daarnaast het bekende gemak, de 24-7 economy, en de mensen, de vriendelijkheid, beleefdheid etc.

kan zo nog wel uren doorgaan.............
SEEING IS BELIEVING
Mantoinette
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Mantoinette »

Waarom wij nogmaals terug willen:
  • 1. het enorme gevoel van VRIJHEID dat nog eens extra versterkt werd door het feit dat we met een camper gereisd hebben en van tevoren geen campings geboekt hadden. Vonden we het ergens heel leuk, dan bleven we langer.... (dat was dus tevens een probleem... want er was heel veel leuk);
    2. afwisselend landschap en veel dingen die je kunt ondernemen, zowel voor ons als volwassenen als voor de kinderen;
    3. onze CAMPER... dat was al een belevenis op zich!;
    4. het grote genieten van onze kinderen die ogen tekort kwamen en alles leuk vonden;
    5. en dan tenslotte: we willen nog graag een keertje terug omdat er nog zoveel nieuws te ontdekken is en we dus eigenlijk pas een heel klein deel gezien hebben van dit machtig interessante land.

MAS
enne oh jaa... het verkeer... wij hadden geen haast en de overige verkeersdeelnemers gedroegen zich ook vrijwel overal alsof ze niet gestresst waren!
2005.... again in 2007!!!... again in 2009!!!

reisverslag zuidwesten 2005
reisverslag zuidwesten en New York 2007
reisverslag 2009
http://www.asmas.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Mantoinette schreef: enne oh jaa... het verkeer... wij hadden geen haast en de overige verkeersdeelnemers gedroegen zich ook vrijwel overal alsof ze niet gestresst waren!
Die gedroegen zich waarschijnlijk zo, omdat ze ook werkelijk niet gestresst waren :)

Het meest verslavende aan Amerika is voor mij de positiviteit en de mentaliteit om het beste uit jezelf te halen en andere te stimuleren hetzelfde te doen. In Nederland had ik vaak het gevoel juist omlaag getrokken te worden omdat ze daar dol zijn op middenmoters...
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
phillybilly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door phillybilly »

Petra/VS schreef:De "live and let live" mentaliteit vind ik persoonlijk erg fijn.
Dat is ook een van de dingen die mij het meest aanspreekt.....als je in NL ook maar íets aantrekt van kleren die anderen niet mooi vinden, of die heel appart zijn, voel je meteen ogen in je rug prikken en hoor je mensen om je heen praten. (niet zo overdreven misschien, maar daar komt het wel op neer) Hetzelfde geldt voor dikke mensen en gehandicapten. In USA had ik het gevoel dat iedereen elkaar gewoon in z'n waarde laat, ongeacht de afkomst, dik of dun, kledingsmaak....

Ook vind ik de natuur en de vrijheid in USA geweldig, de vriendelijkheid én het gemak (zie ander topic) van 24/7 op veel plekken terecht kunnen
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Need I say more?

Afbeelding
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

Leuk topic

Wat mij aanspreekt:
De natuur en haar diversiteit (sneeuw, desert, canyons in één staat)
De absolute vriendelijkheid van mensen
Tolerantie en relaxtheid (1 rij voor de kassa en niet dringen bv)
De 24 uurs economie (hier is na het werk weinig te doen daar kan alles)
Ruimte (de huizen zijn vele malen groten dan hier in de randstad)
Voedsel (ok eigenlijk een nadeel aan het eind van de vakantie + 7 kg)
bonbonnekke
Amerika-ontdekker

Bericht door bonbonnekke »

Zeker een leuk topic!

Voor mij is Amerika zeker verslavend vanaf de eerste keer dat ik daar voet aan land zette in 1989! De laatste reis was in 1999 en ik voel zo'n heimwee, dat het soms fysiek pijn doet.

Wat is dan zo verslavend?
Zeker de natuur en diversiteit aan natuur in redelijk kleine gebieden.
Onbekenden die je op straat groeten.
Mensen die je in een ontbijtrestaurant met een wegenkaart zien, een gesprek beginnen en tips geven wat je absoluut niet mag missen.
De vrijheid en rust op de wegen.
De service die je als klant in winkels/restaurants krijgt.
De luxe van de (huur)auto's, hotels etc.
Alles is altijd goed geregeld.
Dat je eigenlijk op ieder tijdstip kunt winkelen.
De winkels, bij de gedachte aan een K-mart gaat mijn hartje al sneller kloppen. En bij de gedachte aan een shoppig mall ga ik kwijlen en ongecontroleerde bewegingen maken.
Het eten, wie beweert dat Amerika geen eetcultuur heeft, is gek! Van een ontbijt bij Denny's of een supermalse steak, gegrild op een houtskoolvuur met een zoete aardappel met boter, suiker en kaneel ga ik ook weer kwijlen. De kwaliteit van het vlees is zoveel beter dan hier. Om over de toetjes nog maar te zwijgen, hoe durven wij op te scheppen over een vlaflip???
De 7.000 verschillende smaken ijs, en dan heb ik het alleen nog maar over chocoladeijs.
Het aanbod in muziek, boeken, films.
De 7 keer dat ik in Amerika was, woog ik rond de 130 kilo. Ik heb daar voor het eerst een short/bermuda gekocht en durven dragen. Heerlijk om daar te kunnen dragen wat je wilt zonder dat mensen wijzen, opmerkingen maken of elkaar aanstoten en achter hun hand fluisteren.
Het kleding- en schoenenaanbod voor grote maten.
De radiostations onderweg in de auto, bijvoorbeeld, The Jewel on 99.9.
Winkels waar het het hele jaar door kerst is.
De parken van Disney en Universal, waar iedereen weer met de verwondering en het plezier van een kind rondloopt

Dit is een heel uitgebreid antwoord, ik weet het, en ik dwing mijzelf nu tot stoppen, anders word ik waarschijnlijk van dit forum verwijderd vanwege het innemen van zoveel ruimte. Maar ik zou nog wel heel lang door kunnen gaan.

Ook nog een gedachte van mijn moeder en mij voor wie geloofd in reïncarnatie: wij hebben daar een vorig leven doorgebracht, een gelukkig leven en daarom voelt het voor ons zo als thuis en pinken we even een traantje weg wanneer we landen op Amerikaanse grond.

Marianne
Amerikagek in hart en nieren!
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Ook nog een gedachte van mijn moeder en mij voor wie geloofd in reïncarnatie: wij hebben daar een vorig leven doorgebracht, een gelukkig leven en daarom voelt het voor ons zo als thuis en pinken we even een traantje weg wanneer we landen op Amerikaanse grond
Nee, ik geloof helemaal niet in reincarnatie. Maar toch..... toch zit er zo'n hardnekkig stemmetje in m'n hoofd dat regelmatig tegen me zegt dat ik in een eerder leven als cowgirl of als indiaanse in Utah moet hebben geleefd :lol: (Hans en ik zeggen regelmatig dat we elkaar vroeger in Utah al ooit hebben ontmoet!)

Dus waarom ik Amerika zo verslavend vind.... omdat ik steeds het gevoel het 'thuis' te komen. En verder om de redenen die hier al volop zijn genoemd, waarbij de overweldigend mooie natuur, het gevoel van vrijheid en de ruimte het belangrijkst zijn.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

bonbonnekke schreef: ik voel zo'n heimwee, dat het soms fysiek pijn doet.

Marianne
Dit herken ik wel. Gelukkig mag ik donderdag weer. Volgend jaar zit het er niet in, daar baal ik wel van.
Marianne, wat houdt je tegen om weer te gaan?
Fuzzy
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fuzzy »

Wat ik als gevoel heb in Nederland, dat iedereen zo op elkaars nek zit. Ok, het is een klein landje, maar als ik bijvoorbeeld in de stad loop heb ik het idee dat iedereen naar elkaar kijkt hoe hij/zij eruit ziet.
Greetings from Mister Fuzzy

http://www.eecoboogiewoogie.com
Stefandb
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Stefandb »

Dit topic schiet leuk op :D

Waar ik versteld van stond, de "hekjes" die overal staan opgesteld, zodat je in een mooie rij kan aanschuiven.

Als je hier in Europa een hotel binnenstapt met een 10-tal toeristen, vliegt iedereen meteen naar de balie en staat er echt een hoop te drummen.

In usa gaat iedereen rustig in het rijtje staan en wacht zijn beurt af. Zelfs in de Mc Donals, supermarkt, treinstation,... worden deze hekjes gebruikt. Niemand maakt er een probleem van, want de mensen weten dat als je niet drumt, alles veel sneller verloopt. En zo is het ook, ik werd nog nergens zo snel bediend! HEERLIJKE ERVARING.

en inderdaad, een relaxt verkeer. Chauffeurs ritsen en op kruispunten geldt een super voorrangsregel. Iedereen moet stoppen, de eerst gestopte mag terug vertrekken. Hier kan het soms zijn dat je 5 minuten moet wachten vooralleer je een kruispunt kan oprijden omdat er teveel auto's aankomen. in USA stoppen ze, en laten ze je ertussen. Heerlijk.

Alle opgesomde "verslavingen" komen mij bekend voor, en ik ben nog maar 1x geweest. Hoe moet het dan niet zijn als je al 5x bent geweest... Lijkt me een marteling om dan terug in Nederland te komen... :?
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Stefandb schreef: en inderdaad, een relaxt verkeer. Chauffeurs ritsen en op kruispunten geldt een super voorrangsregel. Iedereen moet stoppen, de eerst gestopte mag terug vertrekken. Hier kan het soms zijn dat je 5 minuten moet wachten vooralleer je een kruispunt kan oprijden omdat er teveel auto's aankomen. in USA stoppen ze, en laten ze je ertussen. Heerlijk.
Ik moet zeggen dat Amerikanen (op veel plaatsen) heel vriendelijk zijn in het verkeer, maar zodra je hier voor je werk moet rijden ipv vakantie is de lol er wel af. De meesten hier hebben namelijk 0 verkeersinzicht en kijken alleen naar de auto recht voor ze. Op de fantastische 4way stops staat het op maandagochtend 8 uur ramvol, en de stoplichten zonder sensoren zijn ook geen pretje (sta je 5 minuten te wachten op een groen licht voor een baan waar geen auto's rijden). In mijn wijk in SD hebben ze net 2 nieuwe rotondes aangelegd, en daarom lach ik me elke keer dat ik er langs kom een bult. Men begrijpt niet wat het driehoekig voorrangsbord betekent (alhoewel het gewoon in het rijexamen zit), men snapt niet dat je voorrang moet verlenen aan verkeer dat al op de rotonde is (dat verkeer stopt zelf ook midden op de rotonde), en als je je knipperlichten gaat gebruiken, raken ze helemaal in de war :) Ik vind eigenlijk het enige voordeel dat iedereen een stuk minder gestresst doet in het verkeer. Dat zorgt ervoor dat ik zelf ook relaxter rijd, en me dus eigenlijk niet kan boosmaken om al het bovenstaande :D
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
bonbonnekke
Amerika-ontdekker

Bericht door bonbonnekke »

Ik snap dus niet zo goed hoe dat met een citaat werkt.... blond.....

Aïda, de enige reden dat ik al die tijd niet ben geweest is helaas finacieel. Maar zodra het enigzins mogelijk is, ga ik! Wat geweldig dat jij donderdag gaat, heel veel plezier!!
Amerikagek in hart en nieren!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer