Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Sta je stil bij het feit dat men een vuurwapen kan dragen tijdens je reis naar Amerika?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Big_Mo
Amerika-expert

Sta je stil bij het feit dat men een vuurwapen kan dragen tijdens je reis naar Amerika?

Bericht door Big_Mo »

Ik heb dit even in het off topic deel geplaatst omdat ik het nergens anders echt vind thuis horen. Mits jullie mods er anders over denken, feel free to move it...

Question:
Wat ik mij af vraag voor vele reizigers die naar de VS komen en die lezen over de schiet incidenten die hier in de VS gebeuren, hoe voelen jullie zich daar bij? In de zin van voelen jullie je "gewoon" nog veilig ondanks het feit dat je weet dat men om je heen een vuurwapen draagt? Voel je je er anders bij? Of vergeet je het helemaal en ben je er gewoon totaal niet van bewust?

Met deze vraag wil ik graag jullie mening horen, laten we het netjes houden. Met dit topic wil ik geen discussies krijgen waarom jij wel of niet voor vuurwapens bent. Puur jullie gevoelens wat betreft in een omgeving te zijn waar het "normaal" is om een vuurwapen te bezitten.

Om vanuit mijn standpunt een antwoord te geven. Mijn eerste keer dat ik naar Amerika kwam stond ik er niet echt bij stil. Als kind fantaseerde ik wel eens dat je echt OVERAL en nergens gewoon vuurwapens kon bemachtingen. Mijn eerste reactie ook dat ik een Bass Pro binnen liep en ze zo uitgestald was dat ik het best bizar vond. Helemaal in het laatste jaar is het meer normaal geworden, heb meer mensen leren kennen die vuurwapen hebben en ze ook met uiterste voorzichtigheid aan je laten zien.
Sinds 2014 heeft Illinois Conceal Carry, of te wel het dragen van een vuurwapen door de "gewone" mens. Voel ik mij er soms een beetje nerveus onder, jazeker wel.

Footnote: Moderators als jullie dit topic totaal inappropriate vinden, feel free to lock and remove it.

Note mod Mrvanilla: Titel ter verduidelijking aangepast. Zoals Big_MO zelf ook al meldt: laten we het bij voorbaat netjes houden! :wink:
Laatst gewijzigd door Big_Mo op 07 jul 2016, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Misschien een vreemde vraag maar.....

Bericht door nieuwenoord »

Grappig dat je Bass Pro Shops noemt, want dat is eigenlijk de enige plek waar ik me er al diverse keer echt bewust van ben geweest. Omdat je veel wapens ziet (met name in Denver is een prachtige collectie), maar ook omdat er ineens iemand dan voor je aan de kassa een paar doosjes kogels af staat te rekenen.

Verder ben ik er eigenlijk nooit mee bezig geweest, in al die jaren. We komen niet echt op plaatsen waar je iemand verwacht met een wapen, maar dat kan natuurlijk overal gebeuren. Gelukkig heeft het ons nooit echt tegen gehouden om te gaan en jammer genoeg is er ook in Europa tegenwoordig geen plek meer echt veilig.
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vinden jullie Amerika nog steeds veilig?

Bericht door Mrvanilla »

Voor mij als toerist heeft het geen enkele invloed op beslissingen of gevoelens als angst. Het is ook niet dat je als toerist veel mensen wapens ziet dragen. In zes rondreizen is het mij in ieder geval nooit opgevallen. Ik ben zelf een keer op een shooting range geweest en daar merkte je wel heel erg de pro-wapen lobby, logisch. Maar geen moment voelde ik mij daar onveiliger (of veiliger) dan elders.
Groetjes,
Daniel
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik denk ook dat de meeste toeristen niet op de plekken komen waar deze schietincidenten tot nu toe echt plaatsvinden. Gelukkig maar trouwens.
Al kan het, zoals bv in een uitgaansgelegenheid, ook gebeuren dat er een ziek persoon in het wild begint te schieten. Ik heb zelf in Vegas expres eens met vuurwapens geschoten om het 'eens zelf mee te maken' en eerlijk gezegd vond ik het enorm leuk, maar het deed me niets in de zin dat ik daarmee op mensen zou willen gaan schieten. Ik ben er voor/na of tijdens de vakantie iig helemaal niet mee bezig en vind Amerika nog steeds een veilig land. Ik heb trouwens pas 1x in Arizona een indiaan met een wapen gezien, verder heb ik dat alleen nog maar bij agenten gezien.

Ik denk nu wel terug aan wat mijn moeder tegen me zei toen ik naar Miami ging en dat mijn reactie was dat het 20 jaar geleden veel onveiliger was. Zo denk ik er eerlijk gezegd nu nog over.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik het qua veiligheid anders zie als bv Turkije, Egypte of Tunesië. Dat zijn landen die ik op dit moment dus niet ga opzoeken om vakantie te vieren omdat ik me daar dus wel op veel plekken niet veilig zou voelen. Dat komt overigens niet door bv die aanslag op het vliegveld daar nu, maar toen wij terugvlogen uit Antalya een jaar of 8 geleden ontplofte daar ook een bommetje in een prullenbak op de parking. Dan komt het wat dichtbij vind ik. (wij zaten toen overigens al in de lucht)
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Bedankt Daniel voor aanpassen van de titel.. Al hoewel weet ik niet of het echt gepast is. Wellicht de titel aanpassen naar "Sta je stil bij het feit dat men een vuurwapen kan dragen tijdens je reis naar Amerika?".

@Nieuwenoord
BassPro is echt gigantisch en ook Gander Mountain heeft zo'n balie. Wat betreft je comment over "We komen niet echt op plaatsen waar je iemand verwacht met een wapen". Dat is het hem juist, je weet niet of het persoon naast je een vuurwapen draagt (Conceal Carry). Neemt niet weg dat ik je antwoord heel erg waardeer.

Door de media vraag ik mij met name af hoe men hier tegenover staat. Toen ik met ingrid (van dit forum) aan de wandel was in Starved Rock vroeg ik haar het zelfde en zij kwam met het zelfde antwoord als jou nieuwenoord, ze stond er niet echt bij stil.

De vraag is niet gebasseerd naar de huidige schiet incidenten, meer naar het feit dat "men" om je heen een vuurwapen kan / mag dragen. Denk dat ik dat beter in mijn verwoordig in de orginele vraag had moeten zetten
Christian
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Bericht door Christian »

Het zijn er de laatste tijd wel meer dan vroeger, die shootings, maar voor zo'n groot gebied als Amerika denk ik dat de kans erg klein is dat je net op die plek aanwezig bent.
Dit is net zoiets als het neerstorten van vliegtuigen. Als je op zo'n flight scanner ziet hoeveel vliegtuigen er op dit moment in de lucht hangen en hoeveel er daadwerkelijk landen met vreselijke gevolgen, dan is die kans ook erg klein.

Ik denk dat je eerder over de droogloopmat van de supermarkt struikelt dan een van bovenstaande. En je gaat zonder er over na te denken toch boodschappen doen.

Dus:
"Vinden jullie Jumbo nog steeds veilig?"
Big_Mo
Amerika-expert

Re: Sta je stil bij het feit dat men een vuurwapen kan dragen tijdens je reis naar Amerika?

Bericht door Big_Mo »

@pipo chris,

Nogmaals lees mijn comment eens en de titel die ik heb aangepast. Het gaat mij niet om de huidige schiet incidenten het gaat mij meer om het feit of je stil staat dat men om je heen een vuurwapen mag en kan dragen buiten law enforcement om.
mtl
Amerika-expert

Re: Sta je stil bij het feit dat men een vuurwapen kan dragen tijdens je reis naar Amerika?

Bericht door mtl »

Ik heb daar vrijwel nooit bij stil gestaan tijdens mijn vele bezoeken aan de VS. Misschien heel even in Bozeman in Montana waar ik meerdere wapenwinkels zag maar daarna was ik dat alweer vergeten. Ik heb ook nooit zoiets van "goh zou die nou een wapen dragen?"
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

mtl dat zijn de antwoorden waar ik naar op zoek ben. Heel erg bedankt!
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

Tijdens de vakantie er wel van bewust maar er niet echt mee bezig.
Soms wordt je er onbedoeld wel mee geconfronteerd:
- zondagmorgen bij de Denny's, allemaal gezinnen met kinderen genietend van een onvervalst Amerikaans ontbijt, zit er twee tafels verderop iemand met een pistool aan de broekriem.... tja dan vraag ik me wel af, waarom?
- binnengaan van visitorcenters, bijvoorbeeld Yellowstone Old Faithfull, grote plakkaten op de deur "no firearms!"... zou ook niet in me opkomen
- afgelegen tankstations (Bijvoorbeeld tussen LA-Las Vegas), tja dan zou ik als beheerder ook een 9mm aan de broeksriem willen
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Ik sta er ter plekke eigenlijk nooit bij stil, alleen als ik dan bij de Walmart wapens zie. Maar dan nog denk ik eerder: wat bizar dat je hier wapens kunt kopen ipv lopen hier mensen te winkelen met wapens bij zich.
Het rare is dan weer wel dat als ik er in Nl over hoor en de beelden zie over de shootings, ik dan wel denk: dat kan bij de Publix ook gebeuren.
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Ik heb er in 20 jaar Amerika reizen nog nooit bij stilgestaan dat "gewone" mensen een wapen kunnen dragen. je ziet ze wel eens in winkels, maar het doet me helemaal niets.
Ik heb ook totaal niet de behoefte om er eens mee te schieten, toch was ik vroeger een fervent boogschutter (zelfs nog eens Nederlands jeugdkampioen geweest op de 25 meter :mrgreen: ), dus ik heb wel enige affiniteit met schietsport, maar ook toen vond ik vuurwapens helemaal niets aan.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

In 40 jaar VS (voornamelijk New York en Minnesota) nooit echt bij stil gestaan. Zie ook weinig mensen met vuurwapens hier. Zelfs een jaar of 30 geleden in de toen beruchte South Bronx rondgelopen en (nog) nooit iets meegemaakt. Maak me ook weinig zorgen. Maar ik ben dan ook een blanke man met grijs haar, dat helpt waarschijnlijk vooral als de politie ergens aan te pas komt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
rmathijssen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door rmathijssen »

Ik sta er bij stil en ben blij voor die mensen dat ze de vrijheid hebben om dit te doen. Ik ben dan ook een groot voorstander van vrij wapenbezit.

In Nederland lopen er naast law enforcement ook mensen met wapens, echter zijn dat enkel outlaws waar je jezelf niet tegen kunt verdedigen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Onlangs kwam de echtgenoot van mijn manager terug van een conferentie in Texas, en hij was er even niet goed van toen men aan de ingang zei dat men de wapens moest inleveren, en het merendeel van de Amerikanen in zijn gezelschap dus allemaal een wapen inleverden...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Hier in Texas heb je nu open carry law, en ik verwachtte meer wapens te zien maar dat valt heel erg mee. Ik weet van meerdere vrienden en kenissen dat ze een vuurwapen hebben, en van anderen dat ze weigeren een wapen te kopen. Als ik in de buurt van mensen met een wapen ben sta ik er eigenlijk niet echt bij stil. Alleen als ik met m'n kinderen ergens op bezoek ga zorg ik dat we de regels nog eens bespreken (neem altijd aan dat een wapen echt is, neem altijd aan dat het geladen is, en richt nooit een wapen op een mens of dier tenzij je van plan bent te doden. Ik ben daar heel duidelijk in, wapens zijn om te doden en zijn absoluut geen cool speelgoed.)

Mijn eerste reis naar Amerika heb ik schietles gehad van m'n man. Z'n ouders wonen op een ranch in de middle of nowhere en het is veiliger om een vuurwapen mee te nemen als je gaat wandelen. Voor mij was het dus een normaal deel van onze Amerika reizen. Tot nu toe hebben we geluk gehad dat er nooit iets gebeurd is terwijl wij op bezoek waren, maar m'n schoonouders hebben meerdere malen problemen gehad met wild boars dicht bij het huis. Voordeel is wel dat boar erg lekker in in de chili die m'n schoonvader maakt.
De eerste keer dat ik daar in huis was vond ik het wel eng om te weten dat alle vuurwapens altijd geladen zijn. M'n schoonouders zijn altijd heel voorzichtig geweest als er kinderen in huis zijn dus na een paar dagen had ik er geen problemen meer mee. Maar nu wonen m'n stiefzoon en z'n vrouw er ook in huis en die vinden wapens cool :blink:
Nu maak ik me dus wel elke keer zorgen over veiligheid. Helemaal omdat ze graag drinken en drugs gebruiken.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Brrr, Little Phoenix, dat laatste vind ik wel heel eng. Wapens, drugs en alcohol lijkt met een hele slechte combinatie.

Nu ik verder lees, bedenk ik me wel dat wij onlangs best onder de indruk waren toen we naar een fair gingen in Californië. We waren er een aantal jaren geleden ook geweest en konden na het betalen van entree zo doorlopen. Nu werden we gefouilleerd en moesten alles uit onze jas- en broekzakken halen en tonen. Er hing ook een bord dat wapens verboden waren.

Maar ... drie weken later bezochten we in mijn geboortedorp in Nederland een muziekfestival en hop, ook daar, alles uit de zakken en gefouilleerd.
babarage
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 21

Bericht door babarage »

goh. interessante vraag. en ik merk dat ik er eigenlijk niet bij stilsta. ja je ziet wel eens wapens in de winkels liggen en dat is dan toch vaak een "oh ja gut die kan je hier 'zo' kopen momentje" maar verder kijk ik niet om me heen wie er wapens mee zou kunnen hebben. ik ben niet fel voor of tegen wapenbezit en sich, misschien dat dat ook scheelt, dan ben je er ook niet mee bezig.

ik voel me ook niet veiliger of onveiliger of bang dat ik in een wild west achtige shootout terecht kom of een malloot tegenkom die met een automatisch wapen aan de schiet gaat.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Barbarage,

Je haalt iets heel interessants aan " wild west achtige shootout". Ik lees de Nederlandse kranten nog wel eens online en dit is hoe vaak berichten vanuit Amerika worden neergezet. Als wild west achtige tafarelen.

Bedankt tot nu toe wie er iets over heeft geschreven en de tijd er voor heeft genomen om er even over na te denken. Media vs. realiteit, altijd weer een leuke ervaring!
miccie
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Bericht door miccie »

Hier heb ik nog nooit bij stilgestaan. Al zag ik wel de laatste keer dat ik in New York was, wel bij musea de bekende stickers 'geen eten' en 'geen drinken' en daarnaast ook 'geen vuurwapens', en dacht daarbij meteen dat je dat hier in Nederland nooit zal zien.

Aan de andere kant wel iets moois meegemaakt, voor zover ik het mooi mag vinden. In 1997 was ik met mijn moeder in Los Angelos, daar wonen kennissen van mijn ouders. Hun zoon zat toen bij de politie, en die kwam toen eens met zijn dienstauto bij z'n ouders. Ik kreeg voor ik het wist een pistool in mijn handen gedrukt. Ergens mooi, maar ik heb het wapen zo snel mogelijk teruggegeven voor het geval er ook maar iets zou gebeuren.
In de wagen waren ook nog een soort van geweer en nog iets (geen idee meer wat) aanwezig.

Buiten dat om, ik voel me veilig in Amerika. En denk verder niet in het bijzonder na over alle schietpartijen.
1988 California | 1997 California | 2009 New York City | 2014 New York City & Washington DC | 2016 New York City | 2018 New York City
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer