Ik denk dat het heel moeilijk is om Amerika en Nederland met elkaar te vergelijken. We lijken in de verste verte niet op elkaar. Okay, zij hebben ook iets wat op een democratie lijkt. Net als dat wij dat hebben. En ze rijden ook aan de rechterkant van de weg. Maar dan hebben we het wel zo'n beetje gehad.
Amerika is 231 keer groter dan dat Nederland is en er wonen zo'n 20 keer meer mensen dan dat er in Nederland wonen. Als je dan ook nog bedenkt dat zo'n beetje de helft van de bevolking in een min of meer verstedelijkt gebied woont. Dan kan je op je vingers natellen dat het voor de rest behoorlijk leeg is. Erg leeg!!
Ja, ze hebben in Amerika andere regels. Zeker als het op salaris, belastingen en sociale voorzieningen aankomt. Al denk ik dat we dat laatste ook niet moeten overdrijven. Probeer bijvoorbeeld maar is in Nederland arbeidsongeschikt te worden. Ja, ze hebben andere gewoontes. Denk maar aan eten, religie of sportbeleving. Maar dat wil in mijn ogen allemaal niet meteen zeggen dat dit beter of slechter is. Het is anders.
Als ik me een paar dagen overgeef aan de Amerikaanse eetcultuur kan ik na een paar dagen aan de maagzuurremmers. Ik zou willen dat men in Nederland dezelfde sportbeleving had. Ja, ik heb soms het gevoel dat er in Amerika op elke hoek van de straat een kerk zit. Maar probeer in Nederland op de bible belt voor de gein op zondag is te tanken met je auto of geld te pinnen.
In elk ander land waar je gaat wonen zul je een aantal zaken erbij krijgen en je zult er een aantal zaken moeten laten. Iedereen zal voor zichzelf moeten bepalen waar de weegschaal naar zal overhellen.
Kihei schreef: ↑03 jun 2019, 19:24
waar veel natuurrampen voorkomen graag vermijden
Amerikanen zijn hier heel simpel in. De kans dat je door een natuurramp getroffen wordt is nihil. Waarom je daardoor tegen laten houden? Er komen gemiddeld 1.000 tornado's per jaar voor in Amerika. Wij horen meestal over een klein gedeelte hiervan als er doden te betreuren zijn. Ik heb een paar jaar geleden in Oklahoma een tornado gezien. De mensen met wie ik was reden in eerste instantie gewoon door. Totdat ze doorkregen dat ik met ogen op steeltjes uit het raam zat te kijken. Toen zijn ze gestopt, stapten uit en gingen er met hun handen in hun zak naar staan te kijken. Terwijl bij mij toch wel een "lichte" paniek uitbrak. Maak je niet druk was hun antwoord. Dat ding is nog zeker 2 mijl weg en gaat 99 van de 100 keer die kant op.
Ik heb begrepen dat er alleen al in de staat Texas er meer dan 100 per jaar voorkomen.
Het weer in sommige staten lijkt me dan wel weer heel fijn
Definieer fijn. Minnesota in de winter kan me gestolen worden. Evenals Florida in de zomer. En als het in het zo door mij geliefde Oregon 25 dagen achter elkaar regent begin ik ook wel eens te twijfelen...
Ik vindt de natuur ook adembenemend vooral de nationale parken
Als wij Amerikanen overhebben staan ze met stomme verbazing naar een tulp te kijken. Laat staan 2. Of 200.000... Ze vinden het geweldig dat je zo ver weg kunt kijken, zonder dat er een berg in de weg staat. Of dat alles zo lekker dicht bij elkaar ligt. Voorbeeld, Roy, waar je zin in vandaag. Ik wil wel ff naar Normandië. Even kijken waar mij vader aan land is gekomen en dan op de terugweg even door Parijs en dan ff wat eten...
Charlene schreef: ↑03 jun 2019, 22:33
voordelen betere scholing
Ik krijg juist terug dat goede scholing in Amerika juist vaak ver te zoeken is of onbetaalbaar. Zij vinden juist ons systeem weer veel toegankelijker.
tomhster schreef: ↑13 jun 2019, 06:25
zitten veel kinderen overal ver vandaan
Of je woont zoals in Nederland boven op elkaar en kijk je bij de buren zo'n beetje het bord van tafel.
Afstand is gelukkig een relatief begrip. Merk ik ook bij mezelf. Afstanden schijnen in Amerika voor mij in enen een stuk korter te zijn dan in Nederland.
tomhster schreef: ↑14 jun 2019, 04:56
Alles natuurlijk relatief, maar de vrijheid en mogelijkheden die je in Nederland hebt als minderjarige lijkt mij vrijwel onovertroffen, zeker wanneer je uitgaat van een normaal inkomen.
Mijn dochter van 14 is in 2 minuten klaar met inpakken als ik haar nu vertel dat we definitief verhuizen naar Oregon. En ik kan je vertellen dat Estacada nou niet bepaald een voorbeeld is van een bruisende metropool. Zij vindt juist de keuze die je daar kunt maken heel speciaal. Wil ik naar de grote stad. Dan kan dat. Wil ik niemand om me heen, dan kan dat. Wil ik gaan skieen. Dan kan dat. Wil ik gaan zwemmen bij een waterval. Dan kan dat. Wil ik het bos in. Dan kan dat. Ook de manier van naar school gaan bevalt haar daar veel beter. Hier zit ze in 4 gym met zo'n beetje de halve tijd les. En de andere helft van de tijd hangt ze ergens rond. Regelmatig zijn wij onder de Amerikaanse schooltijd daar. En gaat ze met haar vriendinnen mee naar High School. Daar zitten ze gewoon de hele dag op school met allerlei activiteiten.
Loek schreef: ↑09 jun 2019, 17:29
De voordelen van ergens anders wonen, of dat nu Amerika is of waar dan ook in de wereld, zijn naar mijn mening persoonsgebonden.
En daar is zo'n beetje alles mee gezegd. Er zijn genoeg landen waar ik heel graag op vakantie ga. Maar er definitief gaan wonen is een ander dingetje. Daar blijven er niet zo heel veel van over.