Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Inkomsten in Amerika
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Inkomsten in Amerika
Hi allemaal,
Ik kon het hier niet vinden, maar als je in Amerika een bankrekening opent en daar inkomsten op ontvangt, hoe werkt dat dan met de NL belastingdienst? Moet je dat doorgeven, of in hoeverre gaat dat automatisch?
Thanks!
Ik kon het hier niet vinden, maar als je in Amerika een bankrekening opent en daar inkomsten op ontvangt, hoe werkt dat dan met de NL belastingdienst? Moet je dat doorgeven, of in hoeverre gaat dat automatisch?
Thanks!
- goldenhills
- Amerika-expert
Re: Inkomsten in Amerika
“US source income” moet je in de VS opgeven. Vanwege de US-NL tax treaty word je niet dubbel belast.
https://www.irs.gov/individuals/international-taxpayers/nonresident-aliens-source-of-income
Voor zover ik weet gaat dat niet automatisch (niet in de US en niet in NL).
https://www.irs.gov/individuals/international-taxpayers/nonresident-aliens-source-of-income
Voor zover ik weet gaat dat niet automatisch (niet in de US en niet in NL).
-
- Amerika-ontdekker
Thanks! In hoeverre weten ze dan in NL dat je inkomen in de VS ontvangt?
Laatst gewijzigd door markro op 15 feb 2023, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd; een direct bovenstaand bericht in z'n geheel quoten is niet nodig.
Reden: Quote verwijderd; een direct bovenstaand bericht in z'n geheel quoten is niet nodig.
- goldenhills
- Amerika-expert
Geen idee. Ik vermoed dat je het zelf moet opgeven, en het niet automatisch bij je NL belastinggegevens verschijnt. Maar dat zie je toch vanzelf? Om wat voor inkomen gaat het?
In de VS moet je het sowieso zelf opgeven, ook als de IRS de gegevens direct van de betaler ontvangt (zoals een 1099-MISC, 1099-NEC of een 1099-K). Vergeet ook niet dat je belastingplichtig in een staat kan zijn (state income tax). De regels verschillen per staat. En state tax valt niet onder de tax treaty.
In de VS moet je het sowieso zelf opgeven, ook als de IRS de gegevens direct van de betaler ontvangt (zoals een 1099-MISC, 1099-NEC of een 1099-K). Vergeet ook niet dat je belastingplichtig in een staat kan zijn (state income tax). De regels verschillen per staat. En state tax valt niet onder de tax treaty.
-
- Amerika-ontdekker
Ik vond dit dus, dus er worden sws gegevens uitgewisseldgoldenhills schreef: ↑13 feb 2023, 05:22Geen idee. Ik vermoed dat je het zelf moet opgeven, en het niet automatisch bij je NL belastinggegevens verschijnt. Maar dat zie je toch vanzelf? Om wat voor inkomen gaat het?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gde_staten
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Disclaimer: ik word niet echt gehinderd door verstand van zaken.
Jouw link geldt voor Amerikaanse staatsburgers. Ben jij dat?
En het gaat van Nederland naar Amerika. Ik weet niet - en betwijfel - of de Amerikaanse belastingdienst alle gegevens ook automatisch zoals in Nederland krijgt en dus door kan geven.
Succes.

Jouw link geldt voor Amerikaanse staatsburgers. Ben jij dat?
En het gaat van Nederland naar Amerika. Ik weet niet - en betwijfel - of de Amerikaanse belastingdienst alle gegevens ook automatisch zoals in Nederland krijgt en dus door kan geven.
Succes.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Op https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gde_staten staat het volgende:
Overigens ben je in de VS verplicht om een zelf een aangifte naar de IRS (en mogelijk naar de deelstaat) te sturen. Eventuele gegevens die door banken, werkgevers, financiële platforms en dergelijke direct naar de IRS gestuurd worden dienen alleen om te voorkomen dat mensen inkomsten niet opgeven.
De aangifte wordt vergeleken met de gegevens die van derden ontvangen zijn. Als het niet klopt (of als er geen aangifte wordt gedaan) dan heb je de poppen aan het dansen.
Het lijkt er derhalve op dat de VS ook informatie naar NL stuurt van niet-Amerikanen.De Verenigde Staten sturen ons ook financiële gegevens van Nederlanders die inkomsten of vermogen in de Verenigde Staten hebben.
Overigens ben je in de VS verplicht om een zelf een aangifte naar de IRS (en mogelijk naar de deelstaat) te sturen. Eventuele gegevens die door banken, werkgevers, financiële platforms en dergelijke direct naar de IRS gestuurd worden dienen alleen om te voorkomen dat mensen inkomsten niet opgeven.
De aangifte wordt vergeleken met de gegevens die van derden ontvangen zijn. Als het niet klopt (of als er geen aangifte wordt gedaan) dan heb je de poppen aan het dansen.