Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Inkomsten in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Madeleine88
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Inkomsten in Amerika

Bericht door Madeleine88 »

Hi allemaal,

Ik kon het hier niet vinden, maar als je in Amerika een bankrekening opent en daar inkomsten op ontvangt, hoe werkt dat dan met de NL belastingdienst? Moet je dat doorgeven, of in hoeverre gaat dat automatisch?

Thanks!
goldenhills
Amerika-expert

Re: Inkomsten in Amerika

Bericht door goldenhills »

“US source income” moet je in de VS opgeven. Vanwege de US-NL tax treaty word je niet dubbel belast.

https://www.irs.gov/individuals/international-taxpayers/nonresident-aliens-source-of-income

Voor zover ik weet gaat dat niet automatisch (niet in de US en niet in NL).
Madeleine88
Amerika-ontdekker

Thanks! In hoeverre weten ze dan in NL dat je inkomen in de VS ontvangt?
Laatst gewijzigd door markro op 15 feb 2023, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd; een direct bovenstaand bericht in z'n geheel quoten is niet nodig.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Geen idee. Ik vermoed dat je het zelf moet opgeven, en het niet automatisch bij je NL belastinggegevens verschijnt. Maar dat zie je toch vanzelf? Om wat voor inkomen gaat het?

In de VS moet je het sowieso zelf opgeven, ook als de IRS de gegevens direct van de betaler ontvangt (zoals een 1099-MISC, 1099-NEC of een 1099-K). Vergeet ook niet dat je belastingplichtig in een staat kan zijn (state income tax). De regels verschillen per staat. En state tax valt niet onder de tax treaty.
Madeleine88
Amerika-ontdekker

goldenhills schreef:
13 feb 2023, 05:22
Geen idee. Ik vermoed dat je het zelf moet opgeven, en het niet automatisch bij je NL belastinggegevens verschijnt. Maar dat zie je toch vanzelf? Om wat voor inkomen gaat het?

Ik vond dit dus, dus er worden sws gegevens uitgewisseld

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gde_staten
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Disclaimer: ik word niet echt gehinderd door verstand van zaken. :oops: :wink:
Jouw link geldt voor Amerikaanse staatsburgers. Ben jij dat?
En het gaat van Nederland naar Amerika. Ik weet niet - en betwijfel - of de Amerikaanse belastingdienst alle gegevens ook automatisch zoals in Nederland krijgt en dus door kan geven.

Succes.
Groet,

Old Faithful
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Op https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gde_staten staat het volgende:
De Verenigde Staten sturen ons ook financiële gegevens van Nederlanders die inkomsten of vermogen in de Verenigde Staten hebben.
Het lijkt er derhalve op dat de VS ook informatie naar NL stuurt van niet-Amerikanen.

Overigens ben je in de VS verplicht om een zelf een aangifte naar de IRS (en mogelijk naar de deelstaat) te sturen. Eventuele gegevens die door banken, werkgevers, financiële platforms en dergelijke direct naar de IRS gestuurd worden dienen alleen om te voorkomen dat mensen inkomsten niet opgeven.

De aangifte wordt vergeleken met de gegevens die van derden ontvangen zijn. Als het niet klopt (of als er geen aangifte wordt gedaan) dan heb je de poppen aan het dansen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer