Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Stelling! Amerika= Rome, ja of nee?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
ZappyVlaams

Stelling! Amerika= Rome, ja of nee?

Bericht door ZappyVlaams »

Violà, ziehier, haha, een nieuw onderwerp van mij, hoera, hoera, feest!

Vandaag zoek ik UW mening over de volgende stelling:

Amerika is het nieuwe Romeinse Rijk.

Wat vindt u van deze stelling? Ikzelf ben het er natuurlijk mee eens, want...

-zowel Rome als Amerika zijn gigantisch.
-zowel Rome als Amerika heeft brood en spelen (lees: fast food en American football/honkbal).
-zowel Rome als Amerika zijn een wereldmacht.
-zowel Rome als Amerika namen veel van andere culturen over.
-zowel Latijn als Engels zijn belangrijke handelstalen geworden.

En tal van andere gelijkenissen. Maar wat vindt U?

Groetjes,

Zappy
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Stelling! Amerika= Rome, ja of nee?

Bericht door Sandy »

ZappyVlaams schreef: Maar wat vindt U?
...... dat je je schoolopdrachtjes zelf moet maken ;)

Helemaal zelf gevonden? Het klinkt alsof je van een leuk raadseltje op het Internet een stelling hebt gemaakt. Amerika is ontstaan uit verschillende culturen (ontdekkingsreizigers die hun geluk gingen proeven in Amerika), Rome, zover ik weet bestond al. Het Romeinse rijk was een cultuur op zich ... dus ik kies nee .. verder wel leuk gevonden : ))
Sandy
ZappyVlaams

Dit is heus geen schoolwerk, we zijn nu bezig met de contrareformatie bij geschiedenis (in feite heb ik vakantie, maar goed). Verder heb ik inspiratie gevonden bij m'n leraar geschiedenis van twee jaar terug en mijn eigen verstand. Internet alleszins niet.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Nederland heeft ook brood en spelen: boerenkool en klootschieten :roll:

Maargoed, even serieus.. Ik vind dat je de twee niet kan vergelijken. Rome was een grootmacht, maar geen wereldmacht. Ze zijn nooit in de America's geweest, nooit op Australie, en niet in geheel Azie.. 'Overal' op de wereld vind je wel iets amerikaans, al is het maar een coca cola blikje..
Daarnaast denk ik ook dat je iets wat zo ver uit elkaar ligt, niet met elkaar kan vergelijken.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
ZappyVlaams

Rome was wel heerser van de toen gekende Westerse wereld, hoor, dus al die andere werelddelen doen er niet echt toe.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Westerse wereld ja, maar de VS 'heerst' niet alleen over de westerse wereld (nagelaten of ze buiten de westerse wereld succes hebben). Kijk naar Afghanistan, Irak. Op een andere manier heersen ze echt over de hele wereld, hun commercie. McDonalds zit vrijwel overal, Coca Cola zit vrijwel overal etc.
Goed het wereldbeeld van de Romeinen was dat ze wereldheerser waren, maar als je in deze dagen kijkt naar de wereld (wat je moet doen, je moet de twee gelijktrekken anders kan je ze ook niet echt vergelijken) was het een Westerse Macht en geen Wereld Macht.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Het Romeinse Rijk is ook jammerlijk ten onder gegaan...
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Ok, de invloed van de VS is wereldwijd, maar in de tijd van het Romeinse rijk zag de wereld er heel anders uit.

Er wordt soms gezegd dat NYC het Rome is van deze tijd. Rome word ook werd 'capital of the world' (Caput mundi ) genoemd, net als NYC.

Je bent niet de eerste die met deze vergelijking komt.

Dora
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Ik denk dat je de vergelijking zeker nog niet kan maken. Het Romeinse Rijk was 1000 jaar aan de macht, en in sommige gebieden nog een stuk langer. De VS amper 25 jaar of zo (vroeger had je de USSR ook nog). Het Romeinse Rijk had letterlijk heel de toen bekende wereld veroverd, dus al het interessante wat er toen te veroveren viel, de rest was woestijn of bos. De VS heeft wel heel wat invloed, maar is zeker geen baas in Europa of China.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

De Romeinen hebben overal resten achtergelaten, kijk maar eens naar de ruines in Engeland, Hadrian's Wall (de grens met de Kelten), ik heb zelf een Romijns forum onder de kathedraal in Wichester helpen opgraven zo'n 40 jaar geleden en een Romeinse weg daar, plus een Romeinse boerderij in Luxemburgom maar een paar voorbeelden te noemen.

De CocaCola blikjes die ze over duizend jaar overal in de wereld zullen opgraven, zijn niet door de Amerikanen gebracht, maar door de verschillende 'inboorlingen' op de verschillende plaatsen zelf gekocht of zelf gemaakt.

Grootste verschil: Rome had een staand leger, dat alle gebieden onder Romeins bestuur daadwerkelijk bezette en bestuurde. De eerste, recente succesvolle bezetting door Amerikaanse troepen die langer duurt dan een paar dagen moet ik nog zien (Port Rico, de Amerikaanse Maagdeneilanden en een tijde in de Filippijnen niet meegerekend)

En als je dan zegt dat McDonald's, Jerry Springer, CNN en zo een teken zijn van de "Amerikaanse culturele bezetting", dan verwijs ik je terug naar wat ik eerder (en vaker) gezegd heb: op de plaatsen waar deze Amerikaanse cultuur aanwezig is, hebben de inboorlingen die zelf binnengehaald.
Laatst gewijzigd door Bennogr op 22 feb 2007, 02:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Sjeft
Amerika-ontdekker

Bericht door Sjeft »

"Today, America is the Roman Empire and New York is Rome itself. -John Lennon."
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Sjeft schreef:"Today, America is the Roman Empire and New York is Rome itself. -John Lennon."
Kan nooit van "today" zijn, Lennon is al 26 jaar dood... :?

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Bennogr schreef:...Rome had een staand leger, dat alle gebieden onder Romeins bestuur daadwerkelijk bezette en bestuurde.
...behalve dat kleine hoekje in Bretagne dan... :wink:

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ja, natuurlijk, als John Lennon dat zegt, dan "moet" het wel waar zijn!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Amerika is een land
Rome is een stad

Daar houdt de vergelijking wel op denk ik.

Kansas City missouri heeft meer fonteinen dan Rome

conclusie: waardeloze stelling
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja maar, ja maar, Cincinnati is ook op zeven heuvels gebouwd net als Rome, zo vind je toch nog een overeenkomst ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Ik vind er wel wat inzitten en heb de vergelijking ook af en toe getrokken, maar dan wel met een vraagteken. Ik kan er nu niet te diep op ingaan - zit op het werk - maar Rome (lees: het Romeinse rijk) ging ten onder aan zijn eigen macht en de VS loopt dat risico momenteel ook.

Als je maar genoeg bezittingen hebt - en Rome had niets te klagen - dan loop je het gevaar dat men zich op onbelangrijke details gaat concentreren en het overzicht verliest. Amerika loopt dat risico momenteel, want denk maar eens aan de discussie over abortus en Darwin en interne machtsstrubbelingen tussen de twee belangrijkste politieke partijen.

In het grote geheel van de wereldpolitiek doen ze er weinig toe, maar doordat deze discussies oplaaien in de VS wordt er veel geld en aandacht besteed aan deze zaken in plaats van bijvoorbeeld universele ziektekostenverzekeringen. Rome liet door vergelijkbare onbelangrijke zaken z'n aandacht verslappen, en ziedaar de barbaren die aan de deuren rammelen.
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
ZappyVlaams

ned in MO schreef:Amerika is een land
Rome is een stad

Daar houdt de vergelijking wel op denk ik.

Kansas City missouri heeft meer fonteinen dan Rome

conclusie: waardeloze stelling
OOIT opgelet tijdens de geschiedenisles?
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Laten we het netjes houden en onze meningen duidelijk onderbouwen. Geen flamewars, dan ga ik de ban-knop indrukken.
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
ZappyVlaams

Maar geef nu toe: dat was geen al te snuggere opmerking. Ja, Rome is een stad, maar ongeveer 2000 jaar geleden was Rome iets groter dan het nu is...
Laatst gewijzigd door ZappyVlaams op 23 feb 2007, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer