Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Big_Mo
Amerika-expert

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Big_Mo »

plug en play
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Stan.Gobien schreef:Nieuwenoord:
De makers van Tyre hebben nu een nieuwe web-based toepassing & mobiele app http://www.myrouteapp.com/ die kan wel op Mac natuurlijk.
Die heb ik ergens gemist Stan, ik ga er naar kijken!!
Jchm7
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Jchm7 »

Kan de Tyre app ook offline gebruikt worden?

Ik ben van plan om met mijn vriendin in augustus een rondreis te maken in West-Amerika.
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Het Tyre programma gebruikt Google Maps voor kaart materiaal, dus je hebt internet verbinding nodig. Tyre is geen GPS, het is een programma om op voorhand je routes uit te stippelen in een formaat dat door de meeste GPS apparaten (en misschien ook Apps) herkend wordt.

MyRoute-App is van dezelfde makers als Tyre en is nu volledig web-based en laat je toe om op voorhand routes te maken. De betalende Gold versie heeft dan extra mogelijkheden tegenover de gratis Basic versie. Er is een ook een Smartphone App maar die dient om een route te loggen en later opnieuw in te laden en te delen met anderen.

Overigens zijn er wel gratis GPS apps zoals Sygic die je (geloof ik) offline kunt gebruiken.
jorisjansen
Amerika-newbie

Bericht door jorisjansen »

Here Maps van Nokia is nu uit voor Android en IOS en heeft gratis offline kaarten voor héél Amerika.
Misschien een tip voor de mensen die een GPS nodig hebben voor hun roadtrip.
SuzieQ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door SuzieQ »

Dat is een goede tip!
Suzie

2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
SonjaV
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door SonjaV »

Hé dit is interessant.
Na 3 jaar gaan wij eindelijk weer eens naar Amerika en ik was aan het zoeken naar een vervanging voor onze Tomtom OneXL met een USA kaart uit 2007. Deze kaart was in 2013 al antiek dus moet er wat anders komen.
We zijn al een tijd aan het zoeken, maar de nieuwe navigatiesystemen konden allemaal niet wat mijn oude Tomtom wel kan/heeft.
Voornamelijk het maken van routes, het ingeven van coördinaten in de "graden, decimale minuten" notatie, een SD-kaart slot en de mogelijkheid om caches via GSAK in het apparaat te laden zodat je de symbolen op de kaart ziet.
Ik gebruik ook Tyre om de routes te maken.
Ik gebruik nu de ITN bestanden voor de routes.
Als je de route als GPX opslaat en wilt gaan rijden, gaat dat dan op dezelfde manier als met een ITN bestand, of moet je na ieder waypoint een volgend waypoint kiezen om verder te gaan?
Kan je in de nieuwe Tomtoms ook de coördinaten in de "graden, decimale minuten" notatie zetten?
Dat kon ik op internet niet vinden.
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

GPX werkt niet helemaal hetzelfde als ITN.
ITN is namelijk gewoon een lijst van waypoints waarbij je kan zeggen welke als stop tellen en welke gewoon waypoints zijn. Als de GPS de lijst inlaadt gaat hij de route effectief uittekenen.
GPX maakt ook een lijst van waypoints maar maakt tegelijkertijd ook een track van de route, zodoende moet de GPS niet meer zelf uitrekenen. Dat kan voordelen hebben maar ook nadelen als de track niet op dezelfde kaart gemaakt is als die de GPS heeft.

Ik heb zelf nog niet de nieuwe TomTom aangeschaft, heb nog enkele maanden tijd, kan dus niet verder zeggen hoe het op de TomTom juist gebeurt. Anders eentje halen in de winkel, updaten naar laatste versie en uittesten, niet tevreden terug brengen naar de winkel. Zoek een winkel waarvan je weet dat ze daar niet zo moeilijk over doen.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

GPX maakt ook een lijst van waypoints maar maakt tegelijkertijd ook een track van de route, zodoende moet de GPS niet meer zelf uitrekenen.
Een GPX bestand kan waypoints, routepunten, tracks of een combinatie hiervan bevatten .

Waypoints hebben een eigen naam en kunnen aanvullende gegevens bevatten. Als je een route gemaakt met waypoints verwijdert, blijven die waypoints staan. Waypoints kunnen tevens routepunt zijn, maar dat hoeft niet.

Routepunten hebben geen eigen naam of verdere gegevens en bestaan alleen als onderdeel van een route. Als je de route verwijdert, verdwijnen de routepunten. Een Tom Tom verstuurt routepunten naar het toestel, waarna op het toestel telkens een stuk route tussen die routepunten wordt berekend over de wegen op de kaart. De eenvoudigste route bestaat uit alleen een eindbestemming. Het toestel berekent dan een route van de plaats waar het zich op dat moment bevindt naar de eindbestemming. Hoe die route loopt hangt af van de instellingen als kortste of langste route, onverharde wegen vermijden e.d. Door het toevoegen van routepunten kun je zorgen dat het toestel een route berekent zoals jij die wenst. Hoe meer routepunten des te zekerder ben je van de gewenste route. Op sommige toestellen kan naast de eindbestemming echter slechts één extra routepunt toegevoegd worden.

Een track bestaat uit punten die door een rechte lijn met elkaar verbonden zijn.
GPX maakt ook een lijst van waypoints maar maakt tegelijkertijd ook een track van de route, zodoende moet de GPS niet meer zelf uitrekenen. Dat kan voordelen hebben maar ook nadelen als de track niet op dezelfde kaart gemaakt is als die de GPS heeft.
Juist een track is kaartonafhankelijk, omdat er op het toestel niets berekend wordt. De punten hoeven niet op weg te liggen en worden verbonden door rechte lijnen, dus niet over een weg. Je kunt een track dus ook gebruiken op plaatsen zonder wegen of met wegen (paden) die niet op de kaart staan. Jaren geleden gebruikte ik voor mijn wandelingen zelfs tracks op een toestel zonder kaart. Gewoon het pijltje op het lijntje houden.
Een route die gemaakt is op een andere kaart als in het toestel kan wel problemen opleveren. Een weg kan op de ene kaart net op een iets andere plaats liggen, waardoor het routepunt op de andere kaart net naast de weg komt te liggen. Dit kan tot rare effecten leiden, als het toestel zijn eigen route gaat berekenen.
Groet,

Old Faithful
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Vroeger kon je in een ITN bestand van TomTom tot wel 50 punten zetten, waarbij je kon selecteren welke punten bestemmingen waren.
Zo kon je de route inladen en TomTom laten navigeren tot het eerste punt dat als bestemming gemarkeerd staat en ondertussen navigeren via de punten die als tussenpunt aangeduid waren. Als je dan weer naar naar routeplanner ging toonde TomTom aan welke punten er bezocht waren, een druk op de knop en hij navigeerde naar het volgende punt dat als bestemming gemarkeerd stond.

Kan soortgelijk gedrag nog met de nieuwe TomTom en is het nu enkel via GPX bestanden?
Mocht iemand daar verduidelijking in kunnen brengen, dan graag.
Old Faithful
Amerika-expert

Het feit dat het een GPX bestand is, heeft daar geen invloed op. GPX is een universeel bestandsformaat dat door veel programma's en toestellen gelezen kan worden. Het is bedoeld om uitwisseling van routes, waypoints en tracks mogelijk te maken.
De software van het toestel bepaalt hoeveel routepunten maximaal in een route mogen zitten. Ik weet meer van Garmin dan van TomTom :oops: . Op mijn eerste Garmin kon ik naast de eindbestemming nog één andere bestemming toevoegen. Met name de duurdere modellen konden en kunnen routes tot maximaal 50 punten lezen. Volgens mij is dat bij TomTom ook zo. Ik denk dat de Rider in ieder geval routes met meerdere punten aan kan en de duurdere automodellen waarschijnlijk ook. Je zou dit in de gebruikershandleiding van het toestel moeten kunnen vinden.

Succes.
Groet,

Old Faithful
avsboz
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door avsboz »

20% kortingscode op tomtom kaarten met kortingscode. Tomtom meldt dat je 20MAPS moet gebruiken, maarbijmij bleek het toch MAPS20 te zijn
Grt,
Andries

2012-2014-2015-2016-2018 USA Blogs: http://avsboz.wordpress.com/
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

SonjaV schreef:We zijn al een tijd aan het zoeken, maar de nieuwe navigatiesystemen konden allemaal niet wat mijn oude Tomtom wel kan/heeft.
Voornamelijk het maken van routes, het ingeven van coördinaten in de "graden, decimale minuten" notatie, een SD-kaart slot en de mogelijkheid om caches via GSAK in het apparaat te laden zodat je de symbolen op de kaart ziet.
De recente Garmin-navigatiesystemen uit het middensegment kunnen geloof ik alles wat je zoekt. Ze hebben een sd-slot, je kunt er custom pois in kwijt (bijv. Geocaches die je exporteert uit GSAK) die je dan ook weer op de kaart kunt tonen, je kunt er routes in maken (je kunt routes ook vooraf maken op de computer, bijv. met Garmin Basecamp), en coordinaten ingeven volgens verschillende notaties kan ook. Ik neem aan dat je doelt op het format dat gebruikelijk is in de geocaching-wereld?
Leendert1987
Amerika-ontdekker

Bericht door Leendert1987 »

Eigenlijk goed dat ik het lees, want het leek ons eigenlijk best logisch dat in een luxere auto het tegenwoordig een beetje standaard is :roll:

Ik ga dan maar voor de app's
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Voor diegenen die een outdoor-gps van Garmin hebben: zijn jullie al bekend met de gratis kant-en-klaar-downloadbare kaarten van de site van Gmaptool? Zie deze pagina voor meer info en downloads. Het zijn kaarten gebaseerd op Openstreetmap, en dan speciaal aangevuld met zaken voor outdoorgebruik. Dus met contourlijnen, en alle details rond de trails (de trails zelf natuurlijk, maar ook toiletten, uitzichtpunten, etc). Ik heb net het westen van Amerika gedownload en het ziet er echt héél erg goed uit. Beter dan andere topkaarten die ik tot nu toe ben tegengekomen. Tip! :thumbup:
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Ik heb een TomTom GO 6100 aangeschaft.

Ik heb de reisplan functionaliteit van mijn oude XL IQ Routes nog niet kunnen evenaren.
Ik kan routebestanden toevoegen maar TomTom herkent geen tussenpunten als bestemming. Enkel het start en eindpunt van de route, hij volgt wel de punten om de route te vormen.
Met ITN routebestanden kon je tussenpunten als bestemming markeren en dan navigeren van de ene bestemming naar de volgende.
Dat vind ik dus vooralsnog niet met deze nieuwe unit.

Ik zou wel deze kunnen terugsturen en een Garmin testen maar ik heb zo'n vermoeden dat het probleem daar juist hetzelfde is. En dan het GPX formaat gewoonweg geen tussenpunt als bestemming ondersteunt. Dat zou willen zeggen dat ik mijn route voor een bepaalde dag moet gaan opsplitsen in 10 of meer bestanden naar gelang het aantel te bezoeken bestemmingen. Als iemand met een Garmin mij kan zeggen dat ik fout ben dan graag!
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Nou, ik heb toevallig zojuist de complete route van onze reis uitgestippeld op onze auto-navigatie van Garmin (model Nuvi 2599LMTHD). Met de bijgeleverde software Garmin Basecamp (beschikbaar voor pc en mac) heb ik de hele Amerika-route uitgestippeld.

Je kunt een zogeheten 'Trip' plannen met de 'Trip planner'. Je geeft dan voor iedere dag van je reis de reisroute aan, inclusief alle tussenpunten die je wilt maken. Je kunt ook meteen de tijden waarop je 's ochtends wilt vertrekken of aankomen en hoe lang je bij ieder tussenpunt wil blijven instellen. De complete 'Trip' (dus alle waypoints, en van iedere dag de route) kun je eenvoudig synchroniseren met je Garmin-gps. Althans, met die van ons en andere vergelijkbare recente modellen. Op je gps ga je dan in het menu naar de optie 'Trip planner' en je kies de dag die je wilt rijden. Je kunt dan de route starten en de tussenpunten op volgorde gaan rijden. Maar je kunt ook direct een tussenpunt kiezen en meteen naar dat tussenpunt navigeren. Het klinkt wel redelijk als wat jij zoekt geloof ik. Je kunt de hele 'Trip' ook van dag tot dag printen via je pc/mac, eventueel inclusief deelkaarten van de dagetappes.

Nadeel is natuurlijk dat het even tijd kost om die hele trip op de pc bij elkaar te klikken, zeker als je lang op vakantie gaat en veel bestemmingen wilt inprogrammeren. Maar het werkt verder prima, en ook op de gps ziet het er goed uit! Garmin houdt bij het plannen van de trip overigens ook nog eens automatisch rekening met tijdzone-veranderingen, en neem dat meteen mee in de tijdplanning.

Technisch wordt alles middels gpx-bestanden overgedragen naar de gps. Maar het ene gpx-bestand is het andere niet en die hele 'Trip planner' lijkt een Garmin-specifieke implementatie te zijn, geen standaard.

Zie een screenshot van een deel van onze route van 4 juni zoals het er uit ziet in Garmin Basecamp op de pc/mac:
Afbeelding

Op de GPS ziet het overzicht van de dagetappes in de trip planner er als volgt uit:
Afbeelding

Het overzicht van 4 juni. je ziet precies hoe lang je doet over ieder deeltraject, hoe lang je er van plan bent te blijven, etc. (Niet dat wij zo op de minuut willen uitkomen, maar het geeft een idee of je in ieder geval de eindbestemming lijkt te gaan halen voor de zon onder is :P).
Afbeelding

De kaart van 4 juni. Inzoomen en scrollen door de kaart gaat heel soepel en snel!
Afbeelding

Je kunt zelf kiezen naar welk punt je op pad gaat:
Afbeelding
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Hartelijk dank Galapogos,
Dat is inderdaad hetgeen ik zoek. Nu weet ik dat Garmin dus een volwaardig alternatief is.
Old Faithful
Amerika-expert

Stan.Gobien schreef: Ik kan routebestanden toevoegen maar TomTom herkent geen tussenpunten als bestemming. Enkel het start en eindpunt van de route, hij volgt wel de punten om de route te vormen.
Met ITN routebestanden kon je tussenpunten als bestemming markeren en dan navigeren van de ene bestemming naar de volgende.
Dat vind ik dus vooralsnog niet met deze nieuwe unit.
Misschien vind je het niet ideaal, maar een praktische oplossing zou kunnen zijn om geen routes te maken, maar de bestemmingen als logisch genummerde waypoints naar je toestel sturen en dan telkens als bestemming kiezen. Zo deed ik het met mijn eerste Garmin, die ook niet met meerdere tussenpunten overweg kon. Of je telkens een route opstart of een bestemming kiest, maakt in mijn ogen niet veel verschil.
Galapogos schreef: Je kunt een zogeheten 'Trip' plannen met de 'Trip planner'. Je geeft dan voor iedere dag van je reis de reisroute aan, inclusief alle tussenpunten die je wilt maken.
Weet je dat er nog een verschil is tussen "harde" en "zachte" viapunten? Harde viapunten worden door het toestel afgeroepen en moet je aandoen, voor zachte viapunten geldt dit niet. Je zou van de bestemmingen dus harde viapunten kunnen maken en zachte van de tussenpunten die alleen voor de gewenste route zorgen. In Basecamp: Dubbelklik op de route. Bij "eigenschappen" zie je een lijst met viapunten. Door een klik met de rechtermuisknop krijg je o.a de keuze uit "niet waarschuwen bij aankomst" (zacht) of "waarschuwen bij aankomst" (hard). Dit gaat niet bij begin- en eindpunt.
Het aantal harde viapunten is overigens aan een maximum, ik dacht 29, gebonden. Als je dagroutes maakt, zal dat in de praktijk geen problemen opleveren.

Allebei succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Goede suggestie maar als ik per dag zo'n 15 punten heb en zo'n 21 dagen weg ben wordt dat ondoenbaar. Het reisplan zoals TomTom vroeger had was zeer gebruiksvriendelijk. Ik denk dat ik de TomTom terug stuur en een Garmin ga kopen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer