Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wanneer heeft een frequent flyer program zin?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
DejaVu
Amerika-expert

Wanneer heeft een frequent flyer program zin?

Bericht door DejaVu »

Hallo allemaal,

Heb in het verleden meegedaan met allerlei programma's maar na een tijdje vergat ik het weer en waren ze verlopen. Enfin, hoe vaak moet je vliegen om een beetje profijt te hebben van zo'n programma? Bijvoorbeeld Mileage Plus van United.
Hinko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Wanneer heeft een frequent flyer program zin?

Bericht door Hinko »

Geen idee over het vliegen maar ik spaar hoofdzakelijk voor hotels. Al meerdere malen zo hotels geboekt via BA en Icelandair.

Ik heb het idee dat je veel moet vliegen. Zeker de goedkope tickets krijg je maar 25% miles bijvoorbeeld.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Volgens mij verschilt het nogal per maatschappij. Bij bijvoorbeeld KLM krijg je op de meeste tickets zo weinig miles, dat schiet helemaal niet op. Mijn man heeft wel eens in een jaar redelijk wat intercontinentale vluchten met KLM gedaan, maar kwam toch niet aan zilver. Een jaar of 10 geleden kwam je daar veel sneller. Toen hij de afgelopen jaren regelmatig met United vloog was hij steeds al snel zilver, en kwam ook nog tot goud, hij had toen ook aardig wat miles gespaard, en gebruikt voor o.a. upgrades.
Terug in Texas!
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Het is als alleen-voor-vakantie-vliegers meestal handiger om gewoon te zoeken naar het voordeligste ticket met de beste vliegtijden, dan koppig vast te houden aan een maatschappij/alliantie waarbij je nooit veel status zal bereiken, maar wel de hoofdprijs betaalt.

Dit gezegd hebbende: ik had nog miles staan van onze KLM vlucht naar San Francisco twee jaar geleden, en die kon ik zowaar net voor ze verliepen omzetten in Bol.com cadeaubonnen. Toch weer 30 euro!
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
vinceG
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door vinceG »

Mjah wanneer heeft het zin?
Wij vliegen op zich ook niet zo heel veel, maar ik heb wel een KLM flying blue, united en Hilton account waarop ik de meeste miles spaar. In de loop der jaren toch hier en daar wel wat profijt van gehad. Zo hebben we vorig jaar bij United de vluchten vanaf SF naar Hawaii kunnen bekostigen met miles. Dit heeft ons ongeveer 3 jaar gekost om dit bij elkaar te sparen.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat de programma's in de afgelopen tijd aardig uitgekleed zijn.
Sinds dat ik een Flying blue american express card heb gaat het heel wat sneller als je deze als hoofd kaart gebruikt!
Bij alles wat ik regel voor vakantie kijk ik altijd wel of ik een account kan gebruiken om miles mee te sparen, zoals bij autohuur!

Het openen van een frequent flyer/hotelprogramma account kost niets. En we blijven hollanders!
De zegeltjes bij de supermarkt nemen we ook altijd mee :wink:
Division
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Division »

Frequent Flyer is voornamelijk voor, het woord zegt het al, mensen die veel vliegen. Of dat nou lange of korte afstanden zijn maakt niet uit. Daar rollen dan, als je voldoende vliegt, een hogere status en bijbehorende privileges bij.

Wat je beter niet kan doen is van 25 maatschappijen, die allemaal onder 1 van de 3 allianties vallen, lid worden van het FFP. Word bij voorkeur lid van 1 per alliantie en vlieg vervolgens zoveel mogelijk met maatschappijen uit die alliantie. Star Alliance is de meest nuttige alliantie voor zover reizen naar links als naar rechts. Kies vervolgens binnen de alliantie het beste programma. Als vakantieganger die 1 of 2 keer per jaar met het vliegtuig in economy op vakantie gaat duurt het jaren voordat er genoeg is gespaard voor een gratis vlucht of upgrade, want als je 4000 mijl vliegt, krijg je nagenoeg nooit 4000 miles bijgeschreven. Dat is weer afhankelijk van de boekingsklasse en maatschappij.

Miles (level of award) zijn ook weer beperkt houdbaar. Je kan bij de meeste maatschappijen die geldigheid verlengen door bijvoorbeeld bij een hotelboeking (via de website van het hotel of keten) een overnachting te boeken of, zoals bij United, iets te kopen op iTunes van 1 dollar. Bij KLM kan je alleen met vluchten verlengen dus dat is redelijk kansloos. Je miles zijn daar ook slechts 20 maanden geldig, ten opzichte van 42 maanden bij Emirates.

Ik zit voor alle vluchten naar links bij United (en vlieg met allerlei maatschappijen uit de Star Alliance) en bij Emirates voor de vluchten naar rechts. Kan ik niet met Emirates, dan wordt het een maatschappij uit de Star Alliance. Geldigheid verlengen van miles en extra sparen doe ik met hotelovernachtingen koppelen en iTunes-aankopen.

Met KLM vlieg ik eigenlijk alleen binnen Europa, die zijn buiten Europa voor mij standaard te duur. Daarnaast is het Flying Blue programma tegenwoordig zo uitgekleed dat het nagenoeg niet meer loont. Jammer genoeg kan je binnen Europa niet zogenaamde mileage runs doen, wat in Amerika heel gewoon is. Daarmee kan je in no time veel miles bij elkaar sprokkelen.
Afbeelding
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Een gratis hotelkamer is snel bij elkaar gevlogen !
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
vinceG
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door vinceG »

Bij KLM flying blue kan je tegenwoordig ook via pointshound met miles een hotelkamer boeken.
GO66
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 150

Bericht door GO66 »

Wij zijn al jaren lid van de BA Executive Club en hebben daar zilver status (2 keer business class op en naar naar Amerika). Deze status geeft ons de mogelijkheid om goede stoelen vast te leggen, maar veel belangrijker nog, toegang tot de lounge, ongeacht de reisklasse voor de kaarthouder en 1 gast. Met 3 kaarthouders in het gezin kunnen wij dus alle zes lekker in de lounge relaxen tussen vluchten door.

Alle kinderen zijn ook kaarthouder en we hebben daarnaast een "family-account". In deze account worden alle punten van het hele gezin verzameld en die kunnen ook gecombineerd worden gebruikt. Zo levert een reisje met 6 naar Amerika ons ruim genoeg punten op voor een ticket naar Londen, of voor een week of 2 autohuur. Dit krijgen we gewoon gratis bij onze vakantiereis dus!
Tevens worden er voor elk hotelverblijf bij Hilton en autohuur bij Avis punten bijgeschreven.

Door de jaren heen zijn wij erg tevreden met de Executive Club, hoewel de ruime mogelijkheden op basis van bezuinigingen langzaam wat krapper worden. Welk frequent flyer program bij wie past hangt af van de persoonlijke situatie, maar gratis punten verzamelen voor kleine extraatjes lijkt me voor iedereen interessant. Door het combineren van de punten in het gezin zoals wij doen is er al snel voldoende gespaard om ook echt iets te doen met de punten en dat is toch mooi meegenomen! Wat mij betreft altijd doen dus!
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

Hebben alle maatschappijen binnen de star Alliance hun eigen ff ? Wij vliegen de laatste jaren vaak met United/Lufthansa. Dit keer Air Canada/Lufthansa, om nu van elke maatschappij apart frequent flyer program te hebben te hebben schiet naar mijn idee niet echt op? Mijn vraag is dus, is er iets overkoepelend binnen de star Alliance??
Gast

Bericht door Gast »

Division schreef: Wat je beter niet kan doen is van 25 maatschappijen, die allemaal onder 1 van de 3 allianties vallen, lid worden van het FFP. Word bij voorkeur lid van 1 per alliantie en vlieg vervolgens zoveel mogelijk met maatschappijen uit die alliantie.
@ina: Volgens mij staat hier je antwoord toch al?
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Je kunt mijlen sparen binnen de alliantie, wij zijn ooit lid geworden van United, en afgelopen 2 jaar gevlogen met Lufthansa en dan geef je je United nummer op bij Lufthansa en krijg je daar je mijlen bijgeschreven. En zo werkt het ook met Skyteam en Oneworld.
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

Dank je Harry, denk dat ik dat dan ga doen, al kun je er ooit maar een hotelkamer mee boeken :thumbup:
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

En als je net begint: verdiep je goed in de verschillende programma's. Ook al zitten verschillende airlines bij een alliantie, de manier en snelheid van sparen is niet altijd hetzelfde. Dezelfde vlucht zal, gecredit naar het ene spaarprogramma, meer/minder/anders verdienen dan bij het andere programma. Wat de beste keuze is qua programma hangt erg af van je vlieggedrag en doelen. Zo kan het ene programma veel interessanter zijn om mijlen te sparen, terwijl je in een ander programma wellicht veel sneller status vergaart of houdt. Vlieg je veel korte afstanden of juist lange afstanden? Vlieg je over het algemeen in economy? Of juist in business? Allemaal factoren die erg van invloed kunnen zijn op de beste keuze voor een FF programma.

Binnen Skyteam is de vergelijking tussen Delta Skymiles en Flying Blue bijvoorbeeld interessant. Vlieg je veel intercontinentaal in business, bij voorkeur nog met wat connecties en haal je daardoor makkelijk 300xp per jaar dan is FB opzich de logische keuze. Je bent dan zo platinum, en als je dat 10 jaar vol houdt ben je platinum for life. Hartstikke mooi dus als je een beperkte periode in je carriere veel zakelijk vliegt in Business. Dan kun je daar de rest van je leven van profiteren. XP rollover is ook onbeperkt en er is een soft landing terugvalsysteem. Twee trips op en neer naar Zuid Amerika, waar je met enige regelmaat voor onder de 2000 euro in Business vliegt, met een route via ATL en je hebt al 240XP binnen. Een extra ritje in business naar de USA en je bent Platinum.

Maar in economy schiet het niet meer zo op bij FB met de status, en ook niet met het sparen van mijlen. Als je veel lange afstanden vliegt kan het interessanter zijn om te crediten naar Delta Skymiles. Daar ontvang je gewoon 1 kwalificatiemijl per gevlogen mijl voor de meeste vluchten in economy. Je hebt er 25k nodig voor silver, 50k voor gold en 75k voor platinum. Met een beetje nadenken over je route kun je makkelijk 12.5k mijlen binnenhalen op een retour naar de westkust. Twee keer op en neer en je bent silver. Vier keer en je bent gold.

In business gaat het bij Skymiles echter maar anderhalf (C/I/Z) of twee keer (J) zo hard, terwijl je bij Flying Blue voor alle boekingsklassen drie keer zoveel XP punten krijgt. Ook val je bij Skymiles direct helemaal terug als je in een jaar niet opnieuw kwalificeert. Terwijl dat bij FB hooguit een niveau is.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer