Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
APC (automated pasport control)
- bigoak
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 16
- Contacteer:
Re: APC (automated pasport control)
We zijn nu in het hotel in Los Angeles. We hadden een overstap op Heathrow en hebben daar geen security check gehad zoals op Schiphol gebruikelijk is. Wel moest een van ons 3-en naar een extra bagage controle. Daarna met de A380 naar Los Angeles. Iedereen, dus ook met een nieuwe ESTA, moest naar de APC automaten. Daarna naar een immigration officer waar we een vraag kregen wat we kwamen doen (vakantie). Daarna een stempel op de printout van de automaat voor de douane en in het paspoort. Binnen een kwartier stonden we bij de bagageband. Natuurlijk kan je een kruis bij de automaten op je formulier krijgen en dan mag je in de "gewone" rij aan sluiten. Al met al vonden wij het een hele verbetering.
2003/2004/2012/2013/2015/2016/2017/2018 (2x)/2019 (2x)/2022/ 2023 (2x), 2024 (2x)
2025: ??
www.bigoak67.nl
www.bigoak67.nl
Dus in LAX iedereen door de automaat als eerste? Ook de first time- come? Dat zou erg prettig zijn... ik zie het wel over 2,5e week....
Volgens mij moet inmiddels overal iedereen door de APC, tenzij je op een visum reist. Zo was het in elk geval in Houstonin juni, en heb dat inmiddels van meer vliegvelden gelezen.
Terug in Texas!
- bigoak
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 16
- Contacteer:
Ik kan op dit moment alleen oordelen over mijn eigen ervaring met LAX. Er wordt gesorteerd: Amerikanen, Visum en ESTA. Iedereen met een ESTA, nieuw of bestaand, moest naar een automaat. Daarna naar een immigration officer. Indien zonder kruis op de print dan kreeg je met de vraag: wat komt u doen? direct een stempel en Welkom in de USA. Met een kruis kreeg je de vragen die je op de automaat moest invullen nog een keer.
2003/2004/2012/2013/2015/2016/2017/2018 (2x)/2019 (2x)/2022/ 2023 (2x), 2024 (2x)
www.bigoak67.nl
www.bigoak67.nl
Met een Nederlands paspoort en een B1/B2 visum kun je ook gewoon door de APC automaten. Die vraagt dan na de reguliere paspoortscan ook om de visumpagina uit je paspoort te scannen.hemmie schreef:Volgens mij moet inmiddels overal iedereen door de APC, tenzij je op een visum reist. Zo was het in elk geval in Houstonin juni, en heb dat inmiddels van meer vliegvelden gelezen.
Oh, ok, ik zag in Houston in juni alleen dat visumhouders direct naar de balie werden verwezen, daar werden geen uitzonderingen genoemd (wat niet betekent dat ze er niet zijn).
Terug in Texas!
Tja, gewoon zelf de keuze maken als je weet dat je eligible bent om de APC terminals te gebruiken. De mensen daar staan er om aanwijzingen te geven voor reizigers die het niet zelf weten. En dan is het veel makkelijkerer om gewoon te roepen: "Citizens and ESTA left, all others right" dan om uit te leggen dat reizigers met een B1/B2 visum in een machine-readable passport wel in de APC rij mogen, maar elke andere situatie niet.
Ja, maar die uitzondering voor B-visa staat dus ook niet op de borden (want het stond deze zomer op zich gewoon duidelijk aangegeven op het vliegveld). Ik vraag me af hoe je dat zou moeten weten, als ik het google zie ik het wel op de cbp website staan, maar daar gaat echt niet iedereen vooraf kijken. Maar goed, het maakt mij ook niet uit, voorheen op L1 visum gereisd, dus nooit APC, en nu op greencard dus wel.
Terug in Texas!
Het maakt uiteindelijk niet uit. In principe is het systeem zo opgezet dat iedere reiziger altijd op de juiste plek terecht komt. Gebruik je de APC terminals terwijl je niet eligible bent? Dan krijg je automatisch het befaamde kruisje en wordt je alsnog op de ouderwetse manier behandeld. Hooguit een beetje zonde van je eigen tijd als er geen aparte rij is voor de APC bonnetjes met kruis. Mag je wel de terminals gebruiken maar doe je dat niet is het ook geen issue.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wij stapten eind juli over in Philadelphia. Iedereen moest toen van de immigration in de rij gaan staan, niks APC. Kan dus ook gebeuren. Rij ging toen wel heel vlot.
Martin
Martin
Ik kreeg vandaag op JFK bij de automaat meteen een melding dat mijn paspoort zou verlopen binnen de maximale verblijftijd - wat inderdaad zo is, vervaldatum is begin december,dus minder dan 90 dagen. Kreeg niet eens een papiertje met een kruis en moest meteen door naar een beambte.
Diezelfde man nam trouwens ook het blauwe customs formulier in, is dat nieuw? Twee jaar geleden in Atlanta moesten we daar na het ophalen van de koffers nog voor in een (gigantische) rij gaan staan.
Diezelfde man nam trouwens ook het blauwe customs formulier in, is dat nieuw? Twee jaar geleden in Atlanta moesten we daar na het ophalen van de koffers nog voor in een (gigantische) rij gaan staan.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 21
Vandaag in Seattle dankzij de APC binnen 1 uur na landing in de huurauto. Skip the counter bij Alamo werkt dan ook wel lekker.
- Almere vak V
- Amerika-expert
Van al die keren dat ik nu (alleen) geweest ben nog nooit direct door de APC kunnen gaan. Maar heeft volgens mij ook te maken met hetgeen je ingeeft of je voedingsmiddelen bij hebt. Dat heb ik namelijk altijd voor onze vrienden. Standaard altijd een kruis. Tenminste in Seattle. Maar dan heb je wel weer een bypass zodat je toch sneller doorgaat. Kijk altijd vantevoren hoe de rijen zijn. Anders neem ik de moeite van de APC niet eens meer.
Hoe het in Portland was de laatste keer kan ik me niet eens meer herinneren. Weet niet eens of ze daar APCs hadden
Maar daar ben je dan ook bijna altijd met een kwartiertje klaar.
Maar het snelste ben ik altijd als ik met mn gehandicapte dochter ben. Dan maakt het blijkbaar niks uit dat je een koffer vol kaas, maynonaise, pindasaus en stroopwafels hebt. Snap er dan ook nog steeds niks van. De laatste keer in april op Seattle maakte ze het helemaal bont. Werden we als eerste uit het vliegtuig gehaald om voor haar de belasting tot het minimale te beperken. Direct overal langs mogen lopen. Returning ESTA. Stempeltjes zetten. Ze wilden alleen weten wanneer we weer terug gingen. Geen foto, geen vingerafdrukken. Mijn vrouw met onze dochter samen met de begeleiding koffers ophalen. Ik samen met mn andere dochter auto ophalen. Skip the counter bij Alamo en binnen 40 minuten waren we van het vliegtuig in de auto op de I5.
Hoe het in Portland was de laatste keer kan ik me niet eens meer herinneren. Weet niet eens of ze daar APCs hadden

Maar daar ben je dan ook bijna altijd met een kwartiertje klaar.
Maar het snelste ben ik altijd als ik met mn gehandicapte dochter ben. Dan maakt het blijkbaar niks uit dat je een koffer vol kaas, maynonaise, pindasaus en stroopwafels hebt. Snap er dan ook nog steeds niks van. De laatste keer in april op Seattle maakte ze het helemaal bont. Werden we als eerste uit het vliegtuig gehaald om voor haar de belasting tot het minimale te beperken. Direct overal langs mogen lopen. Returning ESTA. Stempeltjes zetten. Ze wilden alleen weten wanneer we weer terug gingen. Geen foto, geen vingerafdrukken. Mijn vrouw met onze dochter samen met de begeleiding koffers ophalen. Ik samen met mn andere dochter auto ophalen. Skip the counter bij Alamo en binnen 40 minuten waren we van het vliegtuig in de auto op de I5.
Zodra je aangeeft iets bij te hebben dat langs customs moet krijg je gegarandeerd een kruis met code "DR" erop geprint: Declaration Referral.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 10
Afgelopen zaterdag op detroit overstap. Direct naar APC zonder wachtrij, daarna moest iedereen nog langs een officer die een stempel zet. Hele proces was nog geen 10 minuten. Ook geen customs formulier, die vragen stonden in het apc proces.
Nadeel hiervan is dat je dan op je bagage moet gaan staan wachten

Wij waren met 3 in Miami vorige maand en ik ben de enige die al eens in de US was geweest. APC was ook verplicht denk ik.. Er stonden onderweg al een stuk of 5 machines, daar maar direct gestopt en geprobeerd (wat een geluk, in de hal verder door stonden huge lines eerst voor APC daarna voor douane!!)Bushmaster schreef:In principe kan je met Esta altijd via de machines,
onze ervaring vorig jaar met een nieuwe Esta en de APC, dat je een groot kruis op je "kassabon" krijgt en alsnog via de "ouderwetse" methode verder moet.
reken je dus niet rijk qua tijdsbesparing, waarschijnlijk gaan de oude Esta's goed, en moeten de nieuwe Esta's alsnog aansluiten in de rij.
Ik mocht door, zelfde paspoort van toen, maar andere ESTA. De 2 anderen gewoon een kruis omdat het hun eerste keer was.
Maar omdat ik had ingevuld dat ik met iemand van het gezin reisde, moesten we toch alledrie nog in de rij.
Wij hadden afgelopen zondag precies hetzelfde op JFK. Vanaf het bericht ‘stoelen riemen los’ stonden we binnen 10min bij de bagageband.vinceG schreef:Afgelopen zaterdag op detroit overstap. Direct naar APC zonder wachtrij, daarna moest iedereen nog langs een officer die een stempel zet. Hele proces was nog geen 10 minuten. Ook geen customs formulier, die vragen stonden in het apc proces.
[2016] Zuidwest Amerika
[2017] Philadelphia, Washington DC, Boston & New York
[2018] Deep South
[2017] Philadelphia, Washington DC, Boston & New York
[2018] Deep South
Afgelopen zaterdag overstap in Detroit, beambte vertelde dat ik via de APC moest, ook al had ik nieuw paspoort en ESTA. Zat er naast, daarna in een enorme rij met chinezen, uiteindelijk een goede anderhalf uur in de rij gestaan en net de vlucht gehaald. Goede 10 minuten vragen gehad, m'n vriendin hetzelfde, hoe het mogelijk was dat we een maand op vakantie gingen en of we niet toch aan het werk gingen. Vond hij maar raar. Uiteindelijk mochten we wel naar binnen, binnenlandse vlucht daarna was erg soepel, also je op de trein stapt.
Gisteren in LAX moest iedereen door de APC dus in de rij, ook kreeg bijna iedereen een kruis....en dan mag je achteraan de tweede rij gaan staan, deze duurde ruim een uur voordat je een douanemeneer spreekt. Dan naar de volgende rij om met je bagage je gekruiste formulier af te geven.... beetje omslachtig systeem en of ik het nu zo'n waterdicht systeem vindt?? Nope.
Maar goed, op Schiphol moet je altijd een uur op je koffer wachten dus wat zeuren we nou... In LAX duurde het zo lang dat iemand alle koffers al van de band had gehaald, goeie service...
Maar goed, op Schiphol moet je altijd een uur op je koffer wachten dus wat zeuren we nou... In LAX duurde het zo lang dat iemand alle koffers al van de band had gehaald, goeie service...
Als je op de Tom Bradley terminal binnenkomt dan is er echt de keuze tussen twee rijen. Boven de gang hangen de bordjes. Niet eligible mensen worden geacht rechts langs die APC terminals te lopen en daar de rij in te gaan. De overige mensen naar de terminals. Er staan er echt genoeg.
Een kruis krijg je alleen maar als je:
- niet eligible bent (geen US citizen, ESTA traveler of B1/2 visum) - dan had je dus eigenlijk direct in de reguliere rij moeten gaan staan)
- /of/ (maar dat is niet helemaal zeker) op dit paspoort nog niet eerder in de US geweest bent
- /of/ je een van de declaration vragen met "yes" hebt beantwoord,
- /of/ dat je een steekproef hebt
- /of/ dat je niet gematched kunt worden aan de passagierslijsten van een binnengekomen vliegtuig
- /of/ dat de vingerafdrukken of foto niet goed genomen kunnen worden
In alle andere gevallen zou je PG moeten krijgen.
Een kruis krijg je alleen maar als je:
- niet eligible bent (geen US citizen, ESTA traveler of B1/2 visum) - dan had je dus eigenlijk direct in de reguliere rij moeten gaan staan)
- /of/ (maar dat is niet helemaal zeker) op dit paspoort nog niet eerder in de US geweest bent
- /of/ je een van de declaration vragen met "yes" hebt beantwoord,
- /of/ dat je een steekproef hebt
- /of/ dat je niet gematched kunt worden aan de passagierslijsten van een binnengekomen vliegtuig
- /of/ dat de vingerafdrukken of foto niet goed genomen kunnen worden
In alle andere gevallen zou je PG moeten krijgen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 334 Reacties
- 67598 Weergaves
-
Laatste bericht door Bart80