Over een paar weken vertrekken we naar het Noordoosten van de USA voor een korte reis. We hebben een auto (Full Size SUV) gehuurd bij Alamo (skip the counter geregeld). Een paar vraagjes heb ik daarover:
1) Op welke punten controleren jullie de auto bij ontvangst? Mocht ik een krasje missen bij het rondlopen, dan neem ik aan dat dat geen probleem is omdat ik verzekerd ben (CDW met Extended Liability, Alamo Gold)? Ik vraag me af of ik echt de auto minutieus moet nalopen en elk krasje moet laten rapporteren.
2) Ik heb een Toll transponder gehuurd bij Alamo (ophalen in Boston), nu ik skip the counter heb, waar kan ik die dan ophalen? Moet ik dan alsnog langs de counter, of krijg je deze bij het uitrijden?
Ik heb nog nooit ook maar enige aandacht besteed aan de staat van de huurwagen, met dien verstande dat je natuurlijk wel even kijkt of alles functioneert e.d. Echte carrosserieschade zie je van ver, dat verdient gene bijzondere aandacht. Als je gewoon een oog erover laat gaan en niets opmerkt volstaat het. Nog nooit ook maar enig probleem gehad bij het inleveren.
De transponders zitten meestal reeds in de wagens in een doosje dat je moet openen om de transponder te activeren.
Ik check:
- kilometerstand (niet teveel, bij voorkeur ergens tussen 5000 en 10000 mijl).
- oliestand
- reservewiel aanwezig
- krik aanwezig
- reservesleutel aanwezig
- even een blik onder de wagen op opvallende zaken (b.v. dat de beschermplaat eraf gereden is)
- bandenprofiel en welke banden
- verlichting / richtingaanwijzers / stoplichten
- boekje aanwezig
- zitafstand tot stuur voldoende (bij vrij lang) en dat stoel en stuur goed instelbaar is
- automatische airco, en dat deze 't goed doet
- niet al te veel zand aanwezig (teken dat er offroad mee gereden is)
De volgende ochtend check ik ook nog even de druk van de banden bij een Walmart Tire Center (kunnen ze er meteen wat aan doen indien 't 'mis' is).
Zoals al geschreven kijkt er nagenoeg niemand naar krasjes of beschadigingen. Zowel bij ophalen als terugbrengen wordt er door Alamo ook niet naar gekeken: je bent immers volledig verzekerd dus het maakt niemand iets uit.
Dus let voor je eigen gemak naar de punten die Arno heeft opgesomd.
Fijne vakantie!
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
Zoals al geschreven kijkt er nagenoeg niemand naar krasjes of beschadigingen.
Nou... sinds ik zowel in Curacao als op Malta een bal meekreeg die alleen maar uit deuken en bulten bestond (wel 10+jaar geleden en toen werkte het nog wat anders dan nu) loop ik wel altijd even een rondje om grote krassen en dergelijke uit te sluiten. Maar de huurautos, zeker in westerse landen zijn over het algemeen prima qua uiterlijk. Bandenspanning heb ik tot nu toe tijdens elke Amerika vakantie wel een keer nagekeken. Verder eigenlijk nooit geen grote problemen met de auto
Ik controleer net als Arno wel op een reservewiel en krik en of de auto schoon is. Ook controleer ik de kmstand met de beurtkm stand links in de voordeur. En aangezien de gemiddelde huurbak in amerika wat groter is dan mijn eigen voiture hier en bv de dagverlichting al meer licht geeft dan mijn koplampen controleer ik ook altijd even wat technische zaken. Hoe (en vooral waar) zitten de lampen, dat motorkap open haakje en aan welke kant zit de tankdop
Misschien niet bij iedereen bekend maar op benzine meter kun je door middel van een driehoekje zien aan welke kant de tankdop zit. Voorkomt dat je aan de verkeerde kant van een benzinepomp stopt.
Rudolfje schreef:Misschien niet bij iedereen bekend maar op benzine meter kun je door middel van een driehoekje zien aan welke kant de tankdop zit. Voorkomt dat je aan de verkeerde kant van een benzinepomp stopt.
Oh zeker dat dat wel 100% klopt ...het driehoekje of de kant waar de slang zit bij de afgebeelde benzinepomp bij de meter op het dashboard geeft wel degelijk aan aan welke kant de vulopening voor de brandstof zit.
Oh zeker dat dat wel 100% klopt ...het driehoekje of de kant waar de slang zit bij de afgebeelde benzinepomp bij de meter op het dashboard geeft wel degelijk aan aan welke kant de vulopening voor de brandstof zit.
Nee klopt geen 100%. Ik dacht ook altijd van wel maar ik heb nu zelf een auto waarbij het niet klopt.
2025 juli/aug. 3,5 weken Seattle - Zuidwest Canada
2017 juli/aug. 6 weken ronde vanuit Portland
2014 april/mei 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei 2,5 week LA - SF en 1 week Miami/Florida Keys
Bushmaster schreef:controle van:
- aantal mijlen
- navigatie aanwezig
- min. twee sleutels
Navigatie is mooi meegenomen maar niet in elke auto aanwezig.
Aantal mijlen? Who cares...het is een huurauto...auto’s met meer dan 25k-40k mijl is echt een uitzondering bij een fatsoenlijk verhuurbedrijf. Iedereen die zich zorgen maakt over aantal mijlen van een huurauto is een enorme pietlut....verkoop je je eigen auto ook bij 50k kilometers?
Minimaal twee sleutels? Ik heb vaak een auto meegekregen met maar 1 sleutel en een noodsleutel waarmee je alleen de auto kunt openen (starten via startknop)....waarom zou je twee of zelfs drie sleutels mee willen krijgen?
Dan vraag ik me af wat voor auto je rijdt en hoe dat er dan uitziet op je display.
Dit betreft mijn Mazda 323F, op display zie je hetzelfde als bij andere auto’s, een benzinepompje met een driehoekje aan een kant. Maar dus niet aan de kant waar de vulopening zit.
2025 juli/aug. 3,5 weken Seattle - Zuidwest Canada
2017 juli/aug. 6 weken ronde vanuit Portland
2014 april/mei 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei 2,5 week LA - SF en 1 week Miami/Florida Keys
Zit de tankopening van een Mazda 323f niet aan de linker kant en die van een Renault kangoo aan de rechterkant (als je achter de auto staat?).
Heeft ook te maken met het land waarin de auto gefabriceerd wordt. Bij een auto waar links wordt gereden zit de tankopening meestal links (en ook de uitlaat meestal rechts), bij een auto uit een land waar rechts wordt gereden zit de uitlaat meestal links en de vulopening meestal rechts.
Terpies schreef:
Heeft ook te maken met het land waarin de auto gefabriceerd wordt. Bij een auto waar links wordt gereden zit de tankopening meestal links (en ook de uitlaat meestal rechts), bij een auto uit een land waar rechts wordt gereden zit de uitlaat meestal links en de vulopening meestal rechts.
Hele interessante theorie. Nooit van gehoord ook. Waar heb je dit gelezen?
Een Mazda is primair gericht op de thuismarkt, dus Japan, en daar wordt links gereden, dus zit tankdop meestal links.
Overigens kwam ik dit artikel ook tegen waarin de geschiedenis van het waarom links rijden wordt verteld....grappig dat men bv in Zweden pas in 1967 rechts is gaan rijden.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.