Alle internationale vluchten komen aan op concourse E of F. Welke van de twee dat wordt ligt aan de airline die je vliegt. Vlieg je DL, dan kom je meestal binnen op E. Voor de meeste andere airlines is F de normale plek. Maar het is geen garantie. Soms komen er wel eens DL vluchten binnen op F (wellicht was er dan geen E-gate meer vrij) en de KL vlucht AMS-ATL komt ook wel eens op een E-gate binnen.
Beide concourses/terminals hebben hun eigen immigration hal. Die in E is specifiek bedoeld voor mensen die aankomen op E en een connectie hebben. Die is over het algemeen minder druk. Immigrations in F verwerkt zowel alle passagiers met eindbestemming Atlanta (of ze nu op E of op F binnenkomen), al ook alle passagiers die binnenkomen in F en een connectie hebben.
Dus:
Aankomst op F-gate: je gaat door immigrations in F
Aankomst op E-gate en eindbestemming Atlanta: je gaat door immigrations in F
Aankomst op E-gate en connectie: je gaat door immigrations in E
Immigrations hoeft echt niet lang te duren. Zorg dat je niet achteraan loopt. Zodra je het toestel uit bent: direct doorlopen. Geen toiletstops oid. En bij immigrations volg je de route voor "ESTA/B1-B2". Je komt dan bij de zogenaamde "APC kiosks" uit. Dat zijn automaten waar je je paspoort scant, daarna wat vragen beantwoordt. De automaat leest vervolgens je vingerafdrukken en maakt een foto. Daarna print die een bonnetje. Met dan bonnetje loop je vervolgens langs een immigrations officer die je soms nog wat vragen stelt, soms ook niet. Je kunt met de hele familie een kiosk gebruiken, en ook samen naar de immigrations officer toe.
Nadat je door immigrations volg je (in F) de bordjes voor "connections". In E volg je gewoon de enige mogelijke route, iedereen die daar door immigrations gaat heeft immers een connectie. Je pakt je ingecheckte bagage van de band, loopt langs de douane (en zolang je niets aan te geven hebt kun je gewoon doorlopen) en dropt daarna die bagage direct weer af op de speciale band voor connecties. Dat kost verder geen tijd. Daarna moet je nog een keer door security. Meestal staat daar geen rij die langer is dan een minuut of 5.
Dat hele proces kost, normaal gesproken, maximaal zo'n 20 tot 30 minuten. Maar natuurlijk zijn er soms extremen en kan het langer duren, waarbij die kans in terminal F een stuk groter is dan in E. Soms gaat het veel sneller (heb regelmatig direct door kunnen lopen in ATL), maar goed, dan sta je alsnog na immigrations te wachten tot je bagage op de band komt.
Maar goed, als je uiteindelijk door security bent dan ben je vrij om de hele luchthaven door te bewegen. ATL is erg eenvoudig qua layout. Het zijn 7 "concourses" die achter elkaar liggen. De eerste is T, dan A, B, C, D, E en uiteindelijk F. Zowel aan de T-kant als aan de E-kant is een ingang en uitgang (aan de T-zijde is het de domestic terminal, aan de F-zijde de international terminal), maar daar heb je als passagier met een connectie niets mee te maken.
Onder de grond loopt een treintje die in een rechte lijn rijdt tussen T en F en stopt op alle terminals. Dat is een automatisch treintje. Het kost in totaal ongeveer 10 minuten om helemaal van F naar T te rijden of andersom. Dat zit hem niet zozeer in de afstand (het is telkens 300 meter oid tussen de terminals), maar het treintje staat op alle terminals een minuutje oid stil. Je kunt ook lopen. In de tunnel is tussen de twee tracks van de treintjes in gewoon een wandelroute. Bij stevig doorstappen kost het je ongeveer 20 minuten om helemaal van F naar T te lopen.
In elke concourse gaat een roltrap omhoog. Je staat dan in het midden van de concourse, met winkeltjes en restaurants. Zowel naar links als naar rechts loopt de gang met gates.
Om een idee te krijgen, zie google maps:
https://www.google.com/maps/place/Harts ... 84.4277001
Stel dat je aankomt op E en je vertrekkende vlucht vertrekt vanaf gate A15. In dat geval:
1. volg je na aankomst op E de bordjes "connections".
2. Je komt in de immigrations hal. Daar wordt je naar de APC kiosks toegeleid. Je scant je paspoort, beantwoord de diverse vragen en laat het apparaat je vingerafdrukken en foto nemen. Met het bonnetje (waar hopelijk een foto en code "PG" op staat) ga je in de rij staan. Je geeft je bonnetje aan de immigrations officer en je bent het land binnen. Heb je onverhoopt een kruisje, dan zul je in een andere rij moeten en krijg je wat meer vragen. De oorzaken daarvoor kunnen divers zijn: mismatch op informatie, steekproef, etc.
3. Je gaat de roltrap af, kijkt op het bord op welke band de bagage voor jouw vlucht ligt en loopt naar die band
4. Je pakt je koffer, loopt langs de douane, en in de volgende hal zie je rechts twee plekken waar je je bagage weer kunt inleveren. Dat doe je.
5. Daarna ga je in de rij voor security. Dat zal misschien 5 minuutjes duren.
6. Na security volg je de bordjes voor "Gates T-A-B-C-D-F". Je gaat dan de roltrap af en staat direct op het perron voor het treintje.
7. Je stapt in aan de goede kant (dus de trein die naar T-A-B-C-D gaat, niet de andere kant die naar F gaat). De wachttijd tussen twee treintjes is ca 2 minuten.
8. Je stapt uit bij concourse A
9. Je loopt de roltrap op. Bovenaan volg je de bordjes voor gate A15. Dat is vanaf de roltrap zo'n 75 meter lopen.
Als je eenmaal door security bent is het echt maximaal 15 minuten om bij je volgende gate te komen, worse case scenario. 10 minuten met het treintje als je helemaal van F naar T moet en 5 minuten lopen als je bij de buitenste gate moet zijn. De verste gates zijn telkens 300 meter uit het midden van de concourse.