Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
GideonW
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door GideonW »

roelb schreef:
09 jul 2019, 12:56
Bijzonder systeem trouwens, die belgische nummers. Vanuit identiteitsfraude perspectief totaal ongeschikt. En ook qua schaalbaarheid erg bijzonder, met een maximum van 1000 nieuwe nummers per dag. Wie dat ooit verzonnen heeft zat in het verkeerde vakgebied.
Het nationale identificatienummer is in lang niet alle landen bedoeld als een geheim iets of als een "sleutel" tot iemands identiteit. In de VS (SSN) is dat wel zo, in Nederland weet men het niet zo goed (aan de ene kant moet je het geheim houden, maar aan de andere kant moeten ZZPers het op hun website e.d. zetten in de vorm van hun BTW-nummer), maar er zijn genoeg landen waar het nummer een soort equivalent is van een naam, maar dan zonder eventuele ingewikkelde spelling of de kans dat twee mensen dezelfde hebben. In dergelijke landen is het publiekelijk delen van dit nummer dan ook geen probleem.

En een korte zoektocht leert dat er in België zo'n 300 kinderen per dag geboren worden. Dat betekent dat 1000 unieke nummers per dag meer dan ruim genoeg is. De kans dat op een dag meer dan 400 kinderen geboren worden is al kleiner dan 1 op 1 miljoen. De kans dat er meer dan 1000 geboren worden is volstrekt verwaarloosbaar.

Donnadonny schreef:
09 jul 2019, 13:00
U.S. POINT OF CONTACT INFORMATION:

Ik vermoed dat ze onze verblijfplaats bedoelen

of bedoelen ze gewoon mijn gsm nummer ?
Daar moet je een contact persoon in de VS neerzetten. Als je niemand kent, dan vul je "Do Not Know" in of je doet wat de meeste toeristen doen: De naam van het hotel invullen waar je na aankomst verblijft. Als dit nog niet bekend is, dan gewoon "Do Not Know".
Donnadonny
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Donnadonny »

ja ok thanks guys, ik denk gelukt

:crazy: :crazy: :crazy:
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

GideonW schreef:
09 jul 2019, 13:15
En een korte zoektocht leert dat er in België zo'n 300 kinderen per dag geboren worden. Dat betekent dat 1000 unieke nummers per dag meer dan ruim genoeg is. De kans dat op een dag meer dan 400 kinderen geboren worden is al kleiner dan 1 op 1 miljoen. De kans dat er meer dan 1000 geboren worden is volstrekt verwaarloosbaar.
En over 10 jaar? Of over 100 jaar? Bij het ontwerpen van informatiesystemen is schaalbaarheid een overweging die altijd, bij elke ontwerpbeslissing, aanwezig moet zijn. Als baseline 30 tot 40% van je capaciteit in een identificatienummer gebruiken is een garantie op problemen in de toekomst. Bevolking groeit, geboortecijfers fluctueren. En het mooie is dat het ook niets extra's had gekost om een variant te verzinnen die wel echt schaalbaar is. Een nummer van 1-999 opslaan kan in 10 bits. Maar in de meeste implementaties zal het in 16 of zelfs 24 of 32 bits worden opgeslagen. In diezelfde ruimte kun je ook 65k tot 4M unieke nummers opslaan. En als je de tekstuele representatie van zo'n nummer niet langer wilt maken had je er ook voor kunnen kiezen om voor de encoding van dat volgnummer niet alleen cijfers te kiezen, maar ook A-Z (zonder O of I e.d.). Dan kom je al nel op 40k mogelijkheden.

Voor wat betreft herleidbaarheid dacht men daar vroeger anders over dan nu. Maar feit is dat we steeds meer zaken op afstand regelen, en dat dit soort nummers toch vaak, ook al zijn ze zo niet bedoeld, gebruikt worden als vorm van identificatie. Dan is het niet heel handig dat die zo makkelijk te herleiden is. Ook het feit dat geslacht vastgelegd is in het nummer en dat daarin slechts 2 opties zijn is een ontwerpbeslissing waar je op dat moment ook al vraagtekens bij had kunnen zetten. Want er zijn altijd al mensen geweest met kenmerken van beide geslachten waar de juridische status niet direct bij de geboorte bekend is. Het is ook een onnodige koppeling van nummer met een losstaand kenmerk, waarom zou je dat willen?

Voor wat betreft de NL BTW nummers van ondernemers die hun onderneming niet als aparte rechtspersoon drijven: tja, vanaf dag 1 (2006, toen de EU richtlijn van kracht werd) is daar kritiek op geweest. Op dat moment had de fiscus gewoon direct een niet-herleidbaar, uniek nummer moeten verzinnen ipv van het interne (toen nog SOFI-) nummer te gebruiken voor die Europese identifier. Een keuze voor "gemak" die uiteindelijk voor veel ellende en ook fraude heeft geleid. Sowieso is bij het opstellen van die richtlijn ook in Brussel niet goed nagedacht over toekomstig misbruik. Systemen zoals VIES en de koppelingen tussen de belastingdiensten in de diverse lidstaten zijn pas veel later beschikbaar gekomen en het resultaat is dat "btw-carrouselfraudefraude" is toegevoegd aan onze vocabulaire (en vast ook aan de Van Dale) ;-).

Maar goed, heel erg off-topic ;-).
Donnadonny
Amerika-ontdekker

GE MEMBERSHIP
ARE YOU A MEMBER OF THE CBP GLOBAL ENTRY PROGRAM?

Ik heb nee geantwoord telkens,

maar ik denk dat ik ja had moeten antwoorden?
GideonW
Amerika-ontdekker

Bericht door GideonW »

Donnadonny schreef:
09 jul 2019, 14:13
GE MEMBERSHIP
ARE YOU A MEMBER OF THE CBP GLOBAL ENTRY PROGRAM?

Ik heb nee geantwoord telkens,

maar ik denk dat ik ja had moeten antwoorden?
Nee is het goede antwoord. Global Entry is een speciaal programma voor mensen die vaak naar de VS reizen. Als je daar lid van was, dan was je hier niet om vragen te stellen over het ESTA proces :)
Donnadonny
Amerika-ontdekker

Oké thanks everybody !!

:thumbup:

Enkel nog betalen.....maar dat zal wel lukken :)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Donnadonny schreef:

Er staat toch boven elke vraag een vraagteken waar je een toelichting op de vraag ziet?

Marianne
Donnadonny
Amerika-ontdekker

Martin & Marianne schreef:
09 jul 2019, 15:03
Donnadonny schreef:

Er staat toch boven elke vraag een vraagteken waar je een toelichting op de vraag ziet?

Marianne
Ja inderdaad wis maar deze zestig bladzijden :wink:
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Martin & Marianne schreef:
09 jul 2019, 15:03
Of je klikt gewoon Nederlands aan voor de Nederlandse versie van de aanvraag... :clap:
Gast

Bericht door Gast »

Hele verhalen weer sinds ik hier terug kom. Net aangekomen in hotel Seattle. De reis is voor mij bijzonder soepel verlopen. De bagage check op Schiphol werd door een super aardige Amsterdamse man gedaan. Toen ik aankwam in Seattle zouden we naar de APC gaan maar toen moesten we via een normale concours. Een grote puinhoop. Een Nederlander mopperde dat het een derde wereldlland is. Maar de immigration officier die ik kreeg was super aardig. Goed gesprek gehad en ook beetje gelachen. Hij liet mij meteen toe en ik hoefde dus niet naar secondary. In Amerika kennen ze mij blijkbaar ook. Bagage controle was lang wachten maar stelde voor mij niets voor: kaart was oké werd niet naar gekeken, mocht door en paspoort werd terug gegeven en kaart in gehouden en next in line. Het leek dit keer wel alsof ik Canada in kwam.
Kimmie93
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Kimmie93 »

Goedemiddag,

Ook ik loop vast tijdens het invullen van het formulier.

Ik ben geboren in België uit een Belgische vader en Nederlandse moeder. Na enkele maanden zijn wij verhuisd naar Nederland en hier ben ik altijd gebleven. Ik heb zelf dus ook nooit een Belgisch paspoort/id gehad.

Nu wordt er gevraagd naar de tweede nationaliteit en vermoed ik dat ik moet aangeven ja met als rede geboorte.

Iemand hier ervaring mee?
GideonW
Amerika-ontdekker

Bericht door GideonW »

Kimmie93 schreef:
10 jul 2019, 14:12
Goedemiddag,

Ook ik loop vast tijdens het invullen van het formulier.

Ik ben geboren in België uit een Belgische vader en Nederlandse moeder. Na enkele maanden zijn wij verhuisd naar Nederland en hier ben ik altijd gebleven. Ik heb zelf dus ook nooit een Belgisch paspoort/id gehad.

Nu wordt er gevraagd naar de tweede nationaliteit en vermoed ik dat ik moet aangeven ja met als rede geboorte.

Iemand hier ervaring mee?
Gewoon België als 2e nationaliteit opgeven met "Birth" als methode waarmee je deze nationaliteit gekregen hebt. Dubbele nationaliteiten zijn niet zo heel bijzonder en het zal vaak genoeg voorkomen dat iemand die bij geboorte 2 nationaliteiten kreeg een geboorte-nationaliteit als 2e nationaliteit opgeeft.
KaiserVonB
Amerika-newbie

Bericht door KaiserVonB »

Hi ik ben geboren in de US en heb er tot mijn 3e gewoond. Nu ga ik naar 25 jaar weer terug naar de US en is mijn ESTA afgewezen. Toen ik heb er gewoond woonden mijn ouders op basis van visum voor hun werk. Heeft dit gevolgen zodat ik nu altijd een visum moet aanvragen of zijn ze bang dat ik overstay?
GideonW
Amerika-ontdekker

Bericht door GideonW »

KaiserVonB schreef:
11 jul 2019, 11:35
Hi ik ben geboren in de US en heb er tot mijn 3e gewoond. Nu ga ik naar 25 jaar weer terug naar de US en is mijn ESTA afgewezen. Toen ik heb er gewoond woonden mijn ouders op basis van visum voor hun werk. Heeft dit gevolgen zodat ik nu altijd een visum moet aanvragen of zijn ze bang dat ik overstay?
Als je in de VS geboren bent, dan ben je Amerikaans staatsburger en moet je met je Amerikaanse paspoort reizen van en naar de VS. Je hebt dan geen ESTA of visa nodig.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Als je esta afgewezen is dan zul je in principe nooit meer op een esta reizen. Welke nationaliteit heb je, je bent in de US geboren lees ik.
KaiserVonB
Amerika-newbie

Bericht door KaiserVonB »

mtl schreef:
11 jul 2019, 11:42
Als je esta afgewezen is dan zul je in principe nooit meer op een esta reizen. Welke nationaliteit heb je, je bent in de US geboren lees ik.
Ik heb de Nederlandse nationaliteit, op mijn 18e daarvoor gekozen.
Misschien dat ik nog steeds de Amerikaanse nationaliteit heb ga eens bellen dankjewel voor je snelle reactie.
Almere vak V
Amerika-expert

KaiserVonB schreef:
11 jul 2019, 11:57
Misschien dat ik nog steeds de Amerikaanse nationaliteit heb ga eens bellen dankjewel voor je snelle reactie.
Ik kan me vergissen. Maar volgens mij moet je serieus je best doen om van je Amerikaanse nationaliteit af te komen. Op de legale manier volgens mij als je jezelf verkiesbaar stelt voor bepaalde politieke functies in een ander land. Op de minder legale manier als je jezelf bezig houdt met niet gewenste activiteiten in landen waar Amerika niet echt gecharmeerd van is. Hoe en wat kan je zelf wel invullen.

In alle andere gevallen blijf je volgens mij altijd je Amerikaanse nationaliteit houden. En is het nu simpelweg een kwestie van een paspoort aanvragen. Ik denk dat daarom je ESTA ook geweigerd is.
GideonW
Amerika-ontdekker

Bericht door GideonW »

Almere vak V schreef:
11 jul 2019, 12:18
KaiserVonB schreef:
11 jul 2019, 11:57
Ik kan me vergissen. Maar volgens mij moet je serieus je best doen om van je Amerikaanse nationaliteit af te komen.
Je kunt ook gewoon naar het consulaat en een process starten om van de nationaliteit af te komen. Is wel een langlopend process (er zijn flinke wachttijden) en het kost zo'n €2000. Maar dat is de standaard methode om van de Amerikaanse nationaliteit af te komen.

Andere methoden, zoals jezelf verkiesbaar stellen in een ander land, zijn vooral bedoeld voor de Amerikaanse overheid om een stok achter de deur te houden om de nationaliteit af te nemen van iemand die een politiek lastige situatie veroorzaakt.

Anyway, voor KaiserVonB is het nu inderdaad gewoon zaak om een Amerikaans paspoort aan te vragen op het consulaat (en zich vast in te lezen in de Amerikaanse belastingaangifte en dergelijke festiviteiten). Zodra dat paspoort binnen is, kan hij zonder iets te regelen (behalve een vliegticket) naar de VS vliegen. Ik vermoed dat in dit geval het ESTA is afgewezen vanwege de plaats van geboorte. Omdat iedereen die in de VS geboren is automatisch Amerikaans is, zal het systeem er bij een Amerikaanse geboorteplaats direct vanuit gaan dat het gaat om een Amerikaans staatsburger en die kunnen (en hoeven) geen ESTA krijgen.
Almere vak V
Amerika-expert

GideonW schreef:
11 jul 2019, 13:19
en het kost zo'n €2000
Dat bedoel ik met serieus je best doen... :wink:
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Er is helemaal geen kiesmoment. Als jij geboren bent in de VS, en nooit daadwerkelijk afstand hebt gedaan van je Amerikaanse nationaliteit (en dat is inderdaad een heel proces, en kost geld, dus als je dat hebt gedaan zou je je dat wel moeten herinneren), ben je nog steeds Amerikaans. En Amerikanen kunnen alleen met een Amerikaans paspoort de VS in en uit, dus loggisch dat je esta afgekeurd is.

Sowieso zaak om hier achteraan te gaan, als je geen SSN hebt zal je Nederlandse bank daar op een gegeven moment om vragen,er zijn op dit moment veel mensen die hierdoor in de problemen raken en bijvoorbeeld geen hypotheek kunnen krijgen, of hun bankrekening dreigen kwijt te raken.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer