Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

KLM weigert premium select

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
carooltje
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20

KLM weigert premium select

Bericht door carooltje »

Hi allemaal,

Afgelopen weekend heb ik onze KLM vouchers (zie post van een tijdje terug) ingezet en weer een mooie reis naar Florida geboekt (op de site van KLM). De prijs van de vliegtickets was oke. Heb wel eens beter gezien, maar ook slechter. Wat mij echter over de streep trok om te boeken is dat bij de terugreis (uitgevoerd door Delta) bij klasse 'premium select' stond. Dit staat ook zo in mijn boekingsbevestiging.

Bij het selecteren van de stoelen (op de Delta site) konden we echter geen 'premium select' stoelen selecteren. Via de chat had ik contact met KLM; de stoelen zouden nog niet beschikbaar zijn. Ik moest over een paar weken nog maar eens contact opnemen. Omdat de vlucht wordt uitgevoerd door Delta, toch ook maar even contact gehad met Delta. Zij lieten mij weten dat er 'slechts' main cabin tickets zijn geboekt. Ik weer terug naar KLM, waar nu ineens ook het verhaal van Delta werd bevestigd. Geen beweging in te krijgen: het stond simpelweg fout in mijn boekingsbevestiging en ik had ook niet voor premium select betaald.

Het is toch gek dat KLM hier op terugkomt terwijl het in mijn boekingsbevestiging staat? Ook bij het boeken op de site stond er op iedere pagina 'premium select' bij de vluchten. Ik denk ook dat ik anders nog even had gewacht met boeken van de tickets, zoals gezegd was de prijs voor main cabin oke maar niet fantastisch. Ik heb al een klacht bij KLM ingediend, maar begrijp dat dit lang kan duren...

Heeft iemand dit ook wel eens gehad of tips om hier mee om te gaan? Of vinden jullie dat ik mij om niks druk maak?

Alvast bedankt :)
dejong89
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: KLM weigert premium select

Bericht door dejong89 »

Wat verevelend zeg. Als mij dit zou overkomen zou ik ook aardig pissig zijn.
Er is jou iets beloofd, jij hebt geboekt omdat er premium select stond en als dit ook in jou boekingsbevestiging staat dan zou ik toch zeker even met KLM gaan bellen. Ik zouu ze de keuze geven: Of premium select, of ik annuleer. Als ze dan kosten gaan rekenen dan zou ik het bij je CC maatschappij neerleggen.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Wouterkaas »

Ik zou het op een later moment anders gewoon nog eens proberen. Al dan niet via een ander kanaal. Ik heb zelf vrij goeie ervaringen met KLM via Facebook, zolang je het niet erg vindt om af en toe ietsje langer op een antwoord te wachten (lijkt me dat je nog geen haast hebt? :) )
Erwin10
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Erwin10 »

Als ik nu kijk voor vluchten op de KLM site naar Amerika, vanaf Antwerpen staat bij alle vluchten welke worden uitgevoerd door Delta Premium Select bij de stoelen (heb een aantal verschillende bestemmingen gecontroleerd), terwijl ik zoek op main cabin. Lijkt mij een foutje, dat het er staat, alleen het staat er wel. Zou gewoon even volhouden en vermelden dat de tickets nog steeds zo worden verkocht.
carooltje
Amerikafan

Bericht door carooltje »

Dank jullie wel voor alle reacties, dat wordt heel erg gewaardeerd. Inmiddels ook KLM gesproken, maar ze blijven erop hameren dat het een fout was. Ik wacht maar even de uitkomst van de klacht af die ik heb ingediend. Ik laat het jullie weten als er meer nieuws is.
dejong89
Amerika-expert

Bericht door dejong89 »

Een fout waardoor jij een ticket hebt gekocht. Zou ze echt de keuze geven. Of geld terug, of betwisten via je CC maatschappij.
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Droopy4u »

Ik heb dit nu ook 2x gehad. De 1e keer was het zelfs zo dat mijn tickets die ik uiteindelijk toegewezen kreeg nog Light tickets waren ook. Geboekt via KLM.de toen.
Ook een klacht ingediend (claim) maar het beste wat ik er na 2 maanden soebatten uit kon halen was dat mijn light tickets omgezet werden naar Main Cabin tickets.
Vanochtend hetzelfde aan de hand (staat Premium select maar kreeg main cabin), gebeld en de dame aan de telefoon zei dat het vaker voorkomt maar dat ze er helaas niet voor gaan compenseren. Je kiest je boekingsklasse (Light / Standard / Flex etc) op de site en als daarna per ongeluk ergens Premium Select wordt genoemd is dat "gewoon" een foutje.
Mooi verhaal, maar ik kwam er niet doorheen helaas (en heb het echt goed geprobeerd).
BorL
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door BorL »

Afgelopen zomer premium economy geboekt SEA - AMS, bij delta via KLM.
Premium was ivm ander toestel niet meer leverbaar na verloop van tijd.
Inmiddels 7 maanden verder en ik wacht nog op de definitieve uitkomst van de claim.
Ligt nu bij cc aangezien KLM geen enkele inhoudelijke reactie heeft gegeven.
(helft inmiddels terug via cc, andere helft is opgeschaald naar de visa rechtbank omdat KLM weer betwist...)
KLM kan van mij voorlopig de boom in
Take Nothing but Pictures, Leave Nothing but Footprints, Kill Nothing but Time.

2024 Alaska & Yukon, 2023 NorthEast & Canada, 2022 NorthWest, 2021 NYCitytrip, 2018 Coast to Coast, 2016 California, Arizona, Utah, Nevada, 2015 Florida
Frasi
Amerika-expert
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Frasi »

https://insideflyer.nl/de-eerste-wijzig ... toestellen.
Insideflyer.nl:
Uiteraard kunnen er in de komende periode nog meer wijzigen doorgevoerd worden. Dat geldt ook voor passagiers die een Premium Economy ticket boeken met KLM, aangezien de ombouw tijdelijk stil ligt. Het kan dus zijn dat je een downgrade krijgt. De Boeing 787-10 Dreamliners zijn inmiddels omgebouwd. Nu zijn de Boeing 787-9 Dreamliners aan de beurt, alvorens een start gemaakt zal worden met de Boeing 777-200 en Boeing 777-300ER toestellen.
Lijkt erop dat als je Premium Economy wil boeken bij KLM, je even goed moet kijken welk vliegtuig ingezet gaat worden.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

Ik kreeg dus enkele dagen voor mijn vlucht bericht dat ik een downgrade kreeg - idd ivm veranderd vliegtuig type.
Ik heb mij toen laten omboeken naar een andere vlucht later die dag.
Premium comfort is veel veel beter dan economy...
Verder wel perfect tevreden van KLM. Het vliegtuig naar AMS zat bomvol. De vlucht naar JFK zat maar 10% vol of zo, dat was wel een beetje triest maar wel lekker rustig!
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Frasi schreef:
22 jan 2023, 23:36

Lijkt erop dat als je Premium Economy wil boeken bij KLM, je even goed moet kijken welk vliegtuig ingezet gaat worden.
Dat wordt toch wel een soort loterij dan, het zomerschema voor dit jaar wordt ergens in maart pas “definitief”, tot die tijd zijn er altijd wel een aantal vluchten die aangepast worden qua vertrektijd en/of toestel. En dan kan om “operationele redenen” ook op het laatste moment nog een ander toestel ingezet worden. En ik begrijp uit een reactie hierboven dat KLM niet eens een compensatie geeft als er een ander toestel zonder premium economy ingezet wordt.
dejong89
Amerika-expert

Bericht door dejong89 »

Ik had dit idee een paar maanden geleden al. Wij vliegen over 1,5 week met KLM naar Costa Rica en een paar maanden terug boden ze ineens premium economy aan op onze vlucht. Ik zocht daarna contact met de klantenservice en die zeiden : Nee, wij bieden deze klasse niet aan op uw vlucht. Toen heb ik ze een screenshot gestuurd met hun eigen aanbod en toen zeiden ze dat het een foutje was. Ik ben dus erg terughoudend om deze klasse bij KLM te boeken. Dan vlieg ik liever met Delta of Air France waar ze al iets verder zijn met het uitrollen. Terug vliegen we wel in Economy Comfort maar dan in de A350 van Air France.
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Droopy4u »

Even terug naar de topicstart. Het lijkt een fout te zijn met de "Fair basis code" als deze start met R dan lijkt het zo te zijn dat KLM/Air france denkt dat het "Premium Select cabin" is (voor een main cabin tarief overigens) terwijl Delta denkt dat het "Main cabin" is.
Mijn vlucht die ik dit weekend heb geboekt heeft fare basis code "RH0DI5SB" (heen en terug dezelfde). Maar als ik nu exact diezelfde vlucht pak zijn de tarieven een paar honder euro hoger en staat er wel gewoon "Main cabin" ik krijg dan echter een Fare basis code van "NH0DI5SB". Die eerste letter is dus gewijzigd.

Pak ik een andere vlucht die dag (die het goedkoopst is voor die dag) dan komt er weer "Premium select" te staan in combinatie met de fare basis code "RH0DI5SB". @roelb volgens mij ben jij expert op dit gebied. Kan jij iets nuttigs zeggen over wat die eerste letter in de fare basis code doet? Ik denk online te lezen dat dit soms als Premium gezien wordt en soms als Main cabin tarief namelijk. Daar zal de fout bij KLM/AF wel zitten dan. Alvast bedankt.
Grouchy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 100

Bericht door Grouchy »

Dit speelt al een tijdje. Premium Select bij Delta is geloof ik fare/boeking klasse: P, A, G
Bij KLM zijn de boekingsklassen voor Premium comfort dacht ik W, S, A
Verder is bij KLM een P fare is een economy fare, A fare is discounted economy en G is deep discount economy.

Als je nu een ticket boekt bij KLM maar vliegt met Delta (en omgekeerd) gaat het dus niet goed.

Fare klasse is geloof ik niet altijd de 1e letter. In bijna alle markten gebruikt Delta het op-één-na laatste teken in de Fare Basis code, ongeacht het aantal tekens in de code;

Delta Premium Select P GLX67NPD
Timmeehhh
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Timmeehhh »

Grouchy schreef:
31 jan 2023, 10:49
Dit speelt al een tijdje. Premium Select bij Delta is geloof ik fare/boeking klasse: P, A, G
Bij KLM zijn de boekingsklassen voor Premium comfort dacht ik W, S, A
Verder is bij KLM een P fare is een economy fare, A fare is discounted economy en G is deep discount economy.

Als je nu een ticket boekt bij KLM maar vliegt met Delta (en omgekeerd) gaat het dus niet goed.

Fare klasse is geloof ik niet altijd de 1e letter. In bijna alle markten gebruikt Delta het op-één-na laatste teken in de Fare Basis code, ongeacht het aantal tekens in de code;

Delta Premium Select P GLX67NPD
Ter aanvulling: Hetzelfde is een tijdje aan de hand geweest met KLM/Delta bij Basic economy aldanniet. Dat betekent bij Delta onder geen beding een stoel kunnen kiezen (ook niet tegen betaling) voor check-in en ook absurde prijzen voor een koffer (anders dan door KLM vermeld). Ik ben daar 8 maanden mee op en neer bakkeleien geweest destijds omdat KLM de tickets verkocht als Main Cabin maar dat Basic Economy Delta tickets bleken te zijn. zonder resultaat. Inmiddels staat er bij het boeken van zo'n fare bij KLM dat je van te voren geen stoelen mag kiezen, maar toch.

Delta en KLM wijzen naar elkaar en als het te lastig wordt voor ze gaan de hakken in het zand.
Groetjes Tim
dejong89
Amerika-expert

Bericht door dejong89 »

https://insideflyer.nl/klm-zet-tweede-b ... m-comfort/
De eerste bestemming van dit toestel is Minneapolis. Het toestel vertrekt vanmiddag als KL655 rond 17.25 uur vanaf Amsterdam Airport Schiphol. Het is nog niet duidelijk op welke vluchten dit toestel nog meer ingezet zal worden. Kort voor vertrek kan het toesteltype nog wijzigen, dus het is geen garantie dat de Premium Comfort cabine daadwerkelijk beschikbaar is op de vluchten.
Precies om deze rede boek ik voorlopig geen Premium Comfort bij KLM. Afgelopen vrijdag een prima ervaring gehad in Premium Comfort bij Air France. Wat een ruimte, mooie schermen en een kleine amenity kit met een tandenborstel, sokken, slaapmasker en oordopjes. Het dekentje was ook een stuk dikker dan in economy. Al met al een uitstekende vlucht en een heel groot verschil met economy comfort!
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

De Premium comfort van KLM is ook excellent hoor, met ook priority, super lekker eten en alles wat jij beschrijft. Het probleem is dat ze hun vliegtuig type vaak vlak vooraf schijnen te veranderen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer