Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Mobile Passport Control

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Mobile Passport Control

Bericht door Timothy555 »

Gelijkaardig vorige week in Vegas. Ik kom toe, laad het formulier op. Er staan geen MPC aangegeven, ik vraag het, en men zegt gewone lijn. Daar stond 22 man in en er waren 7 stations bemand dus ik was in 2’ aan de beurt. Ik toon dat scherm aan de CBP-beambte en ze zegt ‘it’s play’. Enkel de vraag gehad hoeveel nachten ik bleef en dat was het. Zo snel hoeft niet voor mij, ik heb nadien 20 minuten op mijn bagage moeten wachten.

Volgende maand ben ik terug in Vegas. Nog eens testen dan.
iamColaboy
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door iamColaboy »

Ik heb de hele thread doorgelezen, maar toch ben ik niet helemaal 100% zeker.

Bij onze groep gaat 1 persoon zitten die nog nooit eerder in de US geweest is. Betekent dit dat het MPC verhaal om die reden niet door kan gaan?

Groetjes,
Ramon
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 69

Bericht door harryh »

Dat klopt zie https://www.cbp.gov/travel/us-citizens/ ... rt-control:
The MPC mobile app, is available to U.S. citizens, U.S. lawful permanent residents, Canadian B1/B2 citizen visitors and returning Visa Waiver Program travelers with approved ESTA.

Je voldoet niet aan "Returning Visa Waiver Program travelers with approved ESTA" de eerste keer.
MikeS1988
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door MikeS1988 »

Dus dan gaat dit voor ons ook niet lukken? Mijn vrouw en ik zijn reeds verschillende keren in de States geweest, maar voor ons zoontje van 8 jaar is het de eerste maal.
We vliegen 8 augustus op Las Vegas
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

Nouja formeel kan het voor jullie dus wel als jullie al eerder op ESTA naar de VS zijn geweest. Maarja voor jullie zoontje dus niet want hij is niet returning, hij gaat namelijk voor het eerst en dan kun je de app niet gebruiken, zoals @harryh aangeeft. En ja je gaat natuurlijk je zoontje niet alleen in een andere rij laten.

Je kunt de gok nemen en samen in de MPC rij, als deze er is want dit topic volgend is dat niet bij elke airport zo. Bij de meeste airports is het goed geregeld en is er een aparte MPC rij maar niet bij alle en moet je dus alsnog in de gewone rij.

Geen idee wat ze dan doen als er 1 lid uit het reisgezelschap is die niet returning ESTA is, geen ervaring mee. Het is tenslotte wel een kind..

Stel anders CBP de vraag, ze reageren vrij snel. Ook op mijn vraag voor de zekerheid of wij in onze situatie van MPC gebruik konden maken. Ik had binnen een week antwoord.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

@MikeS1988 Ik denk dat het al niet eens gaat lukken om iemand met de MPC app aan te melden die geen recurring ESTA heeft, maar je kunt het natuurlijk proberen.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@harryh Dat is inderdaad de vraag. Al vraag ik mij af of die app rechtstreeks gekoppeld is. Maw als jij daar gegevens invoert herkent hij de persoon in kwestie in die app als zijnde niet returning ESTA? Het enige wat je namelijk invoert is je naam en op welke manier je reist, dus in ons geval als Visa Waiver programma paspoort. Vervolgens wat je reden is van bezoek (business of toerisme) en je geeft antwoord op de vragen of je eten bij je hebt en meer dan 10K aan valuta ect. Bij de landing maak je een foto van je reisgezelschap, maar er is in die app geen controlestap die controleert of eea matcht met je paspoort.

Al vul jij daar Piet Snot in, dan zal er denk ik hooguit uitkomen bij de officer dat wat je invult in de app niet overeenkomt met je paspoort. Of de officer er blij van wordt is een tweede :lol: Of je de gok moet nemen... Ze kunnen je natuurlijk terug de gewone rij insturen. Dat idee alleen al zou ik op safe gaan..
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

Goed punt, heb zelf GE dus gebruik die app niet. Maar zit lezen wat je moet invoeren, zo te zien geen paspoort gegevens. Dan zal een controle bij het invoeren waarschijnlijk niet gebeuren.
Symbolio
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Symbolio »

Maak je niet al teveel zorgen over die MPC. Vriendinlief was first time traveller, kon via mij de app gewoon gebruiken en de enige rij (op Denver) met MPC was helemaal leeg maar liep gewoon naar de 'standard population' toe en je was direct aan de beurt. We kregen voor mijn gevoel iets meer vragen, hoe lang, ga je nog terug, heb je een baan, wat voor werk doe je, waar slaap je over 2 weken en dat soort geneuzel maar daarna was het vingertjes erop leggen en klaar was kees. Vriendinlief idem dito en geen enkel probleem ondervonden.

In elk geval voor herhaling vatbaar. Enige wat ik jammer vond is dat ik geen mooie stempel meer in mijn paspoort heb gekregen. Dat vond ik toch altijd wel mooi om te hebbben.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Stempel in je paspoort krijg je niet meer.
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

Net geland op JFK. MPC staat duidelijk aangegeven, ca 10min wachten voor mijn dochters.
GE waren mn vrouw en ik in 1 min door.
Pascal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Pascal »

mtl schreef:
01 jul 2024, 13:36
Stempel in je paspoort krijg je niet meer.
Eind mei nog eentje gekregen in de MPC rij op JFK.
Dus het is maar of ze der zin in hebben lijkt me
NaMiSe
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door NaMiSe »

War hebben jullie ingevuld over het meenemen van eten? We willen krentenbollen, eierkoeken e.d. meenemen voor 8n het vliegtuig, maar bv. ook smeerkaas. Moet je dit aangeven?
Frasi
Amerika-expert
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Frasi »

Formeel moet je alle etenswaren (food) aangeven die je meeneemt het vliegtuig uit door douane. Alles wat je tijdens de vlucht opeet uiteraard niet.
Ik neem ook altijd van alles mee: oploskoffie, creamer, potje jam, crackers, mueslirepen, etc. (de formaten uit de US supermarkten zijn me veel te groot en/of niet mijn smaak). En ik geef het altijd netjes op. Soms is er naar gevraagd wat voor food ik dan mee heb. Dan is het handig om de Engelse benamingen te weten. Het gaat ze er vooral voor dat je geen verse groenten, fruit, vis of vlees mee hebt. Cheese spread zal geen probleem zijn.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
NaMiSe
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door NaMiSe »

@Frasi : dank je wel, dat was ook mijn gedachte.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Bedenk je in ieder geval dat ALS je wat meeneemt dat je het dan ook aangeeft. Wat kan er mis zijn met stroopwafels bijvoorbeeld. Maar ik zag laatst op ORD een hond bij de bagagebanden en die haalde feilloos eten uit iemand zn koffer.
BiaAlly
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door BiaAlly »

Misschien stomme vraag maar waar geef je dat aan? Het is mij nog nooit gevraagd eerlijk gezegd.
spls
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door spls »

Als je de MPC vragen invult, is er ook een vraag of je 'food', fruit, vlees, etc. meeneemt.
2009: Rondrit Florida
2010: Rondrit Californië + LV
2023: NYC
2024: Rondrit Zuidwesten
2025: Rondrit Oost-Canada
Frasi
Amerika-expert
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Frasi »

BiaAlly schreef:
04 jul 2024, 12:11
Misschien stomme vraag maar waar geef je dat aan? Het is mij nog nooit gevraagd eerlijk gezegd.
Vroeger kreeg je in het vliegtuig een CBP formulier om in te vullen. Vraag 11
https://www.cbp.gov/sites/default/files ... -6059b.jpg

In de MPC app dezelfde vraag (nr. 4):
Screenshot (4 jul 2024 19 28 00).png
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
RuthdeLange
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door RuthdeLange »

Op de informatie van Dallas airport waar wij een overstap hebben zijn reizigers verdeeld in 4 groepen. Raar genoeg staat alleen bij de groep U.S. or Canadian Citizens, or Lawful Permanent Residents, dat zij gebruik kunnen maken van MPC. Bij de groep ESTA staat dit niet als optie. Kan een vliegveld hier zelf een keuze in maken? Iemand al ervaring met Dallas?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer