Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
RogierS
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door RogierS »

roelb schreef:
03 sep 2024, 13:10
Je zult een B1/B2 visum moeten aanvragen. Begin daar zsm mee, want juli 2025 lijkt ver weg, maar de aanvraagtijden zijn lang.
Met veel pijn en moeite de DS-160 formulieren ingevuld en probeer nu een afspraak in te plannen. Krijg onderstaande melding:

There are no available appointments at this time. Please check back in a few days as the Consular Section will open more appointments.

First Available Appointments

Amsterdam No Appointments Available

Iemand deze melding wel eens voorbij zien komen? Kan nu ook mijn visum fee niet eens betalen. Neem aan dat je dat normaalgesproken ook via de site kan doen?

Zit nu niets anders op dan regelmatig checken of er alsnog beschikbare dagen open gezet worden?

Dank alvast weer voor het delen van jullie ervaringen. Tot nu toe ervaar ik e.e.a. als erg moeizaam.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Inderdaad regelmatig kijken of er iets beschikbaar is.
IngridUSA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door IngridUSA »

As in: meerdere keren per dag op diverse tijdstippen
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Of naar Brussel gaan? Dat kan toch ook nog steeds gewoon?
RogierS
Amerikafan

Bericht door RogierS »

Dank voor jullie reacties; ik moet eerst de visum fees zien te betalen en pas daarna komen er beschikbare data naar voren. Dat lukt nu nog niet. Vervolgens kan ik eens kijken of Brussel wellicht een betere optie is. Zal de komende dagen regelmatig kijken of ik de fees kan betalen...
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Kijk ook eens in het subforum Tijdelijke visa voor Amerika. Daar hoorde deze vraag eigelijk ook thuis.
@Moderatorteam Misschien verplaatsen?

Marianne
RogierS
Amerikafan

Bericht door RogierS »

Martin & Marianne schreef:
06 sep 2024, 09:06
Kijk ook eens in het subforum Tijdelijke visa voor Amerika. Daar hoorde deze vraag eigelijk ook thuis.
Dank Marianne. Dat subforum had ik niet eerder gezien. Als mijn vraag verplaatst dient te worden, dan natuurlijk prima.

Inmiddels heb ik voor medio november een afspraak kunnen maken. Daar heb ik gelijk ook een vraag over. We hebben namelijk ook een uitnodiging ontvangen m.b.t. onze minderjarige kinderen om langs te komen (nu 9 en 11 jaar). Het lukt me niet om ergens te vinden dat kinderen onder een bepaalde leeftijd niet hoeven te verschijnen en de uitnodiging een soort automatisme is zonder dat er naar leeftijd is gekeken.

Als ik ga Googlen kom ik uit bij een site die van toepassing is op Saudi Arabië (dan hoeven kinderen onder 14 jaar niet te verschijnen), maar op de site van de Amerikaanse ambassade in NL lukt het met niet om hieromtrent iets te vinden.

Onderstaande kan ik wel vinden, maar geeft geen definitief uitsluitsel:

Schedule an Interview

Interviews are generally required for visa applicants with certain limited exceptions below. Consular officers may require an interview of any visa applicant.

If you are age: Then an interview is:
13 and younger Generally not required
14-79 Required (some exceptions for renewals)
80 and older Generally not required

You should generally schedule an appointment for your visa interview at the U.S. Embassy or Consulate in the country where you live.

Weet iemand toevallig hoe het zit met minderjarige kinderen en een visum interview voor een B2 visum? Moet ik dat dan expliciet gaan vragen bij de ambassade? Dank alvast!
RogierS
Amerikafan

Bericht door RogierS »

Inmiddels meer duidelijkheid vanuit de ambassade ontvangen, die binnen 1 dag reageerden op mijn vraag:

"Children under age of 14 are not required to appear in person in the US Consulate when applying for a nonimmigrant visa. Naast een paspoort moeten we wel een " original birth certificate (international version)" naar het visum interview meenemen. Als we hadden geweten hoeveel meer effort het aanvragen van een regulier visum inhoudt, alsmede de extra kosten, dan waren we pas na een bezoek aan de US naar Cuba gegaan....
Jebus4life
Amerika-ontdekker

Bericht door Jebus4life »

Wij willen met ons twee nogal last-minute op reis (vertrek op 1 november); we hebben nog behoorlijk veel vakantiedagen dus waarom thuisblijven...

We waren van plan vanavond de tickets te boeken en de huurwagen te reserveren, enkel merken we nu op dat het paspoort van mijn vriendin vervalt in januari. We wisten dit uiteraard, maar waren het helemaal uit het oog verloren... We kunnen deze week nog terecht op de gemeente voor een nieuwe aanvraag - Vermoedelijk (als de ambtenarij zijn eigen timings respecteert :) ) kunnen we het paspoort ten laatste zowat 22/23 oktober gaan afhalen.

Gezien dat ons nog ruwweg een week geeft voor afreis, zou een ESTA-aanvraag geen probleem mogen zijn? Ik vind online terug "minimaal 72 uur op voorhand", maar het voelt toch allemaal wat nipt aan... Idealiter zou ik liefst ook willen boeken ná de verwerking van de ESTA-aanvraag (maar OK, dat is helaas niet realistisch, dus dat risico gaan we toch moeten nemen...), ervaringen van mensen hier?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Waarom zou je nu een nieuw paspoort willen halen? Het enige nadeel is dat je na januari voor een reis naar de VS een nieuwe ESTA moet aanvragen, maar ik zou liever nu al de ESTA aanvragen, dan kun je met een gerust hart nu gaan boeken.

Marianne
Jebus4life
Amerika-ontdekker

Bericht door Jebus4life »

Martin & Marianne schreef:
06 sep 2024, 09:06
Waarom zou je nu een nieuw paspoort willen halen? Het enige nadeel is dat je na januari voor een reis naar de VS een nieuwe ESTA moet aanvragen, maar ik zou liever nu al de ESTA aanvragen, dan kun je met een gerust hart nu gaan boeken.

Marianne
Dag Marianne,
Is het geen voorwaarde dat je paspoort minimaal 6 maanden geldig moet zijn ná je terugreisdatum uit de Verenigde Staten?
Ik weet dat dat bij de meeste landen zo is, ik heb het evenwel niet bekeken voor de VS (ik ging simpelweg ervanuit dat dit zo was). Ik zal het eens bekijken.

***EDIT**
Je hebt blijkbaar gelijk Marianne! :clap: :thumbup:
Blijkbaar hebben, onder andere, de lage landen inderdaad overeenkomsten met de VS hierover: https://fam.state.gov/FAM/09FAM/09FAM040309.html

Met het zoeken inderdaad ook een post van Big Al gevonden die hetzelfde schrijft:
Big Al schreef:
14 dec 2023, 15:54
Passport valid for travel to the United States – Your passport must be valid for at least six months beyond your period of stay in the United States (unless exempt by country-specific agreements).

Bron: https://travel.state.gov/content/travel ... 20passport.
Het gaat er derhalve om of Nederland op de lijst van uitzonderingslanden staat, wat inderdaad het geval is (bron: https://www.cbp.gov/sites/default/files ... 220316.pdf). Koppeling naar de officiële pagina: https://fam.state.gov/FAM/09FAM/09FAM040309.html.

Afbeelding
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Timothy555 »

Ik zet het maar even hier, bij gebrek aan een beter topic. Ik ben momenteel in Las Vegas, kwam gisteren aan.

Bij het aankomen was het heel snel mijn beurt bij CBP. Ik reisde dit keer met mijn vrouw, zonder kinderen. We reizen beiden op een ESTA.

Bij het praten met de officer werden we (maar vooral ik, blijkbaar omdat ik vaak solo kom ook) heel zwaar op de rooster gelegd. Wat kom je doen? Waar verblijf je? Waarom kom je zo vaak (10de keer in de VS sinds november 2021, waarvan 9 Las Vegas)? Hoeveel geld heb je bij je? Wat doe je van werk? Waarom heb je zoveel verlof en hoe betaal je dit allemaal? Wanneer was je hier laatst? Wie is dit (wijst naar mijn vrouw)? Heb je kinderen? Hoe oud zijn ze en waar zijn ze nu?

Boekingen van hotels of een terugvliegticket wou de beste man niet zien (heb ik uiteraard). Het doel van mijn reis is gewoon 10 dagen de toerist uithangen. Ik ben waarheidsgetrouw de vragen blijven beantwoorden (er moest zelfs nergens een leugentje tussenzitten, alles waarheidsgetrouw). Uiteindelijk begon hij te glimlachen en stempelde de paspoort af en zei “have a great day and enjoy the trip”.

Powertrip? Legitiem eens testen of ik wel een aanvaardbare reden heb om hier te zijn?

Ik kreeg het gevoel dat het verboden is vaak de VS te bezoeken. Op een bepaald punt wou ik (maar heb ik maar niet) zeggen “just here to donate some funds to your economy sir, and I’ll be on my way. See you in January”.

De gebruikelijke 45 seconden werden 5 volle minuten. Doe eens voort man, er is net een Boeing gelost en die willen graag het land in.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Tja, jij bent er gewoon voor legitieme redenen. Maar in Amerika zijn er mensen die niet begrijpen dat je in een paar jaar tijd tienmaal naar Amerika komt. En hoe je dat betaalt. Maar zolang jij bewijzen kan overleggen omtrent je verblijf is er weinig aan de hand.
Dikkie
Amerikakenner

Bericht door Dikkie »

Ik vind het heel begrijpelijk. Er gaan op bepaalde gedragingen nu eenmaal een rode vlag omhoog. Dus willen ze vaststellen of je geen andere bedoelingen hebt. Dat zal (hopelijk) voor de marechaussee ook niet anders zijn als een Amerikaan zo vaak naar Amsterdam komt in een korte tijd zonder dat hier bijvoorbeeld familie woont.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Mwa.. ik zit nog niet op de 10 entries sinds 2021, maar wel in de buurt (8 volgens mij, waarvan 4 dit jaar).

Maar (met Global Entry) eigenlijk nooit meer dan "Anything to declare?" and "Welcome back".
SuzieQ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door SuzieQ »

Mijn vader is met pensioen. Moet hij dan gewoon zijn laatste werkgever invullen? En moet je dan ook nog ergens aangeven dat je met pensioen bent?
Suzie

2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

De vraag is: do you have a current or previous employer? Dus inderdaad de laatste werkgever vermelden. Dat je met pensioen bent hoeft (en kan ook) niet vermeld worden.
SuzieQ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door SuzieQ »

Dat dachten wij inderdaad al. Dankjewel!
Suzie

2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
EstherJ
Amerika-ontdekker

Bericht door EstherJ »

Hoi,

Ik heb deze week de ESTA's voor ons gezin aangevraagd via een groepsaanvraag. Nu zie ik dat ik de contactgegevens van de groepsaanvrager verkeerd heb ingevuld (voornaam bij achternaam en achternaam bij voornaam).
Alle gegevens van de ESTA's zelf zijn wel juist ingevuld.

Gaan we met de verkeerde contactgegevens van de groepsaanvrager problemen krijgen? En is het dan beter om een nieuwe aanvraag te doen?
Iemand hier toevallig ervaring mee?

Groet, Esther
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Timothy555 schreef:
09 okt 2024, 11:42
Bij het praten met de officer werden we (maar vooral ik, blijkbaar omdat ik vaak solo kom ook) heel zwaar op de rooster gelegd. Wat kom je doen? Waar verblijf je? Waarom kom je zo vaak (10de keer in de VS sinds november 2021, waarvan 9 Las Vegas)? Hoeveel geld heb je bij je? Wat doe je van werk? Waarom heb je zoveel verlof en hoe betaal je dit allemaal? Wanneer was je hier laatst? Wie is dit (wijst naar mijn vrouw)? Heb je kinderen? Hoe oud zijn ze en waar zijn ze nu?
Ik zie geen vreemde vragen Timothy, allemaal vragen die je bij een inreiscontrole (controle document, doel reis, middelen v bestaan, is er gevaar voor vestiging) kan/moet verwachten en je een antwoord op moet hebben. Is bij inreis van de EU (Schengenlanden) niet anders. Jullie zijn niet doorgestuurd naar de 2e lijns controle (secundary zoals ze dat daar noemen). Daar wordt je (meestal) pas echt "op een rooster" gelegd.

Er is geen peil op te trekken hoe zo'n controle verloopt. Meestal wel wat vragen of een klein gesprek. Nooit van mijn kant, ik zeg daar (na mijn "Hello How are You") alleen iets als mij iets wordt gevraagd. Tijdens onze laatste inreiscontrole op MIA werd geen woord gewisseld. Geen vingerafdrukken, geen vragen en geen inreistempel. Op mij afsluitende "Have a Nice Day", volgde slechts een knikje :lol:
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Plaats reactie