Wij zitten in de laatste dagen van onze camperreis, waar ik bij thuiskomst nog op zal terugkomen.
Wij hebben jullie hulp nodig!
Op onze reis is de koelkast/vriezer in de RV kapot gegaan. Een monteur van de verhuurder heeft gekeken, maar het onderdeel dat kapot is gegaan, is niet voorradig en feitelijk had de gehele koelkast vervangen dienen te worden cq had de RV omgewisseld moeten worden.
De communicatie met El Monte is zeer moeizaam gegaan en heeft er uiteindelijk in geresulteerd dat men ons niet kon/wilde helpen. In 1e instantie was er geen RV (vanuit LV) meer beschikbaar en het volgende moment zaten we te ver weg )op dat moment zaten we op 5 uur rij afstand in Fruita campground).
We hebben daardoor 10 dagen zonder koelkast/vriezer gezeten en mochten voor 100 dollar een cooler met ijs kopen. Hoe genereus
Wat zijn onze rechten in een dergelijke situatie? Ik neem aan dat we een refund kunnen vragen voor de 10 dagen zonder koeling en ook de extra kosten kunnen claimen? Er zijn ook hikes die we hierdoor niet hebben kunnen doen, doordat we op een monteur hebben moeten wachten of doordat we meer dan 30 minuten moesten wachten op hun road care team voordat we eindelijk er door kwamen.
Vergoeding voor immateriële schade?
Kortom, waar hebben we recht op in een dergelijke situatie?
Heb je jouw reisverzekering al gevraagd of tussenpartij?
Heb het voor jou door ChatGTP gehaald en hierbij de info:
In uw situatie met El Monte RV, waarbij de koelkast/vriezer in de gehuurde camper kapot ging en tijdens uw reis niet werd gerepareerd of vervangen, waardoor u 10 dagen zonder koeling zat, worden uw rechten en opties primair bepaald door de huurvoorwaarden waarmee u akkoord bent gegaan. Deze voorwaarden bevatten de volgende belangrijke punten:
Mechanische storingen en restitutie:
El Monte RV beschouwt comfortapparatuur zoals koelkasten niet als mechanische storingen die in aanmerking komen voor de VIP-vergoedingsbescherming. Dit betekent dat de onderbrekingsbescherming en restitutie voor verloren gebruik doorgaans niet van toepassing zijn op koelkaststoringen.
Als een mechanisch probleem het voertuig echter langer dan 12 uur onbruikbaar maakt en dit aan El Monte wordt gemeld, is er mogelijk een vergoeding beschikbaar voor de dagelijkse huurprijs of gerelateerde kosten, zoals hotels en huurauto's, maar het contract is exclusief koelkasten.
Terugbetalingen of compensatie moeten schriftelijk worden aangevraagd, met bonnen en documentatie, binnen 30 dagen na afloop van de huurperiode.
U moet direct contact hebben opgenomen met de 24/7 On-The-Road Support van El Monte en hun instructies hebben opgevolgd om in aanmerking te komen voor restitutie voor verloren gebruik. Weigering of het negeren van hun aanbevelingen leidt tot diskwalificatie van compensatie.
Voor reparaties of vervangingen die meer dan $ 75 kosten, is voorafgaande toestemming van El Monte vereist, anders loopt u het risico aansprakelijk te worden gesteld voor de kosten.
Communicatie en voertuigruil:
El Monte RV behoudt zich het recht voor om, naar eigen goeddunken, te bepalen of en wanneer een voertuigruil mogelijk is na storingen, inclusief defecten aan apparaten.
El Monte RV is niet expliciet verplicht om een vervangende camper of restitutie te verstrekken buiten de in het contract vermelde voorwaarden.
Aansprakelijkheid en schade:
U bent verantwoordelijk voor het veilig bedienen en onderhouden van de huurauto zoals beschreven.
Het huurcontract beperkt specifiek de aansprakelijkheid van El Monte RV voor indirecte schade, vertragingen of verlies van gebruik buiten de huurprijs.
Compensatie voor immateriële schade, zoals gemiste activiteiten of ongemak, wordt over het algemeen niet gedekt.
Uw praktische rechten:
U kunt een terugbetaling aanvragen voor de huurdagen waarop u geen werkende koelkast had, met het argument dat u niet de volledige betaalde service heeft ontvangen.
U kunt een vergoeding eisen van redelijke extra kosten (zoals de aankoop van een koelbox en ijsblokjes) die zijn gemaakt als gevolg van de storing van de koelkast, maar u moet wel bonnetjes en bewijsstukken overleggen.
Een vergoeding voor verlies van ervaringen of immateriële schade is onwaarschijnlijk volgens de contractvoorwaarden.
Geschillen kunnen worden geëscaleerd door formeel een schriftelijke klacht in te dienen en eventueel consumentenbeschermingsautoriteiten of juridisch advies in te winnen indien nodig.
Concluderend: hoewel het contract van El Monte RV hun aansprakelijkheid voor defecten aan apparaten, zoals defecten aan de koelkast, beperkt, heeft u een redelijke claim op gedeeltelijke terugbetaling voor de betreffende dagen en vergoeding van de gemaakte kosten met betrekking tot de storing van de koelkast, mits u het probleem correct heeft gedocumenteerd, indien nodig contact heeft opgenomen met hun support en na de huur een formele klacht heeft ingediend. Een vergoeding voor gemiste wandelingen of immateriële schade wordt doorgaans niet ondersteund volgens hun voorwaarden.
Als u een claim wilt indienen, verzamel dan alle communicatiegegevens, aankoopbewijzen met betrekking tot de defecte koelkast en documentatie van uw contacten met de klantenservice van El Monte RV. Dien binnen 30 dagen na inlevering van de huur een gedetailleerde schriftelijke claim in bij de klantenservice. Als u niet tevreden bent, kunt u consumentenbeschermingsinstanties of juridisch advies inroepen voor verdere stappen.
Ja, je kunt een vergoeding eisen voor de 10 dagen zonder koeling in de RV, zolang je kunt aantonen dat je hierdoor niet de volledige service hebt ontvangen waarvoor je hebt betaald. Dit betekent dat je een gedeeltelijke terugbetaling kunt vragen voor de huurperiode waarin de koelkast/vriezer niet functioneerde.
Daarnaast kun je ook redelijke extra kosten declareren die direct te maken hebben met het defect, zoals de aankoop van een koelbox en ijs, mits je hiervan de bonnetjes en bewijsstukken overlegt.
Belangrijk is dat je tijdens de huurperiode de verhuurder (El Monte) tijdig en duidelijk hebt geïnformeerd over het probleem en dat je hun instructies hebt opgevolgd. Je moet je claim ook schriftelijk indienen, met alle documentatie en bewijs, binnen de gestelde termijn (meestal 30 dagen na het einde van de huur).
Let wel dat de kans klein is dat je een vergoeding krijgt voor immateriële schade, zoals gemiste hikes of ongemak, omdat de huurvoorwaarden dit soort schade vaak uitsluiten.
Kortom, je hebt een redelijke grond om een gedeeltelijke terugbetaling en vergoeding van directe extra kosten te eisen, maar immateriële schade wordt waarschijnlijk niet vergoed. Zorg dat je alle communicatie en kosten goed documenteert om je claim te ondersteunen.
Hmm, dan heb ik toch liever Cruise America. Wij hadden vorig jaar een probleem met de boiler, minstens zo belangrijk als een koelkast zou ik zeggen, en daar werd prima op gereageerd. We konden hem laten maken in Phoenix (Mesa), waar we enigszins in de buurt waren. Ter plekke bleek dat het repareren langer zou duren dan gehoopt en toen kregen we een andere camper aangeboden en die hebben we ook genomen.
Ook al eens een lekke band gehad en toen, zonder dat we erom hoefden te vragen, een dag huur teruggekregen omdat we niet van die dag hadden kunnen genieten werd er gezegd. Het scheelt wel bij welke locatie je bent, maar over het algemeen komt CA toch klantvriendelijker over dan El Monte lijkt het. Met El Monte hebben we alleen 2x gereden met een wegbrenger. Waar de eerste keer ook een hoop mis mee was, waaronder de koelkast. Toen kregen we de teveel gereden kilometers à $156,- als compensatie. Een wegbrenger is wel wat anders dan een reguliere huurcamper.
Wij hadden in 2019 met een Cruise America camper een kapotte koelkast; we konden deze toen omruilen in San Franisco; dit kostte ons wel een halve dag; kwamen er wel min of meer langs maar je bent een paar uur zeker kwijt. Daarnaast hebben we toen 500 dollar gekregen (heeft Tioga voor ons geregeld) Ik zou zeker , als je via een Nederlands reisbureau hebt geboekt, aan hun vragen dit af te handelen. Wij hadden het eerst met Cruise zelf geprobeerd maar 0 op het request. Tioga lukte het dus wel.
2019: camperreis rondje Los Angeles
2022: camperreis Denver-Las Vegas
2023: camperreis Charlotte-New York
2025: camperreis Las Vegas-San Diego
Hoi, vervelende situatie inderdaad. Maar, zoals Jill zegt, ik neem aan dat je via een Nederlandse organisatie geboekt hebt. Noteer alles, maak foto’s, maak overzicht van kosten en inderdaad alles wat je mogelijk gemist hebt (zowel aktiviteiten als “vakantie-uren”. De Nederlandse organisatie krijgt een goede commissie op deze boeking en dit is een van de dingen die erbij horen: het afhandelen van schade , klachten en zelfs verzekeringswerk als je die via hen hebt afgesloten!
Discussie direct met El Monte bij inleveren gaat je waarschijnlijk niet(s) opleveren, behalve ergernis zo aan het eind van een mooie reis…
Paul
Dank voor jullie reacties; wij zijn inderdaad niet hoopvol gestemd wat betreft een positieve boodschap morgen bij het inleveren. Desalniettemin ga ik wel de discussie aan, want het zou van de zotte zijn als er geen refund wordt gegeven op het moment dat je 10 dagen niet over je koelkast/vriezer kan beschikken, je eten moet weggooien en diverse extra kosten moet maken, alsmede het missen van diverse geplande activiteiten.
Als je enigszins klantvriendelijk bent, dan zou je hier een vergoeding tegenover zetten, maar die klantvriendelijkheid is tot op heden ver te zoeken bij El Monte.
Prima RV, maar als er iets stuk gaat, dan geven ze absoluut niet thuis. Heel slechte service, waarbij road care team pas na ruim 30 minuten in de wacht staan (iedere keer opnieuw), de telefoon kan beantwoorden.
We hebben overigens via Nederlandse organisatie geboekt, die ook hun best voor ons doen. We gaan het morgen zien; zal daarna de uitkomst nog even delen.
Wij hadden afgelopen voorjaar ook twee dingetjes met El Monte, ze waren vergeten de power cord mee te geven. Daar kwamen we pas na een week achter, omdat we veel in de natuur hadden gestaan, zonder hookup.
Dat kwam dan weer omdat we last minute een andere camper hebben gekregen. Toen we weg reden bleef de koelkast maar piepen, gelijk maar omgedraaid en toen bleek kapot dat hij kapot was en die kregen ze niet gerepareerd.
We mochten een nieuwe kabel kopen en de kosten declareren. Uiteindelijk hebben we hem niet echt nodig gehad, behalve voor de laatste paar dagen in Vegas en toen hebben we hem gewoon bij El Monte opgehaald.
Tweede ding, was toen ik het raam boven de dinette open schoof, deze versplinterde. Gelukkig reden we de volgende dag naar Vegas. Daar hebben ze het ter plekke gerepareerd. Ze wilden daar ons kosten voor rekenen. Ik heb toen gezegd, laten we dat maar even afhandelen bij het inleveren.
Bij het inleveren kwamen ze aan met een factuur van $554. Toen ik daar niet zo vrolijk op reageerde en zei laten we het maar even met de manager gaan bespreken, zijn ze gaan overleggen en hebben ze de factuur verscheurd.
Ben erg benieuwd hoe het bij jou is afgelopen @RogierS
Je bent verzekerd voor jouw reis, je hebt nu een probleem met jouw koelkast in RV, maar de verhuurder ondersteunt/biedt geen hulp.
Dan kan je met issues, vragen en problemen altijd naar jouw reisverzekering bellen en kijken hoe zij jou ondersteunen, eventueel zit er ook rechtsbijstand bij.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.