Zo zijn er o.a. country. Blues, dance, jazz, soul en hiphop kanalen, maar ook kanalen die alleen maar 60s, 70s of 80’s muziek draaien.
De meeste nieuwe auto’s hebben 3 maanden gratis Sirius XM, maar als je pech hebt, zijn deze 3 maanden net voorbij. De meeste verhuurders bieden dan ook de mogelijkheid om Sirius XM te activeren in je huurauto, maar hier betaal je een zeer hoge prijs voor.
Via de website van Sirius XM (in Amerika, of via een VPN) kun je je ook als Europeaan abonneren. Vroeger had dit weinig zin, omdat je òf een auto moet hebben in Amerika, òf een losse radio, die je met een antenne aan de buitenkant van je huis moest monteren om via de satelliet ook in je huiskamer naar Sirius XM te kunnen luisteren. Tegenwoordig is dit een stuk makkelijker omdat je met e Sirius XM app nu over de hele wereld kunt luisteren.
Elk jaar registreer ik me opnieuw voor een promo abonnement van 12 maanden, waarbij ik voor $5 per maand zowel de app heb, als de mogelijkheid deze in een auto te registreren. In elke auto in Amerika is een radiocode te vinden die je registreert op de websitebezoek en voila, je hebt overal Sirius XM.
De keer erna dat je weer een andere auto huurt, verander je de code. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de auto te de-registreren, maar ik heb al een aantal keren meegemaakt dat mijn abonnement ineens gecanceld werd door Sirius XM, terwijl ik alleen de auto wilde verwijderen. (Dit werd overigens snel opgelost via de chat op de website, met weer een nieuw proef abonnement van weer 12 maanden.
Betaling via de site kan inmiddels ook gewoon met een Europese creditcard (vroeger niet), en je wordt maandelijks belast voor de $5 plus tax. Als je dit lastig vindt, kun je ook bv. Via Amazon een Sirius XM gift card kopen, die je inwisselt op de website, zodat de kosten van het saldo worden afgeschreven.
Tegenwoordig laat ik het staan op de huurauto, tot ik weer een andere auto huur, en hebben de volgende huurders mazzel dat ze gewoon een werkende Sirius XM hebben
Je moet alleen even een reminder instellen wanneer je abonnement verloopt, want dan moet je wel opzeggen:verlengen kost ruim $25 per maand.
Als je dit teveel moeite vindt, kun je uiteraard ook via de app icm Apple CarPlay of Android Auto streamen, maar dit kost dan wel data.
Ik ben benieuwd wie er ook Sirius XM luisteren, en wat hun favoriete kanalen zijn. Ook zijn er (bv.rond de feestdagen) speciale themakanalen en zijn er veel sportkanalen. Voordeel is geen reclame en toch een beetje het vasthouden van het Amerika gevoel.
Wij luisteren veel naar Outlaw Country, BB King Bluesville, BPM, 1st Wave en 80s on 8, ook thuis in Nederland via Echo devices/speakers of in de auto.
Ik ben benieuwd. Wat luisteren jullie?