Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het Centrale ESTA Topic (deel I)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Clint
Amerika-expert

Re: Vanaf januari online registreren 72 uur voor vlucht

Bericht door Clint »

Ah ok, dat wist ik idd niet. Weer wat geleerd :)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
ORANGE
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: ESTA: Vanaf 12 januari online registreren 72 uur voor vlucht

Bericht door ORANGE »

Gisteren las ik dat de registratie nu echt vanaf 12 januari a.s. verplicht is.
Maar tevens zie ik dat die grapperij mij $49.95 gaat kosten. Heb ik dat wel goed begrepen?
Ik vind het nogal een bedrag. Dat gaat dan zeker wel van de ticketprijs af :? (e.e.a. zit er nu bij in, maar of dat zoveel is weet ik niet)
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Waar zie je dat dan ORANGE?
Op de site van DHS staat aangegeven:
Q: What is the cost to the traveler?
A: DHS will not initially collect a fee for ESTA applications. When it is determined at a later time that a fee will be charged, the fee would be implemented through the United States government’s rulemaking process.
Ook op de site van CBP staat:
Apply for Electronic Travel Authorization Now: It’s FREE, FAST and EASY!
International visitors to the U.S. from Visa Waiver Program countries may now apply for travel authorization online. The tool is easy to use, free of charge and available in 16 languages.
For Accessibility Information: OFO508CONTACT@cbp.dhs.gov
Naar mijn weten betaal je nu trouwens ook niet voor VWP. Wel als je een toeristenvisum nodig hebt, maar niet VWP.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Volgens mij betaal je wel voor een VWP maar die kosten zitten in je vliegticket verwerkt.
Als je via het land binnenkomt kost en VWP momenteel $ 6,00 te voldoen aan de grens bij binnenkomst.
ORANGE
Amerikafan

Bericht door ORANGE »

Gegoogled op ESTA. Daar zag ik wat informatie: Ik kan ook nog niet ontdekken hoe de registratie op zich plaatsvindt. Is er een formulier voor wat ik moet downloaden??
(nog) niet erg overzichtelijk.

http://www.usimmigrationsupport.org/est ... 1QodiwbVYg
http://www.esta.us/esta.html?gclid=CKW3 ... 1QodUmpNYA

diny
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Diny,

Ik heb de link even bekeken en volgens mij ben je $ 49,95 kwijt als je op een B-2 tourist visum gaat, over kosten als je met een VWP (I-94) gaat kan ik niets vinden.
Rob
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Gisteren stond er een stukje over het ESTA gebeuren in de business section van Florida Today, "New electronic security program for foreigners aims to ease their entry". Veel hotels zijn momenteel amper geboekt door de economische crises en met de vereenvoudiging van de visa waiver hoopt men dat het het internationaal toerisme in deze regio aan zal trekken.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

ORANGE schreef:Gegoogled op ESTA. Daar zag ik wat informatie: Ik kan ook nog niet ontdekken hoe de registratie op zich plaatsvindt. Is er een formulier voor wat ik moet downloaden??
Op pagina 2 van deze thread heb ik een FAQ over Esta geplaatst. De aanmelding verloopt via een online formulier, waar je na invullen meteen antwoord krijgt.

@ Wiepster: Ik denk niet dat mensen wegblijven vanwege de 'moeilijkheid' van VWP. Het is immers 1 formuliertje wat je moet invullen in het vliegtuig. Nu vul je precies hetzelfde formulier in online én als je luchtvaartmaatschappij de koppeling met ESTA nog niet gemaakt heeft (zal in het begin wel bij alle maatschappijen zijn), moet je in het vliegtuig ALSNOG een formulier invullen.

Het enige gebruikersvriendelijkere is, dat je nu niet 8 uur in een vliegtuig te hoeft gaan zitten om op basis van jouw antwoorden op het formulier afgewezen te worden. Dit weet je nu van te voren. Maar een immigrations officer kan natuurlijk altijd nog op basis van extra vragen je de toegang weigeren.
Clint's Thoughts
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

@Clint, ik bedoelde het meer sarcastisch....ze moeten de business owners toch hoop blijven geven in deze moeilijke tijden en je ziet dan ook in de berichtgeving dat men van alles aangrijpt om maar positief te blijven.
Ik ben dan ook helemaal met je eens, het zal echt echt toestroom van internationale toeristen geven.
michael66
Amerikakenner

Bericht door michael66 »

ORANGE schreef:Gegoogled op ESTA. Daar zag ik wat informatie: Ik kan ook nog niet ontdekken hoe de registratie op zich plaatsvindt. Is er een formulier voor wat ik moet downloaden??
http://www.usimmigrationsupport.org/est ... 1QodiwbVYg
http://www.esta.us/esta.html?gclid=CKW3 ... 1QodUmpNYA
Dit zijn commerciële websites die informatie of hulp verkopen. Die $49.95 die je noemt is voor een schriftelijke toelichting die je na betaling toegestuurd krijgt. Onderaan de homepage staat ook nog eens uitdrukkelijk vermeld dat ze op geen enkele wijze aan de overheid van de VS zijn gelinkt.

Een aanvraag via ESTA is gratis en doe je hier.
ORANGE
Amerikafan

Bericht door ORANGE »

@michael66: Bedankt, hier kunnen we wat mee. (ik had het nog niet gevonden)

diny
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Diny,

Kun je hier nog even op een rijtje zetten hoe het nu precies in elkaar steekt? Ik zie even door de bomen het bos niet meer, wat nu verplicht geregeld is en wat te doen?

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ik heet dan wel geen Diny, maar wat betreft de ESTA is dit wat je moet doen:

Voor 12 januari 2009
In principe niets. Je KAN, als je dit zelf wenst, de ESTA invullen. Je moet tot de 12e echter sowieso nog de groene I-94W invullen.

Na 12 januari 2009
Voor alle personen die vanaf die datum onder het Visa Waiver Program (VWP) voor 90 dagen of minder naar de VS willen reizen en het land binnen komen via AIR of SEA, wordt het verplicht MINIMAAL 72 uur voor je aankomst in de VS toestemming te verkrijgen om naar de VS te MOGEN reizen.

Hoe, wat, waar?

Allereerst even wat informatie over ESTA. Voornamelijk, wanneer moet je het invullen;
  • Zoals ik al aangaf, de ESTA applicatie is ALLEEN voor mensen die onder het VWP naar de VS reizen (dus met een toeristisch doel en voor maximaal 90 dagen).
  • Wanneer je wordt geaccepteerd, is de ESTA geldig: voor twee jaar OF tot je paspoort verloopt.
  • Die 72 uur van te voren is een MINIMUM. Je mag op elk gewenst moment ESTA aanvragen. OOK als je plannen nog niet definitief zijn.
  • Mensen die dus denken in de komende twee jaar wel eens onverwachts binnen 3 dagen naar de VS te moeten vertrekken, doen er slim aan om ESTA gewoon al een keer aan te vragen.
Hoe vraag je ESTA aan?
Simpel! Je browst naar: https://esta.cbp.dhs.gov/ en volgt daar de instructies.
In principe vul je daar dezelfde informatie in als op het groene I-94. Wanneer je nog niet alles weet, probeer het dan zo veel mogelijk in te vullen.

Kost dat iets?
Nee, momenteel vraagt DHS hier geen geld voor. Ze behouden vanzelfsprekend het recht om dit op een later tijdstip te wijzigen.

Wat gebeurt er met het I-94W?
Momenteel niets. De DHS/CBP gaat dit geleidelijk uitfaseren. Dit hangt echter van de luchtvaartmaatschappijen af. Zij moeten bepaalde koppelingen maken tussen hun systemen en de ESTA systemen. Wanneer dit gebeurd is, wordt het I-94 langzaam aan overbodig. Wat betreft uitreizen: op het moment ligt er een voorstel om vingerafdrukken ook bij uitreizen verplicht te maken. Dit zou dan dus een vervanging worden van de 'green stub' van het I-94W die nu nog in je paspoort wordt geniet.

Dit zijn denk ik de hoofdlijnen. Mocht ik ergens niet duidelijk zijn geweest, of als ik iets vergeten ben, noem het vooral :)
Clint's Thoughts
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Heel hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg. Het is mij nu duidelijk hoe e.e.a. in elkaar steekt.

Ik heb echter nog paar vraagjes.

Ik heb inmiddels al een e-ticket voor 13 april 2009, maar omdat dat na 12 januari valt moet ik dus wel de ESTA invullen, als ik het goed begrijp en dat zou ik nu al kunnen doen.

Echter mijn paspoort verloopt in maart 2009. Als ik dan een nieuw paspoort aanvraag, moet ik opnieuw een ESTA invullen?
Zo ja, heeft het dus weinig zin als ik dat nu reeds doe. Klopt dat?

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Dat klopt helemaal. Als je nu een ESTA invult en je in maart een nieuw paspoort krijgt, vervalt de ESTA op het moment dat je een nieuwe aanvraag (met nieuw paspoort) doet. Als je de ESTA eerder wil invullen, kan je altijd natuurlijk al wat eerder een nieuw paspoort gaan halen :)
Clint's Thoughts
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Marjan,

Je kan het ook nu al aanvragen, je moet dan als je een nieuw paspoort hebt een wijzigingsformulier invullen.
dat staat ook op de ESTA site (aan de rechterkant)
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Rob, dat lijkt op het eerste gezicht inderdaad zo, maar als je in diezelfde kolom klikt op 'what can I change', komt er te staan:
What should I do if the information on my passport has changed?

If you obtain a new passport or there is a change to your passport information, you must apply for a new travel authorization. See What information can I update? for a full listing of information that can be changed after submission of your application.
De zaken die je achteraf nog wel kan wijzigen, zijn:
What information can I update?

E-mail address

Telephone number

Airline and flight number

City where you are boarding

Address while in the United States
Clint's Thoughts
ORANGE
Amerikafan

Bericht door ORANGE »

Wat hebben we toch een toppers op dit forum!! Alles nu mooi overzichtelijk bij elkaar.

Bedankt iedereen! :D (= blije Diny)
Ratigan
Amerika-ontdekker

Bericht door Ratigan »

Het grappige is dat ik gisteren de reis geboekt heb (voor 2009)

Vandaag kreeg ik mijn informatie met 2 pagina's over het nieuwe systeem. Ik heb het gelijk doorgelopen en ik heb ook gelijk goedkeurign ontvangen. Het werkt erg simpel en snel.

Overigens geldt een aanmelding voor 2 jaar tenzij je paspoort eerder verloopt.

Het is echt snel en easy. Ben benieuwd of er ook minder vertragingen zijn bij de douane.
Afbeelding

Afbeelding
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Het heeft sowieso niets met de douane te maken ;)
De douane gaat over de invoer van goederen (ook wel Customs genaamd).

Bij Immigrations zal je voorlopig geen veranderingen zien. Pas wanneer de luchtvaartmaatschappijen ESTA volledig ondersteunen hoef je geen I-94W meer in te vullen in het vliegtuig, maar zelfs dan veranderd er niets aan het loket. Ze immigrations officer heeft dezelfde info nu op zijn schermpje staan (ipv op het door jou net ingeleverde formulier). Hij/zij moet echter nog steeds bepalen of je het land in mag, en zal dus vragen stellen. Daarnaast moet je ook gewoon elke keer je 10 vingerafdrukken en een foto afstaan :)
Clint's Thoughts
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer