Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vergoeding bij vertraging?
- DVDGuy
- Amerika-expert
- Partner van: Krabbegat
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Re: Vergoeding bij vertraging?
Gelukkig hoef je dat zelf niet uit te zoeken; dat laat je dus doen.
Toevallig staat er nu een artikel over vergoeding bij vertraging op www.nu.nl
Zie: www.nu.nl/economie/2311259/maatschappij ... -niet.html
Zie: www.nu.nl/economie/2311259/maatschappij ... -niet.html
1999; Westkust-CA, UT NV AZ
2004; Westkust-CA UT NV AZ CO WY MT
2005; Oostkust- PA NJ NY OH WV TN SC FL MS LA
2008; Westkust-CA, UT NV AZ
2009; Cruise & FL
2010; Westkust; CO NV SD WY MT UT NV AZ CA
2011; Cruise & SV FL
2014; NYC
2004; Westkust-CA UT NV AZ CO WY MT
2005; Oostkust- PA NJ NY OH WV TN SC FL MS LA
2008; Westkust-CA, UT NV AZ
2009; Cruise & FL
2010; Westkust; CO NV SD WY MT UT NV AZ CA
2011; Cruise & SV FL
2014; NYC
In jullie geval vermoed ik, dat er geen recht op vergoeding bestaat, omdat elke vlucht enkel bekeken wordt. De eerste vlucht had minder dan drie uur vertraging, dus geeft deze geen recht op vergoeding. En omdat ook de tweede vlucht op zich minder vertraging had, geeft deze ook geen recht op vergoeding. Met dit risico moet je dus leven, als je een overstapverbinding boekt.arnovdb schreef:Wij hebben vandaag de volgende situatie meegemaakt
Onze British Airways vlucht van Boston naar London vertrok 2 uur 15 minuten te laat vanwege extra onderhoud aan de Airco.
We hadden als overstaptijd op Heathrow oorspronkelijk 2 uur 30 minuten, ruim genoeg normaliter.
Door de vertraging op de 1e vlucht miste we de vlucht naar Amsterdam.
We zijn uiteindelijk met veel geluk op een vlucht die 4 uur en 15 minuten later ging gezet via de standby lijst (eigenlijk was er pas om 17.55 uur plek!!!)
Oorspronkelijk zouden we 's ochtends om 10.00 op Schiphol landen door de vertragingen zijn we pas om 14.37 uur op Schiphol geland.
Dus eigenlijk heb ik 4 uur 37 vertraging in totaliteit.
Hebben wij nu recht op enige vorm van compensatie? We hebben alleen maaltijdbonnen van 10 GBP gekregen per persoon.
Of had ik op het vliegveld meteen al een klacht of formulier moeten indienen?
Alvast hartelijk dank voor reactie/advies
Dank
Arno
Maar wat hier gediscussieerd wordt, dat het hier erom gaat het onderste uit de kan te halen, kan ik zo niet zeggen. Je koopt immers een dienstverlening die aan bepaalde regels is onderworpen. Deze zijn bij de wet geregeld en toch houden zich de veel maatschappijen niet aan de wet. Zie ook http://www.eenvandaag.nl/binnenland/362 ... onder_vuur. Als je dan als passagier je recht probeert te halen, heb je ook nog eens het extra werk. En als veel passagiers voor hun rechten opkomen en de tarieven hierdoor stijgen, dan is het maar zo. Werkelijk geloven, dat de tarieven hierdoor stijgen, kan ik echter niet, omdat daarvoor de concurrentie vaak te groot is. Misschien letten daarvoor maatschappijen in toekomst wel beter op, of hun vliegtuigen in orde zijn, omdat "het erop laten aankomen" dan veel duurder kan uitpakken.
In jullie geval vermoed ik, dat er geen recht op vergoeding bestaat, omdat elke vlucht enkel bekeken wordt. De eerste vlucht had minder dan drie uur vertraging, dus geeft deze geen recht op vergoeding. En omdat ook de tweede vlucht op zich minder vertraging had, geeft deze ook geen recht op vergoeding. Met dit risico moet je dus leven, als je een overstapverbinding boekt.
Bron:17.2.2004 NL Publicatieblad van de Europese Unie L 46/1
(1) PB C 103 E van 30.4.2002, blz. 225 en PB C 71 E van 25.3.2003,
blz. 188.
(2) PB C 241 van 7.10.2002, blz. 29.
(3) Advies van het Europees Parlement van 24 oktober 2002 (PB C 300
E van 11.12.2003, blz. 443), gemeenschappelijk standpunt van de
Raad van 18 maart 2003 (PB C 125 E van 27.5.2003, blz. 63) en
standpunt van het Europees Parlement van 3 juli 2003 (nog niet
bekendgemaakt in het Publicatieblad). Resolutie van het Europees
Parlement van 18 december 2003 en besluit van de Raad van 26
januari 2004.
(4) PB L 36 van 8.2.1991, blz. 5.
bla bla bla...
h) „eindbestemming”: de bestemming die vermeld staat op het
bij de incheckbalie aangeboden ticket of, in geval van rechtstreeks
aansluitende vluchten, de bestemming van de laatste
vlucht; indien de geplande aankomsttijd is gerespecteerd,
wordt er geen rekening gehouden met haalbare alternatieve
aansluitende vluchten;
bla bla bla...
Recht op compensatie
1. Wanneer naar dit artikel wordt verwezen, krijgen de
passagiers compensatie ten belope van:
a) 250 EUR voor alle vluchten tot en met 1 500 km;
b) 400 EUR voor alle intracommunautaire vluchten van meer
dan 1 500 km, en voor alle andere vluchten tussen 1 500
en 3 500 km;
c) 600 EUR voor alle niet onder a) of b) vallende vluchten.
Bij de bepaling van de afstand wordt gekeken naar de laatste
bestemming waar de passagier als gevolg van de instapweigering
of annulering na de geplande tijd zal aankomen.
2. Indien de passagiers een andere vlucht naar hun eindbestemming
wordt aangeboden overeenkomstig artikel 8, en de
aankomsttijd niet meer dan hieronder vermeld afwijkt van de
geplande aankomsttijd van de oorspronkelijk geboekte vlucht:
a) twee uur voor alle vluchten van 1 500 km of minder, of
b) drie uur voor alle vluchten binnen de Gemeenschap van
meer dan 1 500 km en voor alle andere vluchten tussen
1 500 en 3 500 km, of
c) vier uur voor alle vluchten die niet onder a) of b) vallen,
kan de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert de
compensatiebedragen vermeld in lid 1 met 50 % verlagen.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/sit ... 010007.pdf
Nieuwe versie:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 022:NL:PDF
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Ik begrijp nog niet helemaal wat je met het citaat bedoelt. Nergens wordt erop verwezen, dat artikel 7 van toepassing is, als de eindbestemming later wordt bereikt. Immers wordt niet op grond van artikel 8 een andere vlucht naar de eindbestemming aangeboden. Ik heb nergens kunnen vinden, dat artikel 8 van toepassing is en daarmee is m.i. artikel 7, nummer 2 ook niet van toepassing. Bovendien geeft ook niet artikel 7, nummer 2 recht op vergoeding maar nummer 1, en die wordt hier helemaal niet genoemd.
De vluchten worden niet apart beoordeeld.
Het gaat om de vertraging op de eindbestemming
Het gaat om de vertraging op de eindbestemming
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Waaruit maak je dat dan op? In de EU-regels staat het immers niet. Je hebt natuurlijk wel het recht naar je eindbestemming te worden getransporteerd en zover ik weet ook recht op verzorging tijdens de wachttijd.
Ik heb ook een oordeel gevonden, dat in Duitsland door het hoogste gerechtshof, de BGH is geveld: http://www.spiegel.de/reise/aktuell/0,1 ... 22,00.html
Ik heb ook een oordeel gevonden, dat in Duitsland door het hoogste gerechtshof, de BGH is geveld: http://www.spiegel.de/reise/aktuell/0,1 ... 22,00.html
-
- Amerika-newbie
Hoi, hoi,
Je kan ook je claim neerleggen bij een claim bedrijf. Zolang je vliegtuig aankomt of vertrekt vanuit Nederland kom je in aanmerking voor compensatie (indien toegewezen). Ikzelf gebruik sinds kort een app. via mijn HTC mobiele telefoon. De Arag flight claim. Je moet wel nog de beschikking hebben over het vluchtnummer en de datum om in aanmerking te komen voor een vergoeding, anders wordt het moeilijk.
Heb hem zelf gedownload op de android market, maar hij is vast ook wel beschikbaar voor de iphone en andere mobile systems. Zij pakken dan de claim op en kijken of er sprake is van onrechtmatige vertraging.
grt,
Gerard
Je kan ook je claim neerleggen bij een claim bedrijf. Zolang je vliegtuig aankomt of vertrekt vanuit Nederland kom je in aanmerking voor compensatie (indien toegewezen). Ikzelf gebruik sinds kort een app. via mijn HTC mobiele telefoon. De Arag flight claim. Je moet wel nog de beschikking hebben over het vluchtnummer en de datum om in aanmerking te komen voor een vergoeding, anders wordt het moeilijk.
Heb hem zelf gedownload op de android market, maar hij is vast ook wel beschikbaar voor de iphone en andere mobile systems. Zij pakken dan de claim op en kijken of er sprake is van onrechtmatige vertraging.
grt,
Gerard
6feet6,
in de tussentijd heb ik nog een beetje gerechercheerd en ben op het laatste nieuwe oordeel gestoten, wat jij vermoedelijk bedoelde:
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/f ... f=C-432/07 (wel nog even op "zoeken" klikken en het arrest oproepen)
En daarmee blijk je helemaal gelijk te hebben. Hier staat namelijk:
Voordat ik iets geloof, wil ik het altijd graag even zwart op wit hebben. Ik hoop dat je me ervoor verontschuldigt, dat ik je in beginsel niet geloofde.
in de tussentijd heb ik nog een beetje gerechercheerd en ben op het laatste nieuwe oordeel gestoten, wat jij vermoedelijk bedoelde:
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/f ... f=C-432/07 (wel nog even op "zoeken" klikken en het arrest oproepen)
En daarmee blijk je helemaal gelijk te hebben. Hier staat namelijk:
Dus hiermee wordt geoordeeld, dat onafhankelijk van de vertraging van een individuele vlucht de vertraging berekend wordt op grond van het geleden tijdsverlies op de plaats van eindbestemming.2) De artikelen 5, 6 en 7 van verordening nr. 261/2004 moeten aldus worden uitgelegd dat passagiers van vertraagde vluchten voor de toepassing van het recht op schadevergoeding met passagiers van geannuleerde vluchten kunnen worden gelijkgesteld en aldus aanspraak kunnen maken op de in artikel 7 van deze verordening bedoelde compensatie, wanneer zij door een vertraging van de vlucht drie of meer uren tijd verliezen, dat wil zeggen wanneer zij hun eindbestemming drie of meer uren na de door de luchtvaartmaatschappij oorspronkelijk geplande aankomsttijd bereiken. Een dergelijke vertraging verleent de passagiers evenwel geen recht op compensatie indien de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de langdurige vertraging het gevolg is van buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden, dat wil zeggen van omstandigheden waarop de luchtvaartmaatschappij geen daadwerkelijke invloed kan uitoefenen.
Voordat ik iets geloof, wil ik het altijd graag even zwart op wit hebben. Ik hoop dat je me ervoor verontschuldigt, dat ik je in beginsel niet geloofde.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 4953 Weergaves
-
Laatste bericht door JeroenB