Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Geldige ESTA, toch geweigerd om te boarden...

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Geldige ESTA, toch geweigerd om te boarden...

Bericht door markgoestoamerica »

Wellicht omdat in de meeste gevallen het onmiddelijk goedgekeurd word en het boekings kantoor het kan linken, maar omdat Iberia niet eens contact opnam met het boekingskantoor in spanje..... betekent dat ze de nieuwe approval niet konden linken en geen green light krijgen op de ESTA approved sectie in het boekings systeem van Iberia...

Ik melde overigens dat het MAXIMAAL 48 uur duurde, echter op de webstie van de US Government, ESTA dept. staat het volgende:
In most cases, ESTA provides an almost immediate determination of eligibility for travel under the VWP. There are three types of responses to an ESTA application: Authorization Approved, Authorization Pending and Travel Not Authorized. Applicants who receive an approval are authorized to travel to the United States under the VWP. Applicants who receive an Authorization Pending response will need to check the website for updates within 72 hours to receive a final response. Applicants whose ESTA applications are denied will be referred to the Travel Information web site for information on how to apply for a visa to travel to the United States.
dus het kan zelfs 72 uur duren...
If you can dream it...
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Maar daarmee is het toch nog steeds niet belachelijk dat ze een nieuwe lieten aanvragen? De approval komt in de meeste gevallen direct dan wel na enkele minuten. In dit geval is Iberia gewoon ernstig nalatig geweest en heeft bewust/onbewust nagelaten e.e.a. beter te controleren.

Die 72 uur is al jaar en dag bekend. Heeft niet zozeer met het 'koppelen' aan je ticket te maken (voor zover dat al gebeurd) maar voor de toestemming zelf. Die kreeg TO ook gelijk en kon dat bewijzen. Desondanks gaf Iberia zelf geen groen licht en wilde er kennelijk ook niet achteraan.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
els70
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door els70 »

Zou het ook niet zo zijn, als je nu thuis incheckt en je tickets afdrukt 24 uur voor vertrek, dan weet je dadelijk of je Esta inorde is of niet :?:

Mocht het niet inorde zijn zou je thuis via de pc ook niet kunnen inchecken.
Antonio
Amerika-newbie

Bericht door Antonio »

US-fanboy schreef:Ik ben bang dat je slechts teruggave zou kunnen verwachten van 1 ticket plus eventueel aanspraak kan maken op compensatie op grond van instapweigering.
Uiteindelijk was die instapweigering voor 1 persoon en hebben jullie zelf het (vanuit jullie eigen perspectief logische) besluit genomen om allebei niet in te stappen.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt kun je die eventueel vragen om je te helpen.

Alle andere kosten die je eventueel nog gemaakt hebt zullen waarschijnlijk niet door de vliegtuigmaatschappij betaald worden.
Je zou nog kunnen kijken of de reisverzekering hier eventueel iets voor uitkeert.

Verder is ESTA geen garantie dat je ook daadwerkelijk de VS binnenkomt en kan je in een ander systeem gesignaleerd staan waardoor de vliegmaatschappij al door krijgt dat je geweigerd zal worden. De vliegmaatschappij neemt dan geen risico en zal je weigeren omdat zij anders de kosten voor zich krijgen om je weer terug te vervoeren.
Dat je in een van de systemen staat kan natuurlijk gewoon een fout zijn.
Maar ook... elk verhaal heeft 2 kanten en we kennen alleen jouw kant van het verhaal en ik ga er van uit dat we nooit zullen weten waarom je geweigerd bent.
Om het ESTA debacle in eerste instantie niet onnodig onoverzichtelijk te maken, heb ik een deel van het vervolg verhaal achterwegen gelaten nl; We hebben twee dagen na de geplande reisdatum een nieuwe reis geboekt naar de Bahamas (tel uit je verlies), maar nu via Londen - Nassau - Grand Bahamas (met noodgedwongen twee overnachtingen!!). Deze reis gaat dus buiten Amerikaans territorium om. Dat alles om een mogelijk tweede ESTA fiasco te omzeilen. We zijn tijdens ons verblijf op de Bahamas een dagje met een vliegtuig overgestoken van Freeport naar Fort Lauderdale Florida, en wat schetst onze verbazing.......GEEN enkel probleem met onze ESTA´s ! Wij zijn geen doorgewinterde reizigers, maar nu bekroop ons nog meer het gevoel dat IBERIA in gebreke is gebleven (maar dat heeft tot op heden nog niet tot uitbetaling geleid) :cry: Juridisch heeft IBERIA waarschijnlijk gelijk wanneer ze ooit slechts één persoon vergoeden, want de ander mocht wél aan boord. Maar je gaat in ons geval toch niet alleen op reis, en laat je je vrouw alleen achter??

Dank jullie voor al jullie reakties en medeleven tot nu toe. Maar nog steeds niemand die ooit een soortgelijke strijd met de luchtvaarmaatschappij gewonnen heeft ?
Dikkie
Amerikakenner

Bericht door Dikkie »

Antonio schreef: Juridisch heeft IBERIA waarschijnlijk gelijk wanneer ze ooit slechts één persoon vergoeden, want de ander mocht wél aan boord. Maar je gaat in ons geval toch niet alleen op reis, en laat je je vrouw alleen achter??
Ik weet niet hoe het elders zit maar als jullie samen de tickets hebben geboekt en daarop een annuleringsverzekering hebben dan zal het zo zijn dat als de één vanwege een geldige reden voor vergoeding moet annuleren, de ander ook zijn kosten vergoed krijgt.
Ik zou daar aanspraak op blijven maken. Iberia is weliswaar Spaans maar wellicht valt er iets te vinden in de EU-wetgeving hieromtrent. Heb je wel een goede advocaat in de arm genomen?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Antonio schreef:Juridisch heeft IBERIA waarschijnlijk gelijk wanneer ze ooit slechts één persoon vergoeden, want de ander mocht wél aan boord. Maar je gaat in ons geval toch niet alleen op reis, en laat je je vrouw alleen achter??
In Nederland weet ik niet of ze gelijk zouden krijgen. Als je met je partner op vakantie gaat mag je redelijkerwijs verwachten dat het samen uit en samen thuis is, en dus twee reizen verknald zijn door Iberia. Maar of in Spanje ook dit zou gelden? Geen idee.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Een annuleringsverzekering komt ook alleen maar tussen als jouw geen schuld treft. De vraag hier is dus wie schuld betreft, en op dit moment kan de topicstarter misschien onvoldoende aantonen dat hij niet de schuldige is (omdat Iberia duidelijk aangeeft dat zij vinden dat het niet hun schuld is).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dikkie
Amerikakenner

Bericht door Dikkie »

kastelke schreef:Een annuleringsverzekering komt ook alleen maar tussen als jouw geen schuld treft. De vraag hier is dus wie schuld betreft, en op dit moment kan de topicstarter misschien onvoldoende aantonen dat hij niet de schuldige is (omdat Iberia duidelijk aangeeft dat zij vinden dat het niet hun schuld is).
Ik bedoelde ook niet dat TS aanspraak moet maken op een annuleringsverzekering maar op de redenatie/grondslag die gevolgd wordt in het geval een annulering zou betreffen. Dus niet alleen vergoeding voor één persoon omdat slechts één is geweigerd maar voor twee personen omdat door die ene weigering de gehele vakantie niet door kon gaan.
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

In Nederland geld dat bij een civiele rechtzaak het aannemelijk gemaakt moet worden dat je schade hebt geleden...

Het is naar mijn inziens zeeeer aannemelijk dat indien 1 van de 2 gewijgerd word door een fout bij Iberia, het aannemelijk is dat de ander dan niet kan gaan en hierdoor ook schade lijdt...
Toch maar even aan mijn broertje gevraagd die Advocaat is, hij hoorde het verhaal aan en vertelde:
Daar ik lees dat zowel de topic starter in spanje woont alsook Iberia een spaanse maatschappij betreft, mag je er vanuitgaan dat de Nederlandse rechtbank zich niet bevoegd zal verklaren en de zaak in Spanje uitgevochten moet worden...
En van het spaans rechtsysteem weet ik helemaal niets...
Ik zou gewoon even een spaanse jurist raadplegen...
If you can dream it...
Antonio
Amerika-newbie

Bericht door Antonio »

kastelke schreef:Een annuleringsverzekering komt ook alleen maar tussen als jouw geen schuld treft. De vraag hier is dus wie schuld betreft, en op dit moment kan de topicstarter misschien onvoldoende aantonen dat hij niet de schuldige is (omdat Iberia duidelijk aangeeft dat zij vinden dat het niet hun schuld is).
Bij de schuldvraag, vraag ik mij af: "Wat hadden wij als reizigers nog meer kunnen/moeten doen, dan twee uur voor vertrek aanwezig zijn bij de incheckbalie met twee geldige digitaal uitleesbare paspoorten en twee geldige ESTA´s met Authorization Approved erop?"
Wanneer wij de claim onterecht bij IBERIA neerleggen, zou enige verklaring over "het waarom" van IBERIA hier dan niet op zijn plaats zijn? Ze komen nu niet verder dan dat wij ons maar moeten melden bij een overkoepelende organisatie die OneWorld heet. (daar zijn veel luchtvaartmaatschappijen bij aangesloten)

Wanneer u een Japanse auto koopt, gaat u met uw klacht toch ook terug naar de dealer waar u de auto gekocht heeft, en laat u zich niet door die dealer afschepen die beweert dat u zich maar moet wenden tot een overkoepelende organisatie van autofabriekanten in Japan :wink: ?
lyan
Amerikakenner
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 28
Contacteer:

Bericht door lyan »

Heb je in dat paspoort die geweigerd zou zijn misschien een O of een 0 in het serienummer staan?
ik heb ooit eens de O en de 0 verwisseld, kreeg wel toestemming (met het foute nummer), maar bij het inchecken kwam een weigering omdat de nummers niet overeen kwamen, dus op Schiphol nog een nieuwe Esta aangevraagd met het goede nummer en toen mocht ik wel mee.
De 0 en de O lijken erg op elkaar en deze verwisseling blijkt vaker voor te komen.
Antonio
Amerika-newbie

Bericht door Antonio »

lyan schreef:Heb je in dat paspoort die geweigerd zou zijn misschien een O of een 0 in het serienummer staan?
ik heb ooit eens de O en de 0 verwisseld, kreeg wel toestemming (met het foute nummer), maar bij het inchecken kwam een weigering omdat de nummers niet overeen kwamen, dus op Schiphol nog een nieuwe Esta aangevraagd met het goede nummer en toen mocht ik wel mee.
De 0 en de O lijken erg op elkaar en deze verwisseling blijkt vaker voor te komen.
Nee, bij geen van beide paspoortnummers komt een "nul" voor en kan daardoor verward worden met een "O".
Wat ik begrepen heb, komen er op een paspoort nooit klinkers voor....
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar dat weet niet iedereen, waardoor een 0 wel eens ingegeven wordt als een O.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Nooit klinkers? Op mijn paspoort staat wel degelijk een klinker (geen O)...nooit problemen gehad
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Dat is Belgie....
If you can dream it...
Peggy
Amerika-newbie

Bericht door Peggy »

Hallo,

Wij hebben vorige zomer eenzelfde soort situatie meegemaakt... Volgens mij waren wij de dupe van een systeemfout.

Vorige zomer checken we in aan de incheckbalie van AA in Brussel. Aangezien we het jaar ervoor ook naar de USA geweest zijn, en onze ESTA's nog voldoende lang geldig waren hadden we geen nieuwe ESTA's aangevraagd.
Aan de incheckbalie krijgen we echter de boodschap dat mijn ESTA niet geldig ... Met die van mijnechtgenoot en die van de kinderen is geen probleem. Onze ESTA's waren alle 4 op dezelfde dag het jaar ervoor aangevraagd en het jaar ervoor hebben we daar geen problemen mee gehad. Wij hadden zelfs geen afgedrukte ESTA mee.
Wij krijgen het advies om een nieuwe ESTA aan te vragen aan de daarvoor vooziene terminals. Tijdens de aanvraag krijgen ook wij het bericht dat er een nog geldige aanvraag is. Wij hebben de aanvraag geannuleerd en zijn dan teruggegaan naar de incheckbalie. Daar wordt mijn paspoort opnieuw gescand en op dat moment wordt voor mijn paspoort wel een geldige ESTA gevonden: zelde paspoort en zelfde ESTA!
Voor ons had deze situatie een goed einde, maar de starter van dit topic heeft minder geluk gehad.
Ik hoop dat jullie alsnog iets kunnen recuperen van jullie verloren centen.
Arno_01
Amerika-newbie

Bericht door Arno_01 »

Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en las jullie verhaal. Herkenbaar. Mijn vrouw en schoonmoeder hadden een vergelijkbaar probleem in Brussel. ook zij hebben ter plekke nieuwe esta's aangevraagd via internet. Uiteindelijk ook de vlucht gemist omdat niemand kon/wilde helpen.
Ze hebben hun vlucht toen enkele maanden verschoven (kostte paar honderd euro + honded dollar voor de aansluitende vlucht in USA) en we hebben alles thuis uitgezocht.
Probleem bleek te bestaan uit de 0 (nul) en O die nauwlijks (zeg maar niet) van elkaar te onderscheiden zijn op het paspoort.......

Nadat we dus voor de derde keer twee nieuwe ESTA's hadden aangevraagd konden de dames uiteindelijk vertrekken.
pbuyse1
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35

Bericht door pbuyse1 »

Dat is nu het goede van een Belgisch paspoort en ESTA, 2 letters gevolgd door 6 cijfers, geen vergissing mogelijk.
jheijden
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door jheijden »

Op NL paspoorten komt nooit een O voor. Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Paspoort
sandra_R
Amerikafan

Bericht door sandra_R »

Als ik het goed begrepen heb komen de letter O en de 0 op nieuwere paspoorten niet meer voor, maar voor enkele jaren geleden nog wel. Mijn nieuwe paspoort staan ze niet meer in, maar mijn oude had nog wel een O.

Gr,
Sandra
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer