Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

recht op schadevergoeding?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
zon25
Amerikafan

Re: recht op schadevergoeding?

Bericht door zon25 »

Jongens jongens,

Er is gewoon wettelijk vastgelegd .
Heb ik ook recht op een vergoeding?

Komt u door de vertraging drie uur of later aan op uw eindbestemming? Dan hebt u recht op een vergoeding. Dat heeft het Europese Hof van Justitie bepaald. Hoe hoog de vergoeding is, is afhankelijk van de afstand die u vliegt. Hieronder leest u welk bedrag u kan krijgen:
EUR 250 per passagier voor alle vluchten tot en met 1500 kilometer;
EUR 400 per passagier voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1500 km. En voor vluchten van of naar een land buiten de Europese Unie die tussen 1500 en 3500 km lang zijn.
EUR 600 per passagier voor alle vluchten van of naar een land buiten de Europese Unie van meer dan 3500 km. Komt u minder dan vier uur later aan op uw eindbestemming? Dan mag de luchtvaartmaatschappij u 300 euro betalen.

Let op

Soms gebeuren er dingen in een land waar de luchtvaartmaatschappij niets aan kan doen. Bijvoorbeeld een oorlog, een orkaan, dichte mist of hevige sneeuwval. Dat heet overmacht. Hierdoor kan uw vlucht vertragen. U krijgt dan geen vergoeding. Maar u hebt nog steeds recht op verzorging. Ook bij overmacht. Kijk hier voor meer informatie over uw rechten bij vertraging of annulering van uw vlucht bij overmacht:
Dus of je het nou schade, vervelend of wat ook noemt, het is gewoon wettelijk vastgelegd dat de maatschappijen een vergoeding moeten uitbetalen.

Is er schade nee, heeft er iemand hinder van? vaak niet (vooral s'nachts niet) maar betalen moet je toch want dat is nou eenmaal de wet.
En als ik de wet niet na kom door niet te betalen komen ze ook bij mij op de stoep dus simpel als dit kan het niet.
HET IS DE WET...EN DIE MOET IEDEREEN (OOK VLIEGTUIGMAATSCHAPPIJEN) NAKOMEN.....PUNT.

dat was de enige reden waarom ik dit berichtje geplaatst heb om te vragen of andere reizigers ook tegen deze vreselijke starre maatschappijen aanlopen die zich simpel weg te groot achten om zich niet aan de wet te hoeven houden

note MOD (Carine) : scheldwoorden en persoonlijke aanvallen zyn uit dit bericht verwijderd.
heidem
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door heidem »

Alleen geldt de regelgeving nu niet, omdat het een binnenlandse vlucht binnen de VS is.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

het is ten allen tijde verboden om mensen persoonlijk aan te vallen. Meningen kunnen verschillen maar scheldwoorden kunnen echt niet. De volgende postings waarin scheldwoorden gebruikt worden, zullen zonder verwittiging verwijderd worden.
Groetjes,
Carine
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

note MOD (Carine) : scheldwoorden en persoonlijke aanvallen zyn uit dit bericht verwijderd.
En dan denk ik altijd...wat heeft die gezegd?! Ik wil het weten! :mrgreen:
zon25
Amerikafan

Bericht door zon25 »

zeikerd heb ik gezegd, meer niet...maar beledigingen als graaier zien ze hier niet, vriendjes politiek??

En us funmannetje, jij weet overigens helemaal niet of ik schade heb opgelopen. misschien heb ik wel een nacht/dag gemist, misschien stond onze auto er niet meer omdat ze dachten dat we niet meer kwamen opdagen of weet ik wat...daar weet jij geen reet van.
zon25
Amerikafan

Bericht door zon25 »

wees dan eerlijk en lees de rest ook even dan heb je nog meer te verwijderen.
Dbacks
Amerikafan
Partner van: Dbacks2
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Dbacks »

Even serieus zeg, vanwaar deze uitbarsting?
Ja het is vervelend, velen van ons hebben ook meegemaakt, maar nogmaals je hebt geen recht op schadevergoeding via een Europese wetgeving aangezien het een Amerikaanse vlucht betreft..
Never give up!
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

zon25 schreef:Er is gewoon wettelijk vastgelegd .
.......................
HET IS DE WET...EN DIE MOET IEDEREEN (OOK VLIEGTUIGMAATSCHAPPIJEN) NAKOMEN.....PUNT.
Heb jij de berichten gemist dat dit voor EU zaken betrof? Als ik jouw bericht lees heb jij vertraging gehad in de VS, waardoor de EU wetgeving niet van toepassing is.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

@zon25: Er is zoiets als van kwaad naar erger en bij deze is voor het mod team de grens overschreden. Graag terug on topic zonder scheldwoorden of persoonlijke aanvallen.
Groetjes,
Carine
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik vraag me af of het tweede deel van de vlucht onder de regeling valt, als je dan toch de letter van de wet volgt, is je vertrekpunt met die vlucht niet de EU, en heb je dus geen recht op schadevergoeding.
lovely_laura
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door lovely_laura »

http://www.nu.nl/geldzaken/3349625/geld ... rstap.html
Vliegtuigpassagiers hebben ook recht op compensatie als zij na een overstap te laat op hun bestemming arriveren. Het doet er niet toe dat de eerste vlucht wel op tijd was. De vliegtuigmaatschappijen zijn een schadevergoeding verschuldigd als passagiers met een vertraging van 3 uur of meer op hun eindbestemming arriveren Bij de aanvullende vlucht moet het wel om een rechtstreekse aansluiting gaan
Is van begin dit jaar. Er staat nergens dat de overstap ook in Europa moet zijn. Vind het een beetje onduidelijk. Zou het gewoon proberen. Nee heb je ja kan je krijgen.

Gr. laura
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

lovely_laura schreef:Er staat nergens dat de overstap ook in Europa moet zijn.
Ik ben het met je eens, je kan het gewoon proberen. Maar het lijkt me evident dat het recht van het land van toepassing is en dat de EU haar wetten niet zomaar kan opleggen aan andere landen, waardoor ze dus ook geen locatie vermelden. En de VS kennende zullen ze niet genegen zijn zomaar even het EU recht te gaan toepassen.
US-fanboy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door US-fanboy »

zon25 schreef: En us funmannetje, jij weet overigens helemaal niet of ik schade heb opgelopen. misschien heb ik wel een nacht/dag gemist, misschien stond onze auto er niet meer omdat ze dachten dat we niet meer kwamen opdagen of weet ik wat...daar weet jij geen reet van.
Dat ik dat niet weet komt omdat je geen antwoord geeft op de vraag die ik daarover had gesteld maar een beetje verloren bent gegaan in je verongelijktheid.
En goh, had dat dan maar wel gedaan want dan had ik je misschien wel kunnen en willen helpen :thumbup:
Uit je niet-antwoorden en je opmerking hierboven heb ik inmiddels wel begrepen dat jij die schade niet hebt opgelopen :D.

En na al je blabla over de wet : als je zo gelijk hebt dan stap je toch naar je rechtsbijstandverzekering. Zorgen zij wel dat jij je centjes krijgt. Ook reisverzekeringen hebben tegenwoordig overeenkomsten met bedrijven als EU-claim, dus als je geen rechtsbijstandverzekering hebt, dan kun je daar nog terecht. En anders een beroep doen op de rechtskundige dienst van de consumentenbond (als je daar lid van bent). Allemaal mogelijkheden voor je, waar je veel beter bij terecht kunt ipv je hier zo te laten kennen op een forum.

Ik wens je alle succes :thumbup:
Rudolf1974
Amerika-ontdekker

Bericht door Rudolf1974 »

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus wellicht is dit antwoord al eens gegeven.....

Begin dit jaar had ik een terugvlucht met KLM van Atlanta naar Amsterdam, om een voor mij nog steeds onbekende reden werd deze vlucht gecancelled. Vervangde vlucht was de volgende dag. Lang verhaal kort: Ik heb dit rechtstreeks ingediend bij EU-claim aangezien zij de juiste wegen kennen en kreeg na een week of 4 de melding dat de schadeclaim van € 600,00 was toegekend. Hier gaat dat nog een fee voor EU-claim vanaf, in totaal kreeg ik € 400,00 uitgekeerd. Wel een aanrader dus, kost weinig tijd en moeite.

Wellicht heeft iemand hier nog wat aan!
Dbacks
Amerikafan
Partner van: Dbacks2
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Dbacks »

Het grote verschil is dat jouw vlucht naar de EU was en die van Zon25 binnen Amerika. Maar proberen, zeker via een no-cure-no-pay organisatie als EU-Claim, kan uiteraard geen kwaad..
Never give up!
zon25
Amerikafan

Bericht door zon25 »

Dat ik dat niet weet komt omdat je geen antwoord geeft op de vraag die ik daarover had gesteld maar een beetje verloren bent gegaan in je verongelijktheid.
Waar dan?
En goh, had dat dan maar wel gedaan want dan had ik je misschien wel kunnen en willen helpen :thumbup:
Als je had willen helpen dan had je dan gelijk al kunnen zeggen in je eerste berichtje, zo van ik vindt dit (want je dringt graag je mening aan andere op lees ik in meerdere berichten van je) maar..................
Uit je niet-antwoorden en je opmerking hierboven heb ik inmiddels wel begrepen dat jij die schade niet hebt opgelopen :D
Je denkt zelfs al te weten wat andere mensen weten en denken, jij bent de beste.

Anny way, gelukkig zijn er meer mensen die wel een normaal antwoord geven dan mannetjes zoals jij die het voor andere proberen te verzieken.
De rest bedankt voor jullie antwoord. Ik ga het gewoon indienen en ik zie wel waar het schip strand.

cheers
Arends1989
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Arends1989 »

@zon25:

Stel een brief op in het Engels waarin je Delta verantwoordelijk stelt voor de vertraging en vraag hen hoe ze dit gaan compenseren. Laat je na de eerste reactie niet afschepen en communiceer vooral niet op de manier waarop je dat in dit topic doet! Blijf zakelijk en correct.

Afgelopen zomer heb ik door een vertraagde vlucht (oorzaak: onweer in Houston) naar Houston mijn aansluiting naar Amsterdam gemist. De optie om een dag later te vertrekken heb ik geweigerd en 3 uur later kreeg ik een mogelijkheid om via Frankfurt naar Amsterdam te reizen. Ter plekke kreeg ik een bon van $10 om te kunnen eten en drinken gedurende het wachten op de volgende vlucht.

Uiteindelijk ben ik 6 uur later in Amsterdam geland en was ook mijn bagage nog niet in Nederland.

Per mail heb ik United Airlines verantwoordelijk gesteld voor de vertraging. 3 mailcontacten verder heb ik een vergoeding van $350 gekregen. Hierdoor vlieg ik in April voor een schijntje naar Florida.

Die 600 euro ga je nooit krijgen, want die bedragen zijn buiten de EU niet van toepassing. Wel zou je voet bij stuk kunnen houden en kijken wat er in zit.

Ik begrijp de mensen die stellen dat het erbij hoort en wat 7 uur op een vakantie van 3 weken is etcetera. Ik geef ze volkomen. Je kan het echter altijd proberen!

Succes!
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Rudolf1974 schreef:Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus wellicht is dit antwoord al eens gegeven.....

Begin dit jaar had ik een terugvlucht met KLM van Atlanta naar Amsterdam, om een voor mij nog steeds onbekende reden werd deze vlucht gecancelled. Vervangde vlucht was de volgende dag. Lang verhaal kort: Ik heb dit rechtstreeks ingediend bij EU-claim aangezien zij de juiste wegen kennen en kreeg na een week of 4 de melding dat de schadeclaim van € 600,00 was toegekend. Hier gaat dat nog een fee voor EU-claim vanaf, in totaal kreeg ik € 400,00 uitgekeerd. Wel een aanrader dus, kost weinig tijd en moeite.

Wellicht heeft iemand hier nog wat aan!
Hmm, wij vlogen vorig jaar terug vanaf Las Vegas met de KLM, tickets geboekt bij KLM, vlucht uitgevoerd door Delta, vliegtuig ging kapot, vlucht ging niet door. We konden toen pas de volgende dag een vlucht, via LA, terug krijgen naar Amsterdam, maar onze claim werd toch direct afgewezen, omdat we niet vlogen met een een europese airline. Ondanks onze protesten dat we toch echt de tickets geboekt hadden bij de KLM. Maar omdat niet de KLM maar Delta de vlucht uitvoerde kregen we niets.
Wel hebben we bij de KLM al onze extra gemaakte kosten terug kunnen krijgen.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Kapot vliegtuig is overmacht toch?
Dan. Hoeft niemand je iets uit te keren volgens de EU regeling.
Ik had ergens rond 2005 eens 5 uur vertraging door een kapot liegtuig, en miste zo ook een aansluiting.
US Airways loste dat toen erg netjes op met bonnen voor eten en deinken, hotelovernachting, en de volgende ochtend eerste klass doorgeboekt, uiteindelijk scheelde het ons alleen de eerstenacht in Phoenix, en twee uurtjes later vertrekken dan gepland met de huurauto die ochtend.
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Kapot vliegtuig is geen overmacht. De vliegtuigmaatschappij wordt geacht om toestellen dusdanig te onderhouden dat er geen langdurige vertragingen ontstaan en anders een alternatief toestel beschikbaar te hebben.
Overmacht is bijvoorbeeld een storm waardoor er niet opgestegen kan worden of een passagier aan boord die ziek wordt waardoor er een tussenlanding gemaakt moet worden.
Laatst gewijzigd door PSVwally op 11 aug 2013, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: PSVwally: ontopic houden nu aub
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer