Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Autorijden in WA

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
SigridvG
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Autorijden in WA

Bericht door SigridvG »

Hallo,

Ik vind verschillende, tegenstrijdige berichten over het wel of niet mogen rijden in Washington state met je Nederlandse rijbewijs. Daarnaast zijn veel ook al van behoorlijke tijd geleden, dus ik hoop dat iemand mij kan helpen met up-to-date info.

Ik woon op het moment in Vancouver, Washington. Ik ben hier tijdelijk als internationaal student dus ik sta niet officieel ingeschreven en heb geen Amerikaans rijbewijs.
Wel een Nederlands rijbewijs. Mag ik daarmee hier rijden? Het is sowieso lastig om aan een auto te komen (ik ben onder 25 en heb pas kort mijn rijbewijs) maar mijn stagebegeleider wil me in de universiteitsauto's laten rijden om veldwerk te doen. Hij wil er dan ook nog eens meteen een boot achter hangen maar ik heb hem verteld dat dat me niet zo'n strak plan lijkt, zo ervaren voel ik me ook weer nog niet :wink: Maar dat terzijde.

Mag ik hier rijden met mijn Nederlands rijbewijs? En zo ja, dan dus maar voor 90 dagen sinds mijn aankomst in de VS, daarna zou ik een Amerikaans rijbewijs moeten halen?
Voor 5 maanden op stage in Vancouver, WA. Daarna een maand reizen!
Lampie
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Autorijden in WA

Bericht door Lampie »

Je hebt toch gewoon een rijbewijs. Ik zou niet weten waarom deze in WA niet geldig zou zijn.
Je zou nog aan de locale sherrif kunnen vragen wat je als aanhanger mee mag meenemen.
https://vwijck.com
2024 LA - SF - DEN
2022 SEA - SLC
2015 NY - CAN - NY
2014 SEA - Den
2012 LV - Denver
2010 San Francisco - Denver
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

maar mijn stagebegeleider wil me in de universiteitsauto's laten rijden om veldwerk te doen.
Je mag gewoon rijden met een auto in Washington state met je Nederlandse rijbewijs.
De 100-duizend-gulden-vraag is, ben je verzekerd?
Die vraag zal je aan de verzekeraar van de betreffende auto, waar je in gaat rijden, moeten stellen.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik denk dat het iets ingewikkelder is dan hierboven gesuggereerd wordt. Als je langer ergens verblijft zijn de regels anders dan wanneer je als toerist rondrijdt. Zie bijvoorbeeld deze site: http://www.usa.gov/Topics/Foreign-Visit ... ving.shtml of specifiek voor WA: https://iss.washington.edu/wa-license.
Ik heb even snel gegoogled, maar je zult ongewijfeld veel meer kunnen vinden. Kijk naar .gov sites, dat zijn de officiële overheidssites.

Marianne
Pauline01
Amerika-ontdekker

Bericht door Pauline01 »

Ik heb ooit een jaar in North Carolina gewerkt (1997), en heb om vragen te voorkomen gewoon een Amerikaans rijbewijs gehaald. Ook erg makkelijk als id, aangezien je je daar wel erg vaak moet legitimeren.
SigridvG
Amerika-ontdekker

Bericht door SigridvG »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik moet me inderdaad ook vaak legitimeren, maar gebruik daar gewoon mijn Nederlandse rijbewijs voor. Dat geeft nooit problemen, eerder een leuk gesprekje :)
Een Amerikaans rijbewijs halen vond ik tot nu toe niet echt nodig, vooral omdat ik toch niet tot nauwelijks zal rijden hier vanwege mijn leeftijd en dus de hoge kosten.

Ik vond nu dat je 1 jaar mag rijden in Washington met je buitenlandse rijbewijs. Dat is voor mij dus meer dan voldoende. Op deze site zelf staat trouwens vermeld dat je maar 3 maanden mag rijden, daar begon ook mijn verwarring (http://www.allesamerika.com/reistips-amerika.html#15 kopje rijbewijs). Verzekeringen staan hier (zo vertelde iemand me) op de auto en daarmee ben ik dus verzekerd als ik erin rijd. Daarnaast heb ik een extra reisverzekering voor de kosten van advocaten, schadevergoedingen en al die onzin als er iets gebeurt.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

SigridvG schreef: Verzekeringen staan hier (zo vertelde iemand me) op de auto en daarmee ben ik dus verzekerd als ik erin rijd. Daarnaast heb ik een extra reisverzekering voor de kosten van advocaten, schadevergoedingen en al die onzin als er iets gebeurt.
Ik zou het toch bij de betreffende verzekeringsmaatschappij checken of je werkelijk verzekerd bent. "Iemand" is niet altijd de meest betrouwbare bron.
Ik ben zeker geen expert, maar ik meen te weten dat juist in Amerika de autoverzekering gekoppeld is aan een persoon en niet aan de auto.
In Nederland is de situatie juist dat de verzekering gekoppeld is aan de auto en die is dus verzekerd met iedereen die er met toestemming van de eigenaar in rijdt.
Groet,

Old Faithful
SigridvG
Amerika-ontdekker

Bericht door SigridvG »

Klopt, misschien moet ik het toch nog even gaan checken. Dit zijn geen dingen waar je risico mee wil lopen, zeker niet in Amerika. Bedankt voor je bericht!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer