Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Internationaal Rijbewijs nodig?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Tokheim
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Internationaal Rijbewijs nodig ??

Bericht door Tokheim »

Oke, ik ga het toch maar in de groep gooien. Ik heb ook nog nooit zo'n ¨vodje¨ bij de ANWB gehaald. Maar met nog 30 dagen te gaan, gaat het toch kriebelen. Dit omdat we nu de auto huren in Atlanta, Georgia dus!!! Wat denken jullie, toch maar halen dat ¨vodje¨????

Theo
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik heb niet zoveel zin in weer een herhaling van zetten en lees vooral dit topic er nog eens op na. Maar mijn antwoord moge bekend zijn: ja, het is verplicht in Georgia en dus nodig. Kom je er mee weg als je het niet hebt - waarschijnlijk wel. Maar de kans is ook aanwezig dat je geen auto meekrijgt of als je onverhoopt wordt aangehouden, niet door mag rijden. Aan jou de keus. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Misschien val ik in herhaling, want ik volg dit topic niet. Maar zonet postte iemand in een heel oud topic nog dit:
viewtopic.php?f=10&t=9466&view=unread#p587203
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Tokheim
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tokheim »

Bandido schreef:Ik heb niet zoveel zin in weer een herhaling van zetten en lees vooral dit topic er nog eens op na. Maar mijn antwoord moge bekend zijn: ja, het is verplicht in Georgia en dus nodig. Kom je er mee weg als je het niet hebt - waarschijnlijk wel. Maar de kans is ook aanwezig dat je geen auto meekrijgt of als je onverhoopt wordt aangehouden, niet door mag rijden. Aan jou de keus. :wink:
Snap ik Bandido, en gelukkig is het forum er zodat we niet voor verrassingen komen te staan. Maar al die autoverhuurbedrijven zullen je toch niet laten staan, dan verhuren ze toch geen auto's meer. Kijk het risico van een aanhouding is natuurlijk heel klein, en wil ik wel nemen. Maar ik moet die auto natuurlijk wel eerst meekrijgen. Vandaar mijn twijfel.

Theo
Ps.
Ik denk dat ik hem toch maar ga halen :?
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Wij hebben afgelopen november in Atlanta de huurauto opgehaald bij Dollar, er is niet naar gevraagd, heel eerlijk gezegd was ik ook helemaal vergeten dat het in Georgia eigenlijk verplicht is. :oops:
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Wij hebben ooit met een huurauto in NYC een discussie gehad nadat de auto vanwege verkeerd parkeren was weg gesleept.

Er was een ambtenaar op de Navy Yard (daar slepen ze standaard alle auto's naar toe die geen NYC license plate hebben :? ) die absoluut wilde dat er een Internationaal rijbewijs getoond werd, maar een daar aanwezige politieagent vertelde hem toen dat het Nederlandse rijbewijs een geldig rijbewijs was; we hadden immers van Hertz een auto meegekregen :mrgreen:

Het Internationale rijbewijs kost alleen maar geld (pasfoto, leges) en biedt helemaal niet méér dan je gewone rijbewijs en t.a.v. het afgeven van je rijbewijs: als je je rijbewijs zou moeten inleveren, is het internationale rijbewijs gelijk niet meer geldig.
Luc1
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 90

Bericht door Luc1 »

Verleden jaar in october had een collega zijn rijbewijs vergeten thuis, en hij heeft toch een auto kunnen huren in Houston. Dus zonder rijbewijs !
De manager vh verhuurkantoor moest wel zijn toestemming geven.

Om maar te zeggen : alles is mogelijk

mvg

Luc
sinds 1989 : +/- 50 businesstrips naar Phoenix, +/- 25 businesstrips naar Houston, 1 rondreis Canadese Rockies, 4 rondreizen SouthWest, 1 rondreis US Rockies, 1 verblijf Orlando, plus nog enkele businesstrips (Washington, Minneapolis, LA, New Orleans)
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Harry schreef:Wij hebben afgelopen november in Atlanta de huurauto opgehaald bij Dollar, er is niet naar gevraagd
Even voor de volledigheid en duidelijkheid: dat je een auto meekrijgt staat los van het feit of het internationaal rijbewijs wel of niet nodig is. De een vraagt er wel om, de ander niet. En zeker als je een auto in een andere staat huurt, is men helemaal niet verplicht om te vragen naar welke staten je gaat en men zal niet eens precies weten waar het al dan niet verplicht is. Dat is jouw verantwoordelijkheid en daarom wordt het over het algemeen voor de hele VS ook aangeraden. Als je besluit het niet aan te vragen moet je dat natuurlijk verder helemaal zelf weten. Maar als je onverhoopt wordt aangehouden is het mogelijk dat je een probleem hebt. Ik hoorde dat ook South Carolina nu moeilijk begint te doen en dat het behoorlijk lang kan duren voordat je weer verder mag rijden. Maar in het algemeen is er nu gewoon een hoop gaande in veel staten mbt immigratie en worden overal voor internationale bezoekers regels aangescherpt. Probleem is namelijk dat in veel staten men helemaal geen kaas heeft gegeten van immigratiewetgeving en dat er vaak verkeerde wetgeving ontstaat. Zo ook in Georgia rond het internationale rijbewijs.
DVDGuy schreef:Het Internationale rijbewijs kost alleen maar geld (pasfoto, leges) en biedt helemaal niet méér dan je gewone rijbewijs en t.a.v. het afgeven van je rijbewijs: als je je rijbewijs zou moeten inleveren, is het internationale rijbewijs gelijk niet meer geldig.
Klopt, het is alleen maar een soort van vertaling van je NL rijbewijs en het is alleen maar geldig naast je NL rijbewijs. Maar goed, we vallen weer in herhaling, want dit hele draadje staat vol met de voors en tegens.
Luc1 schreef:Verleden jaar in october had een collega zijn rijbewijs vergeten thuis, en hij heeft toch een auto kunnen huren in Houston. Dus zonder rijbewijs !
Ik neem dat je bedoelt "zonder internationaal rijbewijs", want het lijkt me sterk dat iemand zonder rijbewijs een auto kan huren.
Luc1
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 90

Bericht door Luc1 »

Wel degelijk zonder rijbewijs ! Ik had ook moeite om het te geloven, maar toch is thet waar.
Wat waarschijnlijk wel geholpen heeft is het feit dat onze firma een contract heeft met de verhuurmaatschappij, maar toch...

Luc
sinds 1989 : +/- 50 businesstrips naar Phoenix, +/- 25 businesstrips naar Houston, 1 rondreis Canadese Rockies, 4 rondreizen SouthWest, 1 rondreis US Rockies, 1 verblijf Orlando, plus nog enkele businesstrips (Washington, Minneapolis, LA, New Orleans)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Zelf hebben we altijd een internationaal rijbewijs meegenomen als we op vakantie gingen naar Amerika of Canada. In Belgie staat er een vervaldatum op dat rijbewijs, maar daar hielden we geen rekening mee. Immers, we wilden het enkel maar bij ons hebben als vorm van welwillendheid naar bv. politie of zo toe, als we ooit aangehouden zouden worden. Dus eigenlijk gewoon een officiele vertaling van die vreemde taal op ons rijbewijs.
Dat probleem is nu opgelost, we hebben een Canadees rijbewijs. En als we ooit nog naar Belgie zouden gaan, daar kunnen ze voldoende Engels om dat te verstaan. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Luc1 schreef:Wel degelijk zonder rijbewijs ! Ik had ook moeite om het te geloven, maar toch is thet waar.
Wat waarschijnlijk wel geholpen heeft is het feit dat onze firma een contract heeft met de verhuurmaatschappij, maar toch...
Dat vind echt bizar en ook eigenlijk niet kunnen, je moet toch wel een soort van bewijs laten zien dat je uberhaupt kunt rijden. En wat als je wordt aangehouden en je kunt geen rijbewijs overhandigen? Dan heb je toch wel een fors probleem.
Tokheim
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tokheim »

Om het nog wat ingewikkelder te maken:
Ik krijg net mijn bevestigings coupon binnen van E-autohuur (dit betekent dat we al over 30 dagen in Amerika zitten :thumbup: ), en in de voorwaarden van National bij Driver Age & Requirements staat:

Alle bestuurders moeten in het bezit zijn van een geldig rijbewijs uitgegeven buiten de VS. Helaas is het niet mogelijk deze auto te huren met dit pakket met een rijbewijs die in de VS is uitgegeven. USA & Canada . Unfortunately it is not possible to rent this vehicle on this package with a licence issued in the USA & Canada.

Grappig, dat betekend dat ik in ieder geval de auto meekrijg met mijn Nederlandse rijbewijs!!

mvg.
Theo
caatje85
Amerikafan

Bericht door caatje85 »

Zo'n topic zet je wel enorm aan het twijfelen om het int. rijbewijs te halen of niet.

Ik heb het gewoon gehaald...je kunt toch beter alle risico's uitsluiten, dan dat je straks misschien met een probleem zit. En mocht het geen problemen veroorzaken...ik ga dan toch met een wat geruster hart op weg!
All I know, is that i'm standing in a place..where...the future is like the skies of L.A.
Tokheim
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tokheim »

Vandaag dan toch maar dat Internationale Rijbewijs gehaald bij de ANWB, dus mij foppen ze niet meer in Georgia :) Het is inderdaad niets meer en minder dan het al eerder genoemde "vodje", maar hij is geldig en daar gaat het om. Ik ga natuurlijk wel proberen om hem NIET te gebruiken :lol:

Theo
Lyntje
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Lyntje »

Ach... Mijn moto is 'als je problemen kan vermijden...'

Zo'n internationaal rijbewijs kost in België 16 euro en 1 pasfoto (ik maak zo'n rijbewijzen namelijk op ;) .
Die 16 euro is toch peanuts in vergelijking met je reis zou ik zo zeggen... Je hoeft het hier zelfs maar één dag van tevoor aan te vragen (over het algemeen).
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Tokheim schreef: Alle bestuurders moeten in het bezit zijn van een geldig rijbewijs uitgegeven buiten de VS. Helaas is het niet mogelijk deze auto te huren met dit pakket met een rijbewijs die in de VS is uitgegeven. USA & Canada . Unfortunately it is not possible to rent this vehicle on this package with a licence issued in the USA & Canada.

Grappig, dat betekend dat ik in ieder geval de auto meekrijg met mijn Nederlandse rijbewijs!!

mvg.
Theo
Puur prijstechnisch verhaal.

Ohja, je "vodje" is niet geldig, want het is niets. (slechts een vertaling van je nationaal rijbewijs door een automobielclub)
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ruud2004 schreef:Ohja, je "vodje" is niet geldig, want het is niets.
Hoezeer ik ook een hekel heb aan het ding, dit is ook weer niet helemaal waar. Het is wel degelijk een geldig document, maar alleen in combinatie van een rijbewijs van een land waar het is uitgegeven. En dat het eruit ziet als een "vodje" komt omdat de vorm is vastgelegd in een verdrag uit de jaren '20 en sindsdien niet is geupdate. Het was destijds bedoeld om het rijden in andere landen te vergemakkelijken en indertijd bestonden rijbewijzen wel uit een hoop meer tekst dan nu. En de ANWB is als enige instantie in NL verdragsrechtelijk gemachtigd om dit document uit te geven. Alleen hebben helaas meerdere landen en staten hun wetgeving dan wel hun rijbewijzen nog niet dusdanig aangepast dat het daardoor jammer genoeg nog steeds relevant is.
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Tokheim schreef:Ik ga natuurlijk wel proberen om hem NIET te gebruiken :lol:
Hoe vaak moet je hier je rijbewijs laten zien? Ik heb em nu 6 jaar, maar nog nooit ergens hoeven laten zien. Kortom, de kans hier ook heel klein "dat je gepakt wordt", maar het is wel degelijk verplicht!
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Als je een auto huurt moet je je rijbewijs laten zien. En verder gebruik ik het als legitimatiebewijs als ik mijn paspoort niet bij me heb. Helaas heb ik nog zo'n roze papiertje die inmiddels van ellende uit elkaar valt en door plakband bij elkaar gehouden wordt. Maar ja, hij is nog geldig tot 2015 dus ik moet het er maar mee doen..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

hij is nog geldig tot 2015 dus ik moet het er maar mee doen
je mag 'm altijd eerder vervangen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht