Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

IJslandse aswolk legt vliegverkeer boven west Europa plat

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
donut

Re: IJslandse aswolk legt vliegverkeer boven west Europa pla

Bericht door donut »

Arno schreef:Hopelijk overleeft iedereen 't....
;)
Toch is het fascinerend hoe alles ontregeld wordt door natuurgeweld en vooral hoe mensen meteen spreken van een ramp. Mijn zusje die vastzit zei al een vliegtuigcrash met vele doden is natuurlijk pas een echte ramp.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Petra/VS schreef:vastzitten op een vliegveld is echt verschrikkelijk.
Inderdaad, echt afschuwelijk en dan vooral de onzekerheid of en wanneer je wegkunt. En zelfs een hotel kan niet, omdat je dan misschien niet op tijd weer op het vliegveld kunt zijn als er onverhoopt toch iets vertrekt.
"Keep Georgia On Your Mind"
pyca
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door pyca »

Gisterenochtend 06.00 uur was het een vreemd gezicht toen ik op Schiphol aankwam, op Schiphol Plaza was het op het eerste oog niet veel anders dan normaal maar in de vertrekhal heerste een enorme rust, bijna een oorverdovende stilte. Er stond alleen een kleine rij passagiers voor het KLMticketoffice (dat net geopend werd) in vertrekhal2, passagiers die volle goede moed hoopten op een omboeking + vertrek later die dag. Maar de bedrijvigheid die er normaal gesproken heerst, passagiers voor incheckbalies, auto's die af en aanrijden op de voorrijwegen, aankomende passagiers en hun afhalers in de aankomsthallen, niets van dat alles.

Sinds 1 maart heb ik een andere (kantoor)baan, maar gisteren kon ik het niet laten en ben een uur eerder gekomen om naar m'n excollega's te gaan, de afdeling telefonische inlichtingen van de luchthaven Schiphol. Daar was het loeidruk, zo stil als het in de hallen was, zo druk was het daar, er hingen al op dat tijdstip al 22 mensen in de wacht. De hele wereld belt naar dat nummer, temeer mensen doorverwezen worden naar de luchtvaartmaatschappijen die vervolgens niet te bereiken zijn. Men wil gewoon weten of alles klopt wat ze horen in de media en wanneer (ze (dan wel) vertrekken (wij hebben allemaal zo'n glazen bol op ons bureau, al jaren :-D ), ze horen (bijna) allemaal het nieuws máár toch moet het mondeling bevestigd worden. (begrijpelijk hoor)
Wij (nouja m'n excollega's) hebben direct contact met álle luchtvaartmaatschappijen (niet alleen KLM) en hun afhandelaren, de operationeel manager en airport manager van de luchthaven Schiphol, kortom zeer nauw betrokken bij de hele proces. Ik ben maar even koffie en thee gaan zetten voor de collega's daar kwamen ze niet aan toe, en ben alvast wat computers gaan opstarten voor collega's die later op dienst kwamen.

Om zeven uur ben ik naar m'n eigen werkplek gegaan (afd. Operations Control), daar heb ik niet direct contact met de passagier maar veel van m'n nieuwe collega's wel. Mijn manager kwam om half acht op dienst en zij had de dag ervoor cursus die ze op een gegeven moment maar gelaten hebben voor wat het was, en zijn met alle cursisten gaan helpen de veldbedjes in elkaar te zetten.

Samen zijn een rondje Schiphol gaan lopen, (dit is toch wel een unieke situatie dat wil je toch eens zien) we zijn de hele D-pier (net als de M-pier) afgelopen en deze stond vanaf het begin (langs de rolpaden) tot helemaal achterin gevuld met veldbedjes. Mensen lagen nog te slapen of werden net wakker, de stem "mind your step" en de omroep waren hier uitgezet, anders zou je al helemaal geen oog dichtdoen. Het was een aandoenlijk gezicht; ik had voornamelijk te doen met oudere mensen en gezinnen, zo zat er een familie (ouders en 2 kinderen van een jaar of zes) net wakker op het randje van hun bed en de kinderen waren heel lief aan het tekenen, en die tekeningen hadden ze op de ramen van de pieren geplakt.
De mensen waren rustig, gelaten. (tja ... en wat moet je anders)

De luchthaven Schiphol heeft naast de bedjes ook gezorgd voor de catering (trouwens samen met de maatschappijen, maaltijden die al aan boord waren werden weer van boord gehaald) Toen gisteren duidelijk werd dat vliegen er voorlopig nog niet in zat, is er snel e.e.a in gang gezet om de passagiers toch enigszins af te leiden, zo is er op 2 plaatsen een "bioscoop" ingericht, werd er een illusionist/goochelaar ingehuurd en werd er iets georganiseerd voor de kinderen en is er tijdelijk gratis internetacces op de hele luchthaven.

Ik ben om half drie naar huis gegaan en dat is inderdaad zoals eerder genoemd werd een luxe als je dat vergelijkt met mensen die noodgedwongen vastzitten. Maar je kunt op slechtere luchthavens vastzitten, ik moet zeggen dat ik vond dat Schiphol het goed georganiseerd had. Ik begreep wel dat Schiphol maximaal 2 nachten dit wil organiseren en het dan een zorg van de Nederlandse overheid wordt, je kunt namelijk niet mensen dagenlang op douaneterrein, zonder frisse lucht, opgesloten laten zitten.

Tegenwoordig werk ik van maandag tot vrijdag (das wennen :roll: ) en ben ik dus vrij vandaag, maar ik heb aangeboden om m'n oude collega's een paar uur te komen helpen en ga zo om zes uur beginnen. Voor passagiers zijn dit geen leuke tijden, maar om zo samen met je collega's er voor te gaan tijdens calamiteiten geeft altijd een kick. To be continued....
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Carin en Geert (en andere reiswereldmedewerkers), ik heb jarenlang in de reisindustrie gewerkt. Ik heb o.a. de PanAm Lockerbie bombing meegemaakt als reisagente. Klanten van ons zaten in dat vliegtuig en de familieleden, in hun rouw en boosheid, waren lang niet altijd "aardig" en netjes tegen ons. Zo waren er nog meer zeer enerverende gebeurtenissen in die meer dan tien jaar. Vorige maand kwam ik zelf nog met mijn dochter vast te zitten in Houston en zag allerlei passagiers hun geduld verliezen en soms zelfs een volle driftbui krijgen. Als je in de klantenservice werkt, waar dan ook, maar ik denk, dat de reiswereld een van de meest "gestresste" is, is het moeilijk om zelf je geduld te bewaren als je met zulke mensen te maken krijgt. Ik heb met jullie en jullie collega's te doen, want ik weet, hoe mensen kunnen zijn, als dingen niet gaan, zoals zij willen. Ik wens jullie allemaal veel sterkte, want er zullen vast mensen zijn, die hun frustraties verhalen op het personeel van de luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
pyca
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door pyca »

Dankje, je herkent het wel, zo te lezen.
Toch geeft versterkt het wel de onderlinge band met collega's vind ik en dat staat dan weer t.o. de soms vervelende, onredelijke, in driftbuien uitbarstende klanten.
Er zijn trouwens ook hele leuke contacten met klanten en ze zijn vaak ook erg dankbaar als je ze op een of andere manier goed op weg kunt helpen.
Pff ... en in al die jaren heb ik ook al zoveel meegemaakt (wil niet interessant doen hoor :wink: tis echt zo) de Bijlmerramp (ik had op de ochtend voor deze ramp een mevrouw aan de lijn die voorspelde dat dit 's avonds gebeuren) de ramp in Faro, 9/11, Sars, Turkish Airlines.

Trouwens hier een stukje over hoe het er op andere luchthavens geregeld is:
http://nos.nl/artikel/151190-velen-door ... nland.html
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Carin, wat super van je dat je zo klaar staat voor je (ex) collega's en precies begrijpt wat zij nu meemaken. Ook voor ons reizigers is het heel prettig dat zowel jij als Geert ons een kijkje achter de schermen geeft. Op die manier kweek je ook meer begrip voor mensen die aan de andere kant zitten en hun (soms ondankbare) werk moeten doen alles voor de passagiers zo goed mogelijk te regelen.

Dat gestrande passagiers soms zwaar gefrustreerd raken als zij hun geplande vakantie of (familie)bezoek de mist in zien gaan, iets waar ze misschien heel lang naar uitgekeken of voor hebben gespaard, is alleszins begrijpelijk. Niet iedereen heeft zichzelf dan onder controle. Geen makkelijke taak voor diegenen die deze passagiers moeten opvangen, afgezien dat het technisch een hele operatie is al die mensen toch op hun plaats van bestemming te krijgen.

Zelf kregen Jan en ik vanmorgen al een mail van United met instructies hoe te handelen de komende dagen. We moeten rekening houden met een schedulechange en we kregen o.a. links waar we steeds de flightstatus kunnen checken e.d.. Keurig geregeld vind ik dit van United. Nu al op voorhand (wij vliegen officieel dinsdag a.s.) de passagiers inlichten betekent ook dat zij op dit gebied hun zaakjes toch goed voor elkaar hebben. Hoe dit verder gaat aflopen weet niemand. Dit is overmacht en het enige wat men kan doen is je hier maar bij neerleggen en het gelaten over je heen laten komen.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
WillemenIrma
Amerika-ontdekker

Bericht door WillemenIrma »

Helaas zijn wij nu ook de dupe...
We zien wel wanneer we in USA terecht zullen komen.
Voorlopig zitten we nog thuis en hoeven we ons niet verloren te voelen op het Schiphol.
Arlette
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Arlette »

Eerst en vooral een pluimpje voor alle luchthavenmedewerkers die het nu zo druk en stresserend hebben. :thumbup: :clap: Ik kan me inderdaad voorstellen dat er heel wat mensen boos ed zijn en dat jullie kalm moeten blijven terwijl jullie er ook niet veel aan kunnen doen. Dus bravo :clap:
Maar een ander vraagje : hoe pak je dit als reiziger zelf aan? Je hebt een vlucht vastliggen, een hotel, je vakantiedagen liggen vast, ... Het hotel kun je eventueel tot op 24 u van te voren annuleren maar het geld van die eerste nacht ben je dan al kwijt.
Als je toch nog zou willen vertrekken maar je ging bv van donderdag tot dinsdag en je mag pas zaterdag vertrekken, dan kom je dagen 'tekort' om je planning te volgen. Dan is het misschien de moeite niet meer om te vertrekken. Daar zal een goede annulatieverzekering dan waarschijnlijk wel 'wonderen' doen maar toch is het een grote domper als je al zo lang uitkijkt naar de reis.
Ik weet dat dit niet van toepassing is (hopelijk tegen dan toch ook niet weer) omdat we 13 mei vertrekken maar ik wil goed ingelicht zijn in geval van (een andere ramp).
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Geert & Pyca: dank jullie voor de 'inside-informatie', erg interessant om te lezen. Wat een impact heeft dit toch allemaal. In een flits kreeg ik het gevoel van de evacuatie in 1995 over me heen. Huis en haard verlaten (met 200 koeien en 70 schapen) en niet weten wanneer je een keer terug kan ...
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Ik weet niet juist meer welke dag Elke terug kwam van Canada. Ik heb juist gebeld op haar huistelefoon en geen gehoor. Zij zullen dus vastzitten in Canada. Hopelijk kan ze de hondopvang probleemloos verlengen
Groetjes,
Carine
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Oh ja dat is waar..... :shock:
Die kunnen nu niet terug. Jeetje wat een gedoe.
Al is een paar daagjes langer Canada natuurlijk niet zo erg, maar je hebt thuis vast ook je verplichtingen..... En ach ja Dusza....
Hopelijk is een iets langer verblijf voor haar geen probleem...
Gringo
Amerika-ontdekker

Bericht door Gringo »

Maar een ander vraagje : hoe pak je dit als reiziger zelf aan? Je hebt een vlucht vastliggen, een hotel, je vakantiedagen liggen vast, ... Het hotel kun je eventueel tot op 24 u van te voren annuleren maar het geld van die eerste nacht ben je dan al kwijt.
Als je toch nog zou willen vertrekken maar je ging bv van donderdag tot dinsdag en je mag pas zaterdag vertrekken, dan kom je dagen 'tekort' om je planning te volgen. Dan is het misschien de moeite niet meer om te vertrekken.
Hallo Arlette
We zaten gisteren voor hetzelfde probleem, zie onze reactie
We zouden vanmorgen ook vertrekken, maar zijn nu de hele dag al bezig met omboeken van de vlucht, de camperhuur en veranderen van campingreserveringen.
De uitslag nu is dat we 4 dagen korter gaan(vertrek op a.s. woensdag ipv vandaag) alle geboekte campings hebben al gereageerd en omgeboekt, de taxi, het hotel voor dit weekend en Alcatraz de annulering gaan terugbetalen en dat de kortere reis ook gedeeltelijk wordt terugbetaald door de touroperator . Helaas kon de Roadbear ons niet langer voorzien dan de geplande datum van een camper . Dus nu een iets kortere route en geen verblijf in San Francisco, dat bewaren we voor een volgende trip(volgens het forum raken we toch verslaafd aan Amerika ). Helaas is de E_TICKET van de NS niet terug te vragen, misschien iets voor de reisverzekering
Boekingen via een reisbureau moet je via dat reisbureau omboeken (nieuwe boekingskosten) Boekingen die jezelf hebt gedaan moet jezelf omzetten, we hadden ons aangemeld voor een mail bij vetraging of annulering van de vlucht(KLM) deze mail heb ik naar alle boekingen meegestuurd als een soort bewijs, iedereen heeft ons geholpen en ondanks alle regels ons terugbetaald of reserveringen aangepast. De keus was voor ons ook annuleren of aangepast op vakantie gaan; na zoveel voorbereiding hebben we voor de aanpassing gekozen en wat kleine veranderingen aangebracht in het programma. Nu maar hopen dat we woensdag wel kunnen vliegen.... :lol:
We gaan wel proberen om alle niet terugbetaalde reserveringen en gemaakte kosten (telefoon naar USA, nieuwe boekingskosten etc) te verhalen op de reisverzekering.
Groetjes
Gringo
Afbeelding
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

sachasenne schreef:Ik weet niet juist meer welke dag Elke terug kwam van Canada.
Elke zou vandaag (17 april) thuiskomen
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Dat gaat dus ook niet lukken ...
Geert1976
Amerikafan

Bericht door Geert1976 »

Onze lange afstandsvluchten (ofwel ICA's) staan ook nog steeds aan de grond in het buitenland. Ik heb vernomen dat er wellicht later vandaag een paar deze kant op gaan komen, weet nog niet exact van welke bestemmingen.

Verder gaan we, KLM, zodra er weer gevlogen mag en kan worden, extra grote toestellen inzetten komende dagen op bijv de North Atlantic flights; Boeing 747 full pax (ong 410 pax) en Boeing 777-300. Echt, er word met man en macht gewerkt aan allerlei draaiboeken e.d.
Laatst gewijzigd door Geert1976 op 17 apr 2010, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Een paar jaar geleden werkte ik ook op Schiphol(extra baantje) en er was toen in oktober een enorme storm. Lagen er ook honderden mensen op kleine bedje in de hal. Apart sfeertje heeft het. Blijft natuurlijk naar voor al die mensen die er nu moeten blijven en nog geen uitzicht op vertrek. Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren. Wijbe moet met de chunnel of boot van London naar het vasteland om door te rijden naar Leipzig. Ben benieuwd of het extra druk is.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
pyca
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door pyca »

Nog niet officieel bevestigd maar het laatste(interne) nieuws: luchtruim NL tot 20.00 uur gesloten
Geert1976
Amerikafan

Bericht door Geert1976 »

zelfde info hier Carin (ook nog niet officieel 2000u )

En ik hoor en lees in de media/internet dat die klote vulkaan weer aan het spugen is sinds zaterdagochtend.... :evil: :evil:
Carin, ik heb vernomen dat Schiphol aan het bespreken is of het nog verstandig is om die 1500gestrande mensen in de M pier daar te houden. Weet jij daar al meer van? Die arme mensen liggen dadelijk gewoon al ruim 2 dagen daar
pyca
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door pyca »

Nee weet ik niet, misschien zo meteen, een collega van mij is nu weer naar een extra ingelaste briefing. Dus zo dadelijk misschien meer nieuws.
Hoorde wel dat ze lichtelijk begonnen te ruiken :shock: en op douaneterrein kunnen we nu eenmaal niet even lekker de ramen tegenover elkaar open zetten om te luchten.

Btw wij hebben het ontzettend heel druk, ik zou van 6-10 bijspringen, maar blijf nog maar even.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Bedankt voor alle informatie vanuit Schiphol :thumbup: Erg boeiend en fascinerend om dit te volgen, en om te zien dat de mens niet altijd opgewassen is tegen de natuur. Ik las deze ochtend in de Telegraaf dat men aan het kijken is om éénmalig hiervoor het calamiteitenfonds te raadplegen? Reisbureau's, luchtvaartmaatschappijen en allemaal andere bedrijven (bijv. de bloemenindustrie) leiden enorme verliezen waar ze niet altijd voor verzekerd zijn...
Gisteren las ik een artikel over het mortuarium op Schiphol. De lichamen van overleden mensen komen in een steeds slechtere staat terecht en voor sommigen is dit uitstel een groot probleem. Moslims moeten hun verwanten in een korte tijd begraven, wat nu dus onmogelijk is.

Overigens, kan men geen regel wijzigen en mensen hun bagage overhandigen voor schone kleren?
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer