Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Tanken in Amerika

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Re: Tanken in Amerika

Bericht door dutchie_in_boston »

Ivo Ruigt schreef:...Er is inderdaad soms een verschil tussen cash of met CC betalen, kan soms USD0,10 schelen op een gallon...
Ja, en met een grote tank kan je soms wel $2 besparen! :lol: :lol: :lol:
Hinko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Hinko »

2x getankt, 2x betaald met mijn Rabo Wereldpas.
Cc weer gezeur met zipcode.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

dutchie_in_boston schreef:
Ivo Ruigt schreef:...Er is inderdaad soms een verschil tussen cash of met CC betalen, kan soms USD0,10 schelen op een gallon...
Ja, en met een grote tank kan je soms wel $2 besparen! :lol: :lol: :lol:
Ja, echt....

Bij deze dan nog maar een keer de tip om de klantenkaart van Safeway of Giant te gebruiken. Bij iedere keer boodschappen doen, worden er punten op je kaart bijgeschreven, die je kunt verzilveren aan de pomp. Safeway heeft een deal met Esso en Giant met Shell. Vandaag toevallig een paar aanbiedingen gezien bij Safeway waarmee ik 5x het normale aantal "gas points" scoorde, en als ik nu ga tanken, krijg ik 1 dollar per gallon korting. Dat telt toch lekker aan. Ik geloof wel dat je minimaal een dag (ofzo) moet wachten na het boodschappen doen, voordat je je punten kunt gebruiken.
Lampie
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Lampie »

Hinko schreef:2x getankt, 2x betaald met mijn Rabo Wereldpas.
Cc weer gezeur met zipcode.
Dat is dan ook wel weer de goedkoopste oplossing, als je kijkt naar de kosten voor de kaart en wisselkoers.
https://vwijck.com
2024 LA - SF - DEN
2022 SEA - SLC
2015 NY - CAN - NY
2014 SEA - Den
2012 LV - Denver
2010 San Francisco - Denver
Gast

Bericht door Gast »

Elba2320
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Elba2320 »

driftkop schreef:Die zipcode wordt vergeleken met de gebruikersinfo op de CC, vreemd dat een willekeurige code zomaar zou werken.
Dat lukt hoor, ik gebruik steeds '55555' en dat heeft altijd gewerkt, zelfs in New England.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

dimona schreef:...krijg ik 1 dollar per gallon korting...
kijk, dat is de moeite waard. Het lijkt me wat lastiger als je een rondreizende toerist bent, want je moet hier wel naar speciale tankstations om je kaart te kunnen gebruiken. Ik gebruik de Stop&Shop (de amerikaanse appie) kaart. Dat kijken naar benzineprijzen zie ik ook in mijn familie, die denken in liters en niet gallons. Mijn vader zei dat hij een station een plaats verderop had gezien waar de benzine een paar centen goedkoper was. Ja pa, en wanneer ik daar met mijn 10-gallon tank autootje op benzinedampen binnenhobbel en 10 gallon tank, dan bespaar ik misschien wel bijna een hele dollar :thumbup: :lol:. De andere auto heeft een 25 gallon tank en, tenzij ik genoeg Stop&Shop punten kan gebruiken, vind ik dat zelfs de moeite niet waard om om te rijden voor die paar centen.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik tank vaak bij sams club. Scheelt soms meer dan 10 cent per gallon en aangezien er 32 gallon in mijn tank past kan ik voor het verschil verderop een ijsje halen :lol:
Yankee-Doodle
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Yankee-Doodle »

Rijden op dit moment door The West.
Tanken gaat met de Visa kaart aan de pomp, er wordt naar geen enkele code gevraagd (tot mijn verbazing overigens).
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Ik moet altijd binnen met de visa of mastercard, aan de pomp werkt het nooit. Ik moet altijd een zipcode invoeren & dan krijg ik telkens de melding "see cashier". Ik heb al 10 verschillende zipcodes ingevuld, nooit werkt het. Maar ik probeer het nu gewoon met cash geld te doen, het is mij opgevallen dat bepaalde tankstations véél meer afhouden dan ik getankt heb. Als ik bv voor 35$ tank, dan houden ze 100$ af. Een kleine week later is het verschil ineens terug gestort op mijn kaart. Rare boel dus, ik doe het nu dus gewoon op de simpele manier. Ik heb altijd cash geld op zak om te tanken en te eten, beter zo.

Wel raar dat ik daar de voorbije jaren nooit problemen mee heb gehad, enkel tijdens deze reis heb ik deze problemen.
Reisblog: thisisfraa.be
Frans H
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Frans H »

Hallo Frankie. Dat wat je schrijft klopt. Ze doen op je kaart een pre authorisatie met 100 dollar in dat geval. Na het tanken hebben ze het exacte bedrag en dat brengen ze uiteindelijk in rekening. gebeurd in Nl ook wel eens bij de onbemande pomp.
Ik ga eerst de shop in en geef aan dat ik voor 50 dollar wil tanken, betaal dat en ga dan tanken. Dat gezeur met de CC of die wel of niet werkt ben ik allang klaar mee.
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Het is gewoon onhandig om telkens 100$ kwijt te zijn op je kaart voor ettelijke dagen, zo zit je snel aan je limiet ;) Ik doe het dan ook nog met mijn prepaid kaart, maar dat betekent dat ik dus om 2 dagen geld moet bijstorten en na een week staat er dan weer teveel op, etc. Zelf heb ik daar in België geen last van hoor, ik betaal gewoon met de bankkaart daar en het juiste bedrag wordt meteen van de rekening afgehaald.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Klopt. Sinds een 2-3 tal jaren dien je aan 95% v d pompen de zipcode in te geven die gekoppeld is aan de adresgegevens van jouw kaart, dit om veiligheidsredenen. Onze Europese zipcodes worden uiteraard niet herkend, vandaar dat we nu telkens moeten binnengaan.
Maar lang niet alle cashiers doen een pre-authorisation hoor. In de meeste gevallen volstaat het om gewoon jouw kaart af te geven. Vroeger was t in elk geval veel sneller.
Met veel cashgeld op zak lopen is nu wel het laatste wat ik zou doen. Enkele reizen geleden heb ik eens 125€ omgewisseld in $. Ik denk dat ik daar nu nog altijd omgerekend 100€ van overhoud. Een cc is toch heel wat makkelijker én veiliger...
RNA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door RNA »

Wij hebben al die keren met de CC betaald. De eerste keer was dat nogal stunten, je gaat eerst naar binnen en zegt dat je bijvoorbeeld '80$ op pomp 3' wilt. Dit wordt dan ingehouden op je CC en je kunt tanken. Vervolgens ga je weer naar binnen en geef je wederom je CC, dan wordt het juiste bedrag (wat je daadwerkelijk hebt getankt) er vanaf gehaald.

In Florida konden we nergens automatisch betalen met de CC, ook dat gedoe met zipcode. Heb een willekeurige geprobeerd en onze postcode met een 0 erachter maar werkte niet. Betalen met je pinpas kan vaak wel bij die automaten en is dan idd sneller.

Ohja, in de VS moet je vaak een hendel naar beneden/boven halen of een knop ingedrukt houden als je wilt tanken. Dat wist ik de eerste keer niet waarop ik lekker aan het stuntelen was, gelukkig kwam er een behulpzame Amerikaan die mij vertelde dat ik de hendel even om moest klappen. :lol:
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

kalaman schreef: Met veel cashgeld op zak lopen is nu wel het laatste wat ik zou doen. Enkele reizen geleden heb ik eens 125€ omgewisseld in $. Ik denk dat ik daar nu nog altijd omgerekend 100€ van overhoud. Een cc is toch heel wat makkelijker én veiliger...
Tussen de 50 en 100$ op zak hebben lijkt me toch nog vrij normaal voor de gemiddelde reiziger. 125 euro is dan ook vrij snel door als je een paar souvenirs koopt, het eten betaalt, soms zelfs een moet tanken met cash geld. Het is trouwens het eerste jaar dat ik dat moet doen hoor, maar ik kan gewoon niet anders. Dat een CC veiliger is en makkelijker zou moeten zijn, correct. Ik ben er ook voorstander van, maar in sommige gevallen moet het maar gewoon op de oude manier. Ik heb er nooit last van gehad de voorbije jaren, maar tijdens deze reis maken ze het me wel moeilijker en moeilijker. In Mesa Verde werden beide CCs afgewezen in't restaurant, geen idee waarom. Limiet niet overschreven, op de andere stond nog een paar honderd euro (prepaid), werkte gewoon niet. Dus weer cash. De dag nadien ging ik tanken in Mancos, geen probleem. Ik wou aan een ATM geld afhalen met mijn gewone bankkaart, werkte niet. Ik probeerde de prepaid CC, werkte weer wel.

Dat is dus mijn probleem tijdens deze reis, ik kan totaal niet inschatten waar en wanneer welke kaart zal werken. Vrij onhandig als je op vakantie bent dus. In normale omstandigheden doe ik het zo: de gewone visa hou ik enkel voor de hotels & de huurwagen, de prepaid mastercard gebruik ik voor de alledaagse betalingen (tanken, eten, etc). De bankkaart gebruik ik in principe niet, tenzij ik eens cash nodig heb. Maar ik heb tijdens deze vakantie alle verschillende betalingsmogelijkheden door mekaar moeten halen om soms iets te kunnen betalen. Volgens mij weet het hele systeem zelf niet wat het wil, je moet gewoon geluk hebben als je hier op vakantie gaat. Het ene jaar lukt alles met de CC, het andere jaar worden je kaarten afgewezen en moet je met cash verder, zonder reden. De dag nadien kan het dan ineens wel weer werken, rare boel toch maar. Als ik dan bekijk hoe alles in België & Nederland met de bankkaart gedaan wordt, daar heb ik eigenlijk nog nooit problemen mee gehad.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Wat een gedoe Frankie. Misschien tijd voor een andere bank?

Ik heb trouwens ook het idee dat VISA hier in de VS meer wordt gebruikt, terwijl dat in Europa juist Mastercard is. Misschien dat dat nog een verschil maakt?

Overigens: op het moment dat er een kaart wordt geweigerd, zou ik meteen de bank/creditcardmaatschappij bellen. Zij kunnen je waarschijnlijk precies vertellen wat er op dat moment aan de hand is. Dat wel/niet gedoe, dat is toch om gek van te worden? Dan kun je nog beter helemaal geen kaart hebben, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

ik snap het ook niet echt goed :? . Ook wij hebben nog nooit of te nooit een probleem gehad met onze CC (Visa en Mastercard). Zelfs in de kleinste uithoeken van Alaska nooit een weigering gehad.
Inderdaad toch maar eens navragen bij de bank waaraan jouw problemen liggen...
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Wij hebben al die keren met de CC betaald. De eerste keer was dat nogal stunten, je gaat eerst naar binnen en zegt dat je bijvoorbeeld '80$ op pomp 3' wilt. Dit wordt dan ingehouden op je CC en je kunt tanken. Vervolgens ga je weer naar binnen en geef je wederom je CC, dan wordt het juiste bedrag (wat je daadwerkelijk hebt getankt) er vanaf gehaald.
Hier zie je maar weer hoe verschillend het is. Ik heb nog nooit een 2e keer mijn CC afgegeven. 1x naar binnen, bijvoorbeeld $80 op pomp 3! Dan tanken, zit ie bij $70 vol dan weer naar binnen voor het bonnetje en voila. Tot nu toe nog nooit een fout bonnetje meegekregen, altijd het juist getankte bedrag. Die zipcodes werken idd soms wel en soms niet, daarom ga ik tegenwoordig automatisch al naar binnen.

Overigens zorg ik wel dat ik NOOIT mijn CC onbeheerd binnen achterlaat.
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

dimona schreef:Wat een gedoe Frankie. Misschien tijd voor een andere bank?

Ik heb trouwens ook het idee dat VISA hier in de VS meer wordt gebruikt, terwijl dat in Europa juist Mastercard is. Misschien dat dat nog een verschil maakt?

Overigens: op het moment dat er een kaart wordt geweigerd, zou ik meteen de bank/creditcardmaatschappij bellen. Zij kunnen je waarschijnlijk precies vertellen wat er op dat moment aan de hand is. Dat wel/niet gedoe, dat is toch om gek van te worden? Dan kun je nog beter helemaal geen kaart hebben, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
Ik zit bij BNP Paribas Fortis, mijn bankkaart is vrijgegeven voor gebruik buiten Europa (en werkt hier ook, soms). Mijn Visa is ook afkomstig van dezelfde bank, deze werkt meestal wel, maar ik heb't ook al aan de hand gehad dat deze het niet deed. Mijn prepaid Mastercard van Neteller werkt ook meestal, maar ook problemen mee gehad. Daarom dat ik dus ook altijd wat cash op zak wil hebben, ik wil echt niet aan tankstation aankomen en merken dat mijn kaarten het allemaal niet doen. Ik doe het dus niet uit koppigheid ofzo, ik hou het gewoon op zak als emergency cash.

Als ik dan mijn credit cards gebruik, dan merk ik bovendien dat ze meestal veel meer afhouden dan nodig & dan moet ik x aantal dagen wachten tot de transactie volledig gecleared is & het juiste bedrag er af is gegaan. Het is een heel gedoe ja & ik heb er de vorige jaren geen enkel probleem mee gehad, enkel deze reis. Ik denk niet dat het aan mijn bank ligt dus, want ook met de Neteller kaart doet het zich voor. Volgens mij ligt het gewoon aan de regio. Vandaag ga ik naar Utah, daar had ik vorig jaar geen enkel probleem volgens mij, dus ik zal het hier wel laten weten ;)
Hans_Belgium
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Hans_Belgium »

Hallo Frankie,

Wij hebben hetzelfde probleem met onze CC ivm het tanken,
aan de automaten aan de pompen aanvaarden ze ook nooit de ZIP en wordt ons gevraagd om naar binnen te gaan om te tanken.
Daarom hebben we ook altijd cash geld bij ons om te tanken.
Ons werd daarentegen nog nooit onze CC geweigerd in een restaurant of winkel.

Mvg
Hans.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer