Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Voorrang van rechts of voorrang aan degene die eerst stopt.

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Re: Voorrang van rechts of voorrang aan degene die eerst stopt.

Bericht door Big Al »

redeye schreef:
16 mar 2023, 11:56
@Big Al In Canada (in het zuiden van Ontario) was er op de snelweg wel ‘stay in your lane’ waarmee bedoeld werd dat je bleef rijden op de lane waar je op zat, tot dat je werd opgehouden bijvoorbeeld door je voorganger. Dan koos je een lane links of rechts van je en bleef je daar op door rijden.
Buiten New York hebben wij het principe daar ook gezien.
Hmmm... daar heb je gelijk in. Waar ik echter op doelde was het idee dat onder Nederlanders leeft dat je in de VS in je baan blijft rijden totdat je een voorligger wil inhalen - waar je ook bent in de VS. Dat idee strookt niet met de wetgeving in de meeste staten; je moet toch echt over het algemeen terug naar de rechterbaan nadat je een inhaalmanoeuvre hebt voltooid. Overigens blijf ik zelf wel meestal in een linkerbaan rijden als ik in de verte nog een auto zie die ik ga inhalen. Ik ken geen verkeerswet in de VS die een afstands- of tijdslimiet verbindt aan inhalen ("overtaking") dus ik neem aan dat ik daarmee wel goed zit. Mocht er iemand achter mij komen te zitten dan schuif ik in zo'n geval vaak wel een baan op.
Als het druk is blijf ik wel in m'n (linker)baan zitten daar het domweg veiliger is om niet steeds van baan te wisselen. Mocht ik vooraf weten dat ik links moet afslaan (of er een afrit aan de linkerkant is die ik moet nemen) dan ga ik als het druk is alvast in die baan rijden als ik een mooi gaatje heb om van baan te wisselen - ook als dat kilometers voor de afslag is. Dit geldt al helemaal als ik met onze motorhome (met auto erachter) rijdt - voor zo'n gevaarte (17 meter lang...) kan je het beste van baan wisselen als je de kans hebt...
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Ik heb dat idee van "keep your lane" ("traveling in the left lane") nog even opgezocht.
In many states, left lanes can only be used for passing on interstates, and this is only the case if the drivers are actually passing another car moving slower than them and not simply trying to get away from traffic altogether.

[...]

Although every state has some type of restriction regarding the left lane, these restrictions vary greatly. Here’s a summary of the various versions of the Left Lane law in America:
  • 4 states: You are required to stay right with several exceptions
  • 5 states: Left lane driving is prohibited if going under the speed limit
  • 6 states: You are required to move right if you are blocking traffic
  • 8 states: Left lane travel is prohibited except for turning and passing
  • 27 states: You are required to stay right if you’re driving slower than the cars around you
[...]

The eight states where it’s illegal to drive in the left lane except for turning left or passing are Illinois, Kansas, Kentucky, Louisiana, Maine, Massachusetts, New Jersey, and West Virginia.

Bron: https://www.autoinsurance.org/keep-righ ... ssing-only
redeye
Amerikafan

Bericht door redeye »

@Big Al Ik weet niet of we elkaar helemaal begrijpen. Ik bedoel met ‘Keep your lane’ niet ‘traveling in the left lane’.
In Canada was ‘keep your lane’ dat je op een van de (op sommige momenten 12 :o ) rijbanen reed en daar op bleef rijden. Maakt niet uit of het het in het midden was, of twee banen naar links/rechts. Je bleef gewoon rijden en links en rechts gingen soms mensen in hun baan sneller dan jij. Je werd dus zowel links als rechts ‘ingehaald’ zonder dat mensen wisselden van hun lane. Pas als er een opstopper (een auto voor jou die veel langzamer reed) voor jou kwam, koos je de lane links of rechts van je en vanaf dan bleef je weer op die lane. Er werd dus helemaal niet links ingehaald en dan weer terug naar de rechter lane. Ik weet niet hoe dit nu is, maar een ruime 10 jaar geleden ging dat zo waar wij waren.
Ik moet erbij zeggen dat dit uiterst ontspannen reed!

Wat ik uit jou verhaal opmaak (en naast ‘keep your lane’ dus ook verschillende dingen van lees online) dat het eigenlijk ingedeeld is in: rechts rijdt het langzaamst en een na linkst het hardst. De linkste is alleen bedoeld om iemand op de een na linkste lane in te halen en daarna moet je direct weer terug naar de een na linkse lane? (Even op- en afritten voor het gemak buiten beschouwing gelaten)
Zeg ik het dan zo goed?
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Toen ik nog in Colorado woonde, werd ik geconfronteerd met het fenomeen “late merge”. Er waren langdurige wegwerkzaamheden op I-70 waarbij een van twee rijstroken was afgezet. Op de borden die dit aangaven stond: “Left lane closed ahead. Late merge enforced, stay in lane”. Verderop waar het één baan werd stonden dan borden “Merge here”. Mensen die toch te vroeg gingen “mergen” (ritsen), werden door de politie aan de kant gezet en kregen de eerste weken een waarschuwing en later zelfs een bekeuring. In de weken daarna was iedereen het gewend, en ritsen ging echt uitstekend. Beter zelfs dan in Nederland.
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

redeye schreef:
16 mar 2023, 14:35
@Big Al Ik weet niet of we elkaar helemaal begrijpen. Ik bedoel met ‘Keep your lane’ niet ‘traveling in the left lane’.
In Canada was ‘keep your lane’ dat je op een van de (op sommige momenten 12 :o ) rijbanen reed en daar op bleef rijden.
Ik dacht inderdaad dat je met "KYL" bedoelde dat je in de VS links mag blijven rijden.

Blijkbaar zijn er drie mogelijkheden:
  1. Niet terug naar de rechter rijbaan, ongeacht het aantal banen.
  2. Niet terug naar de rechter rijbaan als er minstens drie rijbanen in de rijrichting zijn.
  3. Dezelfde baan aanhouden bij het afslaan.
#3 Is volgens mij overal in Noord Amerika verplicht.

Getuige informatie op verschillende websites doelen veel mensen op #1. Voorbeeld:
In de Verenigde Staten mag op vier- en zesbaanswegen zowel links als rechts worden ingehaald. Men hanteert het ‘keep your lane’ principe, waarbij je op dezelfde rijbaan blijft rijden.

https://www.linkedin.com/pulse/autorijd ... bdomain=nl
De ANWB lijkt het op #2 te houden:
autosnelwegen met 3 en meer rijstroken per rijrichting

https://www.anwb.nl/binaries/content/as ... ysteem.pdf
Saillant detail uit het document van de ANWB:
[In de VS] wordt echter veel beschaafder gereden [dan in Nederland].

Tenslotte staat er op "wegenwiki.nl":
De term keep your lane bestaat niet in de verkeerskunde. Deze term is in Nederland bedacht en wordt buiten Nederland niet gebruikt. Keep your lane is geen officieel systeem in de Verenigde Staten, zoals vaak in de media bericht wordt. Dat de Verenigde Staten een dergelijk systeem zou hebben is een hardnekkige mythe die periodiek in de media en automagazines circuleert. Het Amerikaanse weggedrag is feitelijk het ongestraft onnodig links rijden, in de meeste staten geldt expliciet dat het verkeer rechts moet houden tenzij men inhaalt.

Bron: https://www.wegenwiki.nl/Keep_your_lane
Het klopt dit deze term eigenlijk alleen buiten de VS gebruikt wordt, maar de stelling dat in de meeste staten in de rechterbaan moet worden gereden tenzij men inhaalt is onjuist.
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Loek schreef:
16 mar 2023, 15:09
Toen ik nog in Colorado woonde, werd ik geconfronteerd met het fenomeen “late merge”. Er waren langdurige wegwerkzaamheden op I-70 waarbij een van twee rijstroken was afgezet. Op de borden die dit aangaven stond: “Left lane closed ahead. Late merge enforced, stay in lane”. Verderop waar het één baan werd stonden dan borden “Merge here”. Mensen die toch te vroeg gingen “mergen” (ritsen), werden door de politie aan de kant gezet en kregen de eerste weken een waarschuwing en later zelfs een bekeuring. In de weken daarna was iedereen het gewend, en ritsen ging echt uitstekend. Beter zelfs dan in Nederland.
Opmerkelijk. Ik heb die borden wel eens gezien, maar ik nam altijd aan dat "late merge enforced" inhield dat late invoegers beboet zouden kunnen worden...
tanteto
Amerikafan

Bericht door tanteto »

Big Al schreef:
16 mar 2023, 17:42
Het klopt dit deze term eigenlijk alleen buiten de VS gebruikt wordt, maar de stelling dat in de meeste staten in de rechterbaan moet worden gereden tenzij men inhaalt is onjuist.
In sommige staten zie je regelmatig borden langs de Interstate met “Slow traffic keep right”. Of dat de wet is weet ik niet.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

De borden "slow traffic keep right" zullen inderdaad naar een wettelijke verplichting verwijzen. Hetzelfde met "keep right except to pass". Ik vraag me altijd af wat het nut van dat soort borden is. Krijg nou niet echt de indruk dat mensen er iets mee doen.

Er staan hier in de VS toch al teveel borden. Bij vrijwel elke bocht of afrit die je niet (met een vrachtwagen) op volle snelheid kan nemen staan er borden met de adviessnelheid. Wel handig als je met een (grote) motorhome rijdt, maar ze gaan er hier blijkbaar vanuit dat bestuurders het zelf niet kunnen inschatten (wat ook wel weer klopt...). Maar ja, dat krijg je als je rijbewijzen als een recht beschouwt en ze min of meer weggeeft.

Net als die stopborden overal. Zelfs als het duidelijk is (of zou moeten zijn) dat je een verplichte stop moet maken staat er zo'n stopbord, bijvoorbeeld als je van een onverharde weg een verharde weg oprijdt in VA.

Bovendien, waarom gebruiken ze geen voorrangsborden? Die zijn bijna zeldzamer dan de goudgestipte padvis. Iemand zou eens moeten berekenen hoeveel extra koolstofmonoxide, stikstof en fijnstof er vrijkomt door al dat onnodige stoppen - of hoeveel extra brandstof het kost.
redeye
Amerikafan

Bericht door redeye »

@Big Al Ik geloof je direct wat betreft de regels. Ik lees beide termen online, maar heb inderdaad het idee dat ‘keep right’ meer op de Amerikaanse websites wordt aangehouden.

Ik ken het dus alleen uit eigen ervaring in Canada en regio New York, maar zoals gezegd is dat ruim 10 jaar geleden. Dus dat de regels veranderd zijn, kan natuurlijk heel goed.
Al vind ik het wel jammer. Verheugde me echt op ‘stay in your lane’ voor onze Amerika trip in september. Ik vond dat toen in Canada zo relaxed rijden en onze familie heeft het er nog geregeld over. :D
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ik rijd vooral in greater Houston, en rijd daar inderdaad in een willekeurige baan, en wissel weinig. maar zo gauw je op de interstate de stad uitrijdt staat er dan "keep right unless passing" of zoiets. Dat zul je in de stad niet tegenkomen, maar daar hebben de wegen over het algemeen ook meer banen (3+ per rijrichting).
Terug in Texas!
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

redeye schreef:
17 mar 2023, 10:28
Al vind ik het wel jammer. Verheugde me echt op ‘stay in your lane’ voor onze Amerika trip in september. Ik vond dat toen in Canada zo relaxed rijden en onze familie heeft het er nog geregeld over.
Niet getreurd - de kans is vrij groot dat je nog hele afstanden uit de rechterbaan kan blijven.
  • Virginia is bijvoorbeeld een "keep right except to pass"-staat, maar als er meer dan twee banen in dezelfde rijrichting zijn dan rijdt ik zelf eigenlijk nooit in de rechterbaan. Aan de ene kant omdat ik dan steeds van baan zou moeten wisselen als ik wil passeren, maar vooral omdat bestuurders hier niet weten hoe ze moeten in- en uitvoegen. Bij het uitvoegen gaan ze al vóór de uitrijstrook vaart minderen en bij kkkkhet invoegen gaan ze je eerst rechts inhalen en dan afsnijden.
  • Ik zie inhalen ("overtaking") zeer ruim. Zoals ik al eerder aangaf staat er volgens mij in geen enkele verkeerswet hoe lang je over een inhaalmanoeuvre mag doen. Als ik in de verte een auto in de rechterbaan zie die net iets langzamer rijdt dan ik dan zie ik dat al als passeren en blijf derhalve links rijden. Mocht er iemand achter me rijden en er zijn maar twee banen dan zal ik naar rechts gaan als ik de vier-secondenregel kan toepassen;
  • Ik rijdt vrijwel altijd (ook in de steden) op "cruise control" - limiet plus 2-3 mph. Mocht er iemand achterop komen die harder rijdt dan blijf ik meestal in mijn baan rijden - zeker als er drie of meer banen zijn. Hun snelheidsovertreding is hun probleem en ik ga daar geen manoeuvre voor uitvoeren die mijn eigen risico verhoogt. Mijn "cruise control" wordt er ook niet heet of koud van en negeert zo'n achterligger volledig.
  • In drukke gebieden houd ik zeker mijn baan omdat je er anders vaak heel moeilijk tussen komt.
  • In de meeste staten (bijv. Californië*) hoef je niet in de rechterbaan te rijden, mits je het verkeer niet hindert en/of de aangegeven snelheid** aanhoudt.

* Dit is geen juridisch advies - lees er zelf de wetten van de betreffende staten op na.
** De "posted speed limit" (d.w.z. de snelheid op de witte borden) is niet altijd de snelheidslimiet - die wordt mede door de omstandigheden bepaald.
redeye
Amerikafan

Bericht door redeye »

@hemmie Goed om te weten!

@Big Al jouw ‘**’ roept vragen bij mij op. De aangegeven snelheid is soms niet de maximum snelheid? Heb je een voorbeeld van zulke omstandigheden?
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

redeye schreef:
18 mar 2023, 13:39
@Big Al jouw ‘**’ roept vragen bij mij op. De aangegeven snelheid is soms niet de maximum snelheid? Heb je een voorbeeld van zulke omstandigheden?
Ik neem aan dat dit in Nederland hetzelfde is als in de VS.

Hier kent men het verschil tussen de "posted speed limit" (op de witte borden) en de "speed that is reasonably safe". Dat laatste wordt door de omstandigheden bepaald (regen, mist, staat van het wegdek, enz.).

Hier is een voorbeeld van de verkeerswet in Florida waar dit specifiek wordt aangegeven:
§316.183 Unlawful speed

(1) No person shall drive a vehicle on a highway at a speed greater than is reasonable and prudent under the conditions and having regard to the actual and potential hazards then existing. In every event, speed shall be controlled as may be necessary to avoid colliding with any person, vehicle, or other conveyance or object on or entering the highway in compliance with legal requirements and the duty of all persons to use due care.
Dit houdt in dat je een boete kan krijgen als je onder de "posted speed limit" zit maar harder rijdt dan veilig ("reasonable and prudent") geacht wordt. Bovendien kan je dan ook nog een boete (of erger) krijgen voor roekeloos rijden (wat je in de VS heel zwaar wordt aangerekend).

In sommige staten (bijv. Colorado als ik het goed heb) is het ook toegestaan om sneller te rijden dan de "posted speed limit" in geval van nood, bijvoorbeeld om naar een ziekenhuis te rijden. Je mag dan soms ook stopborden en verkeerslichten negeren. Het moet echter ten allen tijde veilig zijn en als je een ongeval veroorzaakt ben je automatisch de schuldige. In andere staten (bijv. Virginia) bestaat deze uitzondering niet. Er zijn vergelijkbare regels voor het rijden zonder rijbewijs.

Ik zag overigens ook dat je in Florida niet met waarschuwingslichten (knipperlichten) mag rijden (§316.2397(7)(a)). Echter, in situaties waar mijn snelheid zeer laag is maar achteropkomend verkeer nog met hoge snelheid rijdt dan gebruik ik ze absoluut om ze te waarschuwen. Ik doe ze weer uit zodra er iemand achter mij zit. Vaak doet die persoon dan precies hetzelfde. In de meeste staten is dit toegestaan, in andere (zoals Florida) niet.
Het is in de praktijk niet mogelijk om al die verschillen tussen staten bij te houden, maar wat dit betreft zou ik het in Florida (of in Kansas, Wyoming, etc) toch doen al is het officieel niet toegestaan.
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Nog een verschil met Nederland: als je op een heuvel parkeert moeten de voorwielen naar de zijkant van de weg gedraaid worden. Het idee is dat de auto niet op de weg terecht mag komen als auto onverhoopt gaat rijden.

In dezelfde trant mag je in sommige staten je wielen niet naar links gedraaid hebben voordat je links kan afslaan. Dit om te voorkomen dat je de tegenliggende baan opschiet als je van achteren wordt aangereden.

De ANWB heeft een redelijk overzicht gemaakt van verkeersregels in de VS. Redelijk, omdat er toch nog wat fouten in staan en het niet compleet is.

https://www.anwb.nl/vakantie/verenigde- ... ng/verkeer
Het is verboden te rijden onder invloed van drugs.
Dit is misleidend, daar het woord "drugs" in de VS een synoniem is voor medicijnen.
Mobiele telefoon
In sommige staten mag je een telefoon niet eens vasthouden tijdens het besturen van een auto. Dit wordt niet genoemd.
Het bellen van het alarmnummer (911) is overal uitgezonderd van de beperkingen.
Tip: mocht je met meerdere auto's op weg zijn dan mag je vrijwel overal "handheld radios" (zgn. walkie talkies) gebruiken.
Voetgangers hebben voorrang op oversteekplaatsen, ook als deze niet op de weg zijn gemarkeerd.
In de meeste staten is elk kruispunt een "ongemarkeerde voetgangersoversteekplaats". Dit wordt niet genoemd.
Het geven van geluidssignalen is alleen toegestaan als er een direct gevaar voor een aanrijding bestaat en op smalle bergwegen bij onoverzichtelijke bochten met een vrij zicht van minder dan 200 ft (60 m).
In sommige staten mag je claxonneren als je in een linkerbaan achter een langzaamrijdende auto zit die je wilt inhalen. Die bestuurder moet dan verplicht naar de rechterbaan. Hetzelfde kan voor het signaleren met de koplampen gelden.
Bestuurders die linksaf slaan naar een weg met twee of meer rijstroken in dezelfde rijrichting, moeten na het afslaan eerst de meest links gelegen rijstrook kiezen en van daaruit geleidelijk naar rechts opschuiven.
Dit klopt maar gedeeltelijk. Je moet altijd in dezelfde baan terecht komen, of dat nu links- of rechtsaf is. Bovendien klopt de omschrijving van de ANWB niet als er meerdere banen zijn om linksaf te slaan.
Op wegen met meer dan twee rijstroken in dezelfde rijrichting wordt, met name in stedelijke gebieden, de meest rechtse rijstrook in de regel gebruikt voor invoegende en uitvoegende voertuigen. Bestuurders die hun weg vervolgen, hanteren het Keep your lane-systeem. Hierbij moet een eenmaal gekozen rijstrook gevolgd worden, ook als de rijstrook aan de rechterzijde leeg is en je naar Nederlandse begrippen weer naar rechts zou moeten gaan.
Hier hebben we het in dit onderwerp al uitgebreid over gehad... het hangt echt van de staat af of dit mag.
Parkeren - Langs een weg met een blauwe stoeprand. Gehandicapten mogen hier wel parkeren.
Dan moet je wel een vergunning hebben die zichtbaar op of aan de auto bevestigd is...
In de meeste staten is het meenemen van een geopende fles of een geopend blik met een alcoholhoudende drank verboden.
Dat geldt alleen voor de cabine en niet voor de achterbak (of voorbak bij een EV...), mits die niet bereikbaar is vanuit de cabine.
Landwegen met een wegdek van grind of gravel (gravel roads) en onverharde wegen komen alleen voor in afgelegen gebieden.
De schrijver van dit artikel heeft blijkbaar niet veel in de VS gereden... Overigens wordt een "gravel road" hier als onverhard beschouwd.

Al met al geeft dit artikel een redelijk overzicht en is het een goed beginpunt.
peeweetm
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door peeweetm »

redeye schreef:
18 mar 2023, 13:39
Is in Nederland vergelijkbaar geregeld.
Artikel 19 Reglement verkeersregels en ... (RVV 1990):
"De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is."
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

peeweetm schreef:
19 mar 2023, 09:04
Is in Nederland vergelijkbaar geregeld.
Artikel 19 Reglement verkeersregels en ... (RVV 1990):
"De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is."
Dat vermoedde ik al. Ik zie echter niets in dat reglement over de conditie van het wegdek (bijv. ijs, sneeuw, water, zand) met betrekking tot de snelheid. Het lijkt me bijvoorbeeld vreemd om de normale snelheid aan te houden als er ijs op de weg licht maar het zicht misschien wel vijf kilometer is. Ook andere situaties worden met dit artikel niet gedekt, zoals heuvels.

In de VS is dat wel (impliciet) het geval. Hier is een voorbeeld:
New York Vehicle and Traffic Law, VTL, section 1180(a)

No person shall drive a vehicle at a speed greater than is reasonable and prudent under the conditions and having regard to the actual and potential hazards then existing.
Advocaten klagen er wel over dat "reasonable and prudent" niet specifiek gedefinieerd is, maar in de praktijk (en jurisprudentie) lijkt het erop dat de Amerikaanse frasering meer omvat dan de Nederlandse.
peeweetm
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door peeweetm »

Ik ben maar een gesjeesde student/omhoog gevallen machinist en geen jurist, maar ik zie bij de Nederlandse variant geen 'tenzij', dus zullen alle mogelijke omstandigheden er wel een soort van bij horen, toch?

Het lijkt mij in elk geval voldoende.
De rechter moet over de details dan maar een oordeel vellen. :wink:
redeye
Amerikafan

Bericht door redeye »

Klopt. Dat geldt in Nederland ook. Ik dacht misschien zijn er andere regels in Amerika, maar deze zijn logisch.
bigsurf
Amerika-ontdekker

Bericht door bigsurf »

Geen voorrangsdingetje maar let ook op bij parkeren langs de weg dat je in de rijrichting parkeert. Wij hadden bij het parkeren voor het Hollywood sign (bij het park waar je het goed kan overzien) bijna een bon. Toen we terug bij de auto kwamen zagen we een boa(?) die met zijn boekje bezig was.
Gelukkig konden we met een waarschuwing weer op weg..
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Dat zal wellicht een "Parking Enforcement Officer" geweest zijn. Die worden hier ook wel "Meter Maids" genoemd (als het vrouwen zijn).

Overigens zijn er sommige gebieden ook vrijwilligers die (officiële) parkeerbonnen uitdelen voor foutparkeren op parkeerplekken voor gehandicapten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer