Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Ik stel mijn vraag maar even hier omdat het ook gerelateerd is aan ESTA:

Zijn er hier ervaringen van mensen die op een bijna verlopen paspoort naar de VS zijn gereisd? M.a.w. uiteraard nog wel geldig gedurende je gehele reis naar de VS maar wel binnen 6 maanden?

Wij overwegen een ruime week in januari 2026, maar mijn paspoort verloopt half februari 2026 en die van mijn aanstaande vrouw eind juli 2026. Mijn paspoort is uiteraard geldig gedurende de reis en we hebben ook nog een maand speling. Voor mijn vrouw is er sowieso geen issue want die valt nog binnen de 6 maanden

Ik weet dat Nederland (en België) onder de uitzonderingsregel valt van de tenminste 6 maanden geldigheid. Maar ik vind het toch wat spannend of we daar geen gedoe mee krijgen omdat de lokale officer dat toevallig niet weet ofzo

Maw is het dus verstandig om toch een nieuw paspoort voor in ieder geval mijzelf aan te vragen? En dus ook een bijbehorende nieuwe ESTA...
2018: Rondreis Zuid West-SF
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (sep 2024)
2025: Florida
2026: Hawaii (in de planning)
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door michelly »

Wij zijn afgelopen december in Costa Rica geweest met een overstap in Atlanta. Mijn esta was geldig tot eind januari en mijn paspoort tot ergens in april. Geen enkel probleem geweest.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Geen probleem zolang je paspoort nog geldig is na vertrek uit Amerika .
Corv
Amerikakenner

Bericht door Corv »

De 'expert' van RTL nieuws
19 States so far...
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Mmm Nederland wereldwijd zegt iets anders... Namelijk dat je paspoort nog geldig moet zijn op het moment dat je uit het land vertrekt. Ook US customs en border protection bevestigd dit. Namelijk je paspoort moet nog 6 maanden geldig zijn, tenzij je onder de uitzonderingen valt (Hier vallen Nederland en Belgie onder), dan geldt dat je paspoort geldig moet zijn voor je gehele verblijf.

Zie https://www.cbp.gov/document/bulletins/ ... ity-update

Denk niet dat Ome Erik het bij het juiste eind heeft.. @Corv maar vandaar denk ik ook jouw ''expert'' tussen aanhalingstekens? :wink: En dit is dus precies de reden dat ik twijfel om maar gewoon een nieuw paspoort aan te vragen. Daarna moet ik er toch aan geloven.. Dan is er sowieso geen discussie..

Als je googled kom je ook zoveel misinformatie tegen.. Ik kom nog steeds websites tegen die het over die 6 maanden hebben...
IngridUSA
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door IngridUSA »

Mijn paspoort was afgelopen zomer nog 3 weken geldig na terugkomst. Geldig is gewoon voldoende. Die 6 maanden is waarschijnlijk gewoon hardnekkige verouderde informatie die blijft opduiken als je zoekt. Het blijkt ook gewoon uit meerdere zaken dat Nederland Wereldwijd niet altijd accuraat is.
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 68

Bericht door harryh »

Ik ben nu in de VS met een paspoort wat nog 3 maanden geldig is, geen vraag of probleem gehad en zie een goedgekeurde I94 die 3 maanden geldig is.
HillBillies
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door HillBillies »

Moet je eigenlijk je verblijfadres aanpassen als je voor het 2e jaar reist met dezelfde Esta? Vorig jaar kwamen we aan in Vegas, nu is dat Salt Lake City.

Edit:
Heb het al gevonden, hoeft niet.
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Timothy555 »

Ik ben in januari én in maart in de VS geweest met een paspoort dat in mei vervalt dit jaar. Hebben nu een nieuwe aangevraagd omdat we eind mei en in juli terug gaan.

0 vragen over gehad. Paspoort geldig op dag van aankomst in je thuisland = ok.

Om problemen te vermijden (vluchten die afgelast worden, ziek worden,…) zou ik nu niet vertrekken met een paspoort dat maar 3 dagen geldig is na einde reis maar je moet ‘m heus niet 6 maand op voorhand vervangen.
Corv
Amerikakenner

Bericht door Corv »

d_vdploeg schreef:
18 apr 2025, 11:59

Denk niet dat Ome Erik het bij het juiste eind heeft.. @Corv maar vandaar denk ik ook jouw ''expert'' tussen aanhalingstekens? :wink:
Yep, inderdaad :D
19 States so far...
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@Timothy555 Thanks voor het delen van je ervaring. We hebben wel wat speling want we hebben ongeveer een maandje “over” inderdaad om onvoorziene te voorkomen.
Anne-Marie
Amerikafan

Bericht door Anne-Marie »

Hallo allemaal. Hoop dat jullie mij kunnen helpen, kan het niet vinden met de zoekmachine. Wij reizen in juli vanuit Canada met de auto naar Amerika, daar blijven we vijf dagen en dan rijden we weer terug Canada in. Op onze Esta heb ik ingevuld dat we op doorreis zijn, maar nu las ik ergens dat dit niet klopt. Dat dat alleen geld bij bijvoorbeeld een tussenstop en niet als je ook echt enkele dagen in Amerika verblijft. Ik heb ook geen idee of ik dit nog aan kan passen of dat ik nieuwe Esta's aan moet vragen. En of ik dan ergens vluchtnummers in moet vullen, want we vliegen van en naar Toronto
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Het is inderdaad duidelijk geen doorreis, maar ik denk niet dat het een probleem is. Mijn dochter is eens op weg naar
Peru op doorreis in de VS geweest, en een jaar later probleemloos op dezelfde ESTA naar de VS.

Marianne
Anne-Marie
Amerikafan

Bericht door Anne-Marie »

Dank je wel voor je antwoord Marianne. Dan heb ik het inderdaad verkeerd gedaan met doorreis. Ik ga toch eens kijken of het nog aan kan passen
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Nu we het toch over doorreizen hebben..

Hoe zit dat met bijvoorbeeld Puerto Rico of de Amerikaanse Maagdeneilanden? Wij gaan daar (Puerto Rico) vermoedelijk in april 2026 naartoe. Dan moet ik ook een nieuwe ESTA hebben. Wat vul je dan in bij de vraag of je op doorreis bent? Puerto Rico en de Amerikaanse Maagdeneilanden zijn officieel een territorium van de VS maar maakt er geen deel vanuit. Je moet wel een ESTA hebben als je er naar toe wil. Maar officieel is het wel een ander land toch?
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@Anne-Marie Je kunt dat zeer waarschijnlijk niet meer aanpassen. Voor zover ik weet kun je alleen je verblijfplaats in de VS en je mailadres aanpassen op een lopende en goedgekeurde ESTA.

Al het andere zul je moeten ''aanpassen'' door een nieuwe aanvraag in te dienen. Bijvoorbeeld als je een fout maakt. Maar ik denk ook niet dat het een probleem zal zijn. Zoals het voorbeeld van @Martin & Marianne Kan het natuurlijk prima zijn dat je het eerste jaar op je ESTA op doorreis bent naar een ander land en het tweede jaar een stedentrip New York. Dat kan allemaal gewoon.

Op je ESTA vul je geen vluchtnummers in. Je ESTA is namelijk 2 jaar geldig, of als je paspoort eerder verloopt dan die 2 jaar tot de datum dat je paspoort verloopt. Je kunt meerdere keren op je ESTA naar de VS. Dat zou betekenen dat je vluchtnummers steeds moet doorgeven. Het is andersom:

Je geeft bij je airline je zogenaamde API info door. Dus paspoortgegevens en je verblijf in de VS. (Bij een roadtrip je eerste hotel invullen).
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

d_vdploeg schreef:
25 apr 2025, 14:18
Maar officieel is het wel een ander land toch?
De VS bestaan uit 50 staten, 5 territories en Washington DC, dus Puerto Rico is gewoon onderdeel van de VS, het is niet een apart land.
Terug in Texas!
Vreessie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Vreessie »

d_vdploeg schreef:
20 apr 2025, 19:48
@Timothy555 Thanks voor het delen van je ervaring. We hebben wel wat speling want we hebben ongeveer een maandje “over” inderdaad om onvoorziene te voorkomen.
@d_vdploeg wij zitten op dit moment nog in de US. Vertrokken op 17 april en vliegen 2 mei weer terug. Paspoort van mijn vrouw verloopt rond 10 mei en die van mijn jongste 2 weken later. Geen enkel probleem om binnen te komen, ze vroegen alleen wanneer we weer terug vlogen.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@Vreessie Ok dat is top om te weten. Dan hebben we met een maandje speling dus ruimte genoeg. :thumbup:
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

d_vdploeg schreef:
20 apr 2025, 19:48
Nabrander van mijn kant;

@Timothy555 eens met wat Timothy schrijft, duidelijk voorbeeld.

Ik kan er nog aan toevoegen dat luchtvaartmaatschappijen richtlijnen- en regelgeving hanteren zoals beschreven in de TIM (Travel Information Manual). Dit handboek (uitgegeven door de IATA, (ook digitaal Timatic) geeft betrouwbare en uitgebreide actuele informatie over de eisen aan reisdocumenten (paspoort, visa en gezondheidsinformatie) voor internationale luchtpassagiers en wordt maandelijks (digitaal direct) bijgewerkt.

Luchtvaartmaatschappijen volgen deze "vliegbijbel" nauwkeurig. Doen ze dat niet en brengen ze een passagier aan met een voor dat land ongeldig reisdocument dan wordt deze tegenwoordig vrijwel zeker de toegang tot dat land geweigerd. Dit geeft een de luchtvaartmaatschappij (en de betrokken reiziger) een hoop (zeker in de VS) gedoe/kosten. Zo krijgt de luchtvaartmaatschappij een boete met de verplichting de reiziger (nu Inadmissible) met de eerstvolgende mogelijkheid weer mee nemen.

Mocht je reisdocument dus niet in orde zijn, dan strandt je vlucht al bij het inchecken of bij de documenten controle voor je (laatste) vlucht naar de VS. Als je nog bevestiging zoekt, informeer bij de luchtvaartmaatschappij waar je mee vliegt en vraag wat er in de TIM staat.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Plaats reactie