ONYX666 schreef: ↑18 jun 2022, 01:02
13500 zijn toch serieuze aantallen. Had stille hoop dat lijnvluchten grotendeels buiten schot zouden blijven. Maar met deze aantallen twijfel ik daar toch over
Dat getal van 13500 passagiers gaat over het totaal aantal stoelen op een dag dat nu beschikbaar is in de reeds geplande vluchten. Daar zitten ook lege/niet-verkochte stoelen tussen. ACNL/Schiphol weet niet hoeveel stoelen op elke vlucht verkocht zijn en rekenen, logischerwijs ook, met volle vluchten.
Uit interview in AD met slotcoördinator:
Hoe gebeurt dat?
,,We volgen de spelregels. Die zijn op Europees niveau bepaald. Voor elk winter- en zomerseizoen dienen luchtvaartmaatschappijen bij ons een aanvraag in, en wij bekijken dan welke aanvragen wel worden toegewezen en welke niet. Dat gebeurt onder meer op basis van historische rechten en op regels voor nieuwe toetreders. De slots voor deze zomer zijn in oktober aangevraagd en in november toegewezen, bijvoorbeeld. Het aantal aanvragen was destijds al 25 procent hoger dan de capaciteit die Schiphol aan ons had doorgegeven.”
Wat moeten jullie nu concreet doen?
,,Nu zegt Schiphol tegen ons dat er minder ruimte is dan eerder gemeld. Dus moeten we nu het aantal plekken terugschroeven. De basisregel is dat dat gebeurt op basis van proportionaliteit. Iedere luchtvaartmaatschappij levert per dag ruimte in naar rato van het aantal passagiers dat ze die dag eigenlijk zouden vervoeren.”
Hoe bepalen jullie welke vluchten concreet wel doorgaan en welke niet?
,,Dat doen wij niet, dat doen de luchtvaartmaatschappijen. Wat wij aan hen meegeven is een maximaal aantal stoelen per dag. We rekenen expres met stoelen en niet met vluchten. Het aantal mensen dat vertrekt bepaalt namelijk de druk op de beveiliging en de bagage-afhandeling. Bovendien kunnen de maatschappijen veel beter zelf inschatten hoe ze het nieuwe maximum vertalen naar hun bedrijfsvoering. Ze kunnen er dan bijvoorbeeld voor kiezen om geen nieuwe tickets op vluchten te verkopen, zodat die vlucht wel gewoon kan vertrekken.”