"Heavy's" (zoals bvb de Boeing 747/767/777/787 en voorheen ook de 757, de Airbus A300/310/330/340/380, etc...) beginnen vaak aan een lagere kruishoogte, dit kan FL270 zijn waarna een geleidelijke stijging volgt tot een vluchthoogte waarbij het toestel het meest economisch vliegt en waar het weer het gunstigst is. FL370 tot 390 zijn gangbare kruishoogtes waarop het toestel het minste last heeft van de weersomstandigheden en het minste brandstof verbruikt. Toch zijn ook hogere kruishoogtes mogelijk, om je een voorbeeldje te geven, de "queen of the skies", de Boeing 747-400 bvb is gecertificeerd voor een kruishoogte tot FL451 of 45.100 voet (iets minder dan 15.000 meter hoogte). Over het algemeen kan je stellen dat hoe hoger je vliegt, hoe minder brandstof je verbruikt en hoe minder last je zal hebben van het weer. Diverse zakentoestellen zijn zo gecertificeerd tot FL490 of zelfs hoger. Toch is er ook een nadeel aan verbonden, hoe hoger je vliegt, hoe ijler de lucht zal zijn en hoe minder lift de vleugels zullen genereren (daarom is elk toestel ook gecertificeerd tot een bepaalde hoogte).Ratigan schreef:Hoi Bralo,
Ik las dat vliegtuigen op 350fl vliegen over de oceaan. Hoe kom jij eigenlijk aan al die info. Je lijkt echt een ware kenner.....
Waar ik die info haal? Euh, dat is toch gewoon algemene kennis, niet?

Dan toch nog 2 vraagjes:
1. Vliegt men nu over de wolk heen? Of vliegt men zuidelijk?
2. En hoeveel vliegen ze maximaal om, om de vlucht toch uit te kunnen voeren? Weet jij dat? Bijvoorbeeld zou boven IJsland langs ook een optie zijn?
Volgens de laatste info die ik heb wordt er momenteel voornamelijk om de wolk heen gevlogen en zelfs meer noorderlijker boven Ijsland en helemaal over Groenland. Afhankelijk van de gekozen alternatieve route kan je rekenen op een extra vluchtduur van 60 tot 90 minuten gemiddeld.
Voor sommige toestellen is meer zuidelijk vliegen namelijk geen mogelijkheid. In de burgerluchtvaart die je aan bepaalde regels te voldoen en aangezien de meeste routes heden ten dage gevlogen worden door twinjets ipv tri- of quadjets zijn deze onderhevig aan zogenaamde ETOPS regels. Een twinjet dat over open water vliegt dient ETOPS gecertificeerd te zijn. Wat is nu ETOPS? ETOPS staat voor Extended range Twin engine Operational Performance Standards. Een nieuwe twinjet dat voldoet aan de ETOPS vereisten krijgt om te beginnen een ETOPS-120 certificatie, na een jaar zonder problemen wordt dit omgezet naar ETOPS-180. De cijfers staan voor het aantal minuten dat een twinjet maximaal verwijderd mag zijn van de dichtbijzijnste luchthaven waarnaar het toestel kan uitwijken in een noodgeval. Een afwijking van 15% wordt toegestaan en ondertussen is ook ETOPS-240 mogelijk doch enkel na minimaal 2 jaar probleemloos ETOPS-180 en op een case by case basis. ETOPS-240 krijgt men dus niet zomaar en krijgt men enkel na een grondige doorlichting van het ingediende dossier. Door de ETOPS regels kunnen we nu dus comfortabel met twinjets transatlantische oversteken maken (en ook transpacific). Bij het zoeken naar alternatieve routes dient er momenteel ook gekeken te worden naar waar de aswolk zich bevind, aangezien deze momenteel zich quasi volledig ten zuiden van Ijsland bevind zal men dus nu ook opteren voor een meer noordelijkere route via Ijsland & Groenland. Dit aangezien er momenteel asconcentraties te vinden zijn en SFC/FL200 (Surface tot flightlevel 200, 20.000 voet) & FL200/FL350 (Flightlevel 200 tot Flightlevel 350, 35.000 voet). Aangezien er locaties zijn waar er zich asdeeltjes bevinden in de hogere luchtlagen en dus de veiligheidsmarge ook verkleind zal men eerder opteren om een "ommentje" te maken en dit is wat er op dit ogenblik gebeurt... Quasi alle TATL vluchten gaan door maar volgen een alternatieve route die op dit ogenblik voornamelijk meer noordelijk is.
Anyway, om m'n saaie uitleg af te sluiten:
Voorlopig lijkt het erop dat er niet onmiddelijk een probleem is voor de luchtvaart, later zou echter de wind wel wijzigen en richting de UK kunnen uitkomen...
Een korte gifanimatie met een prognose is asconcentraties tem 10 mei 2010: http://api.met.no/weatherapi/volcanicas ... =image/gif