Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

IJslandse aswolk legt vliegverkeer boven west Europa plat

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Bralo20
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: IJslandse aswolk legt vliegverkeer boven west Europa pla

Bericht door Bralo20 »

Ratigan schreef:Hoi Bralo,

Ik las dat vliegtuigen op 350fl vliegen over de oceaan. Hoe kom jij eigenlijk aan al die info. Je lijkt echt een ware kenner.....
"Heavy's" (zoals bvb de Boeing 747/767/777/787 en voorheen ook de 757, de Airbus A300/310/330/340/380, etc...) beginnen vaak aan een lagere kruishoogte, dit kan FL270 zijn waarna een geleidelijke stijging volgt tot een vluchthoogte waarbij het toestel het meest economisch vliegt en waar het weer het gunstigst is. FL370 tot 390 zijn gangbare kruishoogtes waarop het toestel het minste last heeft van de weersomstandigheden en het minste brandstof verbruikt. Toch zijn ook hogere kruishoogtes mogelijk, om je een voorbeeldje te geven, de "queen of the skies", de Boeing 747-400 bvb is gecertificeerd voor een kruishoogte tot FL451 of 45.100 voet (iets minder dan 15.000 meter hoogte). Over het algemeen kan je stellen dat hoe hoger je vliegt, hoe minder brandstof je verbruikt en hoe minder last je zal hebben van het weer. Diverse zakentoestellen zijn zo gecertificeerd tot FL490 of zelfs hoger. Toch is er ook een nadeel aan verbonden, hoe hoger je vliegt, hoe ijler de lucht zal zijn en hoe minder lift de vleugels zullen genereren (daarom is elk toestel ook gecertificeerd tot een bepaalde hoogte).

Waar ik die info haal? Euh, dat is toch gewoon algemene kennis, niet? :mrgreen: Neen, effe serieus nu, ik heb gewoon een passie voor al wat met luchtvaart te maken heeft, ik volg de ontwikkelingen dan ook minitieus op en probeer me up to date te houden met algemene kennis over de luchtvaartsector, zowel op technisch als commerciëel gebied.
Dan toch nog 2 vraagjes:
1. Vliegt men nu over de wolk heen? Of vliegt men zuidelijk?
2. En hoeveel vliegen ze maximaal om, om de vlucht toch uit te kunnen voeren? Weet jij dat? Bijvoorbeeld zou boven IJsland langs ook een optie zijn?

Volgens de laatste info die ik heb wordt er momenteel voornamelijk om de wolk heen gevlogen en zelfs meer noorderlijker boven Ijsland en helemaal over Groenland. Afhankelijk van de gekozen alternatieve route kan je rekenen op een extra vluchtduur van 60 tot 90 minuten gemiddeld.

Voor sommige toestellen is meer zuidelijk vliegen namelijk geen mogelijkheid. In de burgerluchtvaart die je aan bepaalde regels te voldoen en aangezien de meeste routes heden ten dage gevlogen worden door twinjets ipv tri- of quadjets zijn deze onderhevig aan zogenaamde ETOPS regels. Een twinjet dat over open water vliegt dient ETOPS gecertificeerd te zijn. Wat is nu ETOPS? ETOPS staat voor Extended range Twin engine Operational Performance Standards. Een nieuwe twinjet dat voldoet aan de ETOPS vereisten krijgt om te beginnen een ETOPS-120 certificatie, na een jaar zonder problemen wordt dit omgezet naar ETOPS-180. De cijfers staan voor het aantal minuten dat een twinjet maximaal verwijderd mag zijn van de dichtbijzijnste luchthaven waarnaar het toestel kan uitwijken in een noodgeval. Een afwijking van 15% wordt toegestaan en ondertussen is ook ETOPS-240 mogelijk doch enkel na minimaal 2 jaar probleemloos ETOPS-180 en op een case by case basis. ETOPS-240 krijgt men dus niet zomaar en krijgt men enkel na een grondige doorlichting van het ingediende dossier. Door de ETOPS regels kunnen we nu dus comfortabel met twinjets transatlantische oversteken maken (en ook transpacific). Bij het zoeken naar alternatieve routes dient er momenteel ook gekeken te worden naar waar de aswolk zich bevind, aangezien deze momenteel zich quasi volledig ten zuiden van Ijsland bevind zal men dus nu ook opteren voor een meer noordelijkere route via Ijsland & Groenland. Dit aangezien er momenteel asconcentraties te vinden zijn en SFC/FL200 (Surface tot flightlevel 200, 20.000 voet) & FL200/FL350 (Flightlevel 200 tot Flightlevel 350, 35.000 voet). Aangezien er locaties zijn waar er zich asdeeltjes bevinden in de hogere luchtlagen en dus de veiligheidsmarge ook verkleind zal men eerder opteren om een "ommentje" te maken en dit is wat er op dit ogenblik gebeurt... Quasi alle TATL vluchten gaan door maar volgen een alternatieve route die op dit ogenblik voornamelijk meer noordelijk is.

Anyway, om m'n saaie uitleg af te sluiten:

Voorlopig lijkt het erop dat er niet onmiddelijk een probleem is voor de luchtvaart, later zou echter de wind wel wijzigen en richting de UK kunnen uitkomen...

Een korte gifanimatie met een prognose is asconcentraties tem 10 mei 2010: http://api.met.no/weatherapi/volcanicas ... =image/gif
Bralo20
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

En nog de laatste prognose van Metoffice UK:

http://www.metoffice.gov.uk/aviation/va ... 360186.png

Nadat de gemiddelde hoogte sterk gedaald was van FL320 tot FL200 is deze opnieuw lichtjes gestegen tot FL220.

Oh en voor de geïnteresseerden, er is recentelijk ook FLIR camera geïnstalleerd waardoor je de uitbarsting in infraroodmode kan volgen ;)

http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull- ... olfsfelli/
Bralo20
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

christvs schreef: Helaas, vliegverkeer boven de atlantic kan niet getracked worden. Er is ook geen luchtverkeersleiding over de atlantic. De vliegtuigen zijn dan buiten het bereik van de radiozenders. Vliegtuigen communiceren alleen periodiek met de grond door een 'geschreven' rapportage te sturen (correct me if I'm worng).
May I correct you a bit? ;)

Vliegverkeer boven de atlantische oceaan kan wel gevolgd worden maar helaas heb je er wel speciale software (zoals bvb AirNav Live) voor nodig die communiceert met een server die de ACARS berichten decodeert die toestellen uitzenden, zo kunnen ook de vluchten over de Stille Oceaan gevolgd worden.

Radiocommunicatie is wel mogelijk door middel van HF radio. Ook Satcom is aanwezig voor communicatie. Zelfs over de stille oceaan kan men zowel HF als Satcom gebruiken.

Het klopt dat er heden ten dagen voornamelijk met "geschreven" berichten gewerkt wordt, dit systeem wordt het ACARS systeem genoemd (Aircraft Communications Addressing & Reporting System).

;)
Ratigan
Amerika-ontdekker

Bericht door Ratigan »

@Bralo20

Dank je wel.

Mijn allerlaatste vraag. Hoe noordelijk zullen ze uiterlijk gaan voor een transatlantische vlucht?
De No Fly Zone tussen fl200-fl350 wordt steeds noordelijker bij Groenland.
Afbeelding

Afbeelding
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Wij hebben onze vlucht naar Washington wel kunnen nemen maar wel met een half uur vertraging. Ook wij vlogen erg noordelijk via ijsland en groenland en de vlucht duurde langer dan voorzien. 9u30 ipv 8u30.

daardoor misten we onze connectie en zijn we dus met vijf uur vertraging naar Atlanta gevlogen. Op het vliegtuig hoorde we dat Schiphol toe was op zaterdag voormiddag. Klopte dit bericht ?
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Een sluiting van Schiphol kan ik niks over vinden, ze waarschuwen alleen voor eventuele vertragingen.
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

De stewardes vertelde dat we onze aansluiting misschien konden halen omdat oa. de vluchten van Schiphol niet vertrokken waren door de aswolk.
De hal bij customs was inderdaad helemaal leeg !
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Noortje1
Amerikakenner

Bericht door Noortje1 »

ik vind het niet direct terug...
Kunnen de kenners onder jullie eens even laten weten of er donderdag veel vluchten zijn van
Chicago O hare naar LAX ?

wij hebben maar 2 uur overstap en ik hoor het al .... Wij gaan dit nooit halen he.
Op het reisbureau waren ze kort en bondig.
United moet u dan maar overboeken naar een eerst volgende beschikbare vlucht. :cry:
2008 : rondreis westkust - 2009 : NY \ LA \ LV - 2010 : LA \ LV \ Springdale - 2011 : LA/LV
jta
Amerika-expert

Bericht door jta »

Hallo,

de united vlucht brussel -chicago van gisteren ( de vlucht die we binnen 10 dagen nemen, daarom heb ik even gecheckt) vertrok op tijd en landde in chicago met slechts 15 minuten vertraging. terwijl er gesproken wordt over een langere vluchtduur van 1 uur of meer. iemand een verklaring voor ?

Jacques
Noortje1
Amerikakenner

Bericht door Noortje1 »

oh dat is nog redelijk goed nieuws ?

maar pas over 10 dagen ... als ik van u was zou ik nog even gewoon rustig afwachten zonder stress.
2008 : rondreis westkust - 2009 : NY \ LA \ LV - 2010 : LA \ LV \ Springdale - 2011 : LA/LV
jta
Amerika-expert

Bericht door jta »

Noortje1 schreef:Kunnen de kenners onder jullie eens even laten weten of er donderdag veel vluchten zijn van Chicago O hare naar LAX ?
Ik zou me daar voorlopig niet teveel zorgen over maken. Het belangrijkst is in Chicago te geraken (daar zou ik nu onmiddellijk willen voor tekenen, zelfs met vertraging), in Chicago zullen eventuele problemen wel opgelost worden. Er zijn tientallen vluchten naar LAX, United heeft er in de namiddag/avond een achttal.

Jacques
Bralo20
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

Noortje1 schreef:ik vind het niet direct terug...
Kunnen de kenners onder jullie eens even laten weten of er donderdag veel vluchten zijn van
Chicago O hare naar LAX ?

wij hebben maar 2 uur overstap en ik hoor het al .... Wij gaan dit nooit halen he.
Op het reisbureau waren ze kort en bondig.
United moet u dan maar overboeken naar een eerst volgende beschikbare vlucht. :cry:
Dit zijn de vluchten ex- ORD die naar LAX gaan op donderdag met UA:

[KVS Availability Tool 5.4.4/Diamond - WSpan: Availability/ITN/US-WOT]

Code: Selecteer alles

ORD  Chicago O'Hare Int'l IL US [KORD]
LAX  Los Angeles Int'l CA US [KLAX]
THU  13 May 2010

Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  -----------------------------------------------------------
UA         101     ORD   06:28     LAX   08:56     752  0   F9 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q9 V9 W8 S8 T6 L0 K0 G0 A9
UA         842     ORD   08:05     LAX   10:41     320  0   F6 J6 C6 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q9 V9 W6 S5 T1 L0 K0 G0 A5 D6 Z6
UA         89      ORD   09:14     LAX   11:45     319  0   F3 Y8 B8 M8 E7 U7 H0 Q0 V0 W0 S0 T0 L0 K0 G0 A3
UA         531     ORD   10:04     LAX   12:40     763  0   F9 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q7 V5 W3 S3 T0 L0 K0 G0 A9
UA         945     ORD   11:55     LAX   14:34     320  0   F6 J6 C6 Y9 B9 M9 E9 U9 H0 Q0 V0 W0 S0 T0 L0 K0 G0 A5 D6 Z6
UA         107     ORD   13:10     LAX   15:36     752  0   F9 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q9 V9 W7 S7 T2 L0 K0 G0 A9
UA         943     ORD   15:11     LAX   17:47     752  0   F9 J9 C9 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q4 V0 W0 S0 T0 L0 K0 G0 A9 D9 Z9
UA         123     ORD   17:18     LAX   19:51     752  0   F9 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q3 V0 W0 S0 T0 L0 K0 G0 A9
UA         839     ORD   18:26     LAX   21:02     320  0   F3 J3 C3 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q4 V2 W0 S0 T0 L0 K0 G0 A1 D3 Z3
UA         129     ORD   20:15     LAX   22:50     763  0   F9 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q9 V9 W9 S9 T7 L0 K0 G0 A9
UA         675     ORD   08:09     DEN   09:52     763  0   F5 J9 C9 Y6 B6 M6 E5 U3 H0 Q0 V0 W0 S0 T0 L0 K0 G0 A4 D9 Z9
 -> UA     69      DEN   10:35     LAX   12:06     752  0   F9 Y6 B6 M6 E5 U3 H0 Q0 V0 W0 S0 T0 L0 K0 G0 A9
jta
Amerika-expert

Bericht door jta »

maar pas over 10 dagen ... als ik van u was zou ik nog even gewoon rustig afwachten zonder stress.
ja, de stress houden we voor binnen een week, al hopen we natuurlijk dat het zonder stress kan. nu is het de situatie (van heel dichtbij) volgen.

Jacques
Noortje1
Amerikakenner

Bericht door Noortje1 »

bedankt voor de reacties!
Spannend :)
Bralo20
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

Ratigan schreef:@Bralo20

Dank je wel.

Mijn allerlaatste vraag. Hoe noordelijk zullen ze uiterlijk gaan voor een transatlantische vlucht?
De No Fly Zone tussen fl200-fl350 wordt steeds noordelijker bij Groenland.
Met kan zover noordelijk vliegen als men wil. Zolang er op de Europese luchthavens kan geland en opgestegen kan worden zal men de routes aanpassen om de vluchten toch te kunnen laten doorgaan. De grootste beperking is de hoeveelheid fuel die men meeneemt of kan meenemen. Over het algemeen worden er toestellen ingezet die toch enig overschot hebben qua vliegbereik maar indien nodig zal men ergens onderweg (Canada) een fuelstop inlassen. Dit gebeurt trouwens al in de zeldzame gevallen dat er echt een heel stevige kopwind staat.

Dezer dagen is het dus mogelijk dat je de vulkaan kan zien als je over Ijsland vliegt, zolang je maar aan de bakboord zijde zit van het toestel en als het weer wat meezit ;)
Noortje1
Amerikakenner

Bericht door Noortje1 »

euhm mijn vlucht staat niet tussen die lijst ???

15h11 zou ik normaal een vlucht hebben ?
Bralo20
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

jta schreef:Hallo,

de united vlucht brussel -chicago van gisteren ( de vlucht die we binnen 10 dagen nemen, daarom heb ik even gecheckt) vertrok op tijd en landde in chicago met slechts 15 minuten vertraging. terwijl er gesproken wordt over een langere vluchtduur van 1 uur of meer. iemand een verklaring voor ?

Jacques
De tijd die normaal voorzien is tussen beide bestemmingen is niet de actuele vluchtduur maar de zogenaamde "bloktijd". United heeft de gewoonte om toch vanuit BRU nogal ruime bloktijden te nemen die soms zelfs tot een uutje te lang kunnen zijn afhankelijk van de weersomstandigheden. Ik zou de actuele gegevens tussen BRU en ORD eens moeten opzoeken maar je kan aannemen dat het toestel minstens 45 minuten langer gevlogen heeft dan dit normaal het geval is, misschien zelfs langer.

De reden waarom de bloktijden niet overeenkomen met de actuele vluchtduur is het opvangen van beperkte vertragingen in de lucht en op de grond, weeromstandigheden (zware kopwind bvb), het verkiezen van alternatieve routes, etc...
Bralo20
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

Noortje1 schreef:euhm mijn vlucht staat niet tussen die lijst ???

15h11 zou ik normaal een vlucht hebben ?
Ze staat er nochtans tussen hoor, vlucht 943 ;-)
Noortje1
Amerikakenner

Bericht door Noortje1 »

ik heb niks gezegd ... haha :oops:
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Wij hebben toevallig a.s. zaterdag een tussenstop op Ijsland :o (we vliegen naar New York).
Ik ben benieuwd of dat nog doorgaat.
Voor de terugweg maakt het me niet uit als er niet gevlogen wordt :mrgreen:
Laatst gewijzigd door lelie op 09 mei 2010, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer