Van 0 meter tot 20000 voet ( ± 6km) als ik mij niet vergis.PGT schreef:Bramster schreef:Bedankt !![]()
Deze lijkt me perfect:
http://www.metoffice.gov.uk/corporate/p ... ation.html
Laat tenminste zien waar de concentraties TE hoog zijn. En dat is waar het om gaat !
Maar wat betekent de tekst: FL000 to FL200 ?
Is dat van 0 to 200 mtr hoogte ?
Hmm, nee niet 0 tot 200 meter. Wat het wel is weet ik niet precies. Check anders http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level .
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
IJslandse aswolk legt vliegverkeer boven west Europa plat
-
- Amerika-newbie
Re: IJslandse aswolk legt vliegverkeer boven west Europa pla
Bedankt allemaal, ik heb eea even nageslagen.
Waar vliegt een normaal verkeersvliegtuig ? Was dat niet 30000 voet, dus FL300 ?Definition
Flight levels are described by a number, which is this nominal altitude ("pressure altitude") in feet, divided by 100.
-
- Amerika-expert
Hallo,
nog een duidelijk kaartje : http://www.eurocontrol-at-atcglobal.com ... 00_200.pdf
en hier het volledige lijstje van die kaarten : http://www.eurocontrol-at-atcglobal.com ... s/2010/05/
Jacques
nog een duidelijk kaartje : http://www.eurocontrol-at-atcglobal.com ... 00_200.pdf
en hier het volledige lijstje van die kaarten : http://www.eurocontrol-at-atcglobal.com ... s/2010/05/
Jacques
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Contacteer:
Een middellange & langeafstandsvlucht zal een kruishoogte hebben van pakweg FL320 tot FL410 met als meest courante hoogtes FL370, FL380 & FL390. In het begin van de vlucht zal het toestel lager vliegen en naargelang het toestel lichter wordt zal het naar de uiteindelijke kruishoogte gaan. Korte afstandsvluchten kunnen uiteraard ook deze hoogtes bereiken maar vliegen meestal tussen de FL250 & FL290, dit is de meest economische hoogte voor een korte afstandsvlucht.Bramster schreef: Waar vliegt een normaal verkeersvliegtuig ? Was dat niet 30000 voet, dus FL300 ?
Bedankt. Ongelooflijk dat ik me dat niet kan herinneren,
want het enige waar ik normaliter naar kijk op mijn beeldschermpje is de "in flight map"

-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Oh ja... nog even enkele veel gebruikte afkortingen:
SFC = Surface, grondniveau soms ook wel FL000 genoemd.
FLxxx = vluchthoogte (FL=FlightLevel) gemeten in aantal voet /100
Waarom nu deze onderverdeling in 3 groepen?
Effe een sumiere uitleg:
SFC tot FL200
Hierin bestaat er een risico voor stijgende & dalende toestellen. De take-off & approach zijn de 2 kritische fase van het vliegen, als er hier iets fout gaat is er zeer weinig ruimte voor herstel, een toestel dat stijgt of daalt heeft een gebrek aan snelheid en een gebrek aan lift.
FL200 tot FL350
Hierin bestaat het grootste risico voor korte & middellangeafstandsvluchten en langeafstandsvluchten die nog niet op kruishoogte zijn of die op een lage kruishoogte vliegen
FL350 tot FL550
Hierin bestaat het grootste risico voor middellange & langeafstandsvluchten die op kruishoogte zijn. Ook de zogenaamde "General Aviation" (privéjets / zakenjets) zitten hierin omdat deze toestellen vaak gecertificeerd zijn tot een hoger plafond dan een gewoon lijnvliegtuig.
SFC = Surface, grondniveau soms ook wel FL000 genoemd.
FLxxx = vluchthoogte (FL=FlightLevel) gemeten in aantal voet /100
Waarom nu deze onderverdeling in 3 groepen?
Effe een sumiere uitleg:
SFC tot FL200
Hierin bestaat er een risico voor stijgende & dalende toestellen. De take-off & approach zijn de 2 kritische fase van het vliegen, als er hier iets fout gaat is er zeer weinig ruimte voor herstel, een toestel dat stijgt of daalt heeft een gebrek aan snelheid en een gebrek aan lift.
FL200 tot FL350
Hierin bestaat het grootste risico voor korte & middellangeafstandsvluchten en langeafstandsvluchten die nog niet op kruishoogte zijn of die op een lage kruishoogte vliegen
FL350 tot FL550
Hierin bestaat het grootste risico voor middellange & langeafstandsvluchten die op kruishoogte zijn. Ook de zogenaamde "General Aviation" (privéjets / zakenjets) zitten hierin omdat deze toestellen vaak gecertificeerd zijn tot een hoger plafond dan een gewoon lijnvliegtuig.
-
- Amerika-expert
Hallo,
ik zie op de kaarten van eurocontrol voor morgen dat ten zuiden van IJsland er vanaf 200FL geen aswolk meer is zodat men niet meer de omleiding ten noorden van IJsland zou moeten volgen en er dus minder vertragingen zouden zijn, vindt de leek die ik ben. Of zijn er nog andere factoren die meespelen ?
jacquesz
ik zie op de kaarten van eurocontrol voor morgen dat ten zuiden van IJsland er vanaf 200FL geen aswolk meer is zodat men niet meer de omleiding ten noorden van IJsland zou moeten volgen en er dus minder vertragingen zouden zijn, vindt de leek die ik ben. Of zijn er nog andere factoren die meespelen ?
jacquesz
- lelie
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Ik hoor net bij het weerbericht op RTL4 dat het vulkaan-as vanaf de 14e hierheen komt.
Dat maakt het wel weer heel spannend (we vliegen de 15e).
Dat maakt het wel weer heel spannend (we vliegen de 15e).
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Volgens de laatste gegevens bereikte de uitbarsting opnieuw een hoogte van FL200 ook zou er ook verhoogde seismische activiteit gemeten zijn rond de vulkaan, voorlopig beïnvloed deze seismische activiteit de uitbarsting echter niet...
't Is dus zeker nog niet gedaan
't Is dus zeker nog niet gedaan

Manlief is vanmorgen voor werk naar Chicago vertrokken. (had 2 uur vertraging) Nu wordt het dus maar afwachten of hij ook weer terug kan komen donderdag, of dat hij nog even kan blijven.. 'k Was al een beetje jaloers........ 

groetjes, Greetje
And that's the wonderful thing about family travel: it provides you with experiences that will remain locked forever in the scar tissue of your mind. ~Dave Barry
And that's the wonderful thing about family travel: it provides you with experiences that will remain locked forever in the scar tissue of your mind. ~Dave Barry
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Is er soms weer meer as in de lucht momenteel? Ik zie dat greetje ook al schrijft dat haar man twee uur vertraging had vanochtend, en een vriend van ons is vanochtend (of liever gezegd vanmiddag - Nederlandse tijd) met drie uur vertraging vertrokken vanuit Düsseldorf. Als je op de site kijkt dan staat er vanwege "Flight Operational Changes". Dit geldt voor alle vluchten naar Chicago vanuit Düsseldorf en Frankfurt.
Iemand?
Iemand?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Dit zal je vraag beantwoorden denk ik: http://www.metoffice.gov.uk/corporate/p ... index.html

En ja, de lucht hangt vol met asse... Hierdoor dienen toestellen en noordelijke route te volgen over Ijs & Groenland waardoor de vluchtduur langer wordt. Dit heeft echter als gevolg dat sommige vluchten afgelast kunnen worden op routes die door toestellen gevlogen worden waarvan de radius inadequaat is, zoals bvb de Boeing 757... American heeft zo z'n JFK vlucht naar BRU afgelast omdat het toestel "de legs" niet heeft om de vlucht te maken met de omweg... Een fuelstop onderweg is ook nog een optie maar gezien de aswolk op dit ogenblik enorm groot is wil men blijkbaar het risico niet nemen dat men ergens zou stranden...
Voorlopig gaan de meeste TATL vluchten door maar dit kan van uur tot uur wijzigen, geen kat weet wat de Eyjaldingkes vulkaan in de komende dagen, weken, maanden of zelfs jaren gaat doen...

En ja, de lucht hangt vol met asse... Hierdoor dienen toestellen en noordelijke route te volgen over Ijs & Groenland waardoor de vluchtduur langer wordt. Dit heeft echter als gevolg dat sommige vluchten afgelast kunnen worden op routes die door toestellen gevlogen worden waarvan de radius inadequaat is, zoals bvb de Boeing 757... American heeft zo z'n JFK vlucht naar BRU afgelast omdat het toestel "de legs" niet heeft om de vlucht te maken met de omweg... Een fuelstop onderweg is ook nog een optie maar gezien de aswolk op dit ogenblik enorm groot is wil men blijkbaar het risico niet nemen dat men ergens zou stranden...
Voorlopig gaan de meeste TATL vluchten door maar dit kan van uur tot uur wijzigen, geen kat weet wat de Eyjaldingkes vulkaan in de komende dagen, weken, maanden of zelfs jaren gaat doen...
- Marcel87
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Jaren??? Kan zoiets echt ZO lang duren?Bralo20 schreef: of zelfs jaren gaat doen...
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
De vorige uitbarsting van dezelfde vulkaan duurde 2 jaar...
- lelie
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Wanneer was dat?
-
- Amerika-newbie
AA heeft zijn vlucht voor vandaag ook geschrapt. Donderdag komt dichter en dichter voor mij en ik heb er geen goed gevoel bij.
- tinkerbeliii
- Amerikafan
wij vliegen donderdag met AA nr LA via Chicago. Als er een paar uur vertraging is dan missen we onze aansluitende vlucht... worden wij dan automatisch overgeboekt nr een volgende vlucht of hoe gaat dat? (misschien domme vraag maar ik ben nogal een leek, we vliegen altijd rechtstreeks)
Ik denk dat onze droom stilletjes aan in duigen valt ...
Ik mijn hoofd is het al om zeep. Ik wou dat ik meer iets had van een optimist.
Maar dan komt het verdict nog eens zo hard aan...
Ik denk dat het vanaf vandaag alleen maar erger wordt....
Ik mijn hoofd is het al om zeep. Ik wou dat ik meer iets had van een optimist.
Maar dan komt het verdict nog eens zo hard aan...
Ik denk dat het vanaf vandaag alleen maar erger wordt....
2008 : rondreis westkust - 2009 : NY \ LA \ LV - 2010 : LA \ LV \ Springdale - 2011 : LA/LV
-
- Amerika-newbie
Als het een troost mag zijn, je bent niet alleen. Mijn vriendin kan zelfs haar eten niet meer binnen houden van de stress.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 3072 Weergaves
-
Laatste bericht door Loek
-
- 8 Reacties