Pagina 1 van 2

ongelukje met huurauto

Geplaatst: 10 sep 2008, 23:48
door tukkertje
Wij zitten op dit moment in de USA (helemaal super!!!), maar we hebben een probleempje. We stonden op een parkeerplaats en ipv de auto achteruit te rijden, stond hij in de vooruit en reden we tegen een vrij hoge stoeprand op. Er lekte meteen heel veel vloeistof uit, (radiator kapot) en er zat een klein deukje in. We hebben de auto gehuurd via eautohuur en kwamen zo bij dollar terecht. We hebben dollar gebeld en die zeiden dat het onze eigen verantwoordelijkheid was, we moesten hem zelf laten maken en het zelf betalen. Is dit terecht? We hebben LDW en (SLI) WA verzekerd. We zitten nu te wachten op de reparatie en alleen al de kosten voor de radiator zijn bijna 600 dollar, daar komt dan nog het deukje bij, waarvoor we ergens anders terecht moeten.

Ik hoop dat iemand antwoord heeft.

Bedankt!

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 11 sep 2008, 09:17
door vana
Als je LDW verzekering hebt moet het naar mijn idee gewoon vergoed worden. LDW is een verzekering voor schade aan en diefstal van de huurauto.
Hij geldt alleen niet als er sprake is van roekeloos rijgedrag, maar dat is dit toch niet?

Marjon

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 11 sep 2008, 12:20
door Pete.Z
LDW = loss damage waiver (bij diefstal van de auto b.v.)

Dus schades worden volgens mij niet gedekt door LDW

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 11 sep 2008, 12:41
door Coyote
Ik denk dat schades daar wel door gedekt worden. De afkorting LDW zegt het eigenlijk al: Loss Damage Waiver.

Hieronder een stukje dat ik op de site van een willekeurige autoverhuurder vond, in dit geval Avis:
Loss Damage Waiver (LDW)

Renters may purchase loss damage waiver (LDW) that reduces the financial liability for loss or damage
En volgens mij werkt het ook zo. Een aantal jaren geleden had ik een cabrio gehuurd bij Hertz met LDW en LIS (ook wel SLI genoemd). Tijdens de trip kreeg ik een steen tegen de voorruit waardoor er een grote scheur in kwam. Bij het inleveren van de huurauto aan het einde van de vakantie hoefde ik enkel een schaderapportje in te vullen en was de zaak voor mij afgedaan. Geen kosten achteraf. Voor Hertz was de verklaring van mij dan denk ik voldoende om de voorruit via de verzekering vergoed te krijgen.

Roland

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 11 sep 2008, 12:43
door 6foot6
Volgens deze site
http://www.dollarrentacar.de/packages-usa.cfm
is de schade gewoon gedekt.

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 11 sep 2008, 14:50
door Marceljesse
Ik zou ook zeggen dat dit gedekt is. Wel denk ik dat er een groot verschil is tussen de gebeurtenis van roland en de TS. Roland kon er echter niets aan doen net zoals wij er niets aan konden doen dat er iemand bij Wallmarkt een kras op auto achterliet. De TS heeft echter zelf het probleem veroorzaakt. Misschien staat er iets in de kleine lettertjes??

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 11 sep 2008, 15:05
door henkbiesheuvel
ik huur altijd bij Enterprise. Heb mijn contact daar 's gemailed wat gebruikelijk is..... Wie weet tot zo!

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 11 sep 2008, 15:38
door vana
Ik kan me herinneren dat iemand van het forum tegen een paaltje was gereden. Dat werd ook gewoon vergoed.

Marjon

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 11 sep 2008, 15:46
door henkbiesheuvel
Antwoord van Enterprise Rentalcars:

If they had the collision damage waiver, then the damages should be covered by Dollar. If not, their personal car insurance carrier/credit card should cover them. There should be a minimum liabilty coverage on the vehicle, but that would only cover 3rd party claims, i.e property damage/injuries/car body damage, etc. In your note, you mentioned LDW, but do you know if they had CDW?


hadden jullie ook een CDW? (Collission damage waiver)

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 11 sep 2008, 18:03
door ned in MO
Ik denk ook dat het vergoed moet worden, tenzij je een eigen risico hebt.
Ik zou de voorwaarden er eens op nalezen.
Een ongelukje kan altijd gebeuren. Daar heb je verzekering voor

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 11 sep 2008, 22:28
door nieuwenoord
Wij huren ook vaak bij Enterprise en omdat we geen eigen Amerikaanse verzekering hebben, nemen we altijd LIS/SLI, LDW én CDW. De uitleg die ik vaak heb gekregen is dat de CDW alle eigen risico's uitsluit.

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 20 sep 2008, 01:28
door tukkertje
Bedankt voor al julllie reacties! Wij hebben geen laptop bij ons, dus we kunnen niet zo vaak op internet, vandaar dat ik nu pas reageer.

Ik heb de papieren er even bijgepakt en er staat op dat we LDW, UMP en SLI hebben, en er staat ook op dat we geen PPP hebben. Over CDW staat er verder niks....

Wat kunnen we volgens jullie het beste doen? De kosten zijn opgelopen tot 700 dollar, dus we hopen er wat van terug te kunnen krijgen... We hebben trouwens wel eautohuur nog gemaild, ofwel de persoon waarbij we toen de auto geboekt hadden, en die zei nogmaals dat we idd geen eigen risico hadden, maar verder kon hij ons niks vertellen..
henkbiesheuvel schreef:
If not, their personal car insurance carrier/credit card should cover them.
Wat houdt dit trouwens precies in?

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 20 sep 2008, 10:03
door Harry
Ik heb even voor je gekeken op de Dollar website, en over CDW wordt helemaal niet gesproken, er wordt uitsluitend gesproken over LDW als het gaat over schade aan de huurauto, en dan staat er hetvolgende:
1. Loss Damage Waiver ("LDW"): If the renter purchases one of the optional LDW plans, DOLLAR will agree to waive the renters responsibility for loss or damage to the vehicle in full or in part (depending on the LDW plan accepted). LDW is not insurance or an insurance product.



LDW does not apply if: (1) the renter uses the vehicle in violation of the rental agreement; (2) the renter fails to remove the keys, or close and lock all windows, doors and trunk, and the vehicle is stolen or vandalized; (3) the renter fails to notify us and the police immediately after the loss; and (4) the renter fails to pay the charges under the rental agreement; or (5) other exceptions as allowed by the applicable state or provincial law.
Het lijkt me dat jullie gewoon " verzekerd" zijn tegen deze schade, ook al is het je eigen schuld, Dollar probeert jullie voor de kosten op te laten draaien, en dat lijkt me volkomen onterecht.
Nou is gelijk hebben en gelijk krijgen niet altijd eenvoudig, maar ik zou bij terugkomst in Nederland bij E-autohuur alles in het werk stellen om het geld weer terug te krijgen, E-autohuur is de firma waarmee je zaken gedaan hebt, en zij hebben de autohuur ondergebracht bij Dollar, je weet vantevoren niet eens met welke verhuurder je in zee gaat als je boekt bij E-autohuur (voor mij een reden om daar nooit te boeken), zij moeten jou de kosten vergoeden die je betaald hebt, en zij moeten het maar weer zien te verhalen op de verhuurder, zorg wel dat je originele facturen hebt, en ook een bewijs van betaling, bv. creditcardafschrift, als je een rechtsbijstandverzekering hebt kun je het eventueel aan hun overlaten.

Het regeltje uit het citaat van henkbiesheuvel betekent dat de eigen autoverzekering eventueel de schade kan dekken, dit geldt echter uitsluitend voor Amerikanen en niet voor buitenlanders, jou Nederlandse autoverzekering vergoed geen schade aan huurauto's in de VS, daar kun je dus ook geen beroep op doen.

Veel succes ermee, Harry

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 20 sep 2008, 18:57
door tukkertje
Oke, bedankt!

We gaan ons best eens doen. Het was bij ons van tevoren trouwens wel bekend dat we een auto van dollar hadden. Dat schadeformulier moeten we waarschijnlijk gewoon bij dollar inleveren?

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 20 sep 2008, 20:24
door Rob
Zou eerst op het verhuurstation eisen dat ze het betaalde bedrag terug boeken via de creditkaart.
Als de medewerker niet wil maneger er bij en een verklaring (schriftelijk) eisen waarom zij niet willen betalen.
Ook gelijk aangeven dat je er een rechtzaak van gaat maken (waarbij ook de extra kosten voor hun zijn) kan wel eens helpen.
Jij staat in je recht en zij hebben geen poot om op te staan.

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 21 sep 2008, 09:52
door Harry
Het probleem is meestal dat je niet voldoende tijd hebt bij het inleveren van de auto om nog allerlei zaken af te handelen, als je het zo wilt doen zorg dan dat je zeer ruim de tijd hebt, ze proberen het zo lang te rekken dat je uit jezelf vertrekt om je vlucht niet te missen.
In 2004 hebben wij iets vergelijkbaars bij Alamo gehad, alleen ging het toen slechts om een niet gekregen volle tank benzine, het zou geregeld worden bij het inleveren, de medewerkers wisten het zo lang te rekken, en ons zo onamerikaans slecht te behandelen, dat we uiteindelijk moesten vertrekken om de vlucht niet te missen, dit was voor ons de druppel om nooit meer bij Alamo te huren.

Harry

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 21 sep 2008, 11:35
door Chi Sin X
**Opmerking moderator:
het is niet nodig om het ganse voorgaande bericht te quoten,
daarom verwijderde ik je quote.

Elke**


Waarschijnlijk heb je gewoon pech gehad. Wij moesten ook geld terugkrijgen, en dat heeft uiteindelijk ook wel een half uurtje geduurd (van de moment dat we binnenstapten, totdat we terug buiten waren), maar ze hebben nooit lastig of moeilijk gedaan.

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 21 sep 2008, 14:04
door Harry
Ik geloof niet zo in pech gehad, dit was al het zoveelste incident bij Alamo in las Vegas, het kan altijd een keer misgaan, waar gewerkt wordt worden nou eenmaal fouten gemaakt, maar onbeschoft behandelen doe je bij ons maar één keer, dan wil ik nooit meer zaken doen met zo'n firma.

Harry

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 21 sep 2008, 14:17
door Old Faithful
Zo reageer ik in eerste instatie ook. Alleen....., onze ervaringen hangen altijd samen met de mensen waarmee we op dat moment toevallig te maken hebben. Op een andere plaats, op een ander tijdstip, bij ander personeel kan die ervaring bij dezelfde organisatie helemaal anders zijn.
Maar inderdaad, mijn primaire reactie is ook: "Ze kunnen me wat. Ik ben klant en dus koning, ik ga wel ergens anders zaken doen." Maar als ik dan nadenk, ga ik op een andere plaats toch voor de in mijn ogen gunstigste deal, ook al is dat bij dezelfde organisatie.

Re: ongelukje met huurauto

Geplaatst: 26 sep 2008, 18:37
door tukkertje
Oke, bedankt nogmaals voor jullie reacties.
We vliegen morgen, dus we zullen zien. We hebben in ieder geval wel de tijd bij het inleveren omdat we pas om half4 smiddags vliegen.

Ik zal nog even laten weten hoe het is afgelopen.