Ik heb in september 2008 een maand in de South-West rondgereden met 3 vrienden in een Toyota Highlander en dit was een geweldige ervaring. Ik ben ondertussen zo'n 4 maanden terug thuis en denk er nog dagelijks aan terug. Met 26 jaar wordt het stilaan tijd om de echte wereld in te stappen, maar voor ik dit doe en mezelf stort in deze wereldse verbintenissen lijkt het met mooi om de rest van de USA te gaan verkennen op een trip die geen einde lijkt te kennen. 12 maanden genietend afscheid nemen van het zorgeloze jeugdleven zeg maar.
12 maanden vakantie lijkt op het eerste zicht ondoenbaar. Maar ik voel het kriebelen en wil de denkoefening toch eens maken. Op zich is het geld verzamelen niet meteen ondoenbaar, ik werk al enkele jaren en kan vrij snel een aardig bedrag bij elkaar vrekken. Het is maar waarvoor je wil werken. Toch wil je op voorhand een goede financiële planning maken, dit zal waarschijnlijk zelfs nodig zijn om een visum vast te krijgen. Ook ga ik natuurlijk niet alleen. Daarom is het handig om op voorhand te weten hoeveel iedereen zal nodig hebben, zo kan ik misschien enkele vrienden overtuigen om mee op avontuur te gaan. Mijn vriendin ziet het volledig zitten en het liefste ga ik met vier personen omdat dit volgens mij het meeste uit het budget zal persen. Een auto heeft vier stoelen, een hotel heeft 2 queen beds, ...
Voorlopig is het meer een droom dan realiteit en ik twijfel nog een beetje aan de haalbaarheid... maar waar een wil is, is een weg... toch?
Stap voor stap ga ik alle factoren proberen uit te rekenen en te plannen. Ik zie zelf 4 grote kostenposten
1. Vliegtuigreizen: deze kosten zijn de laatste tijd bijna verwaarloosbaar klein geworden
2. Vervoer: Je kan USA niet ontdekken en verkennen zonder een auto denk ik... Dit is kosten van de wagen en benzine.
3. Onderdak: slapen; voorlopig denk ik aan hostels, motels en hotels en niet zozeer aan een camper of kamperen.
4. Dagelijks onderhoud: voeding, kleding, ..
De eerst factor die ik ga bekijken is het vervoer. Zoals ik eerder zei hebben we nood aan een auto ... maar dan wel voor een jaar....
- Kopen en verkopen:
Waarschijnlijk is kopen en achteraf verkopen de goedkoopste oplossing. Dit is wel vrij omslachtig en vraagt tijd en moeite. Ook heb je totaal geen zekerheid onderweg bij panne of ongeval. De zorgeloze tijd kan pijlsnel omslaan in een nachtmerrie. Dit schrikt me wel af, je wil niet diegene zijn die een domme fout maakt en het enige vervoersmiddel herleidt tot een hoopje schroot.
- Huren:
Dit is een dure optie. Op 1 jaar tijd betaal je gemakkelijk 10-12.000 dollar. Wel heb je het voordeel dat het zorgeloos rondrijden is.
Zelf ben ik voorstander van huren, zelf voor zo een lange periode. Heeft iemand hier ervaring mee?
Op 12 maanden is elke dollar die je per dag kan uitsparen er 365 waard! Elke tip is dus bijna letterlijk een gouden tip.
Enkele vragen die ik me al stel:
- Welke locatie: welke locatie is het goedkoopst om de huur in te starten?
- Type wagen: de toyota highlander was geweldig, veel plaats en aangenaam om kilometers in te vreten. Moeten we weer zoiets nemen of net niet?
- Welke opties: welke opties moeten we zeker nemen? (verzekering-technisch)
- Welke maatschappij: of moeten we boeken bij een onafhankelijke? (bv die duitse website)
- Kortingen: Kunnen we op een of andere manier extra kortingen bekomen, hoe zouden jullie dit aanpakken?
- Periode: welke periode starten we best onze trip, puur om het beste tarief te bekomen?
Mijn laatste en belangrijkste vraag is echter: zijn er hier mensen die in het verleden al eens 6 maanden of langer in de USA hebben rondgetrokken als toerist? Wat waren je bevinden, hoe kwam je budget uit, waar ging (onverwacht) veel geld aan op?