Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
SUV, high clearance en 4WD
SUV, high clearance en 4WD
Wat zijn de mogelijkheden van merken auto's als je een high clearance, 4WD SUV wilt?
Kun je dat krijgen met een mid-size SUV of moet je dan al een grotere nemen?
En wat voor merk/type rijdt er dan goed voor op 'hobbel'wegen?
Kun je dat krijgen met een mid-size SUV of moet je dan al een grotere nemen?
En wat voor merk/type rijdt er dan goed voor op 'hobbel'wegen?
- TerlinguaCreek
- Amerikafan
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 20:33
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Locatie: Nederland
Re: SUV, high clearance en 4WD
Ik heb geen antwoord voor je, maar zelf ben ik benieuwd hoe je snel kunt checken of een auto een 4WD is.
2009: New York + Coast-to-Coast (Miami - Los Angeles)
2010: New York + Southwest
2010: Las Vegas
2011: San Francisco - Las Vegas
2014: Seattle - Seattle (o.a. 101, Yosemite, Las Vegas)
2010: New York + Southwest
2010: Las Vegas
2011: San Francisco - Las Vegas
2014: Seattle - Seattle (o.a. 101, Yosemite, Las Vegas)
- Color01
- Amerika-expert
- Berichten: 2098
- Lid geworden op: 23 sep 2006, 03:05
- Locatie: Beautifull Virginia
Re: SUV, high clearance en 4WD
onder de auto kijken of op de achter kant kijken ...want de meeste tijd staat er dan 4WD.daniel.benjamins schreef:Ik heb geen antwoord voor je, maar zelf ben ik benieuwd hoe je snel kunt checken of een auto een 4WD is.
- TerlinguaCreek
- Amerikafan
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 20:33
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Locatie: Nederland
Re: SUV, high clearance en 4WD
Snap ik, maar waar moet je op letten onder de auto?
2009: New York + Coast-to-Coast (Miami - Los Angeles)
2010: New York + Southwest
2010: Las Vegas
2011: San Francisco - Las Vegas
2014: Seattle - Seattle (o.a. 101, Yosemite, Las Vegas)
2010: New York + Southwest
2010: Las Vegas
2011: San Francisco - Las Vegas
2014: Seattle - Seattle (o.a. 101, Yosemite, Las Vegas)
- Color01
- Amerika-expert
- Berichten: 2098
- Lid geworden op: 23 sep 2006, 03:05
- Locatie: Beautifull Virginia
Re: SUV, high clearance en 4WD
ik heb maar snel het voorbeeld bij gepakt van NED in MO anders moest ik alles weer uit typen.daniel.benjamins schreef:Snap ik, maar waar moet je op letten onder de auto?
Onder de auto kijken en je weet het.
Het volgende plaatje is wat extreem maar wel duidelijk
In het midden van de as zie je dat ronde geval (dat is het differentieel)
Daar komt weer een diagonale stang uit richting midden van de auto
Bij vierwiel aandrijving heb je dus een differentieel op de vooras en op de achteras, beiden met zo'n stang richting midden van de auto.
Binnen in de auto zie je een pookje (of knoppen op het dashboard) met 2H 4H 4L en soms ook alleen AWD.
Zorg ervoor dat je weet hoe het werkt
4H en 4L alleen gebruiken op onverhard (niet op asfalt!) Dan maak je de boel uiteindelijk stuk namelijk omdat dit een vaste starre verbinding is en dit op vaste grond gaat wringen. Op losse grond heb je dat probleem niet omdat hier de losse grond daarvoor compenseert.
Met een AWD systeem heb je dit probleem niet. Hier voor zit een speciaal systeem ingebouwd dat wringen voorkomt

- TerlinguaCreek
- Amerikafan
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 20:33
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Locatie: Nederland
Re: SUV, high clearance en 4WD
OK, duidelijk, thanks!
Heb even opgezocht wat 2H 4H 4L precies betekent, misschien heeft iemand anders er nog wat aan
http://answers.yahoo.com/question/index ... 433AADIAup
Heb even opgezocht wat 2H 4H 4L precies betekent, misschien heeft iemand anders er nog wat aan

http://answers.yahoo.com/question/index ... 433AADIAup
2009: New York + Coast-to-Coast (Miami - Los Angeles)
2010: New York + Southwest
2010: Las Vegas
2011: San Francisco - Las Vegas
2014: Seattle - Seattle (o.a. 101, Yosemite, Las Vegas)
2010: New York + Southwest
2010: Las Vegas
2011: San Francisco - Las Vegas
2014: Seattle - Seattle (o.a. 101, Yosemite, Las Vegas)
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Berichten: 6102
- Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Re: SUV, high clearance en 4WD
@Color01 Misschien had je dan een stukje weg kunnen laten of kunnen zeggen dat het niet altijd in de auto te zien is aan een extra pook of knop, zoals ik in dat topic ook al schreef
. Dus echt onder de auto kijken


ned in MO schreef:
Binnen in de auto zie je een pookje (of knoppen op het dashboard) met 2H 4H 4L en soms ook alleen AWD.
Dat hoeft niet. Zowel mijn vorige auto, een Renault Scenic RX4, als mijn huidige, een Honda CRV, hebben normaal voorwielaandrijving met een systeem dat de achterwielen automatisch bijschakelt als de voorwielen grip verliezen. Dus geen pook, knop of sper.
Dus toch even onder de auto kijken .
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
- Color01
- Amerika-expert
- Berichten: 2098
- Lid geworden op: 23 sep 2006, 03:05
- Locatie: Beautifull Virginia
Re: SUV, high clearance en 4WD
Old Faithful schreef:
Dat hoeft niet. Zowel mijn vorige auto, een Renault Scenic RX4, als mijn huidige, een Honda CRV, hebben normaal voorwielaandrijving met een systeem dat de achterwielen automatisch bijschakelt als de voorwielen grip verliezen. Dus geen pook, knop of sper.
Dus toch even onder de auto kijken .
We hebben hier geen Renault en ik verdiep me niet zo in de technische gegevens van een Honda CRV..en ik vind de CRV meer een crossover dan een SUV.
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Berichten: 6102
- Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Re: SUV, high clearance en 4WD
Accoord, ik gaf het alleen maar aan om te laten zien dat de afwezigheid van een knop of pook nog niet hoeft te betekenen dat er geen sprake is van vierwielaandrijving.
Crossover of SUV is naar mijn bescheiden mening hetzelfde. Veel van die modellen zijn zeker geen terreinwagens te noemen. Wat dat betreft is met name de aanwezigheid van een extra versnellingspook voor lage gearing vaak wel een aanwijzing voor de eigenschappen in het terrein.
Mijn CRV komt overigens weinig op onverhard, maar ik ga graag op wintersport en ik heb een hekel aan kettingen leggen
.
Crossover of SUV is naar mijn bescheiden mening hetzelfde. Veel van die modellen zijn zeker geen terreinwagens te noemen. Wat dat betreft is met name de aanwezigheid van een extra versnellingspook voor lage gearing vaak wel een aanwijzing voor de eigenschappen in het terrein.
Mijn CRV komt overigens weinig op onverhard, maar ik ga graag op wintersport en ik heb een hekel aan kettingen leggen


Groet,
Old Faithful
Old Faithful
- Color01
- Amerika-expert
- Berichten: 2098
- Lid geworden op: 23 sep 2006, 03:05
- Locatie: Beautifull Virginia
Re: SUV, high clearance en 4WD
ik heb al verscheidene echte SUV' s gehad ( dodge durango - jeep grand cherokee - Ford F-250 Truck ) maar geen van die hadden een extra versnellings pook ..maar een draai knop.Old Faithful schreef:. Wat dat betreft is met name de aanwezigheid van een extra versnellingspook voor lage gearing vaak wel een aanwijzing voor de eigenschappen in het terrein.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Berichten: 6813
- Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
- Locatie: Bradenton, FL
- Contacteer:
Re: SUV, high clearance en 4WD
Bij een Honda CRV staat er achterop in het raam realtime 4wd geloof ik. Eerst dus altijd op de achterkant van de auto kijken, dan op het dashboard naar 4wd, awd knoppen kijken en dan inderdaad onder de auto kijken.
Zelfs dat is geen garantie. Heb ooit eens een wrangler jeep gehuurd in hawaii en daar was het 4wd systeem onklaar gemaakt. Met een normale suv zal dat niet het geval zijn.
Zelfs dat is geen garantie. Heb ooit eens een wrangler jeep gehuurd in hawaii en daar was het 4wd systeem onklaar gemaakt. Met een normale suv zal dat niet het geval zijn.
Re: SUV, high clearance en 4WD
Dag mensen, bedankt voor jullie inbreng! Ik weet nu in ieder geval waar je moet kijken of je een 4WD hebtGeeske schreef:Wat zijn de mogelijkheden van merken auto's als je een high clearance, 4WD SUV wilt?
Kun je dat krijgen met een mid-size SUV of moet je dan al een grotere nemen?
En wat voor merk/type rijdt er dan goed voor op 'hobbel'wegen?

Maar eh, heeft iemand ook een antwoord op mijn vragen?

- Pete.Z
- Amerika-expert
- Berichten: 8257
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: SUV, high clearance en 4WD
Er zijn te veel merken om even op te noemen, in alle klasses SUV zal wel een 4wd of awd aangedreven voorkomen.
Veel Jeeps hebben standaard 4wd, de Ford Escape, Chevrolet Trailblazer, maar die kunnen ook allemaal met 2wd voorkomen, dus het blijft een kwestie van opletten wat je meeneemt/krijgt.
Ik probeer meestal een 4x4 te huren, als die categorie bestaat bij de verhuurder, heb je iets meer garantie dat je er ook een krijgt.
Veel Jeeps hebben standaard 4wd, de Ford Escape, Chevrolet Trailblazer, maar die kunnen ook allemaal met 2wd voorkomen, dus het blijft een kwestie van opletten wat je meeneemt/krijgt.
Ik probeer meestal een 4x4 te huren, als die categorie bestaat bij de verhuurder, heb je iets meer garantie dat je er ook een krijgt.
-
- Amerikafan
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:25
- Locatie: belgie, prov antwerpen
Re: SUV, high clearance en 4WD
gewoon de papieren nakijken en erachter vragen, ik had een 4wd gehuurd bij alamo, en kreeg een awd met lowgearing (de low gearing vond ik vooral belangrijk) en jah hoor, nodig gehad ook en deed voortreffelijk zijn werk.
ik had een dodge journey en was daar redelijk tevreden over, om een voorbeeld te geven.
de weg die iedereen me afrade (racetrack rd in death valley) omdat hij "zo gevaarlijk was", sommige stukken haalde ik 100 km/h, hoe sneller je rijd, hoe minder je voelt van het ontbreken aan asvalt
ik had een dodge journey en was daar redelijk tevreden over, om een voorbeeld te geven.
de weg die iedereen me afrade (racetrack rd in death valley) omdat hij "zo gevaarlijk was", sommige stukken haalde ik 100 km/h, hoe sneller je rijd, hoe minder je voelt van het ontbreken aan asvalt

Maart-April 2010 (22 dagen, 6staten, 9500 km)
Augustus-September 2010 (22 dagen, 4 staten, 4500 km)
Gekste amerika ervaring: Grandcanyon hiken tot aan de colorado en terug, bij 45°, "Going down is optional, going up manditory!"
Augustus-September 2010 (22 dagen, 4 staten, 4500 km)
Gekste amerika ervaring: Grandcanyon hiken tot aan de colorado en terug, bij 45°, "Going down is optional, going up manditory!"
- ned in MO
- Amerika-expert
- Berichten: 6813
- Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
- Locatie: Bradenton, FL
- Contacteer:
Re: SUV, high clearance en 4WD
Totdat je band kaboem zegt en dat is minder in de woestijn met 45 graden zo'n ding verwisselen
- Dento
- Amerika-expert
- Berichten: 9863
- Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
- Locatie: Thornton, Colorado, USA
- Contacteer:
Re: SUV, high clearance en 4WD
Als je met 100 kilometer per uur een klapband krijgt op een onverharde weg dan is de temperatuur nog het minst om je zorgen over te maken... 

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Henriëtte
- Amerika-expert
- Berichten: 2550
- Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:17
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
Re: SUV, high clearance en 4WD
De Racetrack Playa Road is geen "gevaarlijke" weg, maar de weg staat niet voor niets bekend als 'bandendoder'. Ik heb meerdere reisverslagen gelezen van mensen die onderweg naar de Racetrack te maken kregen met een lekke band, en het is m.i. dan ook af te raden om deze weg te rijden met een huur SUV. De banden die daaronder zitten zijn meestal niet geschikt voor dit soort wegoppervlak.be2712 schreef: de weg die iedereen me afrade (racetrack rd in death valley) omdat hij "zo gevaarlijk was", sommige stukken haalde ik 100 km/h, hoe sneller je rijd, hoe minder je voelt van het ontbreken aan asvalt
Hoe sneller je rijdt, hoe minder je de oneffenheden voelt. Daarin heb je gelijk. Maar als je met een snelheid van 100 km per uur een lekke band krijgt, ja, dan wordt zelfs de Racetrack Playa Road een gevaarlijke weg.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Re: SUV, high clearance en 4WD
Ik denk dat je op gravelroads niet perse een 4x4 nodig hebt. Ik heb zelf ook een SUV die ik eventueel op 4x4 kan zetten, maar doe dat eigenlijk nooit ook niet met de winter die we gehad hebben. Ik zet hem wel op de automaat zodat de auto zelf kan bepalen wanneer dat nodig is zeker als er een paardentrailer achter zit en ik moet door een nat weiland banjeren. Maar als ik gewoon op asfalt rijd dan gaat hij weer op 2 wheel. En dat rijd net zo goed en een stuk goedkoper.
Go T@bbing!!!!
Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Color01
- Amerika-expert
- Berichten: 2098
- Lid geworden op: 23 sep 2006, 03:05
- Locatie: Beautifull Virginia
Re: SUV, high clearance en 4WD
Ik heb een keer onze horse trailer achter onze Jeep grand cherokee met 5.7 L Hemi gehad ..wat een afgang
de SUV is niet gemaakt om een horse trailer te trekken ..de gear ratio is niet optimaal voor het zware werk...daarom hebben wij een Ford F-250 aan geschaft.

de SUV is niet gemaakt om een horse trailer te trekken ..de gear ratio is niet optimaal voor het zware werk...daarom hebben wij een Ford F-250 aan geschaft.
Re: SUV, high clearance en 4WD
Ik heb totaal geen problemen met mijn nissan X-trail 2.4 L en mijn 1 3/4 trailer in het nederlandse platteland. En als een Ford F-250 (liefst een F-350) betaalbaar was in Nederland dan wist ik het wel.Color01 schreef: ik heb een keer onze horse trailer achter onze Jeep grand cherokee met 5.7 L Hemi gehad ..wat een afgang![]()
de SUV is niet gemaakt om een horse trailer te trekken ..de gear ratio is niet optimaal voor het zware werk...daarom hebben wij een Ford F-250 aan geschaft.
Go T@bbing!!!!
Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;