Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nieuw formaat Belgisch rijbewijs

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
mrchumse
Amerika-ontdekker

Nieuw formaat Belgisch rijbewijs

Bericht door mrchumse »

Hallo,

Ik heb vandaag mijn nieuw (Belgisch) rijbewijs gekregen. Het formaat van het rijbewijs is nu gelijk aan dat van een bankkaart (of een ID kaart).

Ik vraag me af of ik hier geen problemen mee ga krijgen bij het autoverhuurbedrijf/politie. Dus vandaar volgende vraag:

Is er al iemand met dergelijk rijbewijs een auto gaan huren in VS en ging dit zonder problemen?

Alvast bedankt

D
Hockey
Amerika-expert

Re: Nieuw formaat Belgisch rijbewijs

Bericht door Hockey »

In de VS hebben rijbewijzen het formaat van een creditcard en Nederlandse rijbewijzen, de nieuwe, hebben dat ook. Het zou dus geen problemen mogen opleveren.
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Waarom denk je dat je er misschien problemen mee gaat krijgen?
mrchumse
Amerika-ontdekker

Bericht door mrchumse »

@ Guy: Niet erkend in Amerika?

Op het gemeentehuis vroegen ze me of ik geen specifiek document nodig had, omdat dit in sommige landen vereist zou zijn.

Ik zei vol overtuiging: 'neen'. Maar wou het toch even checken bij de ervaringsdeskundigen hier op het forum

Gr
DVDGuy
Amerika-expert

Bericht door DVDGuy »

Het is een officieel document dat door de Belgische autoriteiten is uitgegeven, dus dat lijkt me geen probleem.

In de USA is je CC vaak een betere legitimatie :wink: ; ik heb in al die jaren nog nooit mijn rijbewijs hoeven te laten zien.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik mis even iets. Hoezo zou het niet erkend zijn in de VS?
DVDGuy
Amerika-expert

Bericht door DVDGuy »

TS dacht dat dit misschien aan de orde zou zijn, vandaar dat hij (heel verstandig), de vraag op het forum stelde.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@DVDGuy, dank voor je antwoord. Inderdaad verstandig om het hier na te vragen en niet aldaar wellicht een probleem te hebben.

Maar ik blijf toch met de vraag zitten waar al die indianenverhalen steeds vandaan komen.
mrchumse
Amerika-ontdekker

Bericht door mrchumse »

Bedankt Ruud!

@ Hockey: ik wou gewoon even zeker zijn. Het zal je maar gebeuren dat je daar problemen krijgt... Lijkt me niet echt een aangenaam begin voor de vakantie.

Het feit dat ze op het stadhuis de vraag stelden, bracht me aan het twijfelen.
AWFA
Amerika-newbie

Bericht door AWFA »

't Meiske in de booth bij National (Buffalo Int'l Airport) had volgens mij nog nooit een Belgisch of internationaal rijbewijs gezien. Ze wist totaal niet wat ze er mee aan moest. Gelukkig kon ze via mijn Emerald Club lidnummer de gegevens ophalen, zo kwam het toch nog goed :)

groet,
AWFA
anss
Amerika-ontdekker

Bericht door anss »

Wij hebben zo'n Nederlands rijbewijs, model van een bankpasje. Bij Road Bear laten zien bij ophalen camper, totaal geen probleem.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als je twijfelt, dan kan je altijd een 'internationaal rijbewijs' aanvragen. Kost amper iets, en dan staan daar al je gegevens op in o.a. het Engels. Niet dat het document an sich enige wettelijke waarde heeft, maar het maakt het mensen (verhuurstation, politie,...) makkelijker om te zien wie en bent en wat je rijbewijs is. (al is dat voor sommigen net een reden om het niet aan te vragen, want ze hopen dat, als ze ene verkeersovertreding begaan en hun wettelijke buitenlandse rijbewijs overhandigen, de politie het al niet meer ziet zitten omdat ze dat soort document niet gewoon zijn, en hun er dus met een reprimade vanaf laat komen. ;-) )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
pbuyse1
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35

Bericht door pbuyse1 »

Kan je zoals bij het huidige europese formaat, in verschillende talen dat het een rijbewijs is?
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Het is een Europees rijbewijs. Alleen de letters in de Europese vlag zijn anders, dus verhuurbedrijven zien dagelijks deze rijbewijzen voorbij komen.

Afbeelding

Afbeelding
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

DVDGuy schreef:In de USA is je CC vaak een betere legitimatie :wink: ; ik heb in al die jaren nog nooit mijn rijbewijs hoeven te laten zien.
Ik heb al regelmatig mijn legitmatie (handig zo'n rijbewijs in bankpasformaat :) ) moeten laten zien bij een aankoop met de creditcard in Amerika.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
DVDGuy
Amerika-expert

Bericht door DVDGuy »

Roland, daar heb je gelijk in; dat heb ik inderdaad ook wel eens aan de hand gehad.

Het was ook meer bedoeld als "figure of speech" :wink:
José
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door José »

Het bankpas formaat rijbewijs komt veel meer overeen met een USA-rijbewijs dan het roze papiertje wat in Nederland eerder werd uitgegeven.

Ik heb er nog zo'n eentje (in 2004 behaald) en bij het legitimeren bij het huren van fietsen in SF, lieten we deze zien. De jongen van de verhuur vroeg of dit echt een officiëel document was. Hij moest er vreselijk om lachen :)
Reisverslag juni 2009:
http://mark-jose-usa09.reismee.nl

Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Als hij nog nooit eerder zo'n roze geval gezien had dan kan ik me dat goed voorstellen :-). Het wordt vervelender als managers in restaurants ook niet willen geloven dat het een rijbewijs is (en er staat nog op: driver's license!) want dan krijg je dus mooi geen drankje.
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Doockles »

Dan toon je toch gewoon je paspoort of ID kaart? :blink:
Buiten bij het verhuurbedrijf heb ik nergens mijn rijbewijs getoond. Je hebt toch genoeg dingen bij om je leeftijd te bewijzen, denk ik dan.
Dreamz
Amerikafan

Bericht door Dreamz »

Geen enkel probleem, een rijbewijs is een rijbewijs en hoe het er uit ziet maakt niet uit!
Een creditcard formaat of een papieren rijbewijs zijn allen hetzelfde, gewoon doen en afgeven bij de huurbalie!
Groetjes,
Jolanda

Onze website: http://www.onzeavonturen.nl met onze reisavonturen!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer